Astra G jousintuen laakerointi
Astra G jousintuen laakerointi
Moi
Juuri katsastuksesta tulleena ei mennyt vm 99 farkku astra läpi, jäi kiinni jousintuen laakeroinnista etupäässä. Pyörä heilui sivuttaissuunnassa. Katsastus-setä EPÄILI jousituen yläpään laakeria, mutta motonetissä kävin kattomassa ja tässä ei ollut mitään laakeria eikä semmosta irtaallaan saa ainakaan motonetistä:
Jousijalan ylätuki Opel 96- 18-2485 Astra-G 98-> Joustintuen ylätuki [1998 - 2004] 19.90 €
Onko jollain ollut samanlaista ongelmaa? Autossa on madaltava alusta, vaikuttaako se mihinkään? Ohjaus ei takertele mihinkään, vähän kolisee kyllä kuopissa hitaassa vauhdissa. Pyörä vain heilui sivuttaissuunnassa kun sorkkaraudalla sitä väänteli. Ja jos jostain löytyy oikea osa niin onko miten iso urakka vaihtaa?
Juuri katsastuksesta tulleena ei mennyt vm 99 farkku astra läpi, jäi kiinni jousintuen laakeroinnista etupäässä. Pyörä heilui sivuttaissuunnassa. Katsastus-setä EPÄILI jousituen yläpään laakeria, mutta motonetissä kävin kattomassa ja tässä ei ollut mitään laakeria eikä semmosta irtaallaan saa ainakaan motonetistä:
Jousijalan ylätuki Opel 96- 18-2485 Astra-G 98-> Joustintuen ylätuki [1998 - 2004] 19.90 €
Onko jollain ollut samanlaista ongelmaa? Autossa on madaltava alusta, vaikuttaako se mihinkään? Ohjaus ei takertele mihinkään, vähän kolisee kyllä kuopissa hitaassa vauhdissa. Pyörä vain heilui sivuttaissuunnassa kun sorkkaraudalla sitä väänteli. Ja jos jostain löytyy oikea osa niin onko miten iso urakka vaihtaa?
Re: Astra G jousintuen laakerointi
Joo tossa motonetin osassa ei ole sitä yläpään laakeria.Pirkanmaan Osa-shop Oystä ainakin sen laakerin sisältämän osan saa alkup.osana muistaakseni n 20e kpl hintaan.Vaihto ei kovin kummoinen homma ole jos joskus on iskareita vaihdellut.Eri asia sitten johtuuko se välys tuosta laakerista,koska se ei iskarin vartta kyllä tue sivusuunnassa.
Ja on se kyllä niin,että katsastusmiehen pitäisi pystyä osoittaan missä vika on eikä vaan epäillä...
Ja on se kyllä niin,että katsastusmiehen pitäisi pystyä osoittaan missä vika on eikä vaan epäillä...
Audi S3 Sedan -19
Re: Astra G jousintuen laakerointi
Joo,olisi ollut helpompaa jos katsastusmies olisi sanonut suoraan mitä vaihtaa...
Huomasin juuri, että konehuoneen puolella voi pienillä sormivoimilla pyörittää sitä iskarin yläpään kumia/joustintukea, tuo ei varmaan ole normaalia?
Huomasin juuri, että konehuoneen puolella voi pienillä sormivoimilla pyörittää sitä iskarin yläpään kumia/joustintukea, tuo ei varmaan ole normaalia?
Re: Astra G jousintuen laakerointi
Itte tuli tos kesäl vaihdettua 2003 astraan etupäähän noi motonet:n joustintuen ylätuet ja sit toisesta varaosaliikkeestä laakerit ja se konehuoneenpuolelle tuleva vastakappale(tais makasa n.35e yhteensä laakerit ja se vastakappale). Nämä siis siksi että kolisi montuissa niin perkuleesti ja missää muualta en välystä löytänyt. Tämän operaation jälkeen ei kolinaa oo kuulunut. Kaikki vanhat osat oli silmämääräsesti kunnossa ja laakeritki ehjät. Toi jousituen ylätuki varmaa sit kulunu sen verra et pääsi liikkuun pikkuse ja aiheutti kolinaa. Samalla kylläki vaihdoin iskaritki eteen mut en usko et niistä kolina johtu.
