Virheellisen tiedon oikaisu rompetorilla?

OCF keskustelufoorumiin ja nettisivustoon liittyvä palaute, asiat, ideat, tiedotteet ym.
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Virheellisen tiedon oikaisu rompetorilla?

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Rompetorin säännöissä sanotaan että ilmoitusten arvosteleminen on kielletty, mutta tarkoittaako se myös sitä, että jos tavaraa myydään virheellisillä tiedoilla, niin myös virheen oikaisu on kielletty? Oikeat tiedothan on ennen kaikkea ostajan etu.

Vai johtuuko oikaisun poistaminen siitä, että virheellisin tiedoin tavaraa myy moderaattori?

Edit:
Sori, nettisivupalautteeseen piti mennä, jos joku suvaitsee siirtää tämän sinne...
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Jarno
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 8489
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Sipoo

Re: Virheellisen tiedon oikaisu rompetorilla?

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tähän tapaukseen on vähän vaikee näillä tiedoilla ottaa enempää kantaa.
Jos jonkun modeoikeuksien omaavan ilmoituksissa on korjattavaa niin ainahan siitä voi ilmoittaa vaikka yv:llä jollekkin toiselle modelle.
Ja varsinkin siinä tapauksessa jos on ilmoituksessa kommentoinut virheellisestä tiedosta mutta ainoastaan kommentti poistettu mutta virhettä ei korjattu.

Arvostelukiellolla haettiin lähinnä aiemmin kirjoiteltuja kommentteja esim liian kalliista hinnasta tai muuten epäasiallisista huomautuksista.
Omasta mielestäni kuitenkin sallittakoon esim lisätä linkki jos jostain löytyy vastaava uusi tuote halvemmalla myynnissä kuin käytettynä rompetorilla.
Vectra-A Turbo 4x4 -94 - Irmscher Omega C40 V8 - Astra-G OPC Caravan - Corsa-C OPC - Astra-H OPC - Opel Antara
Antero
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1633
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Virheellisen tiedon oikaisu rompetorilla?

Viesti Kirjoittaja Antero »

Itsekin lähetin tälle kyseiselle moderaattorille YV:n aiemmin viestin, että korjaisi myynti-ilmoituksen tiedot. Tässä rupeaa lievän petoksen merkistöt pikkuhiljaa täyttymään, kun tuotetta myydään tietoisesti jonain ihan muuna kuin mikä se on...
Kuva
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virheellisen tiedon oikaisu rompetorilla?

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Ilmoituksessa myydään Corsan puskuria virheellisillä tiedoilla. Mainitsin virheestä ja laitoin linkin jonka takaa löytyi vielä kuvaa tiedon tueksi, mutta tuo vastaus poistettiin noin viiden minuutin sisällä siitä kun olin sen kirjoittanut, mutta alkuperäinen ilmoitus virheineen on edelleen näkyvissä. Toivoisinkin että tuon vastauksen poistanut henkilö vähän valottaisi syitä asiallisen oikaisun poistamiseen.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
CorsaSport
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 110
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Porvoo

Re: Virheellisen tiedon oikaisu rompetorilla?

Viesti Kirjoittaja CorsaSport »

Kyllä, poistin kyseisen viestin, koska tulkitsin sen asiattomaksi ja hieman ihmettelen asian sen jälkeen saamia mittasuhteita. Onko todella näin, että foorumin käyttäjillä Antero ja Tuomas ei ole muuta tekemistä kuin käydä läpi muiden käyttäjien ilmoituksia ja valvoa oman näkemyksensä puitteissa niiden "asiallisuutta" ja "tietojen oikeellisuutta"? Muutaman kympin arvoisen puskurin ilmoituksen sisällön analysointiin käytetään aikaa ja kun mieluisia "oikomisia" ei saada aikaan, jatketaan asian käsittelyä laajemmalla kokoonpanolla. Itselleni (ja varmaan aika monelle muullekaan) ei tulisi mieleenkään, että lähtisin oikomaan mielestäni virheellisiä tietoja, joita olen mahdollisesti jossakin ilmoituksessa havainnut ja jota en kuitenkaan olisi ostamassa. Ostaja ratkaisee ilmoituksen perusteella, voiko kaupan tehdä siinä olevilla tiedoilla vai tarvitaanko ostopäätöksen tueksi muita tietoja tai kuvia. Ulkopuolisten työntäessä lusikkansa tällaiseen soppaan, aiheutuu siitä vain hämmennystä sekä myyjälle että myös ostajalle. Myyjillä on varmastikin syynsä, miksi ilmoitukset ovat juuri sellaisia kuin ovat, eikä kyseessä useinkaan ole huijausyritys, koska sellaiset tällä palstalla paljastuvat aika nopeasti.

Mitä tulee itse myytävään tuotteeseen niin olen hankkinut tämän kolme vuotta sitten RTO-tuonnin konkurssipesästä. Ostin sieltä kolme puskuria, joista kaksi olen myynyt ja tämä yksi on vielä jäljellä. Puskurit myytiin minulle Corsa GSi:n mallisina (kts. linkin takaa löytyvä doc-tiedosto, sivu 4, puoliväli: http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... rto+tuonti ) . Puskurit eivät ole alkuperäisiä GM-tuotteita vaan ne on valmistettu muistaakseni Thaimaassa. En ole siten voinut GM-numeron perusteella varmistaa EPC:stä, mikä tuote on kyseessä. Saattaakin olla, että puskuri on valmistajan näkemyksen mukaan GSi-mallin alkuperäinen. En tiedä, eikä asialla oikeastaan ole mitään merkitystä.

Valittajien olisi minusta syytä perehtyä asiaan todella tarkasti ennen kommenttiensa lähettämistä. Opelin EPC:n mukaan Suomessa ei ole koskaan myyty GSi:n lisäksi sellaista Corsa B:n perusmallia vuosina 1993-2000, johon olisi saanut alkuperäisiä sumuvaloja. (Anteron kommenttiin viitaten: "Ihan pre-facelift perusmallin puskuri sumuvalonreikien kera.") Valitettavasti EPC ei kuitenkaan kerro GSi:n puskurin muodoista tarkemmin, joten annetaanko olla vai näettekö asian niin tärkeäksi, että sitä olisi syytä selvittää alkuperäiseen GM-tuotteeseen verraten mittauslaitteiden kanssa tarkemmin? Olisiko myöskään järkeä kirjata näin tarkkoja selvityksiä myynti-ilmoitukseen?

Edellämainitun perusteella myynti-ilmoituksen sisältö vastaa kaikkea sitä tietoa, joka minulla on käytettävissä tuotteen kuvaamisessa. Koska sanotaan, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, olen lisännyt ilmoitukseeni myös kuvan, jotta ostaja voi varmuudella tietää, minkä näköistä tuotetta on ostamassa. Tarvittaessa lähetän (ja olen hyvin usein lähettänytkin) ostajille tuotteesta kuin tuotteesta mielelläni niin paljon lisää kuvia, kuin ostopäätöstä varten tarvitaan. Ainoa tarkoitukseni on tyytyväinen ostaja, joita minulla on tietääkseni tässäkin foorumissa useita. Lisäksi mainittakoon, että kaksi vastaavan puskurin minulta ostanutta henkilöä ovat olleet ilmeisen tyytyväisiä ostoksiinsa, koska eivät ole antaneet ostoksensa jälkeen mitään palautetta missään muodossa ja ovat ostohetkellä hyväksyneet tuotteen siihen ensin tutustuttuaan omin silmin. Sitä en osaa sanoa, onko ostopäätös syntynyt myynti-ilmoituksen tekstin vai kuvan perusteella. Toki myyntiprosessin yksi tärkeä osa olisi suorittaa erinäisiä gallupeita ostokäyttäytymisen analysoimiseksi, mutta ehkä se ei kuitenkaan yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ole tarpeen.

