2.3td+hx40
2.3td+hx40
juu. tuossa 2.3td projekti työn alla. äsken otin öljypohjan irti ja tarkistin kankien laakerien kunnon. hyvältä näyttää, eli kasaan vaan.
tarkotuksena ottaa tuosta "jonkin verran" woimaa. pöydällä makaa hx40 toimettomana ja putkikäyriähän löytyy kaupasta.
pumpun(bedfor mekaanisella sammutuksella=tarjota sa) tai nestepään vaihto edessä, ehkä myös kannen avartaminen, se kuitenkin vasta sitten jos ja kun kone hajoaa.
---------------
onko näitä kukaan kutitellut enemmän? millasia ahtimia ollu käytössä?
nettiautossa myynnissä diesel cona, siinä pikkunen ahdin ja tp tehoa n.165hv
--------------
onkohan mahdoton saada toimimaan hx:llä?
tarkotuksena ottaa tuosta "jonkin verran" woimaa. pöydällä makaa hx40 toimettomana ja putkikäyriähän löytyy kaupasta.
pumpun(bedfor mekaanisella sammutuksella=tarjota sa) tai nestepään vaihto edessä, ehkä myös kannen avartaminen, se kuitenkin vasta sitten jos ja kun kone hajoaa.
---------------
onko näitä kukaan kutitellut enemmän? millasia ahtimia ollu käytössä?
nettiautossa myynnissä diesel cona, siinä pikkunen ahdin ja tp tehoa n.165hv
--------------
onkohan mahdoton saada toimimaan hx:llä?
***mun käsittääkseni näitä opeleita on 200hv tehoilla, jo 2.1l koneitakin. yllättävän hyvin lähtee ruutia. kierroksia vaan pitää varoa, muuten pitäs kestää.jari_w123 kirjoitti:Ei muuta ku kaikki irti vaan niin näkee paljonko tehoa saa vanhasta ooppelin dieselistä.Vanhasta mersun 5syl 300D koneesta 200hv on jo kova lukema kun kansi ei ole virtauksiltaan kovin hyvä kun ei ole läpi hengittävä.
------------
11mm bossin nestepää on nyt tulossa pumppuun. jäi yksi svitserin st 55/50 siivillä ylkimääräseksi. vois suunitella sitä tuohon...katotaan nyt.
hukkaportteja saa tarjota!
alkaa ahtamaan niin alhaalta että voimansiirto on paljon kovemmilla kuin hukkaporttiahtimella.tonto85 kirjoitti:itse laittaisin juuttuvasiipisen ahtimen. kokoluokka olis varmaan garretissa gt20, gt22 tai gt23.
kuten Tuikku on kommentoinut holysmoke foorumilla:
Mitä ylemmäksi vääntömomentin huippu siirtyy, sitä matalammaksi se jää.
Se on hyvä koko paketin kestävyyden kannalta.
Suorasuihkareissa se ei vaan ole oikein mahdollista, kun niitä kierroksia on niin kovin vähän.
Yksinkertaistettuna:
Isolla turbolla vääntömomentin huippukin siirtyy ylemmäs.
Tosi isolla tosi ylös.
Ahtimen koko on kompromissi.
Mahdollisimman suuri olisi hyvä kestävyyden kannalta, vähän pienempi käyttömukavuuden kannalta.
Suuri ahdin "virtaa" paremmin, joten periaatteessa tarvitaan vähemmän ahtoja , kun pienemmällä. Jos niinkuin muuten on kaikki paikat reilassa.
Miten niin vähän? On mulla tehoja ylempänä dynossa kun eräiden bensavehkeissä ..
Multa löytyy tehdasuusi ja varmasti tarpeisiisi sopiva muuttuvasiipinen ahdin hyllystä tehohaarukassa 150-250hv. Laita privaa jos kiinnostaa.
Tuo HX40 on sen kokoinen ahdin ettei tuommoseen 2.3l koneeseen kyllä sitten kannata harkita..
Johonkin 3.0l lekaan onkin sitten hyvä kunnon tehojen tavoitteluun vaikka pieneksi seki sitten jää..
Ja mitä mersun 5-syl koneeseen tulee niin jo neljä vuotta sitten on otetu yli 400hv:n tehoja ainakin kahdesta eri autosta, toki 6-syl on parempi..
Multa löytyy tehdasuusi ja varmasti tarpeisiisi sopiva muuttuvasiipinen ahdin hyllystä tehohaarukassa 150-250hv. Laita privaa jos kiinnostaa.
Tuo HX40 on sen kokoinen ahdin ettei tuommoseen 2.3l koneeseen kyllä sitten kannata harkita..
Johonkin 3.0l lekaan onkin sitten hyvä kunnon tehojen tavoitteluun vaikka pieneksi seki sitten jää..
Ja mitä mersun 5-syl koneeseen tulee niin jo neljä vuotta sitten on otetu yli 400hv:n tehoja ainakin kahdesta eri autosta, toki 6-syl on parempi..
***ei kyllä juuttuvasiipiset kiinnosta. hx35 olis kiinnostuksen aiheena...tai vastaava.ltr kirjoitti:Miten niin vähän? On mulla tehoja ylempänä dynossa kun eräiden bensavehkeissä ..
Multa löytyy tehdasuusi ja varmasti tarpeisiisi sopiva muuttuvasiipinen ahdin hyllystä tehohaarukassa 150-250hv. Laita privaa jos kiinnostaa.
Tuo HX40 on sen kokoinen ahdin ettei tuommoseen 2.3l koneeseen kyllä sitten kannata harkita..
Johonkin 3.0l lekaan onkin sitten hyvä kunnon tehojen tavoitteluun vaikka pieneksi seki sitten jää..
Ja mitä mersun 5-syl koneeseen tulee niin jo neljä vuotta sitten on otetu yli 400hv:n tehoja ainakin kahdesta eri autosta, toki 6-syl on parempi..
mersun 2.5l 5 pyttysessä toimii kuulemma pirun hyvin tuo hx40. ahdot 1.0-2.2bar. tehoa max 350hv.
kone niputetaan nyt vaparin valupakosarjalla+mutka turbolle. turbo kkk k26. pumppu vakio ahdettu 9mm nestepäällä. näillä ensisavut ja katsastus. sen jälkeen olis vaihtoehtona holset hx40 65/60 ja 3ld 60/52 ja svitserin s2 n. 55/50 siivillä.
tuohon svitseriin varmaan tulee päädyttyä. on vaan pikkusen epäilyttävässä kunnossa ja hukkaportiton.
-----------
paljonkohan 11mm nestepäällä mahdollista saada maksimissaan tehoa? toisin sanoen mitä on mittailtu?
Tuo 9mm nestepää kannattaa kyllä hylätä heti alkuunsa. Jos meinaa isoa turboa niin kakku ei riitä 9mm päällä. Ruiskutusaika vaan kasvaa ja homma menee savuiksi ja korkeiksi pakolämmöiksi. Laita edes se omegan pumppu 10mm päällä ja se PP-dieseliin ruuvattavaksi. Tietenkin aito boschin pää olisi paras vaihtoehto. Kiinan 12mm päillä ei lähtenyt kakkua kovinkaan paljoa enempää mitä aidolla 10mm.
