astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Terve kaikki opelin ystävät,

Nyt tarvittais hyviä neuvoja / opasteita...
Vaihdatin tuossa viime syksynä meidän astra h:on ilmastoinnin kompuran (ihka uusi), kun vanhasta oli magneettikytkimen akselin pää tohjona.
Vaihdon jälkeen kompura toimi viikon verran ja sitten tulikin jo kylmät ilmat, niin ei ilmastointia tarvinut enään. Ja nyt se hiivatin kompura ei lähde päälle ollenkaan. Antaa vikakoodiksi B0290 = coil compressor stroke control circuit low voltage.
Eli mittasin sitten tietysti että mitä kompuran liittimeen tulee virtaa auton käydessä ja se oli 7.76 volttia. pitäisikö se riittää naksauttamaan magneettiventtiilin hihnapyörään vai pitäisikö se olla enemmän tuo virta?? Vai mikä tuota meidän ilmastointia vaivaa??
Hyvät neuvot kalliit!! :banghead:
samulis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1118
Liittynyt: 12 Syys 2003, 03:00
Paikkakunta: Tuusula

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja samulis »

Saman ongelman kanssa tänään just pähkäillessä mitattiin liittimelle 14v jänniteen... Itsellä Tod näk tuo magneetti kytkin sökö eikä vikakoodeja, joten kokeiluksi menee..
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Molempien autojen tiedot... , millä moottorilla ja mikä vuosimalli , kiitos.
Kompressorin magneettikytkimen resistanssin voi mitata siitä kompuran kyljessä olevasta liittimestä. Jos magneettikytkimen kela on poikki , on resistanssi ääretön (OL) , jos on ehjä, on resistanssi luokkaa 10 ohmia tai alle.
Vika voi olla myös siinä kompuran puolen liittimessä , eli johtimet hapettuneet siellä tai liitinpinnat. Jotkut ovat mitanneet sen magneettikytkimen resistanssin teräväkärkisiä mittapäitä käyttäen lähempää itse sitä magneettikytkintä. Tällöin pitää muistaa mittauksen jälkeen korjata se johtimen eriste esim. tipalla liimaa.

Magneettikytkimen kelalle pitää tulla akkujännite , eli n. 13 - 14, 6 volttia. Vähempi ei välttämättä riitä. Alempi jännite viittaa liitinvikaan kompressorin releeltä magneettikytkimen liittimelle tai vikaa kompressorin releessä.

Ilman autojen tietoja on vaikea diagnostisoida tuota enempää.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Moi Robertx!

Elikkä meidän asterix on Z16XEP koneella ja vuosi malli on 2005.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

kamala kirjoitti:Moi Robertx!

Elikkä meidän asterix on Z16XEP koneella ja vuosi malli on 2005.
Ok. Onko täysautomattisella (elektronisella) vai semiautomaattisella ilmastoinnilla tuo Astra ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Robertx kirjoitti:
kamala kirjoitti:Moi Robertx!

Elikkä meidän asterix on Z16XEP koneella ja vuosi malli on 2005.
Ok. Onko täysautomattisella (elektronisella) vai semiautomaattisella ilmastoinnilla tuo Astra ??
Nyt täytyy tyhmänä kysyä että, mites tuo semiautomaatti eroaa tuosta täysautomaatista? Eli en osaa sanoa kumpi meillä on...
Muuta en tiedä kuin että yhtä nappia painetaan ja siinä lukee auto ja numikasta säädetään haluttu lämpötila, auttoko yhtään.

Missäs tuo kompuran rele majailee? Onko se tuo ison liittimen näköinen osa mikä on pyöräkotelossa?
Kun tuo vika koodi on jotain releen kytkentävaiheen valvontapiiri matala jännite...

Kiitos Roberts, kun jaksat vastailla!!
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Koeta selvittää auton ohjekirjasta , onko täysautomaattinen vai semiautomaattinen. En tiedä, miten eroavat siellä kabiinin puolella.
Lisäksi sillä on merkitystä, onko auto loppu vai alkuvuoden malli vuonna 2005 ??

Jos on elektroninen ilmastointi, niin ei ole relettä.
Jos on semiautomaattinen , niin rele on moottoritilan elektroniikkamoduulissa tunnuksella K8 (R8) .

Pyöräkotelossa on jäähdytyksen ja ilmastoinni liitin X26 . Sen liittimen liitinnastojen 1 (jännite) ja 2 (maa) kautta saa kompressorin magneettikytkin ohjauksen. Sieltä voi mitata , tuleeko sinne millainen jännite.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Robertx kirjoitti:Koeta selvittää auton ohjekirjasta , onko täysautomaattinen vai semiautomaattinen. En tiedä, miten eroavat siellä kabiinin puolella.
Lisäksi sillä on merkitystä, onko auto loppu vai alkuvuoden malli vuonna 2005 ??

Jos on elektroninen ilmastointi, niin ei ole relettä.
Jos on semiautomaattinen , niin rele on moottoritilan elektroniikkamoduulissa tunnuksella K8 (R8) .

Pyöräkotelossa on jäähdytyksen ja ilmastoinni liitin X26 . Sen liittimen liitinnastojen 1 (jännite) ja 2 (maa) kautta saa kompressorin magneettikytkin ohjauksen. Sieltä voi mitata , tuleeko sinne millainen jännite.
Moi Robertx,

Elikkä meillä on täysautomaattinen ilmastointi ja sinne pyöräkotelossa olevaan liittimeen tulee 6,6volttia ja auton käydessä 7,76volttia ja samat jännitteet tulee sinne kompuralle asti. Aika pieniltä tuntuu 12 voltin järjestelmässä. Onko mahdollista että rele olisi hajonnut (jos on,niin mikäköhän se mahtaa olla noista)...

Auto on ensirekisteröity maaliskuussa 2005 eli alkuvuoden auto tai 2004 loppua.

Kiitos kovasti...
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Terve.
Ok. Automaattisessa ilmastoinnissa ei ole relettä tuossa ohjauksessa, vaan ilmastoinnin säätöpaneeli ohjaa kompuran magneettikytkintä suoraan tai vaihtoehtoisesti rele on se K8 siellä moottoritilan elektroniikkamoduulissa.
Tarkista siis ensi se rele... eli ota se irti ja puhdista jalat. Elektroniikkamoduulin kannessa on kaavio releistä ja se moduuli on kuskinpuolella moottoritilassa etupyöräkotelon päällä.
Seuraavaksi jos vikaa ei löytynyt , irrota ilmastoinnin säätöpaneeli ja mittaa jännite liittimen X42 liitinnastasta 31 (pitäis olla akkujännite) ja liitinnasta 16 pitäis olla maissa.
Tuossa kytkentäkaaviot :
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... UMycDcxbGM
https://docs.google.com/open?id=0B66Ek2 ... GR6RW9BYVE
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Lisään vielä sen verran, että tuossa 2005 alkuvuoden mallissa se ohjaus kytkentäkaavioiden mukaan tulee suoraan ECC - ohjainpaneelilta. Välissä on moottoritilassa lokasiiven päällä oleva moninapaliitin X3 (taitaa olla mahdoton mitata).
Liittimen X3 liitinnastaan 8 tulee kompuran magneettikytkimen ohajus (akkujännite) ja liitinnastaan 7 tulee kompuran magneettikytkimen maa.
Se lisäksi välissä on vielä liitin moninapaliitin X1 , joka on kuskin jalkatilassa A-pilarin juuressa potkupaneelin takana. Sen liitinnastaan 56 tulee kompuran magneettikytkimen ohjaus (akkujännite) ja liitinnastaan 9 maa. Voipi olla myöskin vaikea mitattava. Liittimet toki voi irrottaa ja puhdistaa esim CRC:llä. Toki silloin on turhaa, jos paneelin lähdössä jännite on siellä 6 - 7 V tietämillä.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Noniin,
Siellä oli se rele k8, putsasin siitä jalat... ei mitään vaikutusta.
Purkasin sen ohjainpaneelin ja mittasin sieltä virrat navoista 31 ja 16... usko tai älä, mutta tulos oli pyöreä nolla volttia.
Täytyy varmaankin ruveta purkaa sisustaa ja etsiä noi toiset liittimet, jos vaikka sinne tulisi virtaa...
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Robertx kirjoitti: irrota ilmastoinnin säätöpaneeli ja mittaa jännite liittimen X42 liitinnastasta 31 (pitäis olla akkujännite) ja liitinnasta 16 pitäis olla maissa.
Mitäs noiden nastojen RC5 -laatikot.
"Käynnissä oleva muutos,yhteys poistettu"
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

kadett90 kirjoitti:
Robertx kirjoitti: irrota ilmastoinnin säätöpaneeli ja mittaa jännite liittimen X42 liitinnastasta 31 (pitäis olla akkujännite) ja liitinnasta 16 pitäis olla maissa.
Mitäs noiden nastojen RC5 -laatikot.
"Käynnissä oleva muutos,yhteys poistettu"
Tuossa on muuoksia mallivuoden 2005 puolessavälissä , niin ainakin lukee jäähdytysjärjestelmän kytkiksessä. Kompuran ohjauksen kytkiksessä taas laatikot RC6- ja -RC6 .
Onko sitten muutoksia jo mallivuoden 2005 alussa, niin sitä en ole tarkistanut. Kysymys kuuluu, miten ECC ohjaa relettä K8 ?? Mahdollisesti CAN - väylän kautta. Kytkiksissä ei ainakaan ole johdinta sitä varten.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja Robertx »

kamala kirjoitti:Noniin,
Siellä oli se rele k8, putsasin siitä jalat... ei mitään vaikutusta.
Purkasin sen ohjainpaneelin ja mittasin sieltä virrat navoista 31 ja 16... usko tai älä, mutta tulos oli pyöreä nolla volttia.
Täytyy varmaankin ruveta purkaa sisustaa ja etsiä noi toiset liittimet, jos vaikka sinne tulisi virtaa...
Silloin ei se ilmastoinnin paneeli suoraan ohjaa sitä kompuran magneettikytkintä. Kuten kadett90 tuossa huomautti , on yhteys poistettu. En ollut riittävän tarkka.
Älä suotta vielä pura mitään paneeleita.
Mittaa sulakkeen FE20 jännite sieltä moottoritilan elektroniikkamoduulista. Ota sulake ja rele K8 irti ja mittaa ensin kumpi puoli sulakekannasta on jännitteinen. Sen jälkeen mittaa yleismittarin ohmi tai jatkuvuusalueella jännitteettömästä sulakekannan puoliskosta resistanssi tai jatkuvuus releen K8 relekannan liitinnastaan 30.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
kamala
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 29
Liittynyt: 26 Huhti 2008, 19:27

Re: astra h automaatti ilmastointi ei toimi

Viesti Kirjoittaja kamala »

Meinasin mittailla tuota resistanssia sulakkeen ja releen välillä, mutta meillä ei ole sulaketta tuossa FE20 paikassa (10A).
Katsoin ohjekirjasta, että mikä on seuraava sulakepaikka ilmastointilaitteelle niin se olisi FE4 (30A), mutta ei meillä ole siinäkään sulaketta.
Meillä on tuolla moottoritilan elektroniikkamoduulissa sulake FE3 paikassa mikä on lämmityslaite ja automatiikan sulake, mutta ei yhtään itse ilmastointilaitteelle.
Voiko se olla mahdollista, että tuolle ilmastointilaitteelle ei ole omaa sulaketta? Koska tuo ilmastointi on toiminut viikon ajan viime kesänä ja yhtäkään sulaketta en ole irroittanut.
Vastaa Viestiin