X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen? Vikakoodi P0110
X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen? Vikakoodi P0110
Eli Vectra B X20XEV koneella ei mennyt katsastuksesta läpi koska O2 lukema oli 8,55 (sallittu 5,00). Tyhjäkäyntiä moottori käy ihan pikkasen alhasilla kierroksilla.
Tuo tyhjäkäynti oli todella huono ennen kaasuläpän ja tyhjäkäyntisäätimen puhditusta ja sitä huohotus reiän poraamista. Tuolloin moottori meinasi sammua ja hörähti taas käyntiin mutta puhdituksen jälkeen jäi vielä tuo pikkasen vaillinanen tyhjäkäynti.
Ilmaletkuissa, huohotusletkussa tai missään muusakaan letkussa ei näy reikiä, letkut on putsattu öljytöhnästä... Taitaa joutua vaihtamaan tuon tyhjäkäyntisäätimen uuteen, mutta oisko palstalaisilla mitään muita ideoita joita voisi tarkastaa ennen kuin käy hakemassa uuden tyhjäkäyntisäätimen. Harmittaa heittää 75 € turhaan jos vika ei sit tuolla säätimen vaihdolla korjaannu.
Tuo tyhjäkäynti oli todella huono ennen kaasuläpän ja tyhjäkäyntisäätimen puhditusta ja sitä huohotus reiän poraamista. Tuolloin moottori meinasi sammua ja hörähti taas käyntiin mutta puhdituksen jälkeen jäi vielä tuo pikkasen vaillinanen tyhjäkäynti.
Ilmaletkuissa, huohotusletkussa tai missään muusakaan letkussa ei näy reikiä, letkut on putsattu öljytöhnästä... Taitaa joutua vaihtamaan tuon tyhjäkäyntisäätimen uuteen, mutta oisko palstalaisilla mitään muita ideoita joita voisi tarkastaa ennen kuin käy hakemassa uuden tyhjäkäyntisäätimen. Harmittaa heittää 75 € turhaan jos vika ei sit tuolla säätimen vaihdolla korjaannu.
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
TPS kaasuläpänasentotunnistimen häröily voi aiheuttaa tyhjäkäynti ongelmia.
Ultraäänipesu ja aseöljy ovat usein tehonneet joutokäyntivakaimiin.'
Taitaa olla pakoputkessa vuotoa jonnin verran (myös happipumppu kanttaa tsekata).
j.h
Ultraäänipesu ja aseöljy ovat usein tehonneet joutokäyntivakaimiin.'
Taitaa olla pakoputkessa vuotoa jonnin verran (myös happipumppu kanttaa tsekata).
j.h
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Mikäs tuo TPS kaasuläppäasentotunnistin on? Entä joutokäyntivakain?jpisteh kirjoitti:TPS kaasuläpänasentotunnistimen häröily voi aiheuttaa tyhjäkäynti ongelmia.
Ultraäänipesu ja aseöljy ovat usein tehonneet joutokäyntivakaimiin.'
Taitaa olla pakoputkessa vuotoa jonnin verran (myös happipumppu kanttaa tsekata).
j.h
Pakoputki näytti hyvältä ja epäilen todella vahvasti, että se happi ei sieltä tule vaan juuri tuosta tyhjäkäynnistä, koska kierroksilla (2000 rpm) O2 pitoisuus oli 0,77 (sallittu 5,00).
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Juu se tuli epäselvästi, TPS on kaasuläpän asentotunnistin. Joutkoäyntivakain yksi nimi tyhjäkäyntimoottorille, askelmoottori, joutokäyntisolenoidi jne....WTA kirjoitti:Mikäs tuo TPS kaasuläppäasentotunnistin on? Entä joutokäyntivakain?jpisteh kirjoitti:TPS kaasuläpänasentotunnistimen häröily voi aiheuttaa tyhjäkäynti ongelmia.
Ultraäänipesu ja aseöljy ovat usein tehonneet joutokäyntivakaimiin.'