Antero on aika harmaalla alueella, koska arvioi rikoksen tunnusmerkistön saattavan täyttyä ilman, että edes tuntee asiakokonaisuutta. Tunnusmerkistö täyttyy, kun tahallisuus ja oikeudenvastaisuus voidaan näyttää toteen. Voitko selvittää, miten myyjä voisi syyllistyä lievään petokseen, jos hän kuvaa myytävän tuotteen parhaan mahdollisen käytettävissä olevan tietonsa mukaan, liittää ilmoituksen yhteyteen itse ottamansa kuvan myytävästä tuotteesta sekä on aina valmis toimittamaan kiinnostuneille lisää kuvia tai muita lisätietoja heidän sellaisia halutessaan?

Seurattuani aiemmin erityisesti Tuomaksen foorumiin kirjoittamia viestejä ja niissä aika-ajoin esiintyvää tarkoitushakuista argumentointitapaa, olen kohtalaisen vakuuttunut siitä, että tämä vastaukseni ei tyydytä todennäköisesti kumpaakaan. Tämän syvällisempään väittelyyn en kuitenkaan aio kanssanne lähteä, vaikka mielellänne varmaan tämänkin kauniin kesäpäivän tähän jaksaisitte kuluttaa. Kuitenkin tuo Anteron juridinen arvio asiasta on oikeusturvani kannalta aiheellista selvittää. Ei siksi, että haluaisin olla hankala vaan siksi, että suhtaudun myönteiseen maineeseeni myyjänä suhteellisen tarkasti, enkä voi millään muotoa hyväksyä edes viittauksia itseeni liitettyyn lainvastaiseen toimintaan.


P.S. Olettehan varmistaneet, ettei muissa ilmoituksissani ole lievään tai jopa perusmuotoiseen petokseen viittaavia vääriä tietoja?
KuvaKuva
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virheellisen tiedon oikaisu rompetorilla?

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Eikös tuohon olisi fiksusti voinut vastata siihen myynti-ilmoitukseen perusteluineen? Jotenkin tuntuisi helpommalta.
myynti-ilmoituksen sisältö vastaa kaikkea sitä tietoa, joka minulla on käytettävissä tuotteen kuvaamisessa.
Tämähän ei pidä paikkaansa kun eriävä näkemys perusteluineen on sinulle esitetty. Varmaan teit ilmoituksen hyvässä uskossa tietojesi perusteella, mutta jos jälkeenpäin näyttää siltä ettei se olekaan koko totuus, niin rehellistä kaupankäyntä olisi että ostajallekin tämä kerrottaisi, eikä vaivihkaa poistettaisi kiusallisia viestejä.

Tiedän kyllä että RTO-tuonti myi noita GSi-puskureina, ostit ne mun nenän edestä :) Olisin kyllä todennäköisesti jättänyt hyllyyn jos olisi olleet vielä tallella, kun eivät ole lähelläkään GSi-puskuria.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
Tuomas
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 12704
Liittynyt: 13 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virheellisen tiedon oikaisu rompetorilla?

Viesti Kirjoittaja Tuomas »

Laitetaan nyt nämä tähän.

Tämä taitaa olla se malli jota myyt:
Kuva

Tämä on GSi-puskuri:
Kuva
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12740
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Virheellisen tiedon oikaisu rompetorilla?

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Gsi puskurissa on leveämpi tuo keskiaukko niinkuin tuossa tuomaksen esittämässä kuvassakin. Ja muitaki pienen pieniä eroja puskurista löytyy, mut kiinnitykset pitäs olla ihan b-corsaan sopivat.

Onhan tuo puskuri homma sellaselle tympee homma joka haluaa aidon näköisen gsi puskimen, mut saaki jotain muuta.

Tavarat pitäs myydä sillä nimellä mitä ne ihan oikeasti on koska tietäähän sen et tavis pentin myymät osat jonain muuna nostaa ison mekkalan.
Avatar
CorsaSport
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 110
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Porvoo

Re: Virheellisen tiedon oikaisu rompetorilla?

Viesti Kirjoittaja CorsaSport »

Anterolle: Olen noin viikko sitten lähettänyt sinulle yksityisviestin, jota ei ole vielä luettu. Kokeneena ja pitkäaikaisena foorumin käyttäjänä olet varmasti huomannut sellaisen kuitenkin saapuneen. Käytkö ystävällisesti lukemassa sen.
KuvaKuva
Vastaa Viestiin