Sivu 2/2

1.9 DTH:n Bosch hehkutulpat

Lähetetty: 06 Tammi 2016, 19:26
Kirjoittaja Aabelix
Tulipa tuossa jälleen ajankohtaiseksi hehkujen vaihto kun ilmat kylmeni kunnolla ja startissa kuuli että joku pytyistä on pois pelistä muutaman paukun verran. No kakkospytyn hehkuhan oli mennyt pimeäksi kun mittasi, kuumasta koneesta sitten irroittamaan niin juurikin kakkospytyn hehku ollut toimimattomana jo ilmeisesti pitempään kun ei kirveelläkään auki ja ei ilman irroitustyökaluja viitsi vääntää poikki, no kolme muuta aukesi hyvin ja uudet tilalle ja työkalujen tilaus menemään.
Ajankuluksi tuli sitten hyllyjen kätköistä kaivettua edelliset BERU valmistamat hehkut ja ruuvipenkkiin tuli laitettua kiinni niin vanha BOSCH ja BERU rinnakkain ja momenttiavaimella molempiin vääntöä niin BOSCHin varsi on ihan makaroonia verrattuna BERUn tulppaan, BOSCHin tekele alkaa vääntymään jo 20Nm väännöstä kun BERU kesti n. 40 Nm ennenkun alkaa menemään kierteelle, joten todenäköisesti vaihtuu uudet BOSCHitkin BERUn tulppiin ompahan suurempi todenäköisyys saada BERUn hehkut auki ennen katkeamista jos vastaisuudessa jumii. Työkaluja odotellessa hyvä tuijotella pakkasmittaria kuinka alas vajoaa vasta -28 pakkasen puolella eli hyvä tilaisuus sulattaa pakastearkkukin ajankuluksi :lol:

Re: 1.9 DTH:n Bosch hehkutulpat

Lähetetty: 06 Tammi 2016, 20:53
Kirjoittaja jarkkis
Homma vois vähän ennakoida, ja pistää vaikka rost offia tms. ainetta lillumaan hehkujen tyviin ja sit ku tarpeeksi kauan vaikuttanu, ni ajella kone kuumaksi ja sen jälkeen hehkut auki. Omiin oon vaihtanu aina kone kuumana ni auennu helposti. Kylmästä koneesta noita ei kannata alkaa irrotella, katkee melko varmasti jos on ollu kauan kii vanhat.

Re: 1.9 DTH:n Bosch hehkutulpat

Lähetetty: 07 Tammi 2016, 22:51
Kirjoittaja astramaani
Tästä tunnutaan olevan kahta mieltä. Minäkin olen ennen ollut sitä mieltä että kuumasta kannesta irti. Opel huollossa ei uskaltanut kuumasta vääntää irti, asentaja sanoi että pitäisi olla kylmä.
Liuotin muutaman päivän wd40 ja öljyseoksella. Sitten kylmäsprayta ja rohkiasti vääntämään irti. Tämä siis yhdelle erittäin jumittuneelle hehkulle ja ehjänä lähti.

Re: 1.9 DTH:n Bosch hehkutulpat

Lähetetty: 08 Tammi 2016, 00:56
Kirjoittaja Aabelix
En nyt ihan ensinmäistä kertaa ole hehkuja vaihtamassa, lähinnä kirjoitin tuon senvuoksi että kannattaa noita hehkujakin vertailla ihan fyysisestikin. Toki irroitusainetta on tuonne ruutattu, mutta enpä mene tolskaamaan irti ennen työkalujen saapumista. Emäntä keräilee kenkiä ja käsilaukkuja, niin minä keräilen työkaluja :D BGS 8657 ja varmuudeksi vielä Govoni 311161000 tulossa, ensinmainittu on jo tulevana maanantaina kotona ja toinen varmaankin myöhemmin viikolla. voipa sitten rauhallisin mielin vääntää tulppaa irti eikä vituta jos katkeaa :roll:

Re: 1.9 DTH:n Bosch hehkutulpat

Lähetetty: 21 Tammi 2016, 13:21
Kirjoittaja hhatevala
Mun autoon vaihtoivat hehkut viime viikolla ja 1. pytyn hehkun mukana lähti kierteet kannesta...onneksi osittain. Saivat loppuosaan kierrepalikan että ei tarvinnut ottaa kantta irti....huh-huh.

