Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
LiikkuvaInsignia
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 06 Elo 2014, 22:00

Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja LiikkuvaInsignia »

Hei!

Opel Insigniani vm-11 jäähdytysneste vuotaa hiljakseen. Jäähdytysnestettä kuluu vain ajossa, ja tällöinkin hiljakseen. Olen jäljittänyt vuotoa ja jäähdytysneste vaikuttaa tulevan edestä katsoen moottorin oikealta puolelta. Kuvassa http://i.imgur.com/d5dduZn.jpg näkyy alue, jonka alta jäähdytysneste vuotaa valumajäljistä päätellen. Kuva on otettu kuskin puolelta moottorin kannen suojan ollessa poistettu.

Mistä tuolta voisi lähteä etsimään tarkempaa vuotokohtaa? Internetin perusteella mahdollinen vuotokohta olisi termostaatin tiiviste. En onnistunut löytämään tarkkaa kuvausta k.o. termostaatin sijainnista moottorin lohkosta, missä se tarkalleenottaen sijaitsee?

Moottori 2.0CDTI 118kW (160hp), valmistuajankohta moottorissa 10/2010.
Muita kuvia moottorista löytyy albumista .

Kiitos avusta jo näin etukäteen.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

EGR-jäähdyttimen muovikoppa tihkuu.

http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... a#p2072069

Merkkiliikkeessä tarjoavat kokonaan uutta jäähdytintä, mutta pelkän kopan saa erikseen korjaussarjana. Korjaussarjan hinta n.50€

http://www.e-quatro.net/obudowa-chlodni ... -2-0d.html

http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Insi ... 1160869928
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Ei saatana.. eikai se näin mene. Egr lauhdutin on metallia koko matkalta ja eikö 1.9 (sama motti ku 2,0 insiginian kone ) ole tuossa kannen päässä muovinen/osittain alumiininen termostaattikotelo? Ja sen alla vasta EGR lauhdutin.

tuossa vielä video 1.9 koneesta http://www.youtube.com/watch?v=zEIIgeeIOiw ( 8 valve )

en kyllä äkkiseltään hoksaa mihin nuo sun linkkaamat osat passais jos perusmoottori on sama paitti poraus eri
iZero
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 22 Touko 2005, 21:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja iZero »

Noista kuvista löytyy ko. osat:

http://www.partsbase.org/parts/ope-851123/
http://ecat24.com/catalog/part/1/21/278/595/5957/

Itsekin tilasin varastoon ko. korjaussarjan viime kesänä kun oli jäähdytysnesteen pinta laskenut niin että tuli jo varoitus mittaristoon. Lisäyksen jälkeen pinta ei sitten laskenutkaan eikä huollossakaan vuotoa löydetty. Mutta onpa valmiina sitten jos/kun paukahtaa, eikä maksanut juuri mitään kun saksasta tilasin muiden osien ohella.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja icoman »

Moro
Mulla vuosi, oli haljennut se egr jäähdytyksen kotelo. Siinä se on edestä katsottuna oikealla koneen etupuolella musta mötikkä. Ei alkuun paljoa tihkunut, mut paheni nopeesti. Liikkeessä vaihdatin 40% alennusta, tais jäädä 50 € osan vaihdolle 250 € hintaa. Heikko lenkki näissä koneissa ( ainakin yks niistä). Mun farkku 118 kw vm. 2010. Jos liikkeessä vaihdattaa kannattaa tinkiä kaikki mitä saa.
sapido
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Helmi 2011, 17:10

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja sapido »

Moi. Mulla kans vuosi samasta kohtaa. 2009 CDTI 160hp. Eli joku lauhduttimen tiiviste. Näköjään kaikilla se alkaa vuotaa.
miiikal
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Tammi 2015, 19:15

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja miiikal »

Terve, itsellä on alkanut ajotietokone herjaamaan, että lisää jäähdytysnestettä. Lisäsin kertaalleen ja ilmoitus tuli uudelleen. Kuinka pitkään uskaltaa ajella pelkästään säännöllisesti lisäilemällä? Riittääkö, että viikon päästä saa huoltoon tarkistettavaksi? Ajokilometrejä tulee kuitenkin tässä välissä varmaankin n. 1000km.
Avatar
temetsy
OCF Member 2015
Viestit: 2562
Liittynyt: 03 Tammi 2013, 16:50
Paikkakunta: Turku

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja temetsy »

Jos ei paisaria tyhjennä 100km aikana niin kyllähän tuolla menee lisäämällä pidemmällekkin kunhan oot vaan tarkkana ettei pääse tyhjäksi järjestelmä.
Käyttövieteri: Vectra C 2.0T -04
Eksät: Astra F caravan C18xe -93 Omega A aut. sedan C20ne -94 Omega B sedan x25xe -95 Calibra c20ne -95 Omega A aut. caravan c20ne -93 Omega B MV6 -95
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

EIpä ole tuota inkun CDTI:n sielunelämään tarkemmin tutustuttua muuten kuin muutaman kerran päällisinpuolin konepellin alle kurkannut, mutta mitä tuosta osakaaviosta katsoo, niin ompa kieltämättä tehty oikein vikapaketti kerralla kun on EGR venttiili ja kierrätyspakokaasun jäähdytys systeemi ympätty hienosti samaan pakettiin, montakohan päivitysversiota tuohon systeemiin ehtii tulla :D :D
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Avatar
Smigul
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 69
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 22:15
Paikkakunta: Loviisa

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Smigul »

Laitetaas oma kokemus kans ku nyt oli oman jäähdytys kopan vuoro haljeta.. Koppa maksoi sen n.40e http://www.automuovi.fi/ jossa palvelu toimi erinomaisesti ja sain osan jo heti seuraavalle päivälle ja fixus-liike velotti vaihdosta n.220e
Insignia ST 2.0cdti 118kw -11
Ex. Astra H GTC 1.7cdti -06
Avatar
siiskonj
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 35
Liittynyt: 27 Marras 2014, 13:24

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja siiskonj »

Päivitän tähän myös oman kokemuksen 2.0 CDTi inkku 2009 96 kW.

