Z16XEP öljynkulutus
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Ilmeisesti täällä myös venttiilikopan kansi rikki, koska J astra kuluttaa öljyä.
Tosin myös hiukan vuotaa öljyä huohottimesta.
Tosin myös hiukan vuotaa öljyä huohottimesta.
Re: AstraH syö öljyä ja paljon
Rupesin omastani purkamaan imusarjaa egr-kanavien puhdistusta varten. Samalla huomasin että imusarjan ylemmässä osassa oli ihan kirkasta öljyä pohjalla parin ruokalusikallisen verran. Tätä kauttako se öljy sitten katoaa? Osaako joku sanoa mitä kannattaisi viellä kokeilla?
Opel Astra H Z16XEP flexifuel
Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
Terve!
Otsikon mukaista astraa öljynkulutus riivaa.. Öljyä kuluu reilun litran verran 1000km ajoa kohden. Edellisen omistajan kertoman mukaan öljynkulutus on alkanut aikalailla kerrasta, n. 130tkm kohdalla, nyt kilometrejä jo yli 200tkm.
Öljynkulutuksen tiimoilta, kaikkien oireiden viitatessa huohotinvikaan, vaihdoin venttiilikopan uusimmalla osanumerolla olevaan päivitettyyn versioon, ja mielenkiinnosta purin vielä vanhasta venttiilikopasta huohotinventtiilin irti, josta löytyikin rikkonainen kalvo. Kuitenkaan öljynkulutus ei kopan vaihdolla muuttunut miksikään. Venttiilikoneistossa tuntuu edelleen olevan liikaa alipainetta, sillä moottorin käydessä kun yrittää löysätä öljykorkkia niin moottori imee sitä visusti takaisin paikoilleen. Koneesta kuuluu myös viheltävä ääni, joka voimistuu kun moottori saavuttaa käyntilämpötilan ja kaasuläppä sulkeutuu hieman kasvattaen alipainetta.
Muutoin kaikki toimii normaalisti, ei vikakoodeja, vikavaloja, käyntihäiriöitä tms. Puristukset ja ohivuodot ok. Huohotinputki venttiilikopan ja kaasuläppäkotelon välissä ei ole tukossa. Kaasuläppäkotelokin puhdistetttu. Toki öljynkulutukselle muitakin syitä, venttiilinvarrenkumit, kuoleutuneet / karstoittuneet kaavintarenkaat ym. mutta siltikin ihmetyttää tuo vihellys ja alipaine joka ei oikein noilla selity?
Muistan lukeneeni jostain alkupään Z16XEP moottoreissa olleista valmistusvirheellisistä sylinterikansista, jotka voisi aiheuttaa kampikammion huohottimen virheellisen toiminnan ja öljynkulutuksen...voisiko liittyä jotenkin tähän ja kuuluneeko vialliseen "erään"? Moottorin sarjanumero Z16XEP20FG7737. Tästä oli foorumillakin joskus juttua mutten sitä nyt tähän löytänyt.
Herääkö kellään mitään ajatuksia?
Otsikon mukaista astraa öljynkulutus riivaa.. Öljyä kuluu reilun litran verran 1000km ajoa kohden. Edellisen omistajan kertoman mukaan öljynkulutus on alkanut aikalailla kerrasta, n. 130tkm kohdalla, nyt kilometrejä jo yli 200tkm.
Öljynkulutuksen tiimoilta, kaikkien oireiden viitatessa huohotinvikaan, vaihdoin venttiilikopan uusimmalla osanumerolla olevaan päivitettyyn versioon, ja mielenkiinnosta purin vielä vanhasta venttiilikopasta huohotinventtiilin irti, josta löytyikin rikkonainen kalvo. Kuitenkaan öljynkulutus ei kopan vaihdolla muuttunut miksikään. Venttiilikoneistossa tuntuu edelleen olevan liikaa alipainetta, sillä moottorin käydessä kun yrittää löysätä öljykorkkia niin moottori imee sitä visusti takaisin paikoilleen. Koneesta kuuluu myös viheltävä ääni, joka voimistuu kun moottori saavuttaa käyntilämpötilan ja kaasuläppä sulkeutuu hieman kasvattaen alipainetta.
