Z22YH pyörreläpät
Re: Z22YH pyörreläpät
Niin se taitaa ollakin tuon merkkivalon kanssa.
Ei tuota läppäsysteemiä ollutkaan vaihdettu viime vuosina. Muistin väärin.
Enpä tuosta suurempaa murhetta ota. Tutkin sitä kun ehdin miksi se tuon vikakoodin pukkaa vaikka kaikki tuntuu olevan ok. Jos ei olisi testerillä tullut sohittua niin olisi vähemmän nyt tuskaa
Ei tuota läppäsysteemiä ollutkaan vaihdettu viime vuosina. Muistin väärin.
Enpä tuosta suurempaa murhetta ota. Tutkin sitä kun ehdin miksi se tuon vikakoodin pukkaa vaikka kaikki tuntuu olevan ok. Jos ei olisi testerillä tullut sohittua niin olisi vähemmän nyt tuskaa
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22YH pyörreläpät
Nyt on tutkittu tarkemmin.
Läppämoottori sekä läpät ovat ihan kunnossa. Se on todettu useallakin eri tavalla mm. pakko-ohjaamalla testerillä ja käynnissä ollessa kaasupoljinta "härkkimällä" ja seuraamalla tangon ja läppien vivustojen liikettä.
Seuraavaksi tutkin tuon anturin eli ihan tavallisen potentiometrin toiminnan. Potikalle tulee sen ääripäihin 5V jännite. Potikan liulta saadaan sitten ulostulojännite.
Potikka on 2,3 kilo-ohmin ja se löytyy sen liittimistä. Liun resistanssi muuttuu, kun tankoa liikuttaa. Eli näyttää toimivan, mutta...
- tangon ollessa lepoasennossa (läpät auki) liun resistanssi potikan toiseen ääripäähän (maahan kytketty pää) on 1,6k ja toiseen päähän (5V kytketty) on 2,9k
- tangon ollessa toiminnan tapissa (läpät kiinni) liun resistanssi on maahan kytketyssä päässä 2,8k ja 5V kytketyssä päässä 1,7k
Toimii siis tavallaan ihan oikein niin, että kun liun resistanssi toiseen kasvaa niin toiseen pienenee. Se ihmetyttää, että miksei nuo liun resistanssien summa ole aina sama kuin koko potikan resistanssi 2,3k. Näin sen pitäisi olla. Aivan kuin tuossa liussa olisi kiinteä n. 1,7k vastus sarjassa .
Tuntuu kummalta, että noin iso ylimääräinen kosketusresistanssi olisi tullut potikan liukuun. Varsinkaan kun tankoa liikutettaessa liulta mitattu resistanssi ei yhtään pätki. Näinhän kävisi helposti mikäli olisi kosketusvikaa.
No, onpahan tutkittu ja saa nyt olla tällä erää tässä. Eipähän mitenkään vikaa ole. Paitsi tuo adaptaatio vikakoodi läpiltä, liekö nyt sitten jokin "haamuvika". Tiedäpä näistä aina.
Läppämoottori sekä läpät ovat ihan kunnossa. Se on todettu useallakin eri tavalla mm. pakko-ohjaamalla testerillä ja käynnissä ollessa kaasupoljinta "härkkimällä" ja seuraamalla tangon ja läppien vivustojen liikettä.
Seuraavaksi tutkin tuon anturin eli ihan tavallisen potentiometrin toiminnan. Potikalle tulee sen ääripäihin 5V jännite. Potikan liulta saadaan sitten ulostulojännite.
Potikka on 2,3 kilo-ohmin ja se löytyy sen liittimistä. Liun resistanssi muuttuu, kun tankoa liikuttaa. Eli näyttää toimivan, mutta...
- tangon ollessa lepoasennossa (läpät auki) liun resistanssi potikan toiseen ääripäähän (maahan kytketty pää) on 1,6k ja toiseen päähän (5V kytketty) on 2,9k
- tangon ollessa toiminnan tapissa (läpät kiinni) liun resistanssi on maahan kytketyssä päässä 2,8k ja 5V kytketyssä päässä 1,7k
Toimii siis tavallaan ihan oikein niin, että kun liun resistanssi toiseen kasvaa niin toiseen pienenee. Se ihmetyttää, että miksei nuo liun resistanssien summa ole aina sama kuin koko potikan resistanssi 2,3k. Näin sen pitäisi olla. Aivan kuin tuossa liussa olisi kiinteä n. 1,7k vastus sarjassa .
Tuntuu kummalta, että noin iso ylimääräinen kosketusresistanssi olisi tullut potikan liukuun. Varsinkaan kun tankoa liikutettaessa liulta mitattu resistanssi ei yhtään pätki. Näinhän kävisi helposti mikäli olisi kosketusvikaa.
No, onpahan tutkittu ja saa nyt olla tällä erää tässä. Eipähän mitenkään vikaa ole. Paitsi tuo adaptaatio vikakoodi läpiltä, liekö nyt sitten jokin "haamuvika". Tiedäpä näistä aina.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22YH pyörreläpät
Käykö kiristimen aukkoon 3/8in (9,525mm x 9,525mm) räikkä suoraan? Ei nyt satu itsellä olemaan sellaista.mav kirjoitti:Mitä apulaitehihnan irroitukseen tulee niin se nyt on helppo homma. Rälläköit siihen vaikka 16mm pultista 25mm pitkän. Sitten kierrepäähän teet 9,5x9,5mm neliökannan. Ujutat pultin koloon ja väännät pultin päästä lenkkiavaimella auton alapuolelta (sisälokasuoja irroitettuna).
Hyvin tutkittu petrisa. Vaikuttaa tosiaan haamuvialta tuo potikan takaisinkytkentä. Mulla ei tuu mitään vikakoodia läpistä enkä ole mitään siitä mittaillut kun toimii. Voi hyvinkin olla, että ECU uskoo ohjaukseensa vaikka potikalta tulisi tuo adaptaatio-virhekoodi ja triggeroi todellisen virheen muiden mittausten perusteella.
Mistä muuten hommasit Launch X431:n, mihin hintaan ja onko siinä muitakin hyviä ominaisuuksia verrattuna op-comiin?
Re: Z22YH pyörreläpät
Nyt ei enää tule vikakoodia pyörreläppien adaptaatiosta.
Poistui sen jälkeen, kun suihkutin WD-40:stä "vähän joka paikkaan". Tarkemmin sähköliittimeen, johtosarjan juureen moottorin kuoressa ja läppämekanismiin. Sen jälkeen ajoin Launchin testerillä pakko-ohjauksella läpän asennot vaihe vaiheelta eri asentoihin.
Näkyy muuten olevan niin, että kun tuo vikakoodi oli ecun muistissa, niin virtojen kytkemisen jälkeen antaa vain olla virrat päällä (ei käynnistä autoa) niin jakarin kuva syttyy hetken päästä mittaristoon. Ensin virtojen kytkemisen yhteydessä se tietenkin syttyy, mutta sitten sammuu.
Kun tuota adaptaatiovikaa oli, niin jakari sammui aina, kun auto oli käynnnissä. Jos antoi vain virrat olla päällä, se syttyi. Nyt jakari ei syty, vaikka jättää sytysvirran vain päälle. Eikä ole tuota vikakoodiakaan ecussa.
Oma tulkintani on se, että joku tuossa oli "huonossa hapessa", joko mekaanisesti tai sähkökontakti, mikä ilmeni vain akkujännitteellä. Heti auton käynnistyttyä jännite nousee ja vika hävisi. Nyt hyvän voitelun vuoksi ei ilmene tuotakaan.
Launch x431 on ostettu Elekmalta. Hintaa en viitsi edes kertoa, kun voin vain todeta, että aika paljon. Puhutaan 4 numeroisista luvuista. Hyviä ominaisuuksia on paljon. Lähinnä tietenkin se, että käy kaikkiin merkkeihin.
Poistui sen jälkeen, kun suihkutin WD-40:stä "vähän joka paikkaan". Tarkemmin sähköliittimeen, johtosarjan juureen moottorin kuoressa ja läppämekanismiin. Sen jälkeen ajoin Launchin testerillä pakko-ohjauksella läpän asennot vaihe vaiheelta eri asentoihin.
Näkyy muuten olevan niin, että kun tuo vikakoodi oli ecun muistissa, niin virtojen kytkemisen jälkeen antaa vain olla virrat päällä (ei käynnistä autoa) niin jakarin kuva syttyy hetken päästä mittaristoon. Ensin virtojen kytkemisen yhteydessä se tietenkin syttyy, mutta sitten sammuu.
Kun tuota adaptaatiovikaa oli, niin jakari sammui aina, kun auto oli käynnnissä. Jos antoi vain virrat olla päällä, se syttyi. Nyt jakari ei syty, vaikka jättää sytysvirran vain päälle. Eikä ole tuota vikakoodiakaan ecussa.
Oma tulkintani on se, että joku tuossa oli "huonossa hapessa", joko mekaanisesti tai sähkökontakti, mikä ilmeni vain akkujännitteellä. Heti auton käynnistyttyä jännite nousee ja vika hävisi. Nyt hyvän voitelun vuoksi ei ilmene tuotakaan.
Launch x431 on ostettu Elekmalta. Hintaa en viitsi edes kertoa, kun voin vain todeta, että aika paljon. Puhutaan 4 numeroisista luvuista. Hyviä ominaisuuksia on paljon. Lähinnä tietenkin se, että käy kaikkiin merkkeihin.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22YH pyörreläpät
Sen tarkemmin lukematta koko ketjua..mulla alkoi ongelmoimaan ohjausmoottori vähän samalla tavalla. Se tosin alkoi ihan fyysisesti jumittelemaan ja antoi silloin tällöin vikakoodia.
Lopulta ei auttanut mikään muu kuin ohjainmoottorin vaihtaminen. Sen jälkeen onkin ollut vikavalon kanssa hiljaista. Varmaan tossakin on jossain kohtaa se ohjainmoottorin vaihto edessä..
Lopulta ei auttanut mikään muu kuin ohjainmoottorin vaihtaminen. Sen jälkeen onkin ollut vikavalon kanssa hiljaista. Varmaan tossakin on jossain kohtaa se ohjainmoottorin vaihto edessä..
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Re: Z22YH pyörreläpät
Miten sait moottorin vaihdettua? Ilmeisesti imusarja irroitettava eli ei pysty vaihtamaan paikallaan.
Mitä olen "kaiken varalta" tutkinut, niin moottoria ei tunnu saavan ihan mistä paikasta vaan. Ja aika kallis on, jotain satoja eroja. Oliko näin?
Mitä olen "kaiken varalta" tutkinut, niin moottoria ei tunnu saavan ihan mistä paikasta vaan. Ja aika kallis on, jotain satoja eroja. Oliko näin?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Z22YH pyörreläpät
Hyvä kun tuli tämän systeemin sielunelämä selväksi. Pienellä hoidolla voi varmaan sen kestoikää jatkaa.
Launch olisi hyvä peli, mutta turhan arvokas yhden opelin hoitoon.
Launch olisi hyvä peli, mutta turhan arvokas yhden opelin hoitoon.
Re: Z22YH pyörreläpät
Eiköhän, jos se räikkä vaan mahtuu sinne. En muista enää miksi väsäsin tuon pultista. Muistaakseni kyllä juurikin siksi ettei se räikkä mahtunu sinne.ovc2z22yh kirjoitti:Käykö kiristimen aukkoon 3/8in (9,525mm x 9,525mm) räikkä suoraan? Ei nyt satu itsellä olemaan sellaista.mav kirjoitti:Mitä apulaitehihnan irroitukseen tulee niin se nyt on helppo homma. Rälläköit siihen vaikka 16mm pultista 25mm pitkän. Sitten kierrepäähän teet 9,5x9,5mm neliökannan. Ujutat pultin koloon ja väännät pultin päästä lenkkiavaimella auton alapuolelta (sisälokasuoja irroitettuna).
