1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Itsekin olen ruvennut tätä miettimään, uskon että näitä ei ole vielä takuiden takia lastuteltu oikein mitään..
Se mikä kannattaa ottaa huomioon tuo laatikon kesto, noista M32- laatikoistahan menee perän laakerit, syynä väärä karkaisu, mutta ei taida tuo voiman määrä vaikuttaa siihen.. alkaa n. 80km/h vauhdissa pitämään ääntä ja pikkuhiljaa kovenee. Tämä vain lisätietona jos astraa on ostamassa tuolla koneella.
Se mikä kannattaa ottaa huomioon tuo laatikon kesto, noista M32- laatikoistahan menee perän laakerit, syynä väärä karkaisu, mutta ei taida tuo voiman määrä vaikuttaa siihen.. alkaa n. 80km/h vauhdissa pitämään ääntä ja pikkuhiljaa kovenee. Tämä vain lisätietona jos astraa on ostamassa tuolla koneella.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Onhan se sama laatikko vähän tehokkaampienkin koneiden perässä kuin mitä nämä lastutettuna tuottaa...
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Kadett C 1979 Coupe
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Mutta pelkkiä 1.4:sia silti korjataan? Niin ja toinen tyyppivika on tuo nokkien ketjun tiiviste, sieltä yksi kumi pullahtaa pihalle ja vettä pääsee öljyn sekaan jonkunverran. Vian huomaa nesteen vähenemisenä, mikäli ulos ei valu mitään, vesipumppu on sitten toinen vuotomahdollisuus. Siinä ne suurimmat tyyppiviat.
If you think that the vehicle is under control, you don`t drive fast enough!!
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Jos lueskelee niin onhan nuita korjattu myös aika monen muunkin konetyypin perästä.
Tällähetkellä voi olla hyvinkin yleisin konetyyppi jonka perästä nuita korjataan koska tuota laatikkoa nyt on abaut jokaisessa uudessa J Astrassa (vrt. H Astrassa eniten kaupan näitä 1.6 ja 1.8 vaparikoneisia joissa ei laatikko-oireita ole ollut niinkään).
Laatikosta voi keskustella lisää täällä: http://opelclubfinland.fi/viewtopic.php?f=5&t=237878
Mutta pidetään tämä nyt virityskeskusteluna, jos tänne joku vaikka nyt eksyisi kertomaan kokemuksia
Tällähetkellä voi olla hyvinkin yleisin konetyyppi jonka perästä nuita korjataan koska tuota laatikkoa nyt on abaut jokaisessa uudessa J Astrassa (vrt. H Astrassa eniten kaupan näitä 1.6 ja 1.8 vaparikoneisia joissa ei laatikko-oireita ole ollut niinkään).
Laatikosta voi keskustella lisää täällä: http://opelclubfinland.fi/viewtopic.php?f=5&t=237878
Mutta pidetään tämä nyt virityskeskusteluna, jos tänne joku vaikka nyt eksyisi kertomaan kokemuksia
Kadett C 1978 sedan
Kadett C 1979 Coupe
Kadett C 1979 Coupe
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Astra J 2012 Aut 140 hv optimoitu. Optimoiautosi.fi JP Viitanen hoiti homman Tampereella loistavasti. Auto heräsi eloon! Suosittelen!
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Optiointi pelittää hyvin mutta oli pari ongelmaa esim
Ahtimen ahto piikkien kanssa hienosäädöllä ongelma poistuu
Vääntöä ja kierrokset nousevat kivasti piristyy hyvin
Ahtimen ahto piikkien kanssa hienosäädöllä ongelma poistuu
Vääntöä ja kierrokset nousevat kivasti piristyy hyvin
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Itselläni on Mokka 1.4T. Kiinnostaisi mitä oli teho- ja vääntöarvot
ennen ja jälkeen säätämisen?
tv: Jouni
ennen ja jälkeen säätämisen?
tv: Jouni
Commodore GS V6 1974 ja Insignia CT 2.0T 4x4 2018
-
- 'Agila'
- Viestit: 4
- Liittynyt: 16 Loka 2015, 22:01
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Huomenna menee mokka ohjelmointiin Ct:lle,katotaan miten muuttuu.Lupaavat kohtuulliset 170hp 247nm.
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
No, miten kävi?
tv Jouni
tv Jouni
Commodore GS V6 1974 ja Insignia CT 2.0T 4x4 2018
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Hiljaista taitaa tällä saralla vieläkin olla? Hommasin taas vaihteeksi Astran käyttöautoksi, vuosimallia 2012 ja 1.4T 120 hv eli A14NEL koneella ja kerronpa tässä vähän kokemuksiani.
