Gen 2 jos my 2012,5 uudempi
1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Pitäisikö noiden gen 2 laatikkoiden olla "parempia" vai onko niissäkin samankaltaisia vikoja?
Opel Insignia (B) Sports Tourer Innovation Plus 1.5 Turbo Start/Stop 121kW AT6 vm.2019
Opel Insignia (A) Sports Tourer Black&White Edit 1,4 Turbo S/S M6 vm.2013
Opel Insignia (A) Sports Tourer Black&White Edit 1,4 Turbo S/S M6 vm.2013
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Parempia, isommat päätylaakerit ja parannettu jäähdytys.
Ja ei poista ongelmaa. Ovat yhä alttiita vaurioille jos vedättää isolla vaihteella 80km/h tai jos on shimmaukset päin honkia. Eli parempaa tuuri peliä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Moi, tuli perittyä ensiautoksi Astran haltijuus isovanhemmalta. Kyseessä 2011 malli 1.4l turbolla 103kW. Ajettu vain 33tkm, pienellä käytöllä siis. Sain kuulla, että viimevuonna oli vaihdatettu koko vaihdelaatikko kun 2 ja 3 vaihteet eivät menneet päälle. Tuli sitten selviteltyä vähän asiaa, kun tiesin että auto itselleni tulossa ja omituista että vaihdelaatikko leviää noilla kilometreillä. No, äkkiä selvisi että lienee tätä tyyppivikaa mikä tännekkin foorumille johdatteli. Mainittakoot että vaihteistoa (sekä sitä edellistä että nyt tätä uudempaa ennen haltijan vaihtoa) on todennäköisesti kohdeltu melko rajuin ottein, huomioiden allekirjoittaneen isoisän ajotyyli. No, nyt auto pari viikkoa itselläni käytössä. Alla siis alle vuoden ajettu laatikko. Mitään ujelluksia en ole kuullut. Vaihteet (ainakin 2,3 ja 4) tekee pienen, mutta selvän muutaman millin korjausliikkeen kohti vaihtimen keskustaa kun kytkintä nostaa vaihteen vaihdon jälkeen. Onko tällainen pieni liike vielä ihan normaalia eli vaihde ns. loksahtaa paikalleen? Toinen huolenaihe on hieman "rusahtavasti" sisään menevät etenkin 2. ja 3. vaihde. Välillä nämä menevät oikein sulavasti sisään, mutta hyvin usein selvästi tuntee vaihdetta vaihtaessa pienet rusahdukset/vastukset. Vaihteet kyllä menee aina silmään. Jostain luin että tämä voi olla ihan eri asia kuin tämä tyyppivika, ja korjautua öljyjen vaihdolla?
Lähinnä nyt tässä mietin, että onko allekirjoittaneen isovanhempi saanut runneltua muutamassa vuodessa kaksi boksia hajalle, vai olenko vainoharhainen boksin historiasta luettuani?
Erinomainen auto on muutoin ajaa, eikä tuo vaihdeasiakaan oikeastaan häiritsisi, jos tietäisi että siitä ei pidä huolestua...
Kiitokset jo etukäteen!
Lähinnä nyt tässä mietin, että onko allekirjoittaneen isovanhempi saanut runneltua muutamassa vuodessa kaksi boksia hajalle, vai olenko vainoharhainen boksin historiasta luettuani?
Erinomainen auto on muutoin ajaa, eikä tuo vaihdeasiakaan oikeastaan häiritsisi, jos tietäisi että siitä ei pidä huolestua...
Kiitokset jo etukäteen!
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Onko toiminut hyvin?Sam_u kirjoitti: ↑18 Touko 2018, 18:51 Olen tehnyt jo liikkeessä kaupat 2011 Astrasta 1,7ctdi ajettu 185tkm. En tiennyt tuosta autosta mitään lauppoja tehdessä, mutta jälkeenpäin aloin lukemaan tästä laatikkoviasta. Koeajolla rn huomannut mitään, mutta toisaalta en mitään osannut katsoakkaan laatikkoon liittyen. Auto on siis vielä liikkeessä kun tekevät huoltoa siihen, ja käsitin että paperit eivät lähde eteenpäin n ennen kuin haen auton. Kannattaako tuota nyt ostaa tuon ongelman takia? Luulisin että kaupat voi vielä peruuttaa. Muiten auto oli kyllä meidän tarpeisiin ja ajossa 5/5.
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Keskusteluissa on mainittu korjaamoina ainakin Seinäjoen Rinta-Jouppi sekä TeamF40 Nokialla. Ilmeisesti heillä on käytössä myös esijännityksen mittauksessa ja säädössä tarvittava kuvassa näkyvä työkalu:
Jostain tosin olin lukevinani, että Rinta-Jouppi ei enää Opelia edustaisi. Onkohan tuo vaihdelaatikkovelho ja työkalut vielä Seinäjoella?
Olisiko kenelläkään tiedossa muita osaavia ja suositeltavia korjaamoita, jotka olisivat M32-laatikoita korjanneet ja joilla on esijännityksen mittavehkeet? Esimerkiksi Uudenmaan suunnilla?
Jostain tosin olin lukevinani, että Rinta-Jouppi ei enää Opelia edustaisi. Onkohan tuo vaihdelaatikkovelho ja työkalut vielä Seinäjoella?
Olisiko kenelläkään tiedossa muita osaavia ja suositeltavia korjaamoita, jotka olisivat M32-laatikoita korjanneet ja joilla on esijännityksen mittavehkeet? Esimerkiksi Uudenmaan suunnilla?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Käyttöauto oy kokkola ainakin löytyy tuo työkalusarja ja koulutettu tekijä. Tuntiveloitus toki hieman korkeampi mitä rinta-joupilla seinäjoella oli. Oli opel kyltit lähteneet jo seiniltä kun viimeksi ohi ajoin.
Varmaankin sinne 1600-2100e luokkaan menee hinta vähän autosta riippuen sisältäen akselien laakerit, kaikki stefat, öljyt ja työt. Irtolaatikon hintaa en osaa sanoa.
Varmaankin sinne 1600-2100e luokkaan menee hinta vähän autosta riippuen sisältäen akselien laakerit, kaikki stefat, öljyt ja työt. Irtolaatikon hintaa en osaa sanoa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Mikä on muilla tuntuma, onko vikaherkempi m32 vaihdelaatikko jos on gen1 loota 1.6t koneella, vai gen2 1.4t koneella? Insignia ois kiikarissa.
Ja onko siis niin, että 2013 vuoden autossa on varmuudella tuo gen2 loota?
Ja onko siis niin, että 2013 vuoden autossa on varmuudella tuo gen2 loota?
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Opinion is like an asshole, everybody has at least one.
Aika lailla lottolaatikko tämä; onko shimmattu tehtaalla oikein vai sinnepäin..
Varmasti vaikuttaa myös se, miten autolla on ajettu, eli onko vedätetty matalilla kierroksilla vaihtamisopastinta kuunnellen vai ei. Tuurilla ne laivatkin seilaa.
https://www.eco-torque.co.uk/post/m32-g ... ults-fixes
https://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/ ... 2-gearbox/
https://stillrunningstrong.com/car-main ... -bearings/
http://www.m32guy.co.uk/
Aika lailla lottolaatikko tämä; onko shimmattu tehtaalla oikein vai sinnepäin..
Varmasti vaikuttaa myös se, miten autolla on ajettu, eli onko vedätetty matalilla kierroksilla vaihtamisopastinta kuunnellen vai ei. Tuurilla ne laivatkin seilaa.
https://www.eco-torque.co.uk/post/m32-g ... ults-fixes
https://www.wgmotorworks.co.uk/repairs/ ... 2-gearbox/
https://stillrunningstrong.com/car-main ... -bearings/
http://www.m32guy.co.uk/
-
- 'Kadett'
- Viestit: 15
- Liittynyt: 08 Huhti 2018, 07:40
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Mulla 11.2014 käyttöönotettu Astra 1.4T Sports Tourer. M32 laatikon laakerointi uusittiin alkuperäisosilla kun matkaa oli taitettu 91000 km. Eka laatikon öljynvaihto tehtiin n. 75000 km:n kohdalla. Kyllä nyt pelaa hyvin, laakeroinnista matkaa 2000 km.
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Tuliko maahantuoja vastaan?Jukka_Antero kirjoitti: ↑10 Kesä 2021, 09:05 Mulla 11.2014 käyttöönotettu Astra 1.4T Sports Tourer. M32 laatikon laakerointi uusittiin alkuperäisosilla kun matkaa oli taitettu 91000 km. Eka laatikon öljynvaihto tehtiin n. 75000 km:n kohdalla. Kyllä nyt pelaa hyvin, laakeroinnista matkaa 2000 km.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 15
- Liittynyt: 08 Huhti 2018, 07:40
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Kiitos kysymästä, ei tullut kun ei ole yhtään merkkiliikkeen leimaa huoltohistoriassa. Kaikki huollot on kuitenkin ajallaan tehty.