EGR jäähdyttimen päässä olevaan muovikoppaan ilmaantui halkeama katsastuksen yhteydessä. Suurilla kierroksilla halkeama avautui ja vuosi runsaasti jäähdytysnestettä, tyhjäkäynnillä satunnaista tipottelua.

Ostin ebaystä ja automuovi.fi :stä korjaussarjan, joka sisälsi uuden muovikopan ja tarvittavat tiivisteet. Hintaa noin 50e.

Vaihdon suoritin itse. Jonkin verran johtoja/letkuja pois edestä ja sitten koko EGR irti ja uusi koppa tilalle.

Jos jollain sama ongelma niin autotallistani Tampereen seudulta löytyy yksi täysin uusi korjaussarja avaamattomana muoveissaan. Osanumero 555 90 953

Katso ilmoitukseni: http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 5&t=258307
Opel Insignia 2.0 CDTi Edition, 96 kW (5 ov Viistoperä) 2009
jone51
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Loka 2016, 13:07

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja jone51 »

Heitetääs myös oma kokemus kun eroaa vähän edellisistä. Eli tuo klassinen muovikopan vuoto -> auto merkkihuoltoon osan vaihtoon. Asentaja soitteli parin tunnin päästä että yksi ruuveista oli tullut siitä alumiinipalikasta osittain kierteiden kanssa ulos. Ilmeisesti alumiini ja teräsruuvi olivat eläneet lämmön mukana vähän eri tahtiin tai mistä tuon tietää. Saivat onneksi holkilla uusittua kierteet, mutta puhelimessa varoittelivat että ei oo ihan hirveesti ympärillä alumiinia mihin istuttaa holkkia, että ei voida varmaksi sanoa onnistuuko korjaus.

Olis mennyt sitten purkuosan etsimiseksi ilman tuota kierteiden uusimista. Koko uusi egr-moduuli olis kuulemma kustantanut 1800e kun sitä runkoa ei saa korjaussarjana :D Meinas käydä naurattamaan hinta... Mutta tällasta verenpaineen nostatusta täällä 2.0 CDTi -09 96kW Insignian kanssa.
buuubo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Elo 2015, 11:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja buuubo »

Tuntuu hajoavan järjestäen kaikista. Edellisestä Inkustani alkoi tihkumaan ja vaihdoin heti. Nykyisessä sitten huomasin että nesteen taso hieman laskenut. Lisäsin vettä ja tarkistin tuon muovikopan heti joka yllätyksekseni olikin kuiva. Pari viikkoa ajoa kun lakkasi puhaltamasta lämmintä ilmaa, pari sekuntia myöhemmin lämmöt lähti kohooman ja auto seis; se muovikotelo oli ympäristöineen aivan märkä. Meni sitten kerralla :D suosittelen vaihtamaan etukäteen kaikille kenelle vielä ei ole varmuudella vaihdettu. Itse vaihtaa jos pysyy yhtään työkalut kädessä, osa maksaa sen 40€.
Kosla
'Senator'
'Senator'
Viestit: 797
Liittynyt: 26 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Kolari

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja Kosla »

No niin, tänhään haiskahti neste risteyksessä pysähtyessä. Kotipihale tutkimaan ja sieltä EGR-muovikopan ja metalliosan välisestä tiivisteestähän se oli märkä, jäähytinnestettä EGRn alapuolella vähän kaikkialla. Täytyy alkaa tilaamaan heti huomena se korjaussarja. Vitutti tutkia sitä tuola 30 asteen pakkasessa. Ei ole näköjään vielä -14 vuosimalliin saatu tuota kestävämmäksi.
Opel Vectra C V6Turbo
buuubo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 55
Liittynyt: 12 Elo 2015, 11:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Insignia 118kW CDTI -11 Jäähdytysnesteen vuoto

Viesti Kirjoittaja buuubo »

Kosla kirjoitti:No niin, tänhään haiskahti neste risteyksessä pysähtyessä. Kotipihale tutkimaan ja sieltä EGR-muovikopan ja metalliosan välisestä tiivisteestähän se oli märkä, jäähytinnestettä EGRn alapuolella vähän kaikkialla. Täytyy alkaa tilaamaan heti huomena se korjaussarja. Vitutti tutkia sitä tuola 30 asteen pakkasessa. Ei ole näköjään vielä -14 vuosimalliin saatu tuota kestävämmäksi.
Aika jännä, että korjaussarja julkaistu 2013 ja ongelma esiintyy silti vielä 2014 vuosimallin laitteessa.
Avaa osaa odotellessa vähän paisarin korkkia ettei kerää niin kovasti painetta ja ajelet rauhaksiin ni se varmasti kestää vaihtoon saakka :)
Vastaa Viestiin