Muutoin kaikki toimii normaalisti, ei vikakoodeja, vikavaloja, käyntihäiriöitä tms. Puristukset ja ohivuodot ok. Huohotinputki venttiilikopan ja kaasuläppäkotelon välissä ei ole tukossa. Kaasuläppäkotelokin puhdistetttu. Toki öljynkulutukselle muitakin syitä, venttiilinvarrenkumit, kuoleutuneet / karstoittuneet kaavintarenkaat ym. mutta siltikin ihmetyttää tuo vihellys ja alipaine joka ei oikein noilla selity?
Muistan lukeneeni jostain alkupään Z16XEP moottoreissa olleista valmistusvirheellisistä sylinterikansista, jotka voisi aiheuttaa kampikammion huohottimen virheellisen toiminnan ja öljynkulutuksen...voisiko liittyä jotenkin tähän ja kuuluneeko vialliseen "erään"? Moottorin sarjanumero Z16XEP20FG7737. Tästä oli foorumillakin joskus juttua mutten sitä nyt tähän löytänyt.
Herääkö kellään mitään ajatuksia?
-
- 'Kadett'
- Viestit: 10
- Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
YKSI RATKAISU PÄÄSTÖIHIN JA SUUREEN ÖLJYNKULUTUKSEEN: VENTTIILIKOPAN KANNEN KALVO
Ystävälläni oli murheena Astra SWT 2005, moottori Z16XEP eli 1.6 77kW/105 hp.
Ei vikakoodeja päällä , satunnaisesti tullut P0171 eli kone käy liian laihalla, mutta hylättiin katsastuksessa liiallisten päästöjen vuoksi:
CO% = 0.50 eli liikaa ( max=0.2), CO2 = 14.70, HC ppm = 51 eli ok ( max 100), O2 = 0.00, lambda = 0.980 eli ok ( pitää olla 1.00 +/- 0.03)
Moottori toimii ihan hyvin, vetoa löytyy eikä pätki lainkaan. Käynnistyy hyvin.
Vaihdettiin öljyt + suodatin, tulpat, ilmanpuhdistin.
Myöhemmin, 2 viikon kuluttua ja 700 km ajon jälkeen, uusintakatsastuksessa mitattiin
CO% = 0.54 eli liikaa ( max=0.2), CO2 = 14.29, HC ppm = 164 eli noussut 3-kertaiseksi ( max 100), O2 = 0.00, lambda = 0.977 eli ok ( pitää olla 1.00 +/- 0.03).
Samalla huomattiin että öljynkulutus oli noussut tolkuttomaksi: Tuon 700 km aikana kulutus oli noin 1 litra !
Puhdistettiin EGR-venttiili ( uusittu vuosi sitten) ja MAF-anturi imusarjassa, sekin uusittu vuosi sitten.
Käytiin mittauttamassa päästöt: Muita arvoja en ottanut talteen mutta HC ppm oli noin 540 ja pakokaasu oli selvästi sinertävää eli jotain
oli pahasti pielessä ! Pääteltiin että öljyä on pakko palaa ja siksi sininen näkyvä savu.
Imusarjassa oli kova alipaine: Tyhjäkäynnillä venttiilikopan kansi avattiin mutta oli melkoinen imu, korkki irtosi aika nahkeasti ja kun korkki oli irti niin moottorin kierrokset nousivat noin 130 rpm, ~850 --> 980 rpm. Korkki kiinni ja kokeiltiin imua öljyn mittatikun reiästä. Sama vaikutus kierroksiin ja imua tuntui.
Z16XEP-moottorissa venttiilivarsien tiivisteet eivät kuulemma ole enää ongelma kuten vanhemmissa malleissa mutta venttiilikopan sisällä oleva alipainekalvo voi rikkoutua ja aiheuttaa alipaineen kasvua kopan sisällä ja imee samalla öljysumua kopan kannen takaosasta lähtevän huohotinputken kautta imusarjaan.
Asennettiin uusi venttiilikoppa ( LänsiAuto Raisio , hinta taisi olla 274 €). Kopassa oli mukana uusi tiiviste paikoillaan, hyvä juttu.
- maahantuojalla oli jokin kampanja menossa: Yli 10-vuotiaisiin Opeleihin varaosat 30 % alennuksella (luojan kiitos) !
Tyhjäkäynnillä tuntui edelleenkin alipainetta korkkia irrottaessa mutta hiukan vähemmän. Myös moottorin kierrokset nousivat edelleen aika paljon korkin irrotuksen jälkeen. Olin aika pettynyt mutta päätin mennä vielä mittauttamaan muutokset. Ajoin 20 km moottoritietä 120 kmh-nopeudella ja menin uusintakatsastukseen: Nyt CO% = 0.2 eli OK ja HC ppm jotain 50-luokkaa ! LEIMA TULI !
Eli vikana oli venttiilikopan kannen alipainekalvon rikkoutuminen ja tämä nosti öljynkulutusta ja samalla päästöissä HC ppm-arvoa ihan tolkuttomasti. Nyt seurataan öljynkulutusta ja toivotaan että sekin on normaalilukemissa.
Ystävälläni oli murheena Astra SWT 2005, moottori Z16XEP eli 1.6 77kW/105 hp.
Ei vikakoodeja päällä , satunnaisesti tullut P0171 eli kone käy liian laihalla, mutta hylättiin katsastuksessa liiallisten päästöjen vuoksi:
CO% = 0.50 eli liikaa ( max=0.2), CO2 = 14.70, HC ppm = 51 eli ok ( max 100), O2 = 0.00, lambda = 0.980 eli ok ( pitää olla 1.00 +/- 0.03)
Moottori toimii ihan hyvin, vetoa löytyy eikä pätki lainkaan. Käynnistyy hyvin.
Vaihdettiin öljyt + suodatin, tulpat, ilmanpuhdistin.
Myöhemmin, 2 viikon kuluttua ja 700 km ajon jälkeen, uusintakatsastuksessa mitattiin
CO% = 0.54 eli liikaa ( max=0.2), CO2 = 14.29, HC ppm = 164 eli noussut 3-kertaiseksi ( max 100), O2 = 0.00, lambda = 0.977 eli ok ( pitää olla 1.00 +/- 0.03).
Samalla huomattiin että öljynkulutus oli noussut tolkuttomaksi: Tuon 700 km aikana kulutus oli noin 1 litra !
Puhdistettiin EGR-venttiili ( uusittu vuosi sitten) ja MAF-anturi imusarjassa, sekin uusittu vuosi sitten.
Käytiin mittauttamassa päästöt: Muita arvoja en ottanut talteen mutta HC ppm oli noin 540 ja pakokaasu oli selvästi sinertävää eli jotain
oli pahasti pielessä ! Pääteltiin että öljyä on pakko palaa ja siksi sininen näkyvä savu.
Imusarjassa oli kova alipaine: Tyhjäkäynnillä venttiilikopan kansi avattiin mutta oli melkoinen imu, korkki irtosi aika nahkeasti ja kun korkki oli irti niin moottorin kierrokset nousivat noin 130 rpm, ~850 --> 980 rpm. Korkki kiinni ja kokeiltiin imua öljyn mittatikun reiästä. Sama vaikutus kierroksiin ja imua tuntui.
Z16XEP-moottorissa venttiilivarsien tiivisteet eivät kuulemma ole enää ongelma kuten vanhemmissa malleissa mutta venttiilikopan sisällä oleva alipainekalvo voi rikkoutua ja aiheuttaa alipaineen kasvua kopan sisällä ja imee samalla öljysumua kopan kannen takaosasta lähtevän huohotinputken kautta imusarjaan.
Asennettiin uusi venttiilikoppa ( LänsiAuto Raisio , hinta taisi olla 274 €). Kopassa oli mukana uusi tiiviste paikoillaan, hyvä juttu.
- maahantuojalla oli jokin kampanja menossa: Yli 10-vuotiaisiin Opeleihin varaosat 30 % alennuksella (luojan kiitos) !
Tyhjäkäynnillä tuntui edelleenkin alipainetta korkkia irrottaessa mutta hiukan vähemmän. Myös moottorin kierrokset nousivat edelleen aika paljon korkin irrotuksen jälkeen. Olin aika pettynyt mutta päätin mennä vielä mittauttamaan muutokset. Ajoin 20 km moottoritietä 120 kmh-nopeudella ja menin uusintakatsastukseen: Nyt CO% = 0.2 eli OK ja HC ppm jotain 50-luokkaa ! LEIMA TULI !
Eli vikana oli venttiilikopan kannen alipainekalvon rikkoutuminen ja tämä nosti öljynkulutusta ja samalla päästöissä HC ppm-arvoa ihan tolkuttomasti. Nyt seurataan öljynkulutusta ja toivotaan että sekin on normaalilukemissa.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 10
- Liittynyt: 26 Loka 2016, 12:51
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
Purin sen "venttiilin". Kumi aivan ehjä ja kaikki kanavat auki. En tajua mikä siinä on vikana ja toiminta muutenkin käsittämätön. Osaako joku selostaa mitä se osa siellä oikein tekee ?