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
En ole kyllä tällaista kuullutkaan aiemmin, kun olen uuden auton ostanut, että esim 5. vaihteella ei saisi kiihdyttää.
Eiköhän vaihdelaatikon tulisi kestää tarkoituksenmukainen käyttö, ja miksi se auto pyytää vaihtamaan isommalle vaihteelle jos sitä ei saisi turvallisesti tehdä?
Eiköhän vaihdelaatikon tulisi kestää tarkoituksenmukainen käyttö, ja miksi se auto pyytää vaihtamaan isommalle vaihteelle jos sitä ei saisi turvallisesti tehdä?
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Mielenkiintoista. Itselläni on Mokka. Ymmärtääkseni sama vaihdelaatikko. Nyt ajettu 63 tkm.Jukka_Antero kirjoitti: ↑13 Kesä 2021, 07:58 Kiitos kysymästä, ei tullut kun ei ole yhtään merkkiliikkeen leimaa huoltohistoriassa. Kaikki huollot on kuitenkin ajallaan tehty.
Jostain joskus lukenut että vaihdelaatikon odotetaan kestävän 150 tkm. Ei ole kyllä normaalia että vaihdelaatikoita menee reilusti alle 100 tkm rikki. Etenkin kun näitä tapauksia on nyt useita, voisi aika hyvin perustella ettei johdu käyttäjistä. Vielä kun on mullakin Mokassa se vaihteen valinta opastin, milloin vaihdetaan isommalle, tosin en sitä noudata.
Seuraavaksi herää kysymys että onkohan mitään väliä sillä miten ja missä on huollettu? Kuuluuko manuaalivaihteiseen edes öljyjen vaihtoja merkkiliikkeen ohjelmassakaan? Itsellä täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, huollettu alle 15 tkm välein kerran vuodessa. Viisi kertaa nyt huollettu eikä kertaakaan ole kyllä vaihdelaatikon öljyjä vaihdettu.
Itse jouduin maksumieheksi täydellisistä huoltokirjoista huolimatta kun meni pyyhkijöiden automatiikka solmuun. Toki tulivat vähän vastaan mutta hyvin vähän, ottaen huomioon että autollakin oli silloin ajettu alle 50 tkm. Kyseenalaistin maahantuojaa myöden, pitäisikö osan kestää pidempään ja kun sen käyttöön ei pysty millään tavalla itse vaikuttamaan. Tästä kirjoitin tänne foormille toiseen ketjuun.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1.4 Turboissa vaihdelaatikko-ongelmia ?
Huolto-ohjelmassa ei ole vaihteistolle huoltoa ollenkaan. Vain tiiveyden tarkastus. Itse suosittelisin 200-300tkm tai 10-vuoden välein vaihtamaan.
Goodwill riippuu aina seuraavista seikoista
monesko omistaja
ajomäärä ja auton ikä
huoltohistoria
Lisäksi kannattaa huomioida että esimerkiksi kytkin lasketaan kuluviin osiin kuten jarrupalat, polttimot, pyyhkijät jotka eivät kuulu tai kuuluvat hyvin rajatusti takuun piiriin.
Esimerkki omalta kohdalta.
1 omistaja ja sama huolto kuin myyjäliike.
93tkm/32kk
Täydellinen merkkihuollon huoltokirja lisätöineen ja
ylimääräiset öljynvaihdot itse välillä
Vastaantulo 80% kiinnileikanneesta turbosta.
ja tähän olen erittäin tyytyväinen
Goodwill riippuu aina seuraavista seikoista
monesko omistaja
ajomäärä ja auton ikä
huoltohistoria
Lisäksi kannattaa huomioida että esimerkiksi kytkin lasketaan kuluviin osiin kuten jarrupalat, polttimot, pyyhkijät jotka eivät kuulu tai kuuluvat hyvin rajatusti takuun piiriin.
Esimerkki omalta kohdalta.
1 omistaja ja sama huolto kuin myyjäliike.
93tkm/32kk
Täydellinen merkkihuollon huoltokirja lisätöineen ja
ylimääräiset öljynvaihdot itse välillä
Vastaantulo 80% kiinnileikanneesta turbosta.
ja tähän olen erittäin tyytyväinen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.