Op-Com vikakoodinlukija

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
jahas
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 148
Liittynyt: 02 Joulu 2003, 02:00

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja jahas »

Sellainen juttu vielä e0101296:lle, et tarvitse kuin ResHackerin (http://www.angusj.com/resourcehacker/) ko. sovelluksen lokalisointiin nimim. alan ammattilainen, mikäli tarvetta siis on.

Resource HackerTM is a freeware utility to view, modify, rename, add, delete and extract resources in 32bit Windows executables and resource files (*.res). It incorporates an internal resource script compiler and decompiler and works on Win95, Win98, WinME, WinNT, Win2000 and WinXP operating systems.
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

jahas kselle: op-com RH lle liian työläs eikä onnistu sillä yksistään:
Tee sinä Suomennos ohjelmasta ..... :wink:

Ps onhan 090821d osittain i0386 ajurien osalta jo suomennettukin !
Minulla on ainakin ehe ehe ..... :evil:

Visual C ++, Eplipse ja Hex Edit, ja Hexedt on päivittäisiä työkaluja ja illemmalla muut .. koneella ollu RH ehkä 6 vuotta
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Avatar
jaskiainen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 14:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja jaskiainen »

Eilen sitten kävin viemässä muutaman paketin tutuille.
Pakkasta rapiat -31 ja moottorin vikavalo syttyi. Pysäkille hetkeksi parkkiin, tyhjäkäynti seilasi
noin 450-1100 rpm, auto seis ja puolen minuutin päästä uudelleen käyntiin. Ei vikavaloa.

Kotiin tullessa pysäytin auton avatakseni tallin ovet ja sama toistui. Vikavalo syttyi ja kierrokset
seilasivat sen 450-1100 rpm. (ajossa ei huomaa ongelmia)

Tuli myös hommattua tuo palikka jokunen aika sitten ja nyt meinaa tulla jännäkakka housuun, kun
pitäisi mennä katsomaan mikä koodi sieltä oikein paljastuukaan?
Toden näköisesti kyseessä on joku pakkasen purema autossa, joka paranee kunhan kelit vähän lauhtuvat.

Niin ja HYVÄÄ JOULUA!

EDIT: Eli tälläinen koodi löytyi: P0130 - (4) O2 Sensor Circuit Voltage High - Present

Toisin sanoen lambdan vikaa ilmoittaisi. Joko itse lambda vaatii piakkoin vaihtoa tai sitten
pakkanen vaan sotki lukemia...
Astra G caravan -99 1.8 X18XE1
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

P0130 juu on ylemmän lamdan häiriö jossa joko: lämmitys ei toimi, liitin temppuilee, ECU tai tunnistin rikki.

Oletan myös että kylmänkyhmyjä on lamdalla vaan mutta käy nyt pöntöllä ennenkuin kuittaat koodit pois :)

Ps. Hommasin marraskuussa YACC ajotietsikkaan myös käytetyn Zafiran ohjaimen.
Hyvää Joulua itse kullekkin säädylle.
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Itse oon saanut noi kaapelit toimimaan helpoimmin niin että otan ohjelman suoraan netistä koneelle,nuo (kiinan)CDt on vähän mitä sattuu tai jopa tyhjiä :o Kaapelina toimii monikin OBD2-usb kaapeli jopa vag 409.1 toimii vanhemmassa opelissa oman kokemuksen mukaan,protokollassa KWP2000.

Tuolta saatte ilmaisen Op com demo,ottakaa koneelle!
http://www.vezerdiagnosztika.hu/index_demo.html


Joskus tulee "apllication crash",ohjelma kaatuu,,,Kokeile silloin.

-Vaihtaa USB paikkaa toiseen,jostain syystä ajuri asentuu vain toiseen paikkaan.
-Kytkeä sytysvirta/käynnistä moottori.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Tuo demoversio on vähä "mopoonen"

- Viestintä on vain sarjaportille eli COM-portti (ei USB-tukea) eikä mulla oo hidasta 5 metrin sarjaporttikaapeliakaan
- Vain kaksi ensimmäistä DTC: n näytetään koko tekstissä.