Kuviakin olisi mutta miten tähän niitä oikein liitetään ?
Kuviakin olisi mutta miten tähän niitä oikein liitetään ?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13555
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
Lataa aijaa.com
Asetukset julkiseksi
Linkki foorumille tai kuva foorumille linkki kuvakoodeista tänne.
Jäsenet voi ladata kuvia suoraan.
Asetukset julkiseksi
Linkki foorumille tai kuva foorumille linkki kuvakoodeista tänne.
Jäsenet voi ladata kuvia suoraan.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
Onko kyse tästä ?
""
""
-
- 'Agila'
- Viestit: 1
- Liittynyt: 23 Helmi 2019, 15:27
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
Mistäkäs tuon videon kalvon voip tilata ettei tarvitse ostaa koko venakoppaa?
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
Kalvon voi tilata esimerkiksi ebaystä.
Tuossa vastaava öljynkulutustopicci. Kannattaa lukea.
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 4&t=269740
Tuossa vastaava öljynkulutustopicci. Kannattaa lukea.
https://www.opelclubfinland.fi/viewtopi ... 4&t=269740
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
Lienee harkinnan arvoista muuttaa huohotus systeemiä noissa moottoreissa?
Venttiilinkopasta vetäis huohottimen imuputkeen,niinkuin lähes kaikissa moteissa onkin.siellä ei ole alipainetta,mutta imee huohotushöyryt moottoriin.
Venttiilinkopasta vetäis huohottimen imuputkeen,niinkuin lähes kaikissa moteissa onkin.siellä ei ole alipainetta,mutta imee huohotushöyryt moottoriin.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
Joo, tuo kumisella venttiilillä varustettu systeemi ei ainakaan pidemmän päälle ole toimiva. Imuputkessa on kyllä alipaine , mutta huomattavasti pienempi. Ongelma lienee sitten kaasuläppäkotelon suurempi likaantuminen.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
Hei! Itsellä samaa ongelmaa ollut ja tänään laitettiin ulkoinen huohotin keruusäiliö. Eli ettei puskisi paineista turhaan imusajaan öljyä. Eli Letku venttiilikopasta johonkin vaikka limsa pulloon huohottamaan ja imusarjan puoli tukkoon.
Saa nähdä helpottaako tämä syöntiä
Mennyt 1500km ja litran lisäys syklillä...
Saa nähdä helpottaako tämä syöntiä
Mennyt 1500km ja litran lisäys syklillä...
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
viewtopic.php?f=4&t=269740
Ylemmässä linkissä siis asiaa kun painin tuon saman ongelman kanssa. Öljyn kulutus loppui koneremontilla, eli vaihdettiin männän renkaat ja venttiilin kumit.
Kokeilin silloin myös tuota limsapullosysteemiä ja siitä ei ollut seurauksena kuin hirveä hajuhaitta.
Minulta löytyy ylimääräisenä venttiilikopan kansi ja siihen tuo uusi kumi, jos jollakin on tarvetta. Itsellä ei siis auttanut kulutukseen kopan vaihto vaikka vanhassa oli hapertunut kumi.
Ylemmässä linkissä siis asiaa kun painin tuon saman ongelman kanssa. Öljyn kulutus loppui koneremontilla, eli vaihdettiin männän renkaat ja venttiilin kumit.
Kokeilin silloin myös tuota limsapullosysteemiä ja siitä ei ollut seurauksena kuin hirveä hajuhaitta.
Minulta löytyy ylimääräisenä venttiilikopan kansi ja siihen tuo uusi kumi, jos jollakin on tarvetta. Itsellä ei siis auttanut kulutukseen kopan vaihto vaikka vanhassa oli hapertunut kumi.
Re: Astra H -05 Z16XEP öljynkulutus
Jees okei. Itse huomasin myös bensankatkun alussa. Epäilen myös että itsellä kumit ja männänrenkaat loppu. Ajettu 250tkm
Ei vain ole aikomusta lähteä koneremppaan, liian kallista ja työlästä..
Ei vain ole aikomusta lähteä koneremppaan, liian kallista ja työlästä..