Hyvin tutkittu petrisa. Vaikuttaa tosiaan haamuvialta tuo potikan takaisinkytkentä. Mulla ei tuu mitään vikakoodia läpistä enkä ole mitään siitä mittaillut kun toimii. Voi hyvinkin olla, että ECU uskoo ohjaukseensa vaikka potikalta tulisi tuo adaptaatio-virhekoodi ja triggeroi todellisen virheen muiden mittausten perusteella.
Mistä muuten hommasit Launch X431:n, mihin hintaan ja onko siinä muitakin hyviä ominaisuuksia verrattuna op-comiin?
Re: Z22YH pyörreläpät
Joo, kyllä se vaatii imussarjan irroituksen. Ei se mikään ihan kauhean iso homma loppujen lopuksi ole. Onhan siinä suht paljon irroitettavaa, mutta ei mitään kauhean vaikeaa hommaa.petrisa kirjoitti:Miten sait moottorin vaihdettua? Ilmeisesti imusarja irroitettava eli ei pysty vaihtamaan paikallaan.
Mitä olen "kaiken varalta" tutkinut, niin moottoria ei tunnu saavan ihan mistä paikasta vaan. Ja aika kallis on, jotain satoja eroja. Oliko näin?
Itse tilasin sen moottorin Briteistä. Siihen aikaan ( ehkä 5 vuotta sitten oli n. puolet halvempi kuin Suomessa ).
En millään muista, että oliko se niin että Suomessa se olisi ollut 300,- ja Briteissä n. 150,- toimituskuluineen.
Täältä muistaakseni tilasin, http://www.autovaux.co.uk
Tosin viimeeksi kolme vuotta sitten kun meni pari anturia niin ainakin Lahden Länsi-Autossa hinta alkoi olemaan hyvin samassa, ovat ilmeisesti tiputtaneet vanhempien Opeleiden varaosien hintoja. Mutta hintataso kannattaa tosiaan selvittää vaikka Briteistä. Nythän punta on alhaalla.
Ebayssa on ainakin 1.9 dieselin uutta vastaavaa osaa 93 puntaa joten en usko, että sadoista euroista tässäkään puhutaan. Uskoisin, että ennemminkin sadasta eurosta
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
Re: Z22YH pyörreläpät
Pari sivua taaksepäin niin 2011 olen laittanut viestin, ja hinta on ollut silloin 145GBP
Vectra 2.2 Direct Wagon vm.2004
-
- 'Admiral'
- Viestit: 119
- Liittynyt: 12 Elo 2003, 03:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Z22YH pyörreläpät
Itseltäni löytyy -05 vectra 160k ajettuna ja kevät-talvella alkoi palamaan päästöhäiriövalo koodilla P1112, joka viittaa näihin pyörreläppä ongelmiin. Auto on myös pitänyt jo pitkään n. pari vuotta ääntä kevyellä kaasulla 2. ja 3. vaihteella kuuluu parhainen ja ääni on tasainen dak-dak-dak... Tanko liikkuu apukuskin suuntaan hyvin ja palautuu myös hyvin. Olisi tarkoitus tässä vaihtaa autoa, niin mietin tässä, että mitä tuolle autolle kannattaisi tehdä? Auto ei enää ole kuitenkaan kuin parin tonnin arvoinen ehjänä. Selkä ei kestä enää oikein remontteja ja osaaminen ja motivaatiokin on vähän siinä ja siinä. Remontin teettäminen luultavasti maksaa aika paljon, en ole vielä selvittänyt. Liike ei varmaan halua juuri mitään hyvittää vikavalon takia. Valo syttyy aika pian poiston jälkeen ja ääni kuuluu ajaessa heti.
Helvetissä On Syntisen Taivas.
Re: Z22YH pyörreläpät
mikä näitten läppien tarkoitus oikein on ? kylmänä ajoon ? saako ne koodattua pois jos otan läpät ja akselin irti, rupes oma yh nyt nykii eikä motti aja läppiä mihinkään suuntaan
Re: Z22YH pyörreläpät
ok kiits vastauksesta rookeri, saa kaveri hoitaa koodauksen, alkaakohan ne läpät elää omaa elämää vai olisko järkevä kuolettaa ne aukiasentoon, paremmalla ajalla sit läppien poisto ja reikien tulppaus lättäpääruuvilla ja lukitteella