Opel Astra F moottorin vaihto

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Putte77
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Joulu 2009, 11:48
Paikkakunta: Tampere

Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Putte77 »

Eli etsinnöistä huolimatta en vastausta löytänyt "ongelmiin":
Tavoitteena olisi vaihtaa astraani 1.8 tai 2-litranen tekniikka. Tällä hetkellä konehuoneessa säksättää tuo nelipisteruiskulla varustettu 8 venttiilinen 1.6 litranen kone. Nyt tarvitsisi alkuun saada selville, että mitä kaikkea muuta, kuin kone ja laatikko tarvii vaihtaa? Etujarrut, takajarrut, vetoakselit, yms?
Entäpä miten tämmöisessä tapauksessa menee tuo lupakäsittely systeemi? Riittääkö pelkkä ilmoitus ja muutoskatsastus?
Ja tulevaisuutta ajatellen muutoma kysymys:
Mitenkä tuo tekniikan yhteensopivuus esim. Vectran kanssa? Mitenkä paljon tulee piuhojen kanssa ongelmia, jos luovuttajana on eri malli?
Wasu
OCF Member 2019
Viestit: 2045
Liittynyt: 30 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Laitila

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Wasu »

Putte77 kirjoitti:Eli etsinnöistä huolimatta en vastausta löytänyt "ongelmiin":
Tavoitteena olisi vaihtaa astraani 1.8 tai 2-litranen tekniikka. Tällä hetkellä konehuoneessa säksättää tuo nelipisteruiskulla varustettu 8 venttiilinen 1.6 litranen kone. Nyt tarvitsisi alkuun saada selville, että mitä kaikkea muuta, kuin kone ja laatikko tarvii vaihtaa? Etujarrut, takajarrut, vetoakselit, yms?
Entäpä miten tämmöisessä tapauksessa menee tuo lupakäsittely systeemi? Riittääkö pelkkä ilmoitus ja muutoskatsastus?
Ja tulevaisuutta ajatellen muutoma kysymys:
Mitenkä tuo tekniikan yhteensopivuus esim. Vectran kanssa? Mitenkä paljon tulee piuhojen kanssa ongelmia, jos luovuttajana on eri malli?
Etu+takajarrut, jarrutehostin, etumainen kallistuksenvakain, taka-akseli( ei täyttä varmuutta) Laatikostakaan en mene ihan varmaksi sanomaan, jos on f16 niin käy kyllä toin 2litrasen kanssa. Tässä nyt vaan ne mitä ite muistan..

1,6 ja 2,0l Eroavaisuus todistukset tarviit ainakin konttorille.

Siitä vectrasta saat kaikki nuo muutokseen vaihdettavat osat. vectrasta otat myös moottorinohjauksen ja konehuoneen johtosarjat koska muistaakseni 1,6 sessa on multec ja 2,0 motronic.

joku muu vois täydentää tätä listaa tarpeen mukaan...
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja telwin »

Tuohon 1.6l nelipisteruiskun tilalle kun vaihtaa C20NE:n tai C18XEL koneen,vaihtoon menee:'

Moottori... :D
Vaihteisto
Etujarrut
Etutolpat
Vetoakselit
Etukallistuksenvakaaja

Jos sinne ollaan laittamassa C20XE,X20XEV tai C18XE konetta edellämainittujen lisäksi vaihtoon menee takajarrut.
Eli rummut levyiksi.
Lisättävä toinen kallistuksenvakaaja taakse.

Tuo oma Astra on ollut C16SE ja nyt se on C20NE,ja tosiaankaan ei tarvitse tuohon nelipisteruiskulliseen vaihtaa tehostinta eikä taka-akselia jarruineen.
Homma ei ole edes paha,se tosin ei selvinnyt mitä korimallia topicin aloittajan Astra on.
Jos kyseessä on farkku niin listasta voi jättää tuon etuvakaajan pois koska farkussa on paksut vakaajat kaikissa malleissa.

On tullut vaihdettua farkkuunkin 1.6 yksipisteruutan tilalle C20NE,siihen tosin joutui vaihtamaan tehostimen ja pääsylinterin.
Muutta tuohon 100hv koneelliseen sedaniin ei tarvinnut niitä vaihtaa.
Putte77
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Joulu 2009, 11:48
Paikkakunta: Tampere

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Putte77 »

Joo, korimalli tosiaan jäi mainitsematta ja Farmarihan se on, eli muutoma osa vähemmän vaihdettavaa.
Tuosta muutoskatsastuksesta täytyy vielä sen verran kysellä, että miten se käytännössä menee? Katsastus tulossa ajankohtaiseksi luultavasti sillä aikaa kun auto saa uutta peltiä helmoihin ja toivottavasti myös ton isomman moottorin. Voinko muutoksen jälkeen pyyhkäistä konttorille ja ilmoittaa katsastuksen yhteydessä koneen vaihdosta? mitenkä toteavat, että tarvittavat osat on vaihdettu?
PJR
OCF Member 2015
Viestit: 1279
Liittynyt: 10 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja PJR »

