Mitkä tulpat?
Mitkä tulpat?
Eli omegaan tarvis nyt kestävät tulpat löytää. Ei tahdo noi orkkis tulpat tykätä paineista joten mitähän sinne laittais? x20let tulppia mietin mut mitä muut suosittelee?
Merkkinä bosch tai ngk, jotenkin vierastan muita
Merkkinä bosch tai ngk, jotenkin vierastan muita
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Kyllä näillä nyt ajaa, alkaa vaan puskeen ruskeeta posliinin välistä ja nykii hieman ihan pintakaasulla. Tollasen oireen varmaan saa katoamaan eri tulpilla. Sytkäjohdot uudet, kuten myös kaikki muukin kipinää välittävä hili, paitsi puola. Onko iloa laittaa semmoen "suurteho" puolana myytävä mötti. Semmonen lojuu käyttämättömänä hyllyssä Tuskinpa ihmeempiämotorsport kirjoitti:Bosch ja Nippondenso tulee ensiksi mieleen tuommoiseen autoon mikä syö tulppia. Sytkäjärjestelmän päivitys tietysti on paras ratkaisu. Ehkä hieman ujompi kärkivälikin voisi antaa paremman kipunan paineilla. Näin Kosunen sano mulle, koskaan ei tullut kokeiltua.
Vastaava kuin:
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Re: Mitkä tulpat?
Noi boschit voit vipata vuoren yli norjaan...ne ei sovi kuin.......no nyt ei kyl tuu mieleen kyl mikään . Laita orggikset tai sit ne mitä letissä käytetään jos vaan fyysisesti käy.-WW- kirjoitti: Merkkinä bosch tai ngk, jotenkin vierastan muita
Todennäköisesti väärässä.
Re: Mitkä tulpat?
-WW- kirjoitti: Ei tahdo noi orkkis tulpat tykätä
Hmm. alkuperäiset on boschLaita orggikset
TosiaanNoi boschit voit vipata vuoren yli norjaan
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Re: Mitkä tulpat?
Niin on, muttei samoilla lämpöarvoilla kuin mitä myydään tarvikeliikkeessä bosch-tekstillä. Tai niin olen ainakin ymmärtänyt että noi gm-merkillä olevat olis esim. joku 6,5 tai sinne päin mut ei 6 tai 7 niinkuin esim. ngk, bosch ja muutkin ilmottaa. Tosta syystä ollu noita nykimisiäkin monesti vaikka testerit ilmottaa että kaikki ok, jopa ajossakin. Gm-tulppien vaihto sitten korjannu tilanteen-WW- kirjoitti:
Hmm. alkuperäiset on bosch
Toisekseen noita boscheja pimentyny jostain syystä useammassa koneessa muutaman minuutinkin jälkeen ja saman lämpöarvon ngk:lla toiminu moitteitta. Osassa pelannu kyl ihan ok.
Todennäköisesti väärässä.
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3996
- Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
- Viesti:
Re: Mitkä tulpat?
Eihän se lämpöarvo niin tarkka juttu ole että puolikkaita arvoja tarviis olla, pääasia ettei tulpat oo liian kuumat tai huomattavasti liian kylmät. Mullakin on kyllä yksistä Boschin tulpista huonot kokemukset, mutta toisaalta ennen sitä kokemusta toimi useampi satsi täysin samalla merkinnällä olevia Boscheja aivan moitteetta.omega16T kirjoitti:Niin on, muttei samoilla lämpöarvoilla kuin mitä myydään tarvikeliikkeessä bosch-tekstillä. Tai niin olen ainakin ymmärtänyt että noi gm-merkillä olevat olis esim. joku 6,5 tai sinne päin mut ei 6 tai 7 niinkuin esim. ngk, bosch ja muutkin ilmottaa. Tosta syystä ollu noita nykimisiäkin monesti vaikka testerit ilmottaa että kaikki ok, jopa ajossakin. Gm-tulppien vaihto sitten korjannu tilanteen
Toisekseen noita boscheja pimentyny jostain syystä useammassa koneessa muutaman minuutinkin jälkeen ja saman lämpöarvon ngk:lla toiminu moitteitta. Osassa pelannu kyl ihan ok.
Nuo lämpöarvothan ei ole suoraan verrattavissa eri merkkien välillä (ja vastaavuustaulukotkin on vain suuntaa-antavia!) kun ei niille mitään standardia ole vaan jokainen valmistaja ilmoittaa lämpöarvon omalla tavallaan.
-WW- vois kokeilla pykälää tai paria pykälää kylmempiä tulppia, (kone on vissiin 3.0 24V?) eli esim. NGK BKR7EK / BKR8EK tai Bosch FR6LDC+ tai Denso K22TXR / IK22 / VK22 ..jos tollasia on olemassa
http://www.globaldenso.com/cgi-bin/glob ... ion=search ..tai nuo mitä suositellaan Lotus Omegaan?
Riippuu varmaan koneen viritysasteesta ym ym... kun mulla kesti perus NGK:t (BPR6HS) 2.0 CIH:ssä 60tkm!Realsanta kirjoitti:NGK pimenee ainakin CIHissä nopeaa kun vertaa densoihin
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Joo 36get tulppia oon yritelly katlaoogeista katsella muttakun ei mistään ole löytynyt, taitaa aika kiven takana nuo densotkin olla Mikäköhän vastaava on boschilla kun niitä sais suoraan töihin ja pari pinnaa vielä pois
- Rusko Motorsport -
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Ampera - Range Rover Sport - Audi A5 - Vectra 2.8T - Omega XEV Turbo - Monza M50
Napadynotys, säädöt ja vaikka turbotuksetkin Tampereella, kysy!
mm. Maxxecu/SPTronics/Ecumaster/Tunerstudio
Jaa, ei ole koskaan yksikään kuollut omissa vehkeissä Tietty densoista ei ole kokemusta, jos ne kestäis sitten tosi kauan.Realsanta kirjoitti:NGK pimenee ainakin CIHissä nopeaa kun vertaa densoihin
Rekord E r6 -85, Senator B 3.0 24v -89, Commodore A GS -67, Bmw E39 528 Touring x2, e39 540ia, mb w124 230
Re: Mitkä tulpat?
Tuosta juuri tuntuu olevan kuitenkin kyse koska muuta selitystä ei ole ollut noille nykimisille. Ongelmaa ollu lähinnä noissa xe- ja let-koneissa, lienee muita tarkempi tulppien suhteen. Tää tieto on ihan faktaa eikä vaan esson baarilla syntynyttä huhua.Simo kirjoitti:
Eihän se lämpöarvo niin tarkka juttu ole että puolikkaita arvoja tarviis olla
Todennäköisesti väärässä.
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3996
- Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
- Viesti:
Re: Mitkä tulpat?
Ootko kokeillu siis myös molempia "tasalukuja" tarvikeliikkeentulpista sen GM:n puolikkaan numeron molemmin puolin? (tulipas melkonen selvitys ) Kun puoli lämpöarvoa liian kuuma tulppa kyllä varmasti aiheuttaa ongelmia, mutta että puoli numeroa kylmempikin niin sitä on jotenkin vaikea uskoaomega16T kirjoitti:Tuosta juuri tuntuu olevan kuitenkin kyse koska muuta selitystä ei ole ollut noille nykimisille. Ongelmaa ollu lähinnä noissa xe- ja let-koneissa, lienee muita tarkempi tulppien suhteen. Tää tieto on ihan faktaa eikä vaan esson baarilla syntynyttä huhua.Simo kirjoitti:
Eihän se lämpöarvo niin tarkka juttu ole että puolikkaita arvoja tarviis olla
B Ascona '80 ja E Rekord '83
Re: Mitkä tulpat?
Ite oon välttynyt kokonaan noilta ongelmilta kun oon suosiolla hakenu tulpat opelilta . Tuli vaan joskus yhden vanhan liiton äijän kanssa opelilla puheeks tuo kun selvittelin yhtä toista tulppaongelmaa muuten. Ei siis ollu mitään myyntipuhetta sillä vaan kertoi tarinaa siitä kun oli useemmalla korjaamolla ollu noita nykimisiä kyseisten koneitten kanssa ja kaikissa oli sama juttu eli testereitten mukaan oli ok mutta ajossa nyki kunnolla. Joku varkautelainen asentaja oli tosta sitten kiinnostunut enemmän ja selvitellyt ongelmaa. Lopputuloksena oli kaikissa tapauksissa ollut syynä juuri nuo tulpat ja siitä oli joku tiedotekin kiertänyt merkkikorjaamoille.Simo kirjoitti:Ootko kokeillu siis myös molempia "tasalukuja" tarvikeliikkeentulpista sen GM:n puolikkaan numeron molemmin puolin? (tulipas melkonen selvitys ) Kun puoli lämpöarvoa liian kuuma tulppa kyllä varmasti aiheuttaa ongelmia, mutta että puoli numeroa kylmempikin niin sitä on jotenkin vaikea uskoaomega16T kirjoitti:Tuosta juuri tuntuu olevan kuitenkin kyse koska muuta selitystä ei ole ollut noille nykimisille. Ongelmaa ollu lähinnä noissa xe- ja let-koneissa, lienee muita tarkempi tulppien suhteen. Tää tieto on ihan faktaa eikä vaan esson baarilla syntynyttä huhua.Simo kirjoitti:
Eihän se lämpöarvo niin tarkka juttu ole että puolikkaita arvoja tarviis olla
Muuten noista lämpöarvoista oon omina kokemuksina huomannu että moottorissa saa muuttua aika paljon ennenkuin tulpan lämpöarvon muutos on tarpeen...tuo ahtaminen varmaankin on juuri sellainen syy. Cih-koneissa en ole koskaan käyttänyt muita kuin alkuperäisillä arvoilla olevia viritysasteesta huolimatta. Joskus kokeilin yhdellä muuttaa arvoa ja huonoin tuloksin. Hetken päästä kävi kuin kupla, kokeilut jäi siihen. Merkkinä ollu yleensä ngk:t koska noita championeja on ollu harvemmin saatavissa. Ne olis muuten paljon fiksumman malliset.
Todennäköisesti väärässä.
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 3996
- Liittynyt: 29 Touko 2002, 03:00
- Paikkakunta: Mikkeli / Helsinki
- Viesti:
OK.. olikohan nuo nykimiset sitten vain Boschin tulppien kanssa vai muidenkin merkkien?
En tiedä olisko minunkaan Asconan koneessa ollut tarpeen muuttaa tulppien lämpöarvoa mutta muutin sitä ihan varmuuden vuoksi pykälän kylmemmäksi eikä siitä ainakaan mitään haittaa aiheutunut. Tulppien merkki on Denso.
En tiedä olisko minunkaan Asconan koneessa ollut tarpeen muuttaa tulppien lämpöarvoa mutta muutin sitä ihan varmuuden vuoksi pykälän kylmemmäksi eikä siitä ainakaan mitään haittaa aiheutunut. Tulppien merkki on Denso.
B Ascona '80 ja E Rekord '83