supercharged Opel Omega B MV6

Keskustelua ahdetuista moottoreista ja moottoreiden ahtamisesta
Lordmatti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 53
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vammala

supercharged Opel Omega B MV6

Viesti Kirjoittaja Lordmatti »

moron.

Olis virimiehille kysymys että mikä tämä on ( ?
Onko joku ruuviahdin vai ? Tietäiskö joku mistä sais ja mitä maksaa ja onko vaikea asentaa. Niin ja mitä muita muutoksia koneeseen tarvis tehdä ?

Ja lakipykälä miehille, onko tämmösen laitto suomen lainsäädännön puitteissa mahdollinen laittaa ?

Tämmäsiä lähin kyseleen, kun olis tarkotus saada omppuun enskesäks kunnolla voimmoo ....
Avatar
Juge127
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1984
Liittynyt: 20 Maalis 2007, 15:04
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Juge127 »

Mahtaakohan olla Eaton M62 kompressori?
Ascona - Manta B - Omega B2 - Rekord - Rekord E2 - Vectra A2
Avatar
repsa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 959
Liittynyt: 04 Maalis 2002, 02:00
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja repsa »

remmiahdinhan se.

e-baystä, tai joltain suomisälliltä. hintaluokka ~400-600€ suomessa.

asennus on helppo jos sen osaa, ts paskasti muotoiltu kysymys.

hyvänä puolena mainittakoot sisäinen voitelu, eli tarttee tehdä vain noi ahtoputket.

kone saattaa menetellä ihan vakiona ok. tarkempaa dataa en osaa sanoa.

vaatii muutoskatsastuksen ja käytönaikaisen päästömittauksen, vtt/joku muu millä on lisenssi.

voimaa saat helpoiten perseen alle vaihtamalla autoa.
bmw e70 3.0d 300/700
jetta mk6 1.2tsi 140/220
Lordmatti
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 53
Liittynyt: 13 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vammala

Viesti Kirjoittaja Lordmatti »

taitaa se sit olla vaan totta... että vaikka on kunnon kokonen mylly niin ei siitä vaan silti tehoo revitä. On se surkeeta. Täytynee sit vaan keskittyä julkisivun tunaamiseen ja kaahailla kawasakilla... surku kun toi omega muuten niin miellyttää, mutta voima puuttuu.
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Se ei ole kiinni koneen koosta, pikemminkin pinkan koosta (lompakon paksuudesta). :(

Suomessa voi todellakin tehdä mittaviakin muutoksia, kunhan niihin vain varustautuu riittävän suurella rahamäärillä, korostan vielä että silloin voi olla mahdollisuuksia ihan lain puitteissa. :o
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

kosunen kirjoitti:Se ei ole kiinni koneen koosta, pikemminkin pinkan koosta (lompakon paksuudesta). :(

Suomessa voi todellakin tehdä mittaviakin muutoksia, kunhan niihin vain varustautuu riittävän suurella rahamäärillä, korostan vielä että silloin voi olla mahdollisuuksia ihan lain puitteissa. :o
en toisaalta ymmärrä tätä kantaa :roll:

mites se suomi tossa oikeastaan vaikuttaa, täällä kun puhutaan koko ajan että virittäminen ja ahtaminen ennen kaikkea maksaa maltaita niin mitä siinä sit yksi vtt tutkimus loppu laskussa tuntuu? muut kuluthan ne joutuu muuallakin maailmassa maksamaan...

toisaalta taas eikös ne vtt loppuset pitäis olla jos vaikka turbo calibraan vaihtaa turbon, mutta niitäkin vaihdetaan solkenaan....

Tuli vaan mieleen, että mitä laki sanoo siitä, että jos vaikka on keskipakoahdin kiinni vähäpäästöisessä autossa, mutta remmi esimerkiksi on irti kadulla ajettaessa, ahdin on ts vain ratapäiviä varten, siellähän ei laki tunne päästöjä vielä.
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

No, ensinnäkin ei voi olla aivan varma meneekö ensimmäinen päästömittaus läpi. Jos näin käy ja aivan varmastikin voi käydä, niin jo silloin se alkaa rassaamaan lompakkoa melkoisesti :x . Mittauksia saattaa joutua pahimillaan tekemään useita. Ja siinä vaiheessa kun esim. päästömittauksissa on kiinni vaikka 4000e, moni varmaan jo luovuttaa leikin.

Toisekseen, kaikkihan eivät osaa tehdä tarvittavia muutostöitä itse, vaan saattavat joutua turvautumaan esim. sellaisia muutoksia tekeviin yrityksiin. Ja se ei ole koskaan halpaa, kun joutuu teettämään ulkopuolisilla töitä, mutta lopputuloksesta saattaa tulla moninverroin parempi sillä tapaa.

Tapoja on monia ja jokainen valitsee niistä itselleen sopivimman.
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

kosunen kirjoitti:No, ensinnäkin ei voi olla aivan varma meneekö ensimmäinen päästömittaus läpi.
Eikös tuo nyt ole jonkin sortin tyhmyyttä jos noin pääsee käymään??? meinaan vaan että pakkoko niitä ahtoja on sinne testiin laittaa, eikös se riitä että hyrrä on paikallaan.