A14NEL on ymmärtääkseni softakuristettu A14NET ilman muita (merkittäviä) eroja mikä tuntuu ikävästi moottorin käytöksessä. Vakiona tuntui että yli 4500 rpm ei tehoa tule enää yhtään lisää, meinasin jo pitkästyä kun otin datalogia kolmosella ja kierrokset nousivat niin hitaasti. Ahtopaine kolmosvaihteella oli tässä yksilössä maksimissaan 0.8 bar ja laski 6000 rpm kohdalla jo 0.4 bariin eli aika maltillisilla lukemilla mennään. Merkillepantavaa on turbon hidas herääminen verrattuna muihin nykymoottoreihin. Olen joskus pari vuotta sitten ajanut toista yksilöä ja mielestäni siinäkin oli sama juttu että kone ei tunnu yhtä pirteältä esim. 1800-2000 rpm kohdalla kuin monet muut vastaavan tehoiset nykymoottorit. Ahtopainekäyrä paljastaa tähän selkeät syytkin:
1500 rpm kohdalla kaasu pohjaan kolmosella ja ahtopainetta on seuraavasti:
2000 rpm 0.5 bar
2500 rpm 0.6 bar
3000 rpm 0.7 bar
3500 rpm 0.7 bar (maksimi ahtopiikki on vasta noin 3800 rpm kohdalla)
4000 rpm 0.7 bar
4500 rpm 0.6 bar
5000 rpm 0.5 bar
5500 rpm 0.5 bar
6000 rpm 0.4 bar
Softattuani ECU:n ahtopainetta on tällä virisoftalla seuraavasti:
1500 rpm kohdalla kaasu pohjaan kolmosella ja ahtopainetta on seuraavasti:
2000 rpm 0.5 bar
2500 rpm 0.8 bar
3000 rpm 0.9 bar
3500 rpm 1.1 bar
4000 rpm 1.2 bar
4500 rpm 1.2 bar
5000 rpm 1.1 bar
5500 rpm 1.1 bar
6000 rpm 1.0 bar
Eli edelleenkin 2000 rpm kohdalla ahtoja on aika vähän ja kone tuntuu ponnettomalta mutta sen jälkeen alkaa tapahtua verrattuna vakioon. Erityisesti 4000 rpm ylöspäin veto on aivan toisenlaista kuin vakiona ja kone kiertää suht herkästi sinne 6000 rpm nurkille.
Nopeasti datalogeista katsottuna 80-120 km/h aika kolmosella (kaasu pohjassa jo aikaisemmin) tippui 7.3 sekunnista 5.6 sekuntiin eli sellainen 30% parannus mikä on kyllä persdynolla aistittavissa huomattavana muutoksena. Nyt tällä saattaa jo päästä ohikin alle kilometrin suoralla
Kiinnostaisi kuulla onko muilla jo kokemuksia ECU:n softamuutoksista ja myös se onko kukaan tutkinut ahtopaineita ja käyttäytyvätkö ne samalla tavalla myös muissa yksilöissä? On toki mahdollista että ahdin ei yksinkertaisesti herää tuota aikaisemmin jolloin sen mitoitus tuntuu ehkä hieman pieleen valitulta kun verrataan kilpailijoiden pieniin turbokoneisiin.
EDIT: lisätäänpä sen verran että kun katsoo Superchipsin lupailemia käyriä (jotka ovat suht koht uskottavan oloisia toisin kuin suurin osa softafirmojen sivuilla olevista siloitelluista nätin pyöreistä käppyröistä) niin löylyä heidänkin softallaan saadaan lisää vasta tuosta 2200-2300 rpm kohdalta mikä vastaa kohtuullisen hyvin ahtopaineen kehittymistä vakion ja virisoftan välillä omassa autossani.
