Sivu 1/7

Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 04 Marras 2014, 17:52
Kirjoittaja like_a_glove
Tätä jo tonne FB:n puolelle kirjoittelinkin...

Aina silloin tällöin putkahtelee näitä kyssäreitä koskien Saabin moottorin laittamista Opeliin.

Tässä pari linkkiä mitä kannattaa vilkaista:

http://WWW.SAABCONVERSIONS.COM

https://www.facebook.com/groups/267944969885803/

http://www.saabplanet.com/saab-powered-opel-vectras/

Ja sit pari omaa vinkkiä:

b205 ja b235 niin sanotut T7 (Trionic 7 Ecopower) moottorit ovat paljon heikompia ja moottorin ohjaus huomattavasti hankalempi siirtää, tästä syystä EI tässä postissa 205 ja 235 moottoreita käsitellä!

Käytännössä ainoat moottorit mitä kannattaa ruveta tekemään ovat B204(2.0) ja b234(2.3). niin sanotut T5 (Trionic 5) moottorit. b234 moottoria löytyy ainoastaan 9000:sta ja siinä sitä on kahta eri mallia. Lyhytlohko(94-97) ja Pitkälohko(-93). Tässä postissa puhutaan Lyhytlohkosta!

b204 löytyy 94-98 Ng900 sekä 98-00 og9-3. Perustunnisteena voisi käyttää punaista sytytyskasettia sekä alu ahtoputkia.

Moottoriversiolla ei ole väliä onko kyseessä b2x4L, b2x4E, B2x4R...kunhan on turbo. Tehoversiot käytännössä vain softa muutoksia.

Vapari padat ovat sitten erikseen b204i,b234i sekä b206 joka ilman tasapainoakseleita.

Vaparit aina motronicilla(ei sytytyskasettia) pois lukien 9000:nen jota sai myös vaparina Trionic 5:lla.

Vapareissa ei ole myöskään mäntien alapuolista öljysuihkutusta, muuten kyllä kestävät varmaan sellaisenaankin ahtamista esim kiertokanget samaa tekoa kuin turboissa.

Vapareitten laatikot myös yhtäkestäviä kuin turbojen, lyhyempi välitteisiä tosin.

Kokonaisia autoja saa tekniikan luovuttajiksi 500€-1500€...eli melko kustannustehokasta.



Pääsääntöisesti GM aikakauden Saabien tekniikat istuvat about saman ikäisiin Opeleihin yllättävänkin helposti.

Ng900(94-98) ja og9-3(98-00) malleista menee Moottori laatikoineen samoilla kiinnikkeillä A-Vectraan, F-Astraan sekä Calibraan. Helpoimmalla pääsee kun laittaa Saabin tolpat niin voi käyttää Saabin vetareitakin. Apurunko kaikissa näissä sama. Saabin navat 5-pulttiset. Eli siis saabista saa myös paremmat jarrut Opeliin.

Saabin tekniikassa hyötynä on että VAKIO sisuskaluilla on otettu n.600 hv:n lukemia ulos(b2x4). (EI AVAAMATTOMANA!)

Saabin laatikot kestävät melko hurjia vääntöjä oikein käytettynä (n.800nm) joten kannattaa vahvasti harkita sen laittamista myös.

F28 palvelee myös...tosin enemmän vain vaihteita pykällettävänä. (vapari miesten juttuja :peukku: )

Kannattaa myös käyttää Saabin omaa moottorinohjausta, Trionic 5 (T5). Täysin säädettävä moottorinohjaus vakiona, sisään pääsee läppärillä kun hommaa parit kaapelit, (CAN-usb) ja lataa netistä T5 suite ohjelman. Eli tarvitset moottorin johtosarjan ja ECUN.

Moottorinohjauksen puolesta voi käyttää E85:sta. (T5 ei flexifuel ominaisuutta)

Ei ilmamassa tai määrä mittareita, vain MAP anturi.

Vakiona myös suorasytytys, riittää sinne 600hv.

Vakiona myös sähköinen ahtopaineenohjaus.

Kahden vaihteen ahtopainetta voidaan rajoittaa.

Miinuksena on että Trionic ei ymmärrä kierrosten rajoitinta 7500rpm jälkeen jolloin mikään ei rajoita kierrosten nousua. Turvallisena rajoittimena on yleisesti pidetty max.7200rpm.

Vakio öljypumppu riittää siihen noin.7500rpm...tämän jälkeen rupeaa öljy vaahtoamaan. Näihin on olemassa kahta eri pumppua, tiheä- ja harvahampainen, tiheällä tasaisempi tuotto korkeilla kierroksilla. Löytyy alkupään ng900:sta.

8000rpm ja yli suositellaan sumppua.


Softan tekijöitä useita ympäri suomea. (Saabklubin foorumi auttaa tässä jos ei itsellä ole osaamista säätämisen kanssa)

Ihan jo pelkillä stage softauksilla ja vakioturbolla+3" putki päästään sinne 260-300hv tehoihin.

Perus stage (1-3) softat harrastelijoiden kautta yleensä 100-150€.



Itsellä ei niin vankkaa tietoa uudemmista vecculeista ja astroista ole että viittis tähän rupee rustaa mut noista linkestä kattelemalla pääsee melko pitkälle.

päivitellään tätä vaikka kun on enempi aikaa ja tietoa. Korjatkaa jos huomaatte epäkohtia!

Saabin moottori Opeliin infoa

Lähetetty: 04 Marras 2014, 18:45
Kirjoittaja Keme
Tosta parit vinkit kyseisen koneen rakenteluun liittyen: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 26&start=0

Omegaan sovitusvinkit pitää ehkä pureskella vähän paremmin luettavaan muotoon jakkahan läjä on nipussa.

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 04 Marras 2014, 18:49
Kirjoittaja Keme

Re: Saabin moottori Opeliin infoa

Lähetetty: 04 Marras 2014, 21:58
Kirjoittaja OCF2945
ps. Saabin kone on niin helvetisti ylivertaisempi kuin kaikki Opelin koneet (CIH:iä lukuunottamatta joka on parempi kuin kaikki maailman muut koneet), ettei Opelin koneita kannata harkita käyttävänsä yhtään missään.

:lol:

hajosin tuossa CIHin kohdalla :D

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 10 Marras 2014, 20:18
Kirjoittaja like_a_glove
tällänen juttu käveli vastaan.

linkki lisätty orkkis postaukseen.

http://www.saabplanet.com/saab-powered-opel-vectras/

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 11 Marras 2014, 16:00
Kirjoittaja Keme

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 11 Marras 2014, 19:34
Kirjoittaja Sämä
Onko nuista trionicin vaatimista nopeustiedoista jotain pätevää ohjetta?
Itse joskus ymmärsin että niistä vanhemmista abs järjestelmistä ei saisi sopivaa signaalia suoraan pihalle ilman muunninta, mutta uudemmissa järjestelmissä olisi suoraan sopiva signaali?

Olikohan jossakin mopokoneisissa absittomissa G Astroissa se sopiva muunnin joka tuotti käypäsen signaalin esim nopeusmittarille? Joskus jotakin tämmöstä lueskelin.

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 22 Marras 2014, 00:05
Kirjoittaja Ville
Täältä löytyy myös tuollainen B204E (=MY97 9000 2.0t eli matalapaineturbo 150hv, Trionic 5) Stage 1, johon täytyy lisätä että ei vakio kytkinromut kestäneet ,paloi vauhtipyörä ja levy aika nopeasti paskaksi :D Joten jouduin vaihtamaan Aeron vauhtipyörän ja levyn sekä asetelman. Näiden pitäisi kestää 450nm ainakin. Tuo stage 1 on NOIN 230hv ja 340nm.

Ja ellei aiemmin mainittu, niin SAAB käytti kytkinlevyissä samaa booritusta kuin takaveto-Opelit, eli takavetolaatikot (OHC/dohc/V6) käy suoraan tolle kytkimelle, tai no käpälä/työsylinteri vaatii omansa mutta muuten :lol:

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 22 Marras 2014, 10:51
Kirjoittaja like_a_glove
isomman kytkimen sijasta monet saabistit suosivat Viggen mallin kytkintä. (228mm)

Omalla levyllään väännönkesto ~450nm

esim Calibran sintterilevyllä etuvedoissa ei luista vielä ~800nm
(itsellä käytössä Moposportista hommattu calican jousittamaton sintterilevy ja tämä viggenin asetelma)


http://shop.speedparts.se/en/prod/9-3-9 ... 36721.html

Speedpartsin tuotteita tuo maahan -->> http://www.pro-carservice.com

Nopeat toimitukset ja liike sijaitsee Jyväskylässä.

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 22 Marras 2014, 23:40
Kirjoittaja Keme
Saabin koneen tunkemista C Kadettiin ruotsissa.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 27 Marras 2014, 16:12
Kirjoittaja Keme
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=154221
Tossa sijoitetaan Saabin konetta B Omegaan. Ihan Suomessa.

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 27 Marras 2014, 17:36
Kirjoittaja Ville
like_a_glove kirjoitti:isomman kytkimen sijasta monet saabistit suosivat Viggen mallin kytkintä. (228mm)

Ei paljon auta kun autossa vakiona 215mm vauhtipyörