Megasquirt

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Mikä näitä megan hukkakipinöitä vaivaa ku aina on jotain ongelmaa noitten kanssa.
MS1v2.2 toimi hotsparkilla ja MSD:llä hienosti jakajalta trigattuna. Ei mitään ongelmia.

Ajattelin sitten laittaa hukkakipinällä ja 4-1 pyörällä kun jakaja hieman huonossa paikkaa. 4-1 pyörä sen takia, että hall varmasti kerkeää mukaan ja oli helpompi hitsata palikat kiilapyörään. Mega tunnistaa RPM tiedon. Tooth loggerissa näkyy kyllä hammastukset joten opto saa kyllä hallilta signaalia, joskin näissä hieman heittoa, mutta onglemana, että ei avaa LED lähtöjen kipinöitä. Boxissa ei vilku led valot, kuten toisessa mun hukkakipinä vehkeessä (vr-pyörällä) triggauksen aikana.

Pyörä ja asetukset on tehty tämän mukaisesti:
Kuva
Modaukset on oikein, otin mallia toisesta lankusta joka toimi jo 6-cyl hukkakipinällä.

Testasin ensin Opelin pikkulohkon SI-koneen hukkakipinäpuolalla, jossa sytkäkivi sisäänrakennettuna. Tämän jälkeen toisella samanlaisella ja äsken rakensin vielä Ecotecin puolan ja erillisen sytkäkiven kautta.

Tässä kävi kyllä semmoinen käpy, että syötin ekalla startilla virtaa kiven spark a ja miinusta spark b:lle ja signaalit taas kiven - ja + tuloille (Johtosarjassa ecotec vs Simtec pelilikuvana kytkennät). Vain tuon kytkentävirheen aikana boxin sytkäledit vilkku triggauksen aikana kuin paketti olisi hetken toiminut. Tämän jälkeen ei ole ledit vilahtanutkaan. Ledit kyllä toimii, mutta ei anna triggaukselta signaalia yms. Kuvittelisin, että tämä voisi rikkoa kiven, mutta ei boxia. Testattu tosiaan monenlaista kombinaatioo. Boxissa ei mittaamalla huomaa mitään epäilyttävää komponenttien osalta.
Kivi ja puola toimii ok. Tulpat iskee kipinää, jos heittää hypyllä virtaa kiven spark sisääntuloille. Vika siis boxissa, että boxi ei vain tarjoa sitä signaalia kivelle.

Jos signaali sekoilee, niin kyllähän tuon pitäis kuitenkin spark a ja b kanavat avata, joskin rätkisi kipinää miten sattuu?
Löytyy vr muunnospiiri ja 60-2 vakio pyörä joilla vois myös testaa.
Ideoita?
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

täällä on 12-1 pyörä jos pyörästä johtuu ja 60-2 on liian tihee
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Minkälaisia sytkäennakoita olette pitäneet tyhjäkäynnillä C20XE koneessa vakiopuristuksilla ja 98-bensalla? Ja jos joku haluaa koko karttoja esitellä niin olisin hyvin kiitollinen :) . Se vain tuntuu olevan sama kuin jotain valtionsalaisuuksia kyselisi :lol: .

Mulla on MS3+MS3X ja muuten vakio C20XE mutta 270ast nokat 10,4mm nostolla, laajakaistalambda ja lexmaul-imusarja. Karttojen teko on vasta alussa, enkä saa käyntiä rauhoittumaan alakierroksille, 1800 rpm käy nätisti mutta 1000-1500 rpm rötää ja hakee koko ajan käyntiä. Vaikea yrittää muuttaa lukuja kun kokoajan seilaa pitkin karttoja. AFR-arvon näen kyllä näytöstä mutta ei ole varmuutta mitä ennakoiden pitäisi olla. Olen alustavasti laittanut ajoitukset näin koko kuormitusalueelle:

700rpm 15ast
900 12
1200 14
1500 17
2000 21

Ovatko nämä edes sinnepäin? Ja onko nämä edes niin tarkkoja, eikö auto käy nätisti aika suurella ajoitusskaalalla? Netistä kun etsii karttoja niin kyllä niissä on todella vaihtelevia lukuja. Nyt vaan pitäisi päästä oikealle hehtaarille. Nakutuskuulokkeita ei ole, ja en uskalla ainakaan kauheasti nostaa ylläolevia lukuja, ellei teiltä löydy faktaa :) .

Trigger angle on 114ast, ja tarkistettu ajoituslampulla että on kohdillaan.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Ja kipinä tuli. Syitä monia. Sytkälähtöjen ledit eivät kyllä vieläkään pala. Syytä en tiedä miks toisessa boxissa palaa ja toisessa ei, mutta antaapahan kipinää kuitenkin. Kun tuon ratkaisi, niin tuli taas lisäongelmia, mutta eiköhän se tuosta.
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Simo »

Juke83 kirjoitti:Minkälaisia sytkäennakoita olette pitäneet tyhjäkäynnillä C20XE koneessa vakiopuristuksilla ja 98-bensalla? Ja jos joku haluaa koko karttoja esitellä niin olisin hyvin kiitollinen :) . Se vain tuntuu olevan sama kuin jotain valtionsalaisuuksia kyselisi :lol: .

Mulla on MS3+MS3X ja muuten vakio C20XE mutta 270ast nokat 10,4mm nostolla, laajakaistalambda ja lexmaul-imusarja. Karttojen teko on vasta alussa, enkä saa käyntiä rauhoittumaan alakierroksille, 1800 rpm käy nätisti mutta 1000-1500 rpm rötää ja hakee koko ajan käyntiä. Vaikea yrittää muuttaa lukuja kun kokoajan seilaa pitkin karttoja. AFR-arvon näen kyllä näytöstä mutta ei ole varmuutta mitä ennakoiden pitäisi olla. Olen alustavasti laittanut ajoitukset näin koko kuormitusalueelle:

700rpm 15ast
900 12
1200 14
1500 17
2000 21

Ovatko nämä edes sinnepäin? Ja onko nämä edes niin tarkkoja, eikö auto käy nätisti aika suurella ajoitusskaalalla? Netistä kun etsii karttoja niin kyllä niissä on todella vaihtelevia lukuja. Nyt vaan pitäisi päästä oikealle hehtaarille. Nakutuskuulokkeita ei ole, ja en uskalla ainakaan kauheasti nostaa ylläolevia lukuja, ellei teiltä löydy faktaa :) .

Trigger angle on 114ast, ja tarkistettu ajoituslampulla että on kohdillaan.
Ensinnäkin eihän se ny tyhjäkäynnillä nakuta, siitä ei tarvii olla huolissaan. Jos seilaa pitkin karttaa niin laita sama arvo suurelle alueelle ja kun muutat arvoa niin muutat myös kaikkiin pisteisiin missä se seilaa ja koitat löytää ennakon millä seilaaminen rauhoittuu, mikäli se nyt ennakosta on edes kiinni. Luulis että sopiva arvo on jotain 10-20 väliltä.
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Simo kirjoitti: Ensinnäkin eihän se ny tyhjäkäynnillä nakuta, siitä ei tarvii olla huolissaan. Jos seilaa pitkin karttaa niin laita sama arvo suurelle alueelle ja kun muutat arvoa niin muutat myös kaikkiin pisteisiin missä se seilaa ja koitat löytää ennakon millä seilaaminen rauhoittuu, mikäli se nyt ennakosta on edes kiinni. Luulis että sopiva arvo on jotain 10-20 väliltä.
Ok, en tiennyt että nakutusta ei tarvitse miettiä tyhjäkäynnillä. Saammuuko kone vaan sitten kun ennakot ovat aivan liian isot tyhjäkäynnillä? Tai sitä ennen varmaan käy aikaisempaa huonommin.

Nostin 900-1200rpm ennakot 15 asteeseen, sillä käy kohtuullisen nätisti kun olen tässä pari iltaa hieronut ve-karttaa kuntoon. Pienemmillä ennakoilla käy "jyristäen", hiukan raskaan oloisesti. Seilaaminen pitkin karttaa tyhjäkäynnillä on myös käytännössä loppunut, ehkä pitää kokeilla pari astetta lisää ennakkoa jos se viimeinenkin karkeus loppuisi alakierroksilta.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Simo »

Hyvä että sait tyhjäkäynnin paremmaksi. Hieman jos on liikaa ennakkoa niin käy huonommin, paljon liikaa niin sammuu ja saattaa "potkaista takaisin".
Tuossa myös yksi vinkki miten voi saada tyhjäkäynnin hyväksi http://www.diyautotune.com/tech_article ... uning.html
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Kiitokset vinkeistä, nyt uskalsin muutella ennakkoja alakierroksilla vielä hieman ylöspäin, ja kyllä se nyt käyttäytyy paljon sivistyneemmin :thumbsup: . Arkailin vaan ennakoiden kanssa kun en halua hajottaa mitään tietämättömyydellä. Nyt voisin väittää että kyllä sen tyhjäkäynnistä kuulee että ovatko ennakot kunnossa (olettaen että afr arvo on oikealla alueella). En kuitenkaan etsinyt ylintä mahdollista arvoa, nyt käynti on kuitenkin hyvä niin keskitytään muihin kierrosalueisiin.

Kyllä niitä vetoja löytyy kivasti jo nyt vaikka täyskaasulla yläkierroksilla on maltilliset 25 ast ennakot. Kun saan VE-taulukon riittävän hyväksi niin loput tehot haetaan sporttiauton dynosta.
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
TR81
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 184
Liittynyt: 18 Touko 2007, 16:24
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja TR81 »

Vinkkinä Juke83:selle, et ite ehin syytä pumppaavaa tyhjäkäyntiä pitkään, kunnes huomasin, ett EGO correct fiilaili sitä ylös ja alas. EGO correctin ei tarvi olla ku yläkierroksilla. Sen jälkeen rauhoittu kummasti
http://www.retropelit.fi
http://www.retroautot.fi

Rekord 3.0iS/C, Commodore A GS Coupe 3.0tic, Opel Kadett C 1.3tic
Juke83
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 208
Liittynyt: 08 Touko 2006, 14:47

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Juke83 »

Joo se EGO correction saattoi myös sotkea käyntiä, myönnän ettei ve-karttakaan ollut kovinkaan hyvällä mallilla vielä siinä vaiheessa kun käynti ei rauhoittunut. Ja ajoitukset oli selkeästi liian myöhäisellä. Ego correction tulee käyttöön tällä hetkellä 1300 rpm kohdalla.

Nyt vois sanoa että ve-kartat on n. 95 prosenttisesti kunnossa, kun katsoo logeja nin EGO correction joutuu puuttumaan peliin vain muutaman prosentin verran, max. 5-6 prosenttia. Tiedä sitten onko mun afr-kartta taas optimaalinen. Sen varmaan dynosäätäjät kertovat sitten.

Yksi harmittava juttu on että pienillä kierroksilla (1300-1800) ja pienellä kuormituksella (~40) autossa on kengurubensaa, ja pomppiminen pahenee kunnes käyttää kytkimen pohjassa ja kaasuttaa reippaammin. Kakkosvaihteella kun yrittää ryömiä niin aika hytkytystä se välilä on. Kertooko se pomppiminen voiman puutteesta vai väärä seos (afr target 14.7) tai ennakko (19-21)?
Opel Vectra STW -06 Z22YH Autom.
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Spikey »

haiskahtaa laihalta ja/tai kiihdytysrikastus/syötönkatko kartta murheelta.
joskus itsellä oli vikaa joka lopulta korjaantui map-linjan isommalla suodattimella.
piikkaili Mappia rikastys-syötönkatko välillä, mutta tosiaan parani setuppijumpalla ja mopon b-suodatimella.
Kuva
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja madi »

Ego pois käytöstä ja osta tunerstudion versio säädät sitten tunerstudion autotunella
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

nyt megaruuta gurut ilmottautukoon. Megaruuta ilmeisestikkin mega 1 v2.2. Cih moottori jakajasytytyksellä. kärjettömän ns. "hotspark" hoitaa triggausta. kipinä hukassa...

asetukset pitäis olla tunerstudiossa kunnossa (myös osaavampi kävi tarkastamassa asetukset että on OK)

kaikki muu tuntuu toimivan mutta kipinää ei tule. 1k Ohm ylösveto optolle hotsparkin plus ja miinus johdon välissä.

kipinää tulee kun puolalta hyppylangalla kopauttaa miinuksesta runkoon mutta megan ohjaamana ei toimi.. Myös kaikki LED valot on pimeenä (tai LED17 josta sytkälähtö on otettu niin vilkkuu tooooosi himmeesti kun starttailee)
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Simo »

Mitä siinä led17:n lähdön ja puolan välissä on?
Rizla^^
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4993
Liittynyt: 13 Loka 2010, 16:16
Paikkakunta: Kokkola

Re: Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Rizla^^ »

Led17 miinuskannalta menee kortin liittimeen x12 josta menee db37 pinniin 27 josta menee suoraa puolan miinukseen
Vastaa Viestiin