Seuraavat toiminnot ovat pois käytöstä:

- Käynnistyksenestolaitteen opetus
- CDL / hälytysjärjestelmän opetus
- BCU, IPC, ECM-ohjelmointi
- Huoltoväli ohjelmointi
- Sopeutumistiedot selvästi
- Ensimmäinen testit
- Airbag koodit
- Injektorin koodauksen ja MultiJet ecu
- Parametriasetukset EDC15VM
- Virhe koodien tallennus
- Virhe koodien tulostus
- CAN-BUS ajoneuvo tuki
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Ootko sitten kokeillut USBn kautta ettei se toimi?Mistä löysit 5M kaapelin vaatimuksen?Voitko selittää "Parametriasetukset EDC15VM" puutteen vaikutuksen normaaliharrastajan käytössä.
CAN tuen puute on kyllä todellinen,toimii kyllä hyvin vanhemmassa Opelissa.

Itse oon oikeasti käyttänyt ohjelmaa monellakin OBD2/USB normi 1.5m kaapelilla ja toimii ihan OK ,vikakoodinluvussa ja nollauksessa,toki ohjelmointimahdollisuudet on rajoitetummat mutta niin ne yleensä ilmaisohjelmissa on.Ajatuksenahan on etttei sinne korjaamolle tarvitsisi aikoja varailla ja sitä 30-50e maksaa niinkin pienestä työtä..Ohjelmointiin kannattaa jo toki ostaa kunnon maksulliset ohjelmistot.


e0101296 kirjoitti:Tuo demoversio on vähä "mopoonen"

- Viestintä on vain sarjaportille eli COM-portti (ei USB-tukea) eikä mulla oo hidasta 5 metrin sarjaporttikaapeliakaan
- Vain kaksi ensimmäistä DTC: n näytetään koko tekstissä.

Seuraavat toiminnot ovat pois käytöstä:

- Käynnistyksenestolaitteen opetus
- CDL / hälytysjärjestelmän opetus
- BCU, IPC, ECM-ohjelmointi
- Huoltoväli ohjelmointi
- Sopeutumistiedot selvästi
- Ensimmäinen testit
- Airbag koodit
- Injektorin koodauksen ja MultiJet ecu
- Parametriasetukset EDC15VM
- Virhe koodien tallennus
- Virhe koodien tulostus
- CAN-BUS ajoneuvo tuki
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
t3mu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 18 Marras 2008, 17:11
Paikkakunta: lahti

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja t3mu »

Mitäänhän en ymmärrä tästä topikista mutta varmaan oikea paikka kuitenkin kysyä :D
Kerkesin tilaamaan tommosen = http://www.e-ville.hk/fi/product/3238/d ... p_com_2009_
koska tämän mm. tämän sivun mukaan -00 2.2 omegassa y22xe olisi ollut tuo obd2 tuki mitä siinä nyt ei sitten ilmeisesti ole
= http://www.obdmaailma.com/Opel_yhteensopivuudet.pdf

Saako tuota op comia millään toimimaan siis tuon omegan kanssa? :roll:
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

t3mu kirjoitti:Mitäänhän en ymmärrä tästä topikista mutta varmaan oikea paikka kuitenkin kysyä :D
Kerkesin tilaamaan tommosen = http://www.e-ville.hk/fi/product/3238/d ... p_com_2009_
koska tämän mm. tämän sivun mukaan -00 2.2 omegassa y20xe olisi ollut tuo obd2 tuki mitä siinä nyt ei sitten ilmeisesti ole
= http://www.obdmaailma.com/Opel_yhteensopivuudet.pdf

Saako tuota op comia millään toimimaan siis tuon omegan kanssa? :roll:
Kyllä pitäisi onnistua!Jos verkkoyhteys,,kytket vain kaapelin kiinni ja ajuri löytyy.Laitehallinnasta voit etsiä laitteen ja tarkastaa toiminnan,löytyy COM-porttien takaa ja näkyy FTDI nimellä kuten ajuritkin,voi näkyä myös USB laitteena jos ajuriasennus kesken.