http://www.mybluefin.co.uk/curves/Vauxh ... 4T40PS.pdf
A14NEL on ymmärtääkseni softakuristettu A14NET ilman muita (merkittäviä) eroja mikä tuntuu ikävästi moottorin käytöksessä. Vakiona tuntui että yli 4500 rpm ei tehoa tule enää yhtään lisää, meinasin jo pitkästyä kun otin datalogia kolmosella ja kierrokset nousivat niin hitaasti. Ahtopaine kolmosvaihteella oli tässä yksilössä maksimissaan 0.8 bar ja laski 6000 rpm kohdalla jo 0.4 bariin eli aika maltillisilla lukemilla mennään. Merkillepantavaa on turbon hidas herääminen verrattuna muihin nykymoottoreihin. Olen joskus pari vuotta sitten ajanut toista yksilöä ja mielestäni siinäkin oli sama juttu että kone ei tunnu yhtä pirteältä esim. 1800-2000 rpm kohdalla kuin monet muut vastaavan tehoiset nykymoottorit. Ahtopainekäyrä paljastaa tähän selkeät syytkin:
1500 rpm kohdalla kaasu pohjaan kolmosella ja ahtopainetta on seuraavasti:
2000 rpm 0.5 bar
2500 rpm 0.6 bar
3000 rpm 0.7 bar
3500 rpm 0.7 bar (maksimi ahtopiikki on vasta noin 3800 rpm kohdalla)
4000 rpm 0.7 bar
4500 rpm 0.6 bar
5000 rpm 0.5 bar
5500 rpm 0.5 bar
6000 rpm 0.4 bar
Softattuani ECU:n ahtopainetta on tällä virisoftalla seuraavasti:
1500 rpm kohdalla kaasu pohjaan kolmosella ja ahtopainetta on seuraavasti:
2000 rpm 0.5 bar
2500 rpm 0.8 bar
3000 rpm 0.9 bar
3500 rpm 1.1 bar
4000 rpm 1.2 bar
4500 rpm 1.2 bar
5000 rpm 1.1 bar
5500 rpm 1.1 bar
6000 rpm 1.0 bar
Eli edelleenkin 2000 rpm kohdalla ahtoja on aika vähän ja kone tuntuu ponnettomalta mutta sen jälkeen alkaa tapahtua verrattuna vakioon. Erityisesti 4000 rpm ylöspäin veto on aivan toisenlaista kuin vakiona ja kone kiertää suht herkästi sinne 6000 rpm nurkille.
Nopeasti datalogeista katsottuna 80-120 km/h aika kolmosella (kaasu pohjassa jo aikaisemmin) tippui 7.3 sekunnista 5.6 sekuntiin eli sellainen 30% parannus mikä on kyllä persdynolla aistittavissa huomattavana muutoksena. Nyt tällä saattaa jo päästä ohikin alle kilometrin suoralla
Kiinnostaisi kuulla onko muilla jo kokemuksia ECU:n softamuutoksista ja myös se onko kukaan tutkinut ahtopaineita ja käyttäytyvätkö ne samalla tavalla myös muissa yksilöissä? On toki mahdollista että ahdin ei yksinkertaisesti herää tuota aikaisemmin jolloin sen mitoitus tuntuu ehkä hieman pieleen valitulta kun verrataan kilpailijoiden pieniin turbokoneisiin.
EDIT: lisätäänpä sen verran että kun katsoo Superchipsin lupailemia käyriä (jotka ovat suht koht uskottavan oloisia toisin kuin suurin osa softafirmojen sivuilla olevista siloitelluista nätin pyöreistä käppyröistä) niin löylyä heidänkin softallaan saadaan lisää vasta tuosta 2200-2300 rpm kohdalta mikä vastaa kohtuullisen hyvin ahtopaineen kehittymistä vakion ja virisoftan välillä omassa autossani.
http://www.mybluefin.co.uk/curves/Vauxh ... 4T40PS.pdf
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Viimeaikaisia kokemuksia kellään 1.4t koneesta? Hommattiin nyt -11 astra ja sillä 120 heppasella koneella. Celtic tuning lupaili 155heppaa
Opel Insignia 1.6T Sports Tourer -14
Ex. Opel Astra 1.4T Sports Tourer -11
Ex. Opel Vectra C z18xer -06
Ex. Opel Omega 2.6 -02
Ex.Opel Omega 2.2 -02
Ex:Opel Astra x16xel -95
Ex: Opel Vectra c20ne -94
Astra J ohjelmointi
Onko kukaan ohjelmoinut astraan lisää tehoa ja vääntöä näissä optimointi firmoissa? Onko mitään hyötyä ja iloa, kuinka kulutus muuttunut?
Re: Astra J ohjelmointi
2.0cdti 165hp, piti tulla 35hp/70nm lisää. Huomasi eron, mutta aika laiskalta tuntui siltikin. Englannin poika oli todennäköisesti tehnyt miedon ohjelman ja kun kirjoitus onnistui vain penkissä oli siihen tyytyminen. Kulutukseen ei käytännön vaikutusta. Mikä kone?
Re: Astra J ohjelmointi
Eli 1.4..140hv kone kyseessä
Re: 1.4T koneiden virittäminen (A14NEL, A14NET)
Uudelleennousu, kokemuksia eritoten Racechipistä ja Turbotecistä (Karala)?