C koppa Asconan turbottaminen

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Avatar
Big Block Power
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 13 Heinä 2007, 20:26
Paikkakunta: Valkeakoski

C koppa Asconan turbottaminen

Viesti Kirjoittaja Big Block Power »

Elikkäs ois tulossa -87 asco 2,0i. Aattelin että jospa sinne paiskais pajeron turbon??? onko ihan metsään menny ajatus? en aio hakea lupia kyseiseen toimitukseen eikä varmaan saiskaan. ja mottiin en oo aatellu tehä mitään muutakun pakolliset muutokset, eli mitä kaikkee? pakosarjan ny varmaan joutuu teettään pelle pelottomalla. jos tulee oleen kallis projekti niin jätän siihen koko suunnitelman.[/b]
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Kaikenhan saa tietenkin sopimaan,mutta... :roll:
En oikein ymmärrä että miksi sinne pitäisi maastoauton moottori viskata,vakiona se ei ainakaan ripeämmin sitä koria kuljeta,paitsi jos siitä tekee maastoauton. :wink:
Itse melkein laittaisin nukkumaan ja huomenna heräisin ajatukseen että jos kuitenkin laittaisi vaikka ooppelin turbo moottorin,vaikka sellaisen kaksilitraisen LET moottorin. :sleep:
Avatar
KADETT GT/E
OCF Member 2015
Viestit: 682
Liittynyt: 18 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Loimaan kauppala

Re: C koppa Asconan turbottaminen

Viesti Kirjoittaja KADETT GT/E »

Big Block Power kirjoitti:Elikkäs ois tulossa -87 asco 2,0i. Aattelin että jospa sinne paiskais pajeron turbon??? onko ihan metsään menny ajatus? en aio hakea lupia kyseiseen toimitukseen eikä varmaan saiskaan. ja mottiin en oo aatellu tehä mitään muutakun pakolliset muutokset, eli mitä kaikkee? pakosarjan ny varmaan joutuu teettään pelle pelottomalla. jos tulee oleen kallis projekti niin jätän siihen koko suunnitelman.[/b]
Ei tarvi lupia, turbo kiinni vaan. Muutoskatsastus is all you need :wink:
Avatar
KADETT GT/E
OCF Member 2015
Viestit: 682
Liittynyt: 18 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Loimaan kauppala

Viesti Kirjoittaja KADETT GT/E »

Beeascona kirjoitti:Kaikenhan sa :sleep:
Äijä on yhtä valmiina ku mä , kännisä ku mikäkäki. Enkä ota vastuuta mistään mitä oon väärin ymmärtäny
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

KADETT GT/E kirjoitti:
Beeascona kirjoitti:Kaikenhan sa :sleep:
Äijä on yhtä valmiina ku mä , kännisä ku mikäkäki. Enkä ota vastuuta mistään mitä oon väärin ymmärtäny
:lollis: :lollis: :lollis:
Ikinä en oo maitoa juonut,enkä juo. :wink:
Avatar
Big Block Power
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 13 Heinä 2007, 20:26
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Big Block Power »

en viitti noin vanhaan enään mottia vaihtaaa, toi turbo ajatus tuli siitä kun muijan veljellä on katsastamaton pajero, ja jos siitä ois halvalla saanu repiä puhaltimen irti.
Riisikippo
Minut on bannattu!
Viestit: 5386
Liittynyt: 12 Tammi 2005, 02:00

Viesti Kirjoittaja Riisikippo »

Beeascona kirjoitti:Kaikenhan saa tietenkin sopimaan,mutta... :roll:
En oikein ymmärrä että miksi sinne pitäisi maastoauton moottori viskata,vakiona se ei ainakaan ripeämmin sitä koria kuljeta,paitsi jos siitä tekee maastoauton. :wink:
Itse melkein laittaisin nukkumaan ja huomenna heräisin ajatukseen että jos kuitenkin laittaisi vaikka ooppelin turbo moottorin,vaikka sellaisen kaksilitraisen LET moottorin. :sleep:
eihän topicin aloittaja ookkaan ees puhunu mistään motin vaihosta, vaan turbon laittamisesta nykyiseen moottoriin...
Beeascona
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2132
Liittynyt: 12 Maalis 2006, 20:44

Viesti Kirjoittaja Beeascona »

Riisikippo kirjoitti:eihän topicin aloittaja ookkaan ees puhunu mistään motin vaihosta, vaan turbon laittamisesta nykyiseen moottoriin...
Niin että pelkkää fööniä koneen kylkeen,ihmettelinkin hetken että minkä h****tin takia pitää joku pajeron kone laittaa ascon keulalle... :lollis:
Njoo,menen nukkumaan näillä puheilla. :sleep:
Avatar
Big Block Power
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 13 Heinä 2007, 20:26
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Big Block Power »

mitäs tommosessa ascoonassa mahtaa olla tehoja vakiona?
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

se pajeron turpo o semmonen pikkurillin kokonen ei tee yhtään mitään
Avatar
Big Block Power
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 103
Liittynyt: 13 Heinä 2007, 20:26
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja Big Block Power »

madi kirjoitti:se pajeron turpo o semmonen pikkurillin kokonen ei tee yhtään mitään
kait se vakioon mottiin vähä eloo tuo? ei paineita kumminkaan voi laittaa kun kai maksimissaan 0,5? tulee varmaan muuten motista romut ulos.
otto82
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 134
Liittynyt: 13 Syys 2005, 08:26
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja otto82 »

laita joku 900:sen saabin turbo, niitähän saa melko halvalla nykyään. on nimittäin hyvän kokonen fööni, nuo diiselin puhaltimt tuppaa olla vähän pieniä, ellei sitten ole joku rekka-auton puhallin.

Joskus kun yritin viritellä turboa 18E koneiseen c asconaan niin rakensin vaan siihen vakiopakosarjaan sellaisen lisälaipan. Öljyn ryöstin öljyanturin reiästä (öljynsuodattimen takaa) ja öljynpaluuletkulle tein reiän öljypohjaan.

Auto kävi tosin vain parikertaa, hyvin otti kierroksia ja silleen. Seuraavana päivänä piti lähteä penkittään sitä vehjettä, niin ei sitten kirveelläkään käyntiin... Ja vikaa ei löytyny, vaikka sitä kävi kattomassa sellanen mies, joka on pienen ikänsä pelannu noitten turbo-härveleiden kanssa.

Jos siitä pajerosta sen turbon otat, niin hommaa toinen samanlainen ja pistä tuplat :wink:
havericky
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3852
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Janakkala - Turenki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja havericky »

Big Block Power kirjoitti:mitäs tommosessa ascoonassa mahtaa olla tehoja vakiona?
115hv vakiona. Puristussuhde vakiona 9,2:1.

Rakentelu säännöt muuttuivat pykälissä vuonna 1998. Sen jälkeen poikkeuslupaa moottorin turbotukselle ei ole enää tarvinnut hakea. Homma hoituu nykyään muutoskatsastuksella ja dynopaperilla.
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja madi »

Big Block Power kirjoitti:
madi kirjoitti:se pajeron turpo o semmonen pikkurillin kokonen ei tee yhtään mitään
kait se vakioon mottiin vähä eloo tuo? ei paineita kumminkaan voi laittaa kun kai maksimissaan 0,5? tulee varmaan muuten motista romut ulos.
mutta se turbo ois oikeasti sopiva johonkin 0.5l koneeseen
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Sillä pajeron turbolla et kyllä 2.0 bensa autos tee mitään,tai saa silläkin varmaan moottorin särjettyä.
Ja mikäli moottoriin ahdetaan enemmän ilmaa,niin luonnollisesti bensaakin pitää saada lisää,eli vaatii isommat suuttimet,cooleri on melko ehdoton että kärsii edes sen 0,5bar ahtaa.
Lisäksi tarvit öljyn meno/paluu letkut,vesi letkut turbolle,ahtoputket,pakoputken lähtö ainakin menee uusiksi,ahtopainemittarin.pakosarjan laipan,turbon laipan ja mutkia/putkea.
Vakio puristuksilla/moottorin ohjauksella pääsee sinne 200hv tuntumaan.
Vastaa Viestiin