Vectra 1.9 CDTI vinkkejä / kokemuksia (vm: 2006 -2008)

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
KariMK
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Maalis 2011, 21:36

Vectra 1.9 CDTI vinkkejä / kokemuksia (vm: 2006 -2008)

Viesti Kirjoittaja KariMK »

No niin arvon herrat. Otsikon mukaisesta kulkineesta olisi kyse. Olen hetken aikaa miettinyt ja ettinytkin C -mallin Vectraa (vm 2006-2007). Moottoriteholtaan näitä lienee ainakin kolmea, sen mitä ite olen asian havainnut. Siis 100hv, 120hv ja sitten 150hv. Onko noissa mitään erityista "lastentauteja" ollut käyttäjillä. Hiukan täältä lueskelin että 150-heppaisissa jotain läppäharmia ja imusarjaongelmaa joillakin on ollut. Onko tuota samaa harmia noissa muissa. Onkos näissä Opel:in dieseleissä nokka ketjulla vai hihnalla ja mikä mahtaa olla hihnan vaihtoväli (kilometreissä)?
Entäs sitten noi automaattilaatikkoiset. Onko niiden kanssa ollut ongelmia? Mikä mahtaa olla niiden öljynvaihtoväli. Eräs Passatti automaatilla (ei DSG) on talossa ollut ja siitä ei hyviä kokemuksia ollut (tärisi pirusti). Hiton kallis öljynvaihto 60 000km välein.

Ihan vaan kommentteja tosiaan kaipaan kaikin puolin jotta pystyy sitten paremmin tekee valintoja.

ps: Mikäli tämä tuli virheelliseen topic:iin niin saa toki siirtää oikeaan "lokeroon" :D


Edit: Otsikon vuosimallitarkennusta
Avatar
Hirving
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 135
Liittynyt: 30 Syys 2005, 16:21
Paikkakunta: Pieksämäki
Viesti:

Re: Vectra 1.9 CDTI vinkkejä / kokemuksia (vm: 2007 -2008)

Viesti Kirjoittaja Hirving »

Itsellä -08 150 koninen waaggoni. Hihnan vaihtoväli tais olla 10v/150 tkm. Omalla vasta kurvailtu rapeat 40 tkm eikä ole ehtinyt vielä kurjempia olemaan. Itse olen käyttänyt virrat irti muutaman kerran ihan vaan siksi kun tuo automaattiaski rupeaa touhuamaan omiaan, kaippa se aloittaa sitten oppimisen alusta mutta ainakin rauhoittaa eloaan. Egr ja imupuoli kait ajastaan paskaa itsensä, hiukkasloukun puhdistuksen kannattaa aina antaa pöhistä loppuun kun vaihtaminen maksaa nahkoja.
Öljynvaihto 30 tkm välein mutta itsellä tulee niin hissukseen kilometrejä niin vaihdan 15 tkm välein, öljyä ei ole syöny yhtään. Mikään raketti ei kyllä automaattina ole mutta toimeen tulee. Valopolitiikkana on kaarrexenonristeystuikku härpäkkeet ja niihin olen kyllä tyytyväinen.
Älä hätäile....aikanaan munakin kävelee.
Astra K Sport Tourer 1.6 CDTI A6 - ex. Astra J Sport Tourer 2.0 CDTI A6 2015 - ex. Astra J Sport Tourer 1.6T Sport A6 2012 - ex. Vectra C Wagon 1.9 CDTI A6 2008 - ex. Vectra C Wagon 2.2 A6 2004
www.hjvisions.fi
KariMK
'Agila'
Viestit: 3
Liittynyt: 11 Maalis 2011, 21:36

Re: Vectra 1.9 CDTI vinkkejä / kokemuksia (vm: 2007 -2008)

Viesti Kirjoittaja KariMK »