Suurin osa tämänkään foorumin autoista ei ole laillisia vaikka onkin kilvissä ja leimassa, jos tarkkoja ollaan. Eikä tässäkään menettelyssä mielestäni rikota lakia sen enempää kuin jos vaihdetaan se kuuluisa kukkopilli kunnon hyrrään ja lastutetaan jokin vähäpäästöinen turbo auto.
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
kosunen
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 570
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 03:00
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kosunen »

Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, tiedätkö miten mittausta tehdään ylipäätään ollenkaan kun tuollaisia kirjoittelet? Siellä ei todellakaan käytetä ahtopainetta ollenkaan mittauksen yhteydessä.

Kun auto viedään mitattavaksi jonnekkin, sen annetaan jäähtyä yön yli. Ja miksi? Siksi että moottori on varmasti täysin kylmä ennen käynnistystä.

Seuraavaksi riippuen auton vuosimallista moottorin annetaan käydä 20-40s joutokäyntiä, jonka jälkeen aletaan autoa ajamaan rauhallisesti rullilla keräten pakokaasuja talteen analysoitavaksi.

Ajetaan ns. kaupunki, taajama ja moottoritieajoa, jolloin jokaisen tilanteen vaihtuva mittaustapahtuma kiihdytetään hitaasti seuraavaan nopeuteen. Mittaus kestää n.10-15min.

Sillä ei ole mitään väliä periaatteessa onko autossa ahdinta taikka ei. Pääasia, että katalysaattori/katalysaattorit lähtevät toimintaan tyhjäkäynninkäyttämisen jälkeen. Kun katit toimivat, voi auto oikein hyvällä tuurilla läpäistä testin.

Perusmoottorin TÄYTYY olla ehdottomasti kunnossa.
Jerzey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 07 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Lievestuore

Viesti Kirjoittaja Jerzey »

kosunen kirjoitti:Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, tiedätkö miten mittausta tehdään ylipäätään ollenkaan kun tuollaisia kirjoittelet? Siellä ei todellakaan käytetä ahtopainetta ollenkaan mittauksen yhteydessä.

Kun auto viedään mitattavaksi jonnekkin, sen annetaan jäähtyä yön yli. Ja miksi? Siksi että moottori on varmasti täysin kylmä ennen käynnistystä.

Seuraavaksi riippuen auton vuosimallista moottorin annetaan käydä 20-40s joutokäyntiä, jonka jälkeen aletaan autoa ajamaan rauhallisesti rullilla keräten pakokaasuja talteen analysoitavaksi.

Ajetaan ns. kaupunki, taajama ja moottoritieajoa, jolloin jokaisen tilanteen vaihtuva mittaustapahtuma kiihdytetään hitaasti seuraavaan nopeuteen. Mittaus kestää n.10-15min.

Sillä ei ole mitään väliä periaatteessa onko autossa ahdinta taikka ei. Pääasia, että katalysaattori/katalysaattorit lähtevät toimintaan tyhjäkäynninkäyttämisen jälkeen. Kun katit toimivat, voi auto oikein hyvällä tuurilla läpäistä testin.

Perusmoottorin TÄYTYY olla ehdottomasti kunnossa.
sorry jos "kuulostin" provosoivalta, ei ollut tarkoitus.

Juu kyllä olen tietoinen tuosta testi tavasta, mutta yhtään autoa en ole vielä siellä käyttänyt, ja tästä syystä olen ollut yhteydessä vtt:n henkilökuntaan, tai yrittänyt olla sähköposti yhteydessä sinne, mutta kukaan ei ole suostunut sieltä mitään vastaamaan... ehkä jonain päivänä saan kysymyksiini vastauksen myös sieltä.

Perusmoottorin tulee tietenkin olla kunnossa, (eihän sitä muunlaista konetta kannata alkaa edes ahtamaan) ja katalysaattori/t tulee kanssa olla kunnossa. Nämä kun on kunnossa niin en näe mitään syytä miksi vakio moottori ei menisi läpi tuosta kammottavasta vtt:n testistä. Myönnetään, että hinta tuolle testille on sen verran kova, että sen soisi menevän kerralla läpi, ja tämän vuoksi itse en ottais riskiä siitä että ahdin tai susi moottori/katit sotkee päästöt, vaan hoitasin asian siten että ahdin ei nosta paineita missään tilanteessa, perus moottorin ollessa jo laitettu tikkiin.

Kun testi on onnellisesti läpi niin sit käydään auto muutos katsastamassa, ja sit aloitetaan varsinainen rakentaminen, noin kait se suurinpiirtein menee...

otetaanpa siihen hintaankin vähän kantaa ja perusteluja, mikäli testi olis halvempi, vois siellä näkyä myös autoja sellaisena kuin ne tulevat todellisuudessa olemaan, tai ainakin lähempänä sitä. Tuollaisenaan se se hinta ei mielestäni ole edelleenkään este sille etteikö sitä testiä vois teettää ja laittaa auto "lailliseksi", mutta kyllä se kerralla pitää läpi mennä, että siinä mitään järkeä on.
EX (2000-2013): Omega B 2.0 8v, 3.0 V6 ja 2.0t
Vastaa Viestiin