Re: Astra G jousintuen laakerointi
Delta autossa osa muutaman euron kalliimpi kuin motonetissä ja sisältää laakerin. Plus työt pari tuntia, eipähän tartte ite sormiaan liata...
Re: Astra G jousintuen laakerointi
kyllä ne kumilärpykät liikkuu hieman, joittenka keskelle ne yläpään kiinnitykset tulevat, ei kolise mikään missään itellä, ihmettelin tätä itsekkin aikaisemmin, pultit kyllä kireällä. Eipä se madallettu alusta vaikuta muutenkuin ehkä kuin koiranluihin, joittenka olisi hyvä olla lyhennetyt.
Vectra C Estate -07
Re: Astra G jousintuen laakerointi
whathifi kirjoitti:kyllä ne kumilärpykät liikkuu hieman, joittenka keskelle ne yläpään kiinnitykset tulevat, ei kolise mikään missään itellä, ihmettelin tätä itsekkin aikaisemmin, pultit kyllä kireällä. Eipä se madallettu alusta vaikuta muutenkuin ehkä kuin koiranluihin, joittenka olisi hyvä olla lyhennetyt.
yhdyn tähän, se iskarin yläpää liikkuu joka suuntaan silloin kun renkaat on ilmassa, se ei ole vika. muistaakseni B corsassa sen huomaa hyvin.
Eipä se madallettu alusta vaikuta muutenkuin ehkä kuin koiranluihin, joittenka olisi hyvä olla lyhennetyt.
käy ostaan säädettävät koiranluut
sieltä ei liikkumavara lopu vaikka otat jouset vittuun.
Re: Astra G jousintuen laakerointi
tää oli vaan ihan vinkkinä jos ensimmäisen viestin kirjoittaja ei ole sattumoisin edes kuullut lyhennetyistä, en itse ole liikkumavarojen loppumisesta mitään maininnut tmv. Eikä tämä asia kyllä liity mitenkään laakerointiin.FullMetal kirjoitti:whathifi kirjoitti:kyllä ne kumilärpykät liikkuu hieman, joittenka keskelle ne yläpään kiinnitykset tulevat, ei kolise mikään missään itellä, ihmettelin tätä itsekkin aikaisemmin, pultit kyllä kireällä. Eipä se madallettu alusta vaikuta muutenkuin ehkä kuin koiranluihin, joittenka olisi hyvä olla lyhennetyt.
yhdyn tähän, se iskarin yläpää liikkuu joka suuntaan silloin kun renkaat on ilmassa, se ei ole vika. muistaakseni B corsassa sen huomaa hyvin.
Eipä se madallettu alusta vaikuta muutenkuin ehkä kuin koiranluihin, joittenka olisi hyvä olla lyhennetyt.
käy ostaan säädettävät koiranluut
sieltä ei liikkumavara lopu vaikka otat jouset vittuun.
lainattua tavaraa:
Säädettävät ja/tai lyhennetyt koiranluut varmistavat, että etujousitus toimii normaalisti madalluksen jälkeen. Kun alustasarjan valmistaja kehottaa vaihtamaan säädettävät koiranluut, niin kehotus kannattaa ottaa vakavasti.
Jousitusta madallettaessa tulee joissain automalleissa välttämättömäksi vaihtaa etujousituksen ja kallistuksenvakaajan yhdistävä linkkitanko, ts. koiranluu lyhyempään. Etuvetoisissa autoissa on vaarana kallistuksenvakaajan hankaaminen vetoakseliin ja kaikissa madalletuissa autoissa piilee riski että etuvakaaja joutuu jännitykseen. Väkisin jännitykseen joutunut etuvakaaja kuormittaa kiinnikkeitään tarpeettomasti ja aiheuttaa usein myös ikävänä nypytyksenä tuntuvan jatkuvan jännityksen etujousitukseen.
shillalailla... olisit vielä pari lollismerkkiä laittanut niin ei varmasti olis jäänyt epäselväksi viisas kommenttisi.