Koitin englannin foorumilta myös katella tietoja. Sielä oli kovasti juttua (150hv) koneen ongelmasta. Lähinnä näytti olevan harmia yhtäkkinen sammuminen. Ymmärrin jotta häiriön aiheuttajana oli joku kolmospytyn asia. Olikohan jokin liitin-johto ongelma. Onko tälläistä täälä suomessa ilmennyt? Tälläkin foorumilla joillakin harmia jonkun läpän kanssa... en nyt taas muista mikä.. Myös automaatin kanssa sielä näytti olevan joillakin ongelmia. Automaattilaation öljyyn on päässyt jäähdytysnestettä pettäneen O-renkaan johdosta. Tuon jäähdystysneste kun ei tuola laatikossa kyllä tiedä hyvää. Onkos tuossa automaattilaatikossa kahta "ohjelmaa" valittavana? Siinä edes menneessä passatissa pystyi kaasupolkimella nollaamaan vaihdelaatikon ohjaimen sekä myös tekemään valinnan kummalla moodilla se toimii. "Sportti" moodissa se vaihtoi huomattavasti isommalla kierrosluvulla ja "tavis" moodissa sitten taas pienemmillä kierroksilla. Saman pystyi tekeen myös vag-com:lla.
Onko muuten markkinoilla myynnissä jotain sovellusta jolla voi tarkastella ja lukea kaikkia controllereita. Tarkoitan ecu:a, automaattilaatikon box:ia jne.... ?
samp0
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 10 Huhti 2011, 15:32
Paikkakunta: Kempele

Re: Vectra 1.9 CDTI vinkkejä / kokemuksia (vm: 2006 -2008)

Viesti Kirjoittaja samp0 »

Itse kaipaisin myös kommentteja ketjun aloittajan mainitsemasta Vectrasta. Täysin noviisi vielä toistaiseksi ooppelin kanssa, niin ei oikein tietoa mitä pitää tutkia hankintavaiheessa...

Kävin juuri koeajamassa tuollaista 2007 vuosimallin 150hp opc-line farkkua. Asiallisessa kunnossa oli ja merkkiliikken täydellinen huoltokirja olisi ollut matkassa. Auto oli päällisin puolin varsin hyvässä kunnossa ja konehuone näytti sekin päällisin puolin siistiltä. Ainut ongelma päällepäin oli molemmissa etulokareissa renkaan takapuolelta alanurkasta lohjennut maali pieneltä alueelta. Onkohan tuollaisia vaivoja esiintynyt muilla?

Tekniikka tuntui pelaavan ok ja laatikko toimi mielestäni kuten piti. Isoin pykälä vaihtui vasta reilun 100km/h nopeudessa, onko tämä normaalia? Jonkin verran näytti kierrokset seilaavan valoissa odotellessa. Kulutuslukema edelliseltä 20tkm näytti olevan 6,3l. Kuulostaako siltä miltä pitää?
Valitettavasti ei ole aikaisempaa kokemusta kyseisellä tekniikalla ja automaatilla olevasta autosta. Mihin koeajon aikana pitäisi kiinnittää huomiota?
Vikakoodien luku ja nollaus Kempeleessä
Vectra C 1.9 CDTI 110kw OPC-line Wagon automaagi -07
samp0
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 67
Liittynyt: 10 Huhti 2011, 15:32
Paikkakunta: Kempele

Re: Vectra 1.9 CDTI vinkkejä / kokemuksia (vm: 2006 -2008)

Viesti Kirjoittaja samp0 »

Muutaman päivän Vectran omistaneena voin olla kohtalaisen tyytyväinen. Tilaa on ja auton kunto sisältä erinomainen ja ulkoakin päin hyvä. Lukuunottamatta molemmilta puolin etulokareista renkaiden takapuolelta alanurkasta lohjenneita maalinpaloja, jotka alkaneet ruostua ruoste1 ja ruoste2. Vinkkejä otetaan vastaan mistä kannattaisi kysellä maalausta Oulun seudulla. Muutamia hinta-arvioita kysellyt ja hintahaitari ollut 300-700e :o

Roiskeläpät pitäisi tuohon eteen sitten maalauksen jälkeen saada. Ilmeisestikin normaalit C Vectran etuläpät käy modaamalla tuohon, vaikka onkin OPC line? Vai onko parempia vaihtoehtoja, jotka menee paikalle suoraan?

Ongelmiakin jo ehtinyt muutaman päivän aikana esiintyä. Nimittäin päästönhallinnan merkkivalo syttyi palamaan ja sammuikin kyllä itsekseen. Onkos ns. varmaa vian aiheuttajaa ehdottaa, vai selviääkö vuosihuollossa testerin nokassa? Vuosihuolto pitäisi suorittaa kuukauden sisään, kun edellinen ollut 2010 toukokuussa. Onkos tuo egr:n kuristaminen suositeltava korjaustoimenpide ja mitä muuta hyötyä sillä saadaan? Aikaisemmin vain 9000 Saabeja omistaneena voin todeta että koko egr on ylimääräinen varuste ;) Lähti parista tonnarista mäkeen jotka omistin...