Re: 1.9 DTH:n Bosch hehkutulpat

Lähetetty: 22 Tammi 2016, 00:15
Kirjoittaja Aabelix
Sinnehän se bosch katkesi reikään heti kierteen alapuolelta, 5mm porasin vartta pois ja liuotushoito päälle, hitsillä jämänatsasta reikä umpeen ja takaisin kiinni, eipähän ammu rojuja konehuoneesen, kun auto jokapäiväisessä käytössä.Vkl tulee aikaa irroitukselle :-)

Re: 1.9 DTH:n Bosch hehkutulpat

Lähetetty: 22 Tammi 2016, 18:19
Kirjoittaja astramaani
Ilmeisesti juuri tämän takia monet suosivat kylmä irroitusta ettei tulisi kierteet mukana.

Re: 1.9 DTH:n Bosch hehkutulpat

Lähetetty: 22 Tammi 2016, 23:52
Kirjoittaja Aabelix
astramaani kirjoitti:Ilmeisesti juuri tämän takia monet suosivat kylmä irroitusta ettei tulisi kierteet mukana.
No tietääpä taas omaan " huolto-ohjelmaan " lisätä yhden toimenpiteen öljynvaihtojen yhteyteen n.15Tkm eli käytä hehkutulpat irti sen jakoremmin kireyden tarkistuksen lisäksi. Iltapuhteina tulikin juuri jakoremmin vaihtohommat aloitettua jos yön pimeinä tunteina kokeilisi ruuvata hehkunjämät irti :lol:

Re: Vectran hehkut

Lähetetty: 17 Helmi 2016, 13:06
Kirjoittaja Miku85
Tein opcomilla hehkun reletestin ja heti kun sen kytki, niin alko vilkkua valot kuin diskossa.
Oon nyt aika satavarma että, hehkun rele on viallinen, eikä hehkut itsessään.
Koodihan oli 1635-Glow Device Circuit General Error - Not present

Re: Vectran hehkut

Lähetetty: 20 Helmi 2016, 16:39
Kirjoittaja Miku85
Vielä mittailin hehkut ja jokainen on kunnossa 0.65-0.85 arvot eli varmistus tehty

Vectra c2 1.9cdti 100hv hehkun pituus

Lähetetty: 25 Helmi 2021, 18:46
Kirjoittaja lisitsin
Minkä pituinen hehku on 1.9 cdti 100hv moottorissa. Pitäs uudet tilata niin näyttää olevan pari eri pituutta.

Re: Vectra 1,9CDTI hehku

Lähetetty: 03 Helmi 2022, 15:52
Kirjoittaja Jari
Hyödynnetään vanhaa ketjua. Onko foorumilla tietoa, kuinka luotettava 1.9 CDTI hehku diagnostiikka on, antaako varmuudella vikakoodin jos hehku tai useampi finaalissa?
Oman auton kylmäkäynnistys on huonontunut selvästi lyhyellä ajalla, mutta mitään vikakoodia se ei anna. Pyörittää hyvin ja lämmityksen tai ajon jälkeen lähtee mukisematta eka startilla. Kylmänä ei viitsi sahata niin pitkään kun tuntuu, että 2 - 3 lyhyempää starttia niin lähtee.
Hehkut voisi olla finaalissa kun alkaa olla sisäänajo ajettu, 560 tkm mittarissa enkä muista, että olisi tähän hehkuja ikinä vaihdettu.

Re: Vectra 1,9CDTI hehku

Lähetetty: 03 Helmi 2022, 17:29
Kirjoittaja 1,2sorsa
Mitä jos mittaisit hehkut yleismittarilla?