Hieman VP44 anatomiaa...

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Pumpkinca
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2013, 11:59
Paikkakunta: Kauhava

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Pumpkinca »

Tämmönen villi idea tuli mieleen kun omassa vectrassa unohtui määränsäätimen kiinnitys ja tuo alko nousemaan kolostaan niin rupesi käymään hiton rikkaalla. Lykkäsi sankkaa mustaa jo tyhjäkäynnillä. Kuka tohtii kokeilla mitä tapahtuu jos tuon säätimen alle tekisi esim millisen shimmin jolla se olisi siis millin tai ehkä parikin korkeammalla kuin normaalisti. Voi olla hankala toteuttaa ilman tiiviisti.
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Ihan uteliaisuuttani kysyn miksi se edes oli sulla auki?Tuota määränsäädintähän normaalin pääteasteremontin yhteydessä ei yleensä avata.Siis puhutaanhan nyt osasta joka on pumpun takana suutinputkien välissä ja kiinni peltilätkällä.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Pumpkinca
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2013, 11:59
Paikkakunta: Kauhava

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Pumpkinca »

Koska se vaihdettiin uuteen samalla aivoboksin kanssa.
Pumpkinca
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2013, 11:59
Paikkakunta: Kauhava

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Pumpkinca »

ihan uteliaisuuttani kyselen miten päin tuo määränsäädin solenoidi toimii.. vetääkö se itseensä päin vai työntääkö se mäntää pois päin?
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Kannattaa aloittaa ihan tämän juttuketjun alusta sitten sieltä selviää.Määränsäätimessä ei ole mäntää,ennakonsäätimessä on mäntä,ketjun alusta löytyy kuviakin joista pääsee jyvälle.
Pumpkinca kirjoitti:ihan uteliaisuuttani kyselen miten päin tuo määränsäädin solenoidi toimii.. vetääkö se itseensä päin vai työntääkö se mäntää pois päin?
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
Miku85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 575
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 10:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re:

Viesti Kirjoittaja Miku85 »

majuri kirjoitti:Tuli mieleen et mikä mahtaa tuon aivoboxin sitte särkeä???? Lämpö, tärinä, virtapiikki vai mikä??
Lämpö
Opel Vectra B 2.2DTI (Y22DTR) Caravan Elegance 2001.
ex. Opel Vectra B 1.6i (X16XEL) Caravan CD 1997.
Pumpkinca
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2013, 11:59
Paikkakunta: Kauhava

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Pumpkinca »

Nyt löytyi varsin kattavasti kuvia ja tietoa kyseisestä pumpusta:
http://www.competitiondiesel.com/forums ... hp?t=80602

:peukku:
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Sekaannusten välttämiseksi, kuvat ovat siis kutoskoneen VPstä, josta syystä kolme plungeria jne. (Amerniikan veijojen kyseessä ollen veikkaan että Dodge Ramin pumpusta)
Meillä fourbangeriukoilla plungereita on vain kaksi.
Pumpkinca
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2013, 11:59
Paikkakunta: Kauhava

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Pumpkinca »

Teuwo kirjoitti:Sekaannusten välttämiseksi, kuvat ovat siis kutoskoneen VPstä, josta syystä kolme plungeria jne. (Amerniikan veijojen kyseessä ollen veikkaan että Dodge Ramin pumpusta)
Meillä fourbangeriukoilla plungereita on vain kaksi.
Tosiaan, hyvä selvittää tuokin. Jostain lueskelin että soppaa saataisiin lisää kun "jatketaan" määränsäätimelle menevää signaalia ulkoisella viritysboksilla. Onkohan tuo kuinka vaikea toteuttaa kotitekoisesti?
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Jaa-a jonkinlainen pulssisuhteenmuunnin se pitäis olla, en ole kyllä semmoista nähnyt joka olisi viritelty määränsäätimen johtoihin suoraan.

Useimmitenhan diesel viriboxit valehtelevat löpön lämpömittauksen tietoa ("EVRYt"), lämpölaajenemisen harventavaa löpöä sitten ruiskutetaan pitemmällä pulssilla jotta itse pyttyyn päätyvä ruiskutusmäär olisi sama mg/isku.

Nopea veikkaus jos olisi helppoa olisi moisia virityksiä jo kylät väärällään, tai ainankin puolessa VP44 pumpullisista Rameista.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Helpompaa ja toimivampaa ostaa lastu tai custom lastu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Pumpkinca
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2013, 11:59
Paikkakunta: Kauhava

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Pumpkinca »

Niin varmastikkin, kunhan mietiskelin. Jenkithän laittavat rameihin stealthcoverin joka ryöstää tuon piuhan suoraan liittimeltä ja siihen piuhaan sitten asennetaan boxi esim http://www.edgeproducts.com/product.php?pk=139&pvk=378
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Niin Edgen Comp tai TST boxi on kyllä suht edistynyt kapine joka puhuu anturien ja CAN väylän kanssa, joten semmoisen duplikoiminen kotikonstein ei ainankaan oli mitenkään helppoa, eikä siis käytännössä muistuta esimerkiksi evrymodia lainkaan tai edes prätkistä tutun Power Commanderin tyylistä alkeellista pulssisuhteenmuunninta paljokaan.

Jos on Richard Aubert tms. niin varmaan semmoisen tinaa kotonakin, mutta vähän loivemmille sepille voi olla aika haasteellista.
Pumpkinca
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 45
Liittynyt: 02 Syys 2013, 11:59
Paikkakunta: Kauhava

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Pumpkinca »

:D Joo ei tuollaista kotona tehdä. Tämä toimi esimerkkinä boksista joka manipuloi tuota määränsäädintä kytkeytymällä siitä lähtevään johtoon tuolla stealth coverilla. Kartan ohjelmointi näissä vehkeissä taitaa olla se järkevin vaihtoehto. Mitä tuo määränsäädin ohjaa pumpun sisällä tai miten se toimii..signaalin saatuaan tekee jotain mutta mitä?
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Se härpätin päästää auki asennossa löpön radiaalimäntäpumpun roottorissa oleville männille. (Ne plungerit)
Sitten kun pitää ruiskuttaa se menee kiinni ja kun roottori mäntineen kääntyy siten että sen ulkopuolella olevan rengasmaisen osan rampit painavat mäntien ulkopäitä sisäänpäin ja paine löpössä kasvaa kunnes suuttimen avatumispaine ylittyy ja ruiskutus alkaa. Roottorissa oleva reikä tietysti osoittaa tällä hetkellä sytytysvuorossa olevan sylinterin ruiskuputkelle.
Sitten kun on ruiskutettu tarpeeksi määränsäädin lonksahtaa auki jolloin paine romahtaa käytännössä välittömästi alle avautumispaineen ja ruiskutus loppuu. Ja pumpun männille voidaan toimittaa uusi satsi löpöä.

Ennakonsäädin kääntää sitä rampillista rengasta jolloin ramppi pakottaa nesteen välityksellä suuttimen auki eri kampiakselin asennoilla eli ruiskutusennakko eli näin ollen sytytysennakko muuttuu.
Vastaa Viestiin