Mitkä tulpat?

Moottorinohjaimiin, lastuihin ja ohjelmointiin liittyvää keskustelua
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Eli omegaan tarvis nyt kestävät tulpat löytää. Ei tahdo noi orkkis tulpat tykätä paineista joten mitähän sinne laittais? x20let tulppia mietin mut mitä muut suosittelee? :yawn:

Merkkinä bosch tai ngk, jotenkin vierastan muita :lollis:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Bosch ja Nippondenso tulee ensiksi mieleen tuommoiseen autoon mikä syö tulppia. Sytkäjärjestelmän päivitys tietysti on paras ratkaisu. Ehkä hieman ujompi kärkivälikin voisi antaa paremman kipunan paineilla. Näin Kosunen sano mulle, koskaan ei tullut kokeiltua.
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

motorsport kirjoitti:Bosch ja Nippondenso tulee ensiksi mieleen tuommoiseen autoon mikä syö tulppia. Sytkäjärjestelmän päivitys tietysti on paras ratkaisu. Ehkä hieman ujompi kärkivälikin voisi antaa paremman kipunan paineilla. Näin Kosunen sano mulle, koskaan ei tullut kokeiltua.
Kyllä näillä nyt ajaa, alkaa vaan puskeen ruskeeta posliinin välistä ja nykii hieman ihan pintakaasulla. Tollasen oireen varmaan saa katoamaan eri tulpilla. Sytkäjohdot uudet, kuten myös kaikki muukin kipinää välittävä hili, paitsi puola. Onko iloa laittaa semmoen "suurteho" puolana myytävä mötti. Semmonen lojuu käyttämättömänä hyllyssä :-? Tuskinpa ihmeempiä :roll:

Vastaava kuin:
Kuva
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja omega16T »

-WW- kirjoitti: Merkkinä bosch tai ngk, jotenkin vierastan muita :lollis:
Noi boschit voit vipata vuoren yli norjaan...ne ei sovi kuin.......no nyt ei kyl tuu mieleen kyl mikään :lollis: . Laita orggikset tai sit ne mitä letissä käytetään jos vaan fyysisesti käy.
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja -WW- »

-WW- kirjoitti: Ei tahdo noi orkkis tulpat tykätä
Laita orggikset
Hmm. alkuperäiset on bosch
Noi boschit voit vipata vuoren yli norjaan
Tosiaan :lollis:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja omega16T »

-WW- kirjoitti:
Hmm. alkuperäiset on bosch
Niin on, muttei samoilla lämpöarvoilla kuin mitä myydään tarvikeliikkeessä bosch-tekstillä. Tai niin olen ainakin ymmärtänyt että noi gm-merkillä olevat olis esim. joku 6,5 tai sinne päin mut ei 6 tai 7 niinkuin esim. ngk, bosch ja muutkin ilmottaa. Tosta syystä ollu noita nykimisiäkin monesti vaikka testerit ilmottaa että kaikki ok, jopa ajossakin. Gm-tulppien vaihto sitten korjannu tilanteen :o
Toisekseen noita boscheja pimentyny jostain syystä useammassa koneessa muutaman minuutinkin jälkeen ja saman lämpöarvon ngk:lla toiminu moitteitta. Osassa pelannu kyl ihan ok.
Todennäköisesti väärässä.
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

NGK pimenee ainakin CIHissä nopeaa kun vertaa densoihin
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja Simo »

omega16T kirjoitti:Niin on, muttei samoilla lämpöarvoilla kuin mitä myydään tarvikeliikkeessä bosch-tekstillä. Tai niin olen ainakin ymmärtänyt että noi gm-merkillä olevat olis esim. joku 6,5 tai sinne päin mut ei 6 tai 7 niinkuin esim. ngk, bosch ja muutkin ilmottaa. Tosta syystä ollu noita nykimisiäkin monesti vaikka testerit ilmottaa että kaikki ok, jopa ajossakin. Gm-tulppien vaihto sitten korjannu tilanteen :o
Toisekseen noita boscheja pimentyny jostain syystä useammassa koneessa muutaman minuutinkin jälkeen ja saman lämpöarvon ngk:lla toiminu moitteitta. Osassa pelannu kyl ihan ok.
Eihän se lämpöarvo niin tarkka juttu ole että puolikkaita arvoja tarviis olla, pääasia ettei tulpat oo liian kuumat tai huomattavasti liian kylmät. Mullakin on kyllä yksistä Boschin tulpista huonot kokemukset, mutta toisaalta ennen sitä kokemusta toimi useampi satsi täysin samalla merkinnällä olevia Boscheja aivan moitteetta.
Nuo lämpöarvothan ei ole suoraan verrattavissa eri merkkien välillä (ja vastaavuustaulukotkin on vain suuntaa-antavia!) kun ei niille mitään standardia ole vaan jokainen valmistaja ilmoittaa lämpöarvon omalla tavallaan.

-WW- vois kokeilla pykälää tai paria pykälää kylmempiä tulppia, (kone on vissiin 3.0 24V?) eli esim. NGK BKR7EK / BKR8EK tai Bosch FR6LDC+ tai Denso K22TXR / IK22 / VK22 ..jos tollasia on olemassa :roll:

http://www.globaldenso.com/cgi-bin/glob ... ion=search ..tai nuo mitä suositellaan Lotus Omegaan?

Realsanta kirjoitti:NGK pimenee ainakin CIHissä nopeaa kun vertaa densoihin
Riippuu varmaan koneen viritysasteesta ym ym... kun mulla kesti perus NGK:t (BPR6HS) 2.0 CIH:ssä 60tkm!
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
-WW-
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3627
Liittynyt: 14 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Pirkkala-Mánse

Viesti Kirjoittaja -WW- »

Joo 36get tulppia oon yritelly katlaoogeista katsella muttakun ei mistään ole löytynyt, taitaa aika kiven takana nuo densotkin olla :-? Mikäköhän vastaava on boschilla kun niitä sais suoraan töihin ja pari pinnaa vielä pois -(z)-
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!

mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
McLeod
'Senator'
'Senator'
Viestit: 472
Liittynyt: 10 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Ruovesi

Viesti Kirjoittaja McLeod »

Realsanta kirjoitti:NGK pimenee ainakin CIHissä nopeaa kun vertaa densoihin
Jaa, ei ole koskaan yksikään kuollut omissa vehkeissä :o Tietty densoista ei ole kokemusta, jos ne kestäis sitten tosi kauan.
Rekord E r6 -85, Senator B 3.0 24v -89, Commodore A GS -67, Bmw E39 528 Touring x2, e39 540ia, mb w124 230
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Simo kirjoitti:
Eihän se lämpöarvo niin tarkka juttu ole että puolikkaita arvoja tarviis olla
Tuosta juuri tuntuu olevan kuitenkin kyse koska muuta selitystä ei ole ollut noille nykimisille. Ongelmaa ollu lähinnä noissa xe- ja let-koneissa, lienee muita tarkempi tulppien suhteen. Tää tieto on ihan faktaa eikä vaan esson baarilla syntynyttä huhua.
Todennäköisesti väärässä.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja Simo »

omega16T kirjoitti:
Simo kirjoitti:
Eihän se lämpöarvo niin tarkka juttu ole että puolikkaita arvoja tarviis olla
Tuosta juuri tuntuu olevan kuitenkin kyse koska muuta selitystä ei ole ollut noille nykimisille. Ongelmaa ollu lähinnä noissa xe- ja let-koneissa, lienee muita tarkempi tulppien suhteen. Tää tieto on ihan faktaa eikä vaan esson baarilla syntynyttä huhua.
Ootko kokeillu siis myös molempia "tasalukuja" tarvikeliikkeentulpista sen GM:n puolikkaan numeron molemmin puolin? (tulipas melkonen selvitys :lol: ) Kun puoli lämpöarvoa liian kuuma tulppa kyllä varmasti aiheuttaa ongelmia, mutta että puoli numeroa kylmempikin niin sitä on jotenkin vaikea uskoa :roll:
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Simo kirjoitti:
omega16T kirjoitti:
Simo kirjoitti:
Eihän se lämpöarvo niin tarkka juttu ole että puolikkaita arvoja tarviis olla
Tuosta juuri tuntuu olevan kuitenkin kyse koska muuta selitystä ei ole ollut noille nykimisille. Ongelmaa ollu lähinnä noissa xe- ja let-koneissa, lienee muita tarkempi tulppien suhteen. Tää tieto on ihan faktaa eikä vaan esson baarilla syntynyttä huhua.
Ootko kokeillu siis myös molempia "tasalukuja" tarvikeliikkeentulpista sen GM:n puolikkaan numeron molemmin puolin? (tulipas melkonen selvitys :lol: ) Kun puoli lämpöarvoa liian kuuma tulppa kyllä varmasti aiheuttaa ongelmia, mutta että puoli numeroa kylmempikin niin sitä on jotenkin vaikea uskoa :roll:
Ite oon välttynyt kokonaan noilta ongelmilta kun oon suosiolla hakenu tulpat opelilta :D . Tuli vaan joskus yhden vanhan liiton äijän kanssa opelilla puheeks tuo kun selvittelin yhtä toista tulppaongelmaa muuten. Ei siis ollu mitään myyntipuhetta sillä vaan kertoi tarinaa siitä kun oli useemmalla korjaamolla ollu noita nykimisiä kyseisten koneitten kanssa ja kaikissa oli sama juttu eli testereitten mukaan oli ok mutta ajossa nyki kunnolla. Joku varkautelainen asentaja oli tosta sitten kiinnostunut enemmän ja selvitellyt ongelmaa. Lopputuloksena oli kaikissa tapauksissa ollut syynä juuri nuo tulpat ja siitä oli joku tiedotekin kiertänyt merkkikorjaamoille.
Muuten noista lämpöarvoista oon omina kokemuksina huomannu että moottorissa saa muuttua aika paljon ennenkuin tulpan lämpöarvon muutos on tarpeen...tuo ahtaminen varmaankin on juuri sellainen syy. Cih-koneissa en ole koskaan käyttänyt muita kuin alkuperäisillä arvoilla olevia viritysasteesta huolimatta. Joskus kokeilin yhdellä muuttaa arvoa ja huonoin tuloksin. Hetken päästä kävi kuin kupla, kokeilut jäi siihen. Merkkinä ollu yleensä ngk:t koska noita championeja on ollu harvemmin saatavissa. Ne olis muuten paljon fiksumman malliset.
Todennäköisesti väärässä.
Simo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3996
Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Simo »

OK.. olikohan nuo nykimiset sitten vain Boschin tulppien kanssa vai muidenkin merkkien?

En tiedä olisko minunkaan Asconan koneessa ollut tarpeen muuttaa tulppien lämpöarvoa mutta muutin sitä ihan varmuuden vuoksi pykälän kylmemmäksi eikä siitä ainakaan mitään haittaa aiheutunut. Tulppien merkki on Denso.
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Simo kirjoitti:OK.. olikohan nuo nykimiset sitten vain Boschin tulppien kanssa vai muidenkin merkkien?
Briskit oli ainakin yhdessä noiden boschien lisäksi mitä noista tiedän, muista en osaa sanoa.
Todennäköisesti väärässä.
Vastaa Viestiin