Meillä lähti 2.3td mitsun koneesta 10mm päällä noin 2.0 kilon ahdoilla 204hp/360nm luistavalla kytkimellä. Tämä moottori on tehty vain nopeaa kierrosaikaa ja pitkää kestoa silmällä pitäen joten vaikkapa katukäyttöön tehoa saataisiin ihan erimalliin. Tossa video dynotuksesta
Itse laittaisin semmoisen ahtimen missä kompura 50-55mm ja pako 60-65mm. Eli toi hx40 menis jos löytyy sopiva pakopesä, esim koneistetulla H1D pakopesällä. Soita LDS-racing turboon niin johan alkaa löytyä sopivia palikoita
Meillä lähti 2.3td mitsun koneesta 10mm päällä noin 2.0 kilon ahdoilla 204hp/360nm luistavalla kytkimellä. Tämä moottori on tehty vain nopeaa kierrosaikaa ja pitkää kestoa silmällä pitäen joten vaikkapa katukäyttöön tehoa saataisiin ihan erimalliin. Tossa video dynotuksesta
Itse laittaisin semmoisen ahtimen missä kompura 50-55mm ja pako 60-65mm. Eli toi hx40 menis jos löytyy sopiva pakopesä, esim koneistetulla H1D pakopesällä. Soita LDS-racing turboon niin johan alkaa löytyä sopivia palikoita
***joo, 9mm päällä siis vain ensi savut ja katsastus. 11mm bossin päällä oleva vapaastihengittävän pumppu valmistuu ensiviikolla. toiveikkaana odotan pitkästi yli 200hv kapasitettia. ruokaa pumppu antaa heti, ei ahto tunnistinta.Tommi T kirjoitti:Tuo 9mm nestepää kannattaa kyllä hylätä heti alkuunsa. Jos meinaa isoa turboa niin kakku ei riitä 9mm päällä. Ruiskutusaika vaan kasvaa ja homma menee savuiksi ja korkeiksi pakolämmöiksi. Laita edes se omegan pumppu 10mm päällä ja se PP-dieseliin ruuvattavaksi. Tietenkin aito boschin pää olisi paras vaihtoehto. Kiinan 12mm päillä ei lähtenyt kakkua kovinkaan paljoa enempää mitä aidolla 10mm.
Meillä lähti 2.3td mitsun koneesta 10mm päällä noin 2.0 kilon ahdoilla 204hp/360nm luistavalla kytkimellä. Tämä moottori on tehty vain nopeaa kierrosaikaa ja pitkää kestoa silmällä pitäen joten vaikkapa katukäyttöön tehoa saataisiin ihan erimalliin. Tossa video dynotuksesta
Itse laittaisin semmoisen ahtimen missä kompura 50-55mm ja pako 60-65mm. Eli toi hx40 menis jos löytyy sopiva pakopesä, esim koneistetulla H1D pakopesällä. Soita LDS-racing turboon niin johan alkaa löytyä sopivia palikoita
muutamalle rassaajalle soitellut. 180hv tehoilla 10mm päällä väännöt olleet jo 400nm/2500r/min luokkaa. eli kohtuu väännökäs pata tuntus olevan kyseessä.
----
juu, aika lailla vastaavaa ahdinta olen ajatellut optimikooksi. hx40 holsetti nro17 pakopesällä. numeroa pienempiä ainakin löytyy. en sitte tiedä löytyykö enää siitä pienempiä...siis koneistamattomia.
Tuommosella 9mm nestepäälä hyvä on jos herää holsetti 3500-4000 välissä
En sitten ollut tarkoitusta herneitä kellekkään, mutta käytännössä on kokeiltu että 12mm-mynäBosch herättää tuommosen hx40 sarjalaisen 3000rpm nurkilla, josta mersu vetää 5500asti. ja kyseessä on melkein kolmenlitran kone.. Kaksi ja puolikkaassakin pelaa hienosti mutta pitää olla muutakin tehty kuin vaan heittoasennukset. Ja sitten ei sovi unohtaa että mersun dieseli on mersun dieseli..
En sitten ollut tarkoitusta herneitä kellekkään, mutta käytännössä on kokeiltu että 12mm-mynäBosch herättää tuommosen hx40 sarjalaisen 3000rpm nurkilla, josta mersu vetää 5500asti. ja kyseessä on melkein kolmenlitran kone.. Kaksi ja puolikkaassakin pelaa hienosti mutta pitää olla muutakin tehty kuin vaan heittoasennukset. Ja sitten ei sovi unohtaa että mersun dieseli on mersun dieseli..