Vectra C Estate -07
Re: Astra G jousintuen laakerointi
tästä niin sanotuista "säädettävistä koiranluista" on olemassa jo yksi topic mutta laitetaan nyt pari viestiä tähänkin.whathifi kirjoitti:tää oli vaan ihan vinkkinä jos ensimmäisen viestin kirjoittaja ei ole sattumoisin edes kuullut lyhennetyistä, en itse ole liikkumavarojen loppumisesta mitään maininnut tmv. Eikä tämä asia kyllä liity mitenkään laakerointiin.FullMetal kirjoitti:whathifi kirjoitti:kyllä ne kumilärpykät liikkuu hieman, joittenka keskelle ne yläpään kiinnitykset tulevat, ei kolise mikään missään itellä, ihmettelin tätä itsekkin aikaisemmin, pultit kyllä kireällä. Eipä se madallettu alusta vaikuta muutenkuin ehkä kuin koiranluihin, joittenka olisi hyvä olla lyhennetyt.
yhdyn tähän, se iskarin yläpää liikkuu joka suuntaan silloin kun renkaat on ilmassa, se ei ole vika. muistaakseni B corsassa sen huomaa hyvin.
Eipä se madallettu alusta vaikuta muutenkuin ehkä kuin koiranluihin, joittenka olisi hyvä olla lyhennetyt.
käy ostaan säädettävät koiranluut
sieltä ei liikkumavara lopu vaikka otat jouset vittuun.
lainattua tavaraa:
Säädettävät ja/tai lyhennetyt koiranluut varmistavat, että etujousitus toimii normaalisti madalluksen jälkeen. Kun alustasarjan valmistaja kehottaa vaihtamaan säädettävät koiranluut, niin kehotus kannattaa ottaa vakavasti.
Jousitusta madallettaessa tulee joissain automalleissa välttämättömäksi vaihtaa etujousituksen ja kallistuksenvakaajan yhdistävä linkkitanko, ts. koiranluu lyhyempään. Etuvetoisissa autoissa on vaarana kallistuksenvakaajan hankaaminen vetoakseliin ja kaikissa madalletuissa autoissa piilee riski että etuvakaaja joutuu jännitykseen. Väkisin jännitykseen joutunut etuvakaaja kuormittaa kiinnikkeitään tarpeettomasti ja aiheuttaa usein myös ikävänä nypytyksenä tuntuvan jatkuvan jännityksen etujousitukseen.
shillalailla... olisit vielä pari lollismerkkiä laittanut niin ei varmasti olis jäänyt epäselväksi viisas kommenttisi.
GM merkeissä jonka foorumilla olemme ei tarvitse säädettäviä koiranluita. se ei pysty ottamaan mihinkään kiinni eikä sen asento muutu
mihinkään vaikka alusta olisi 20 , 40 tai 60mm matalampi. vaikka jousi menee keskeltä poikki ei koiranluu pysty ottamaan mihinkään kiinni.
kallistuksenvakaaja ei joudu jännitykseen ellei toisellapuolella autoa ole lyhyemmät jouset kuin toisellapuolella.
olet ilmeisesti säädettävien kallistuksenvakaajien jälleenmyyjä tai sitten et ole perehtynyt kallistuksenvakaajan toimintaan mitenkään
jos pystyt pokalla naamalla väittämään että näistä olisi jotakin hyötyä.
toki jos siltä tuntuu että semmoiset on oltava niin jokainenhan ostaa mitä haluaa. tosin tuo on yhtä hyvä keksintö kuin kosminen patukka polttoainesäiliöön
joka vähentää polttoaineenkulutusta. ja vielä yleisön pyynnöstä yksi
Re: Astra G jousintuen laakerointi
niin, olenko väittänyt jotain tällaista..olet ilmeisesti säädettävien kallistuksenvakaajien jälleenmyyjä tai sitten et ole perehtynyt kallistuksenvakaajan toimintaan mitenkään
jos pystyt pokalla naamalla väittämään että näistä olisi jotakin hyötyä.