Jos havaitset mukanaolevan kiinanCDn toimimattomaksi,ota ohjelma antamastani linkistä ja lataa koneelle.

Sitten vain kaapeli kiinni autoon,moottori käyntiin ja ohjelma auki,ajoneuvon määritys ym..
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Avatar
t3mu
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1678
Liittynyt: 18 Marras 2008, 17:11
Paikkakunta: lahti

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja t3mu »

jjvirtan kirjoitti:
t3mu kirjoitti:Mitäänhän en ymmärrä tästä topikista mutta varmaan oikea paikka kuitenkin kysyä :D
Kerkesin tilaamaan tommosen = http://www.e-ville.hk/fi/product/3238/d ... p_com_2009_
koska tämän mm. tämän sivun mukaan -00 2.2 omegassa y20xe olisi ollut tuo obd2 tuki mitä siinä nyt ei sitten ilmeisesti ole
= http://www.obdmaailma.com/Opel_yhteensopivuudet.pdf

Saako tuota op comia millään toimimaan siis tuon omegan kanssa? :roll:
Kyllä pitäisi onnistua!Jos verkkoyhteys,,kytket vain kaapelin kiinni ja ajuri löytyy.Laitehallinnasta voit etsiä laitteen ja tarkastaa toiminnan,löytyy COM-porttien takaa ja näkyy FTDI nimellä kuten ajuritkin,voi näkyä myös USB laitteena jos ajuriasennus kesken.

Jos havaitset mukanaolevan kiinanCDn toimimattomaksi,ota ohjelma antamastani linkistä ja lataa koneelle.

Sitten vain kaapeli kiinni autoon,moottori käyntiin ja ohjelma auki,ajoneuvon määritys ym..
Sitten vielä kysymys jos saa kerta toimimaan: Saako toimimaan -96 b ompussa x20xev siis eli missä on obd1 tuki?
Avatar
jaskiainen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 249
Liittynyt: 06 Heinä 2009, 14:55
Paikkakunta: Kangasala

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja jaskiainen »

jjvirtan kirjoitti:Mistä löysit 5M kaapelin vaatimuksen?


Muistaakseni 5 metrin kaapeli on maksimi suositus useammillekin lukijoille.
Liittypi jotenkin sen viestin kulkemiseen siinä kaapelissa.
Pitkä, ohut kaapeli kun tuppaa olemaan häiriöherkkä sekä signaalin voimakkuus laskee myös.
Olen toki kokeillut joskus johonkin itse rakentamaani OBD-lukijaan jopa 10 metrin kaapelia
ja ei muistaakseni esiintynyt häikkää siinä. Oli tosin hivenen vahvempaa narua kuin normi kaapelit 8)
Astra G caravan -99 1.8 X18XE1
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

jjvirtan lle: No tottakai voin selittää.
Se 5 m on oma usb-kaapeli vaatimukseni koska käytän ohjelmaa sisältä lämpimästä, 13 mm reikä seinässä ...
USB II protokolla antaa kaapelin max pituudeksi 5m. RS-232 (sarjaportti) protokollalla linjavahvistimen kanssa 200 m. KATSO sivultani. Sekä toisesta

Parametriasetukset EDC15VM tarkoittavat ohjelmallisesti säädettäviä asetuksia dieseleiden Bosch ECU lle KWP2000 protokollalla.
Eli lyhyemmin Bosch EDC15VM ECU n ohjelmointeja ei ole käytössä.

Joten riippuen harrastuksista ei sillä kovin suurta painoarvoa ole muuta kuin tiettyjen dieselin omistajille jotka haluavat esim nostaa ahtopainetta tms.
Taitaa omassa Vectra B 2 ssasi olla kyseinen Bosch EDC15VM ECU ?