Mallieroavaisuusdokumentin sinne leimalle tarvitsee mukaan.
esim.
http://www.opelclubfinland.fi/sivut/ind ... kniikka/17
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

telwin kirjoitti:Jos sinne ollaan laittamassa ... C18XE konetta edellämainittujen lisäksi vaihtoon menee takajarrut.
Eli rummut levyiksi.
Lisättävä toinen kallistuksenvakaaja taakse.
Ei ainakaan farkussa, takana on rummut ja vain yksi vakaaja.
Jos kyseessä on farkku niin listasta voi jättää tuon etuvakaajan pois koska farkussa on paksut vakaajat kaikissa malleissa.
Myös farkkuja on eri vahvuisilla vakaajilla.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja telwin »

Tuomas kirjoitti:Myös farkkuja on eri vahvuisilla vakaajilla.
Jassoo,no siinätapauksessa Länsiauton tietokoneet ja miehet puhuu paskaa,onneksi sinä tiedät kaiken kun minä kolme tuollaista muutosta tehneenä en tiedä mitään.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

No sinäpäs herkkä olet.

Mitään muuta en aiheesta tiedä kuin että isällä on C16SE-koneinen farkku, jossa on ohuemmat vakaajat kuin veljellä aikaisemmin olleessa C18XE-koneisessa farkussa.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja telwin »

Tuomas kirjoitti:No sinäpäs herkkä olet.

Mitään muuta en aiheesta tiedä kuin että isällä on C16SE-koneinen farkku, jossa on ohuemmat vakaajat kuin veljellä aikaisemmin olleessa C18XE-koneisessa farkussa.
Herkkä tai en mutta oikeasti tuo sinun tyylisi tarttua jokaiseen kirjoittamaani asiaan joka liittyy tekniikanvaihtoon ärsyttää.

Etenkin kun olen tuollaisen tekniikkamuutoksen takia kolmesti asioinut Länsiautossa hakemassa tarvittavia papereita yms.
Ainakin 94 vm 1.6 1-pisteruisku farkku astrassa oli riittävän paksu vakaaja C20NE koneelle,näin sanottiin Länsiautosta ja myös omat mittaukset sen osoittivat.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

telwin kirjoitti:sinun tyylisi tarttua jokaiseen kirjoittamaani asiaan joka liittyy tekniikanvaihtoon ärsyttää.
Jokaiseen?

Pahoittelen jos tuolta vaikuttaa, kyllä minä ihan tuossa ihan vilpittömästi tietoani tarkoitin jakaa.

En tiedä minkä vahvuinen vakaaja mistäkin mallista löytyy, mutta niitä on ihan empiirisen kokemuksen perusteella useampia erilaisia. Tämä nyt on se asia minkä halusin mainita.
ecopower
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 18:57

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Farkussa ei tarvitse olla levyjaruja itsellä on myös farkku jossa rummut takana! hb:ssä aina levyt!
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja telwin »

ecopower kirjoitti:Farkussa ei tarvitse olla levyjaruja itsellä on myös farkku jossa rummut takana! hb:ssä aina levyt!
Tämä ilmeisesti tarkoitti tuota C18XE konetta ??
ecopower
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 21 Tammi 2010, 18:57

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja ecopower »

telwin kirjoitti:
ecopower kirjoitti:Farkussa ei tarvitse olla levyjaruja itsellä on myös farkku jossa rummut takana! hb:ssä aina levyt!
Tämä ilmeisesti tarkoitti tuota C18XE konetta ??

Kyllä sitä tarkoitin! Sorry unohtui laittaa se C18XE merkintä.
Sämä
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3617
Liittynyt: 28 Kesä 2007, 07:14

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Sämä »

Voiko F Astraan laittaa C20LET (204hv) konetta jos siitä koneesta dynottaisi max. sen 180hv (150hvx1,20) ja vertailumallin käytettäisiin GSI F Astraa? Mietin vain lakien jne kannalta että onko tuommoinen mahdollista? Taitaa mennä tyhmien kysymysten osioon tämä mutta kysynpähän kuitenkin...
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Avatar
ChiEf
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4292
Liittynyt: 18 Kesä 2006, 11:10
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Opel Astra F moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja ChiEf »

Ei, mutta ahdettua c20xe:tä voi käyttää jos tehot jää alle rajan ja VTT:n päästömittaus löytyy taskusta. Näin olen asianlaidan ymmärtänyt. Eikös Irmscher tehnyt aikanaan i200 mallia C20LETillä Etelä-Afrikan suuntaan? Liekkö onnistuu vertailu? Helpoin tapa mahtaa olla laittaa SAABin matalapaineturbo sinne pellin alle.
Opel Monza 2.2E -86
Opel Kadett C 4D Sedan -79
Opel Astra 1.9 CDTi Wagon OPC Line AT6 -07
Opel Vectra 2.0 Turbo STW -05
Vastaa Viestiin