Kuvia autosta
Vikakoodien luku ja nollaus Kempeleessä
Vectra C 1.9 CDTI 110kw OPC-line Wagon automaagi -07
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Vectra 1.9 CDTI vinkkejä / kokemuksia (vm: 2006 -2008)

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

KariMK kirjoitti:Koitin englannin foorumilta myös katella tietoja. Sielä oli kovasti juttua (150hv) koneen ongelmasta. Lähinnä näytti olevan harmia yhtäkkinen sammuminen. Ymmärrin jotta häiriön aiheuttajana oli joku kolmospytyn asia. Olikohan jokin liitin-johto ongelma. Onko tälläistä täälä suomessa ilmennyt? Tälläkin foorumilla joillakin harmia jonkun läpän kanssa... en nyt taas muista mikä.. Myös automaatin kanssa sielä näytti olevan joillakin ongelmia. Automaattilaation öljyyn on päässyt jäähdytysnestettä pettäneen O-renkaan johdosta. Tuon jäähdystysneste kun ei tuola laatikossa kyllä tiedä hyvää. Onkos tuossa automaattilaatikossa kahta "ohjelmaa" valittavana? Siinä edes menneessä passatissa pystyi kaasupolkimella nollaamaan vaihdelaatikon ohjaimen sekä myös tekemään valinnan kummalla moodilla se toimii. "Sportti" moodissa se vaihtoi huomattavasti isommalla kierrosluvulla ja "tavis" moodissa sitten taas pienemmillä kierroksilla. Saman pystyi tekeen myös vag-com:lla.
Onko muuten markkinoilla myynnissä jotain sovellusta jolla voi tarkastella ja lukea kaikkia controllereita. Tarkoitan ecu:a, automaattilaatikon box:ia jne.... ?
OP-COM ohjelmointipääte edullisin millä voi tarkastella ja ohjelmoidakin aika paljon.

Suuresti ihmettelen että mistä automaattilaatikkoon voi päästä jäähdytysnestettä ? Ja Aishinin 6-lovinen laatikko on oppiva joten ajotyylin perusteella menee sport moodiin, toki jos on säädettävä alusta niin silloin saa myös napista sportille.

Jos ruiskusuuttimissa siniset lukituslipareet liittimissä ei ole ns. kolmos suuttimen ongelmaa.

Hirving kirjoitti:Itsellä -08 150 koninen waaggoni. Hihnan vaihtoväli tais olla 10v/150 tkm. Omalla vasta kurvailtu rapeat 40 tkm eikä ole ehtinyt vielä kurjempia olemaan. Itse olen käyttänyt virrat irti muutaman kerran ihan vaan siksi kun tuo automaattiaski rupeaa touhuamaan omiaan, kaippa se aloittaa sitten oppimisen alusta mutta ainakin rauhoittaa eloaan. Egr ja imupuoli kait ajastaan paskaa itsensä, hiukkasloukun puhdistuksen kannattaa aina antaa pöhistä loppuun kun vaihtaminen maksaa nahkoja.
Öljynvaihto 30 tkm välein mutta itsellä tulee niin hissukseen kilometrejä niin vaihdan 15 tkm välein, öljyä ei ole syöny yhtään. Mikään raketti ei kyllä automaattina ole mutta toimeen tulee. Valopolitiikkana on kaarrexenonristeystuikku härpäkkeet ja niihin olen kyllä tyytyväinen.
Öljytason laatikosta tarkastaisin ensinmäisenä ja riippuen kilometreistä vaihtokin kannattaa, myös imm aiheuttaa automaattilaatikolla ongelmia joten senkin puhdistus suotavaa ja kilometreistä kiinni vaihtokin kun eivät ole ikuisia.

Ja omasta kokemuksesta lyhentäisin tuon jakoremminkin vaihdon/jakopään rattaiden uusimisen enintään 80Tkm hujakoille :D kun merkkiliikkeessä alkuperäisosilla huollettu kesti reilut 82Tkm ennen jaon pomppaamista ja keinuvipujen täystuhoa :lol:
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
ukko67
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 24
Liittynyt: 20 Kesä 2020, 06:23

Re: Vectra 1.9 CDTI vinkkejä / kokemuksia (vm: 2006 -2008)

Viesti Kirjoittaja ukko67 »

Otsikkoon viitaten kyse laatikon öljynvaihdosta. Onko kokemusta laatikon kemiallisestapesusta, toisin sanoen kannattaako siitä maksaa ylimääräistä oljynvaihdon yhteydessä?
Vastaa Viestiin