Vectra C Estate -07
Re: Astra G jousintuen laakerointi
Itse olen normipituisten koiranluiden kannalla. Itsellä oli lyhyemmät, ja auto kolisi etupääästä. Katsoin niin lyhyillä koiranluilla vakaaja ottaa kiinni koriin. Molemmilla puolilla oli vakaajaan kulunut jälki. Vaihdoin normi pituiset niin kolina loppui. Tämä siis reilulla madalluksella.
Tässä vielä pieni lainaus ja teoria brittifoorumilta:
Tässä vielä pieni lainaus ja teoria brittifoorumilta:
I have rennsport coilovers(same almost as jamex) rear with no adjusters and front about 20mm of thread left.
I did fit focus drop links as was told that is what i needed but with then the anti roll bar hit the chassis legs and knocked it arse off so put the standard ones back on and was sweet.
The reason why it knocks was because the hole on the shock does not move but when you lower the car say 80mm the floor of the car goes down 80mm. So to keep the anti roll bar in the same angle you need 80mm longer droplinks
Re: Astra G jousintuen laakerointi
Mäkin vaihdoin tuohon asraan koiranluut viime talvena, kun vuosi sitten katsastusmies mainihti niiden olevan huonossa hapessa, ei kuitenkaan katsastus niistä jäänyt kiinni. Autossa bilsteinin iskarit ja mututuntumalla jotain 40-60mm madaltava alusta(en itse ole sitä asentanut, vaan edellisten omistajien toimesta niin en tiedä). Vaihdoin ihan tarvike luut siihen ja ei vielä ainakaan 9kk ajon jälkeen ole hajonneet... Ei silloin raaskinut säädettäviä ostaa, kun ajattelin että vajaa 10e kpl nuilla vakioilla kokeilen ja hyvin vielä pelittää.
-
- 'Senator'
- Viestit: 458
- Liittynyt: 11 Marras 2004, 02:00
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Astra G jousintuen laakerointi
Lainataan vanhaa topicia. Kuskin puolen etujousen vaihdon jälkeen alkoi renkaita kääntäessä jousen pauke ja auto puoltaa oikealle hieman. Epäilen että joustintukilaakeri on tullut tiensä päähän tai se on väärässä asennossa. Kuskin puolen jousi siis poikkesi n. puolen kierroksen matkalta. N. 1.5v sitten katsastukseen uusin raidetangon päät ja joustintuet, koska olivat väljät, aurauskulmatt säädettiin samalla. Nyt hain uuden joustintukilaakerin motonetista (febi/bilstein). Nyt olen asentamassa uutta laakeria mutta en löytänyt mistään varmaa tietoa mikä on joustintuen oikea asento jousen yläpäähän nähden. Jousen alapäähän on helppo kun on se stoppari iskarissa siellä mihin jousen pää tulee. Autodocin youtube videosta yritin etsiä vastausta mutta tuntui kahdessa eri videossa olevan aivan sama missä asennossa jousen yläpää on joustintukilaakeriin nähden.
Kuvassa jousen yläpään paikat mihin jousen yläpää merkattuna mihin kohtaan videoissa jousen pää yläpäässä tuli.
Onko foorumilaisilla tietoa mikä on tuo oikea asento?
Kuvassa jousen yläpään paikat mihin jousen yläpää merkattuna mihin kohtaan videoissa jousen pää yläpäässä tuli.
Onko foorumilaisilla tietoa mikä on tuo oikea asento?