Tuossa listaa josta löytyy eri autojen KWP2000 tuettuja ecuja: http://www.kwp2000.info/supported_cars

Ehdotan kyllä ettei sieltä ECU osiosta alakkaan kukaan mitään säätäämään koska lopputulos asiaa tuntemattomilta on yleensä aika arvaamaton ja pielessä.

Sitäpaitsi opelien ahtamattomat bensakoneet ainakaan eivät ole mitään ECUn säätäjän ns märkiä toiveunia.
En edes omaan koslaan kehtaa semmosta ajatellakkaan.
Suosittelen myös ensin opettelemaan aika paljon ja monia asioita hankkimaan kaasukäyrät ym ja sitten vasta ostamaan todella varmat ja laadukkaat mokkulat ja softat jos on ihan pakko saada ECU a säädetyksi ..

Tottakai tuon demonkin saa toimimaan usb n kautta mutta softa on silti mopoisempi.

Tarvitsen välttämättä ainakin cutewriter tulostuksen, useat testit, nopeamman eli usb yhteyden ilman COM portin baudien säätöä ja enemmän kuin 2 ekaa dtc tä näkyville, mutta vaatimuksethan ovat aina niin henkilö/tilanne ja autokohtaisia.

En ole nyt ainakaan 1,5 kk tarvinnut ohjelmaa mutta pannaanpa korvan taakse tuo demoversiokin. Kiitti.
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
mizhikan
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 57
Liittynyt: 23 Maalis 2009, 17:44

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja mizhikan »

Ok,pistänpä lusikani soppaaan myös,ja kysyn voiko ajotietokoneen ohjelmaa muuttaa OP-Comilla.
Menopeli on Omega-99 ,ja jouduin vaihtamaan ajotk. ja uudessa (käytetty) kulutus lukemat ei ole
lähelläkään oikeaa.
Minulla on tällä hetkellä softa 090714,pitäisikö muuttaa ja miten onnistuu??
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Kovimpa niukasti maltoit laittaa tietoa mm. auton moottorityypistä, entisestä + 'uudesta' näytöstä + anturien malleista ym.

Melkein heräsi uteliaisuuteni. Ei tietoja käyttämäsi version ominaisuuksista. Op-Com Versiot Suomeksi

Onko Op-Com ohjelma sekä datayhteys autoon toimintakunnossa, DC, näyttö vai ECU integroituna, ottaako (mikä näyttötyyppi) datan ECU lta ja antureista vai yksistään ECU n välityksellä ?

ECU a mittaamalla selviäisi mutta aika työteliäs asia. Tietäjät kehiin !

Voisin (sumuisen) kristallipalloni mukaan arvella että voi/ei voi.

Vastaan myös hieman tihkeästi tietoja sinulta odotellessa että se vähän riippuu vihreistä kysymyksistä asioista vaikken omppu -99 ä tunnekkaan.

Koslassani EI ole näyttöön integroitua DC tä (DriveComputer l. ajotietokone) vaan erillinen YACC joten DC n ohjelmointi
op-com lla ompullekkin on hakusessa.
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Avatar
AMP
'Senator'
'Senator'
Viestit: 954
Liittynyt: 17 Maalis 2005, 22:08
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: Op-Com vikakoodinlukija

Viesti Kirjoittaja AMP »

t3mu kirjoitti:Sitten vielä kysymys jos saa kerta toimimaan: Saako toimimaan -96 b ompussa x20xev siis eli missä on obd1 tuki?
Eiköhän se toimi tuossakin, toimii ainakin -97/-98 2.0 ja toimivaksi testattu myös -94 MV6.
Muuten keskustelusta ihan pihalla, mutta jos veikata pitäis, niin tuskin B-Omegan ajotietokoneeseen pääsee tuolla käsiks, kai -(z)-
Omega A, Fiesta VI 1.4 TDCi, Passat 3C5 1.9TDI, Corolla KE70, Sitikka C2, Portteri T4 2.5TDI
Vastaa Viestiin