Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tämä ohje pätee ainakin X18XE1 moottoriseen, joten miksei X16XEL:ään. Ja Zafiraan myös. Ilmeisesti myös H-Astraan?

Irroita pohjamuovit(jos yhä ehjät)
Irroita ilmansuodatinkotelo
Poista moniurahihna(15mm avaimella käännetään kiristäjää vastapäivään)
Irroita toinen äänitörvi(13mm pultinkanta+pistoke)
Irroita magneettikytkimen pistoke
Avaa 3kpl kompressorin kiinnityspultteja(uros Torx E10?)
Käännä kompressoria niin että näet hihnapyörän pään ja sen keskimutterin(T25 torx)
Avaa keskimutteri iskevällä pulttikoneella, ei ole tiukka, ja poista etummainen kytkin
Avaa levitettävä lukkorengas ja poista hihnapyörä, lähtee nitkuttelemalla ja vetämällä
Avaa iso levitettävä lukkorengas ja poista käämiosa

Käämin etupuolella näkyy musta muovikohouma, väännä se varovasti irti. (kuvassa jo irti)
Kuva

Alla on lämpösulake(valkoinen pitkula).
Kuva

Katkaise sulake pois, niin että pääset juottamaan sen johtimiin pätkän uutta.
Kuva

Sitten vain kasaus päinvastaisessa järjestyksessä ja lämpimiä kelejä odottamaan.


Ja tämän vois laittaa tonne Vinkit&Vihjeet osastolle.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ainiin, työsuoritus kesti noin tunnin kun tiesi mitä teki.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Hyvin tehty Juho M-P .. Vinkkeihin kuuluu koska löytyy kuvatkin. Uusi koko rekkule maksaa vähintään satasen.
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki :)
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä ohje tosiaan. Tuosta kyllä kaikki näkevät nyt, missä se lämpösulake on. Lukiko siinä lämpösulakkeessa mitään ??
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Robertx kirjoitti:Hyvä ohje tosiaan. Tuosta kyllä kaikki näkevät nyt, missä se lämpösulake on. Lukiko siinä lämpösulakkeessa mitään ??
Jotain tihrua ja väriraita taisi olla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Kun termoelementit saa riittäväsi lämpöä niin ekana sulaa merkinnät päältä ja seuraavaksi lakkaa toimimasta ..
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Merkinnät tosiaan yleensä häviävät, kun riittävästi lämpenee... tuli vaan mieleen, että kuinkahan lämpimäksi kela on lämmennyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Taitaa olla alimitoitettu kun hajoilevat. Itse kela oli tosi siisti ja ei minkäänlaisia merkkejä lämmöstä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Saattaa hyvinkin olla alimitoitettu... kyllähän siinä lämpenemisen jälkiä pitäisi näkyä, jos olisi kunnolla lämmennyt.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5952
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Zafira »

e0101296 kirjoitti:Uusi koko rekkule maksaa vähintään satasen.
Uusi koko rekkule maksaa alle kolmekymppiä.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Zafira kirjoitti:
e0101296 kirjoitti:Uusi koko rekkule maksaa vähintään satasen.
Uusi koko rekkule maksaa alle kolmekymppiä.
Suomessa 100-250€, Saksassa alle kolmekybää+rahti.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
e0101296
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1264
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 19:13
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Viesti:

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja e0101296 »

Niin se magnetspule on kolmekymppiä mutta HOKS:
Puhuin koko rekkuleesta jossa on mukana koko kompuran pääty.

Päätylätkä jonka kumiosat korvattiin Ranskalaisen Teckniks-Up firman toimesta sicaflexillä.

Pilalle kulunut keskiosa kuten päätylätkäkin.
Aiheutti infernaalista kolinaa.

Koko päätyosan kun laittaisin kiinni wanhaan kompuraani olisi ehjä varakompura jollekkin 8)
Opel sivut: sivustot.net/phweb/Auto/
Autodataa: dropbox.com/sh/hbb7dgfi7nyirn0/AABxi1eOP3mQBcP5i3jGUYfea?dl=0
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Onko tätä laitettu vinkkeihin?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
opel is best
'Senator'
'Senator'
Viestit: 501
Liittynyt: 13 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Turku

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja opel is best »

Tuli tossa itekkin vaihdettua moinen käämi Astra G:hen. Mielestäni parhaiten pääsee tuohon kompuran päätyyn käsiksi, kun irroittaa puskurin.

Löysin vasta myöhemmin tämän ketjun ja aloin tutkailemaan vanhaa käämiä. Olishan sen vanhankin tosiaan saanut kuntoon vaihtamalla tuon pelkän lämpösulakkeen.
Ongelmaksi lienee kuitenkin muodostuvan, että mistä löytää moisen lämpösulakkeen tilalle? Nuo vakio lämpösulakkeet kun on n.14mm pitkiä ja tuo väli mihin sen tässä tapauksessa pitäis mahtua on n. 9mm.
Vanha lämpösulake oli muuten 187 ´C. Lienee kannattavaa laittaa hiukkasen kestävämpi tilalle kuten esim. 216´C. Tai miten jos juottais ton kohdan oikkariin ja juottais lämpösulakkeen johtoon? Mun mielestä uudessa käämissä oli tehty tällä tavalla. Sillä siinä ei tollaista luukkua ollut, mutta johdon kutistesukan alla tuntui joku kökkäre.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra G Kompressorin Käämin korjausohje

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mitä virkaa sillä kokovsulakkeella edes on? Kun se kärähtää, on magneettikykin sökö(ellei ite korjaa sitä). Jos jossain välissä käämi kuumenee ja eristeet sulaa, niin kyllä itse piirin sulake/suojatoiminto hoitaa tilanteen kuten muunmerkkisissä kompuroissa. Luulenpa että itse ongelma on hiukan liian heikko virrankesto yhdistettynä pakosarjan läheisyyteen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vastaa Viestiin