Taitaa olla pakoputkessa vuotoa jonnin verran (myös happipumppu kanttaa tsekata).
j.h
Pakoputki näytti hyvältä ja epäilen todella vahvasti, että se happi ei sieltä tule vaan juuri tuosta tyhjäkäynnistä, koska kierroksilla (2000 rpm) O2 pitoisuus oli 0,77 (sallittu 5,00).
Kierroksilla myös pakoputkivuodon merkitys pienenee, joten yli 5% vuoto ei pelkällä huonolla palamisella helposti selitä, varsinkin jos muut arvot ovat katsastuskunnossa.
TPS:n signaalin tarkastaminen on luotettavasti yleismittarilla on vähän hankalaa, oskilloskoopilla sen saisi tehtyä luotettavasti. Yleismittarilla voisi tarkastaa kumminkin, että joka kerta signaalijännite (yleensä keskimmäinen johdin), palautuu aina samaan jännitteeseen (jotain 0,5V), kun vapauttaa kaasun ja sen taso lähtee nousemaan tasaisesti kun kaasua lisää, niin se nousee 4,5 V tuntumaan. Mittaus onnistuu muistaakseni myös auton sammuksissa ollessa virta päällä.
j.h
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Minkälaiset lukemat muut oli.Vielä sitä pakoputkea,kun paat sen tukkoon päästä rätillä,niin selviää varmasti suhiseeko jostain.
Kyllä helposti joku viilto letkuissakin saa hapen noihin arvoihin.Saattaa ola hyvinkin piilossa vuotokohta.
tyhjäkäyntiongelmat mitä ollu ja niitä askaroinnut,niin joku saattanut jäädä löysälle ym.
Mutta sen putken varmistaisin eka.Ja niitä muita arvojakin voisi laittaa,niin näkee miten ne vaikuttaa.
Kyllä helposti joku viilto letkuissakin saa hapen noihin arvoihin.Saattaa ola hyvinkin piilossa vuotokohta.
tyhjäkäyntiongelmat mitä ollu ja niitä askaroinnut,niin joku saattanut jäädä löysälle ym.
Mutta sen putken varmistaisin eka.Ja niitä muita arvojakin voisi laittaa,niin näkee miten ne vaikuttaa.
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Kävin tilaamassa sen joutokäyntisäätimen josko auttais...
Tosiaan putki näytti päälisin päin niin hyvältä, että vaikea usko, että se vuotais ja vielä kun siihen ynnää tuon tyhjäkäynnin huonouden (pikkasen vaeltelee n. 800-900 rpm), niin epäilen josko päästöarvot johtuisivat nimenomaan tuosta tyhjäkäynnistä mutta tässäpäs näitä arvoja:
Joutokäynti / Yli 2000 rpm
CO-pitoisuus: 0,01 / 0,07 %
HC-pitoisuus: 73 / 33 ppm
Lambda-arvo: - / 1,03
CO2-pitoisuus: 9,23 / 14,51 %
O2-pitoisuus: 8,55 / 0,77 %
Edit: ai niin ja autolla ajettu 220 tkm
EditII: muokataas vielä nuo prosentit tuohon perään.
Tosiaan putki näytti päälisin päin niin hyvältä, että vaikea usko, että se vuotais ja vielä kun siihen ynnää tuon tyhjäkäynnin huonouden (pikkasen vaeltelee n. 800-900 rpm), niin epäilen josko päästöarvot johtuisivat nimenomaan tuosta tyhjäkäynnistä mutta tässäpäs näitä arvoja:
Joutokäynti / Yli 2000 rpm
CO-pitoisuus: 0,01 / 0,07 %
HC-pitoisuus: 73 / 33 ppm
Lambda-arvo: - / 1,03
CO2-pitoisuus: 9,23 / 14,51 %
O2-pitoisuus: 8,55 / 0,77 %
Edit: ai niin ja autolla ajettu 220 tkm
EditII: muokataas vielä nuo prosentit tuohon perään.
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Näyttäshän ton katin jäleenkin tota palamatonta olla.Lamda ihan ylä arvossa,johtunee vuodosta.co2 normaalia hyvää palamista kierroksilla.tyhjäkäynnillä ei pala millään hyvin noilla luvuilla.WTA kirjoitti:Kävin tilaamassa sen joutokäyntisäätimen josko auttais...
Tosiaan putki näytti päälisin päin niin hyvältä, että vaikea usko, että se vuotais ja vielä kun siihen ynnää tuon tyhjäkäynnin huonouden (pikkasen vaeltelee n. 800-900 rpm), niin epäilen josko päästöarvot johtuisivat nimenomaan tuosta tyhjäkäynnistä mutta tässäpäs näitä arvoja:
Joutokäynti / Yli 2000 rpm
CO-pitoisuus: 0,01 / 0,07
HC-pitoisuus: 73 / 33
Lambda-arvo: - / 1,03
CO2-pitoisuus: 9,23 / 14,51
O2-pitoisuus: 8,55 / 0,77
Edit: ai niin ja autolla ajettu 220 tkm
Mutta onko ne lukuja vai palamisia.Tuo happi kun sen sotkee kuitenkin.mutta tyhjäkäynnillä vaan.mikä nyt muutenkin selvää että kierroksilla muutenkin vaikutus vähenee.mutta jos sen säätimen kerran vaihat,niin silähän sen ainakin sit varmistaa että sen puolesta toimii.
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Tosiaan nuo arvot ovat prosentteja eivät yksiköitä, jos sitä tarkoitit... Korjasin tuonne alkuperäiseen viestiinkin. Voisko johtua tuo happipitoisuus tyhjäkäynnillä tuosta Lambdasta, meinaan että on lambda-arvo ihan maksimissa (sallittu 0,97-1,03)?terokimmo kirjoitti:Näyttäshän ton katin jäleenkin tota palamatonta olla.Lamda ihan ylä arvossa,johtunee vuodosta.co2 normaalia hyvää palamista kierroksilla.tyhjäkäynnillä ei pala millään hyvin noilla luvuilla.WTA kirjoitti:Kävin tilaamassa sen joutokäyntisäätimen josko auttais...
Tosiaan putki näytti päälisin päin niin hyvältä, että vaikea usko, että se vuotais ja vielä kun siihen ynnää tuon tyhjäkäynnin huonouden (pikkasen vaeltelee n. 800-900 rpm), niin epäilen josko päästöarvot johtuisivat nimenomaan tuosta tyhjäkäynnistä mutta tässäpäs näitä arvoja:
Joutokäynti / Yli 2000 rpm
CO-pitoisuus: 0,01 / 0,07
HC-pitoisuus: 73 / 33
Lambda-arvo: - / 1,03
CO2-pitoisuus: 9,23 / 14,51
O2-pitoisuus: 8,55 / 0,77
Edit: ai niin ja autolla ajettu 220 tkm
Mutta onko ne lukuja vai palamisia.Tuo happi kun sen sotkee kuitenkin.mutta tyhjäkäynnillä vaan.mikä nyt muutenkin selvää että kierroksilla muutenkin vaikutus vähenee.mutta jos sen säätimen kerran vaihat,niin silähän sen ainakin sit varmistaa että sen puolesta toimii.
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Joo sitä lamdaa laitoinki ku ihan tapissa,et oisko "kynällä" tasannu rajalle.WTA kirjoitti:Tosiaan nuo arvot ovat prosentteja eivät yksiköitä, jos sitä tarkoitit... Korjasin tuonne alkuperäiseen viestiinkin. Voisko johtua tuo happipitoisuus tyhjäkäynnillä tuosta Lambdasta, meinaan että on lambda-arvo ihan maksimissa (sallittu 0,97-1,03)?terokimmo kirjoitti:Näyttäshän ton katin jäleenkin tota palamatonta olla.Lamda ihan ylä arvossa,johtunee vuodosta.co2 normaalia hyvää palamista kierroksilla.tyhjäkäynnillä ei pala millään hyvin noilla luvuilla.WTA kirjoitti:Kävin tilaamassa sen joutokäyntisäätimen josko auttais...
Tosiaan putki näytti päälisin päin niin hyvältä, että vaikea usko, että se vuotais ja vielä kun siihen ynnää tuon tyhjäkäynnin huonouden (pikkasen vaeltelee n. 800-900 rpm), niin epäilen josko päästöarvot johtuisivat nimenomaan tuosta tyhjäkäynnistä mutta tässäpäs näitä arvoja:
Joutokäynti / Yli 2000 rpm
CO-pitoisuus: 0,01 / 0,07
HC-pitoisuus: 73 / 33
Lambda-arvo: - / 1,03
CO2-pitoisuus: 9,23 / 14,51
O2-pitoisuus: 8,55 / 0,77
Edit: ai niin ja autolla ajettu 220 tkm
Mutta onko ne lukuja vai palamisia.Tuo happi kun sen sotkee kuitenkin.mutta tyhjäkäynnillä vaan.mikä nyt muutenkin selvää että kierroksilla muutenkin vaikutus vähenee.mutta jos sen säätimen kerran vaihat,niin silähän sen ainakin sit varmistaa että sen puolesta toimii.
Nuo ihan normaalisti luetavat lukemat.tuota tarkotin että onko ne lukemia vaan, jotka happi vääristää.vai onko palamistilanteen oikeita arvoja katin takaa kylläkin.mutta sen nyt voi huomioida.
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Aivan mahtava homma, ei sitten auttanut tuo tyhjäkäyntisäätimen vaihto, rrrrrkele. Faijalla on myös vm. -00 vectra ja hänelle on aikoinaan tehty tuo tyhjäkäyntisäätimen vaihto, koska kierrokset humppasivat. Tämän jälkeen parin vuoden kuluttua oli palautunut tuo samainen humppaus ja tuolloin vaihdettiin nokka-akselin askeltunnistin. Eli voisko tuo minun vika myös johtua tuosta nokka-akselin tunnistimesta?
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
niin. ne on kalliita kokeiluja. oletko kattonut ne huohotinletkut, että on ehjät ja ettei ole tukossa, ja kaikki muutkin alipaineletkut. entä jako onko varmasti kohdallaan.
opel vectra c 2,2 gts
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Letkut on katsottu ja putsattu eikä mitään vuotoja löytynyt. Jakohihna vaihdettiin vähän aikaa sitten Opelilla joten jako lienee kohdillaan, ei ainakaan tuon rempan jälkeen ilmennyt mitään käyntihäiriöitä.lmb-58 kirjoitti:niin. ne on kalliita kokeiluja. oletko kattonut ne huohotinletkut, että on ehjät ja ettei ole tukossa, ja kaikki muutkin alipaineletkut. entä jako onko varmasti kohdallaan.
Tämän http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&start=15 rempan tein juuri tuohon ja sen jälkeen on tuo vika mahdollisesti tullut. Eli käytin tuon koneen oikealla puolella olevan "systeemiin" irti ja laitoin takaisin paikoilleen. Voiko tuossa yhteydessä laittaa jotain väärin mikä vaikuttaisi tuohon tyhjäkäyntiin? Siis laitoin kaikki letkuja johdot kyllä oikeisiin paikkoihin mutta tuossa koneen oikeassa laidassa on jokin reikä joka menee tuohon "systeemiin", ei siinä mitään akselia tms. kyllä läpi mene mutta onko tuolla nyt jotain mikä voisi sotkea tuota tyhjäkäyntiä?
Edit: mikään vikavalo ei pala.
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Mä nyt kerran vielä siitä putken tiiviydestä.että sen kunnolla tukit ja jos se pihisee jostain niin silloon vuotaa.ei paljoa tarvii ottaa happea kun mittarin näyttö antaa tollasen lukeman.vaikka kaikki ois periaattessa kunnossa.viimeseen liitoksen asti vaikuttaa mittariin happiarvoihin.Ja se pakosarja erityi tarkasti yrittää kuunnella,kuuluuko jotain ylimäärästä naputusta sitkutusta kaasutellessa.?WTA kirjoitti:Letkut on katsottu ja putsattu eikä mitään vuotoja löytynyt. Jakohihna vaihdettiin vähän aikaa sitten Opelilla joten jako lienee kohdillaan, ei ainakaan tuon rempan jälkeen ilmennyt mitään käyntihäiriöitä.lmb-58 kirjoitti:niin. ne on kalliita kokeiluja. oletko kattonut ne huohotinletkut, että on ehjät ja ettei ole tukossa, ja kaikki muutkin alipaineletkut. entä jako onko varmasti kohdallaan.
Tämän http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&start=15 rempan tein juuri tuohon ja sen jälkeen on tuo vika mahdollisesti tullut. Eli käytin tuon koneen oikealla puolella olevan "systeemiin" irti ja laitoin takaisin paikoilleen. Voiko tuossa yhteydessä laittaa jotain väärin mikä vaikuttaisi tuohon tyhjäkäyntiin? Siis laitoin kaikki letkuja johdot kyllä oikeisiin paikkoihin mutta tuossa koneen oikeassa laidassa on jokin reikä joka menee tuohon "systeemiin", ei siinä mitään akselia tms. kyllä läpi mene mutta onko tuolla nyt jotain mikä voisi sotkea tuota tyhjäkäyntiä?
Edit: mikään vikavalo ei pala.
Kadett köntys ja "Tyttö" .
terokimmo=kaikkien kirjotusvirheidenäiti.Sori kirjoituksen laatu...
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Juu, tarkastan tuon putken huomenna jos uuden vuoden krapulalta pystyn mutta tuolle tyhjäkäynnille pitäis silti varmaan tehdä jotain, koska auto on menossa myyntiin enkä halua rikkinäistä autoa myydä. Eikai putken vuotaminen voi tyhjäkäyntiin vaikuttaa?terokimmo kirjoitti:Mä nyt kerran vielä siitä putken tiiviydestä.että sen kunnolla tukit ja jos se pihisee jostain niin silloon vuotaa.ei paljoa tarvii ottaa happea kun mittarin näyttö antaa tollasen lukeman.vaikka kaikki ois periaattessa kunnossa.viimeseen liitoksen asti vaikuttaa mittariin happiarvoihin.Ja se pakosarja erityi tarkasti yrittää kuunnella,kuuluuko jotain ylimäärästä naputusta sitkutusta kaasutellessa.?WTA kirjoitti:Letkut on katsottu ja putsattu eikä mitään vuotoja löytynyt. Jakohihna vaihdettiin vähän aikaa sitten Opelilla joten jako lienee kohdillaan, ei ainakaan tuon rempan jälkeen ilmennyt mitään käyntihäiriöitä.lmb-58 kirjoitti:niin. ne on kalliita kokeiluja. oletko kattonut ne huohotinletkut, että on ehjät ja ettei ole tukossa, ja kaikki muutkin alipaineletkut. entä jako onko varmasti kohdallaan.
Tämän http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&start=15 rempan tein juuri tuohon ja sen jälkeen on tuo vika mahdollisesti tullut. Eli käytin tuon koneen oikealla puolella olevan "systeemiin" irti ja laitoin takaisin paikoilleen. Voiko tuossa yhteydessä laittaa jotain väärin mikä vaikuttaisi tuohon tyhjäkäyntiin? Siis laitoin kaikki letkuja johdot kyllä oikeisiin paikkoihin mutta tuossa koneen oikeassa laidassa on jokin reikä joka menee tuohon "systeemiin", ei siinä mitään akselia tms. kyllä läpi mene mutta onko tuolla nyt jotain mikä voisi sotkea tuota tyhjäkäyntiä?
Edit: mikään vikavalo ei pala.
Re: X20XEV Tyhjäkäynti pikkusen liian alhainen?
Lukaisin tuolla 5 ja 6 pinnien yhdistämisellä vikakoodin tuosta ja näyttää autodatan mukaan seuraavaa:
Vikakoodi: P0110 (kymmenen välähdystä, yksi välähdys, yksi välähdys, kymmenen välähdystä)
Vian sijainti: Imuilman lämpötilatunnistin - virtapiirin toimintahäiriö
Mahdollinen syy: Johdinsarja, imuilman lämpötilatunnistin, moottorin ohjausmoduuli
Elikkäs mitäs nyt tehdä? Tosiaan jos tuo imuilman lämpötilatunnistin on se siihen norsunkärsään menevä ilmanputsaria lähinnä oleva johto, niin se on käytetty kyllä irti. Voisiko se johtua tuosta irroittamisest? Akku oli kyllä irti irroitettaessa tuota tunnistinta.
Lienee jokin näistä?
Motonet:
LÄMPÖTILA-ANTURI MITTARI/VALO OPEL VECTRA-B 96--02
Anturi on vedenlämpömittarille jollei toisin mainita!
Vectra-B VALKEA mittarille. . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3005 4.20 ???
Vectra-B ULKOilman anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3591 9.90 ???
B 16V-1,8/2,0 X18XE/X20XE ILMAn lämpöanturi. . . . . . . . 37-3592 29.00 ???
B --98 moott valvonta jos SININEN. . . . . . . . . . . . . 37-3128 9.50 ???
B 98--00 1,8 moott valvonta jos MUSTA. . . . . . . . . . . 37-3368 10.90 ???
B 98--00 1,8/2,0 moott valvonta jos HARMAA. . . . . . . . . 37-3367 10.90 ???
Mitä palstalaiset luulevat. Korjaantuisko mahdollisesti tuon tunnistimen vaihdolla? Jos vaihtaa tunnistimen joutuuko tuon vikakoodin nollaamaan jotta tyhjäkäynti korjaantuu, vai korjaantuuko tyhjäkäynti vaikka vikakoodi jääkin muistiin?
Vikakoodi: P0110 (kymmenen välähdystä, yksi välähdys, yksi välähdys, kymmenen välähdystä)
Vian sijainti: Imuilman lämpötilatunnistin - virtapiirin toimintahäiriö
Mahdollinen syy: Johdinsarja, imuilman lämpötilatunnistin, moottorin ohjausmoduuli
Elikkäs mitäs nyt tehdä? Tosiaan jos tuo imuilman lämpötilatunnistin on se siihen norsunkärsään menevä ilmanputsaria lähinnä oleva johto, niin se on käytetty kyllä irti. Voisiko se johtua tuosta irroittamisest? Akku oli kyllä irti irroitettaessa tuota tunnistinta.
Lienee jokin näistä?
Motonet:
LÄMPÖTILA-ANTURI MITTARI/VALO OPEL VECTRA-B 96--02
Anturi on vedenlämpömittarille jollei toisin mainita!
Vectra-B VALKEA mittarille. . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3005 4.20 ???
Vectra-B ULKOilman anturi. . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3591 9.90 ???
B 16V-1,8/2,0 X18XE/X20XE ILMAn lämpöanturi. . . . . . . . 37-3592 29.00 ???
B --98 moott valvonta jos SININEN. . . . . . . . . . . . . 37-3128 9.50 ???
B 98--00 1,8 moott valvonta jos MUSTA. . . . . . . . . . . 37-3368 10.90 ???
B 98--00 1,8/2,0 moott valvonta jos HARMAA. . . . . . . . . 37-3367 10.90 ???
Mitä palstalaiset luulevat. Korjaantuisko mahdollisesti tuon tunnistimen vaihdolla? Jos vaihtaa tunnistimen joutuuko tuon vikakoodin nollaamaan jotta tyhjäkäynti korjaantuu, vai korjaantuuko tyhjäkäynti vaikka vikakoodi jääkin muistiin?