Vectra C -04, ABS- ja Luistonesto valot??

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Temezz
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 21 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti City

Vectra C -04, ABS- ja Luistonesto valot??

Viesti Kirjoittaja Temezz »

Eli otsikon kiesi (kone 1,8 bensa ja farmari, ajettu 135tkm) rupes polttamaan absin ja luistoneston lamppuja ajon aikana, eli jossakin on jotakin häikkää. Narun päässähän tuo pitää varmaan käyttää, kun ei taida koodin luku kotikonstein onnistua, vai? Tilanne alkoin niin, että auto ajettiin parkkiin ilman ongelmia ja kun sitten uudelleen startattiin ja lähdettiin ajamaan niin silloin ei ko. lamput enää sammuneetkaan alkutarkastuksien jälkeen.

Ajattelin kuitenkin postata tänne ihan muuten vaan ja tiedustella, että onko olemassa jotakin "perinteistä" mikä ton vois aiheuttaa, esim. jonkun tietyn pyörän anturi tai johdotukset? Sulakkeet tiirailin pikaisesti läpi ja näyttivät olevan kunnossa. Voiko muuten koodeja "nollata" käyttämällä akun miinusnapaa irti?

Auto on koko ikänsä merkkihuollettu vantaalla metroautossa ja viimeksi 120tkm kohdalla, mutta jarrujärjestelmiä ei taideta sen kummemmin huollossa tutkailla paloja lukuunuotamatta?

PS. En muuten ollut varma, että kuuluuko tää topicci tänne vai alusta-sceneen... :)
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Avatar
pki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 584
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pki »

Mulla oli sama 'vika' joitakin kuukausia sitten.

Ekalla kerralla huollossa asia ei selvinnyt ja tilattiin aika autosähkö puolelle (Metro Auto).
Parin tunnin päästä soittivat perään ja vikana oli takapään abs anturin piuhan katkeaminen, selkeästi ollut pohjakosketusta.
Vakionahan tuo piuha on viksusti vedetty niin, että on juurikin se ensimmäisenä kosketusta ottava osa koko alustassa.. ainakin mun farkussa. Nyt piuha vedetty niin, ettei enää pitäisi ottaa osumaa ensimmäisenä.

Piuha vaihto ja kassan kautta ulos, maksoi 200Eur koko lysti :yawn:
Opel Astra Caravan Sport 1.8i vm. 94 - R.I.P.
Opel Vectra Caravan Sport 2.0t vm. 04
Opel Corsa 3ov. 1.2 vm.08 - R.I.P.
Janne M
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6014
Liittynyt: 07 Helmi 2002, 02:00

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Varsinkin viallinen etupyörän nopeustunnistin (=etunapa) sytyttelee noita valoja.
__________________________
Avatar
Temezz
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 21 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti City

Viesti Kirjoittaja Temezz »

Joo...kävinpä tänään länsi-autossa narun päässä ja syyksi paljastui vasemman takafillarin anturi, eli joko naru poikki tai anturi hajalla...mut pitää nyt katella kun kerkeää.

Mistäs kohdin sulla muuten pki oli johto poikki...oliko joku erityisen herkkä kohta, josta vois katella?

Mitähän luokkaa mahtaa tollanen anturi maksaa, jos sellaisen joutuu vaihtamaan?
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Avatar
pki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 584
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pki »

Temezz kirjoitti:Joo...kävinpä tänään länsi-autossa narun päässä ja syyksi paljastui vasemman takafillarin anturi, eli joko naru poikki tai anturi hajalla...mut pitää nyt katella kun kerkeää.

Mistäs kohdin sulla muuten pki oli johto poikki...oliko joku erityisen herkkä kohta, josta vois katella?

Mitähän luokkaa mahtaa tollanen anturi maksaa, jos sellaisen joutuu vaihtamaan?
Myös mulla epäilivät takafillarin anturia/napaa tjmsp. ensiksi ja eivät alkaneet asiaa enempää tutkimaan, kun kyseistä osaa ei löytynyt varaosana hyllystä.
Se piuha menee takapyörältä ripustuksia pitkin keskelle auton pohjaa, ihan pintavetona koko matkan ja muistaakseni oli tuosta takafillarin ripustuksien/puslien(??) kohdalta kai kopsahtanut kivekseen tai jotain..
Ei ole ihan hallussa noiden alustan osien nimet. :oops:

Eipä tuo piuha kovin pitkä ole, joten siitä vaan seuraamaan mistä vedetty.

Mulla tuo valo syttyi palamaan vasta syksyllä, kunnon kaatosateessa ja mökkitiellä kesän alussa varmaankin meni piuha heikkoon kuntoon.
Opel Astra Caravan Sport 1.8i vm. 94 - R.I.P.
Opel Vectra Caravan Sport 2.0t vm. 04
Opel Corsa 3ov. 1.2 vm.08 - R.I.P.
Avatar
Temezz
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 21 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti City

Viesti Kirjoittaja Temezz »

Kiitoksia selvityksestä...pitää könytä katsomaan. :)

Mulla tuo muuten tekee sellaista, että eilen kun starttasin duunin pihasta ja peruutin parkkiruudusta veke ni valot sammu normaalisti startin jälkeen ja syttyivät vasta sitten kun ajoin eteenpäin muutaman kymmenen metriä, eli saattaispa hyvinkin olla joku huono kontakti kyseessä. Itse anturihan on mun mielestä sellaisessa paikassa navassa ettei sen ihan herkästi pitäis ottaa damagea. :)

Kattelin huvikseni motonetin sivuilta, et löytyiskö ko. mokkulaa tarvikkeena, mut aika hiljasta oli...mahtaakohan noita joku putka tarvikkeena myydä? Tosin eipä gm-orkkisosatkaan aina ihan sika suolasia oo.. 8)
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Avatar
pki
'Senator'
'Senator'
Viestit: 584
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja pki »

Joko vika selvisi??
Opel Astra Caravan Sport 1.8i vm. 94 - R.I.P.
Opel Vectra Caravan Sport 2.0t vm. 04
Opel Corsa 3ov. 1.2 vm.08 - R.I.P.
Avatar
Temezz
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 21 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti City

Viesti Kirjoittaja Temezz »

:oops: :oops:

Nyt täytyy tunnusta, että en ole vielä jaksanut/kerennyt aisiaa tutkimaan, kun ei vielä ihan kauheen liukasta ole ollut...mut pitää palailla asiaan kunhan saan aikaseks hoidettua homman kondikseen. :)
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
Avatar
Temezz
'Senator'
'Senator'
Viestit: 410
Liittynyt: 21 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Lahti City

Viesti Kirjoittaja Temezz »

Noniin...hiljaa hyvä tulee. :)

Vian syyksi paljastui lopulta katkennut johto käsittääkseni navan puoleisen liittimen läheltä/juuresta. Vika paljastui 150tkm huollon yhteydessä ja korjasivat johdon "ohimennen" paikallisessa länsiautossa, ilman lisämaksua. :)

Ehdin jo motonetistäkin kyselemään ja uusi anturi tulisi takapyörän laakerisarjan (= takanapa) mukana ja hintaa on n.180€, mutta näin tällä kertaa.
Vectra C 1.8 Comfort STW -04
-Ex. Omega B 2.5TD STW -95
-Ex. Vectra A 2.0 aut -90
-Ex. Ascona C 1.3s -85
mandy
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 51
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 20:26
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra C -04, ABS- ja Luistonesto valot??

Viesti Kirjoittaja mandy »

Moro,

Mä nyt tätä vanhaa topiccia lainailen. Olis auton tuommonen Farkku Vectra -05 2.0T, ja ABS sekä Luistonesto palaa molemmat. Autoon vaihdettiin juuri oikea etunapa, mutta huoltomies sanoi että hän joutus apico liittimillä liittämään auton puoleisen johdon uuteen napaan kun on erilainen liitin, ja että vikakoodit nollaamalla valot häviää ( ei hävinnyt ) ?!? Onko jollain tästä tietoa mahtaako toimia noin apico liittimillä vai täytyykö käydä ostamassa vielä uusi etunapa jossa olisi samanlainen liitin kuin vanha oli? tuo uusi on motonetistä ostettu ja sieltä käsin näytti että autoon täysin oikea. :O
:bonk:
0259
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 11 Touko 2023, 14:08

Re: Vectra C -04, ABS- ja Luistonesto valot??

Viesti Kirjoittaja 0259 »

Mulla sama ongelma valot ei sammu testeri näyttää että liian alhainen jännite molemmin pulin edessä, auto vectra c vm, 08
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra C -04, ABS- ja Luistonesto valot??

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Vectra C:ssä on tosiaan virtaviesti tyyppinen abs anturi. ABS boksi muuttaa virtaviestin jännitteeksi. Virralla on vain kaksi arvoa, joiden välillä se saa vaihdella. Virta on muistaakseni 7/15 mA. Mitään muita virran arvoja ei hyväksytä.

Vika on yleensä pyörän navassa, jos herjaa liian suurta tai pientä signaalia. Anturi muuttaa navan magneettikehän mukaan virran arvoa. Joko magneettivuo on liian iso tai pieni. Molemmat johtavat samaan loppuulokseen eli vikaan.

Edullinen tarvikenapa on täysin väärä valinta tähän autoon. Aina uusi napa joko FAG tai SKF. Ne toimii. Myös vanha alkuperäinen alkaa oireilla ko. vialla, kun pyörän laakerit ovat kuluneet.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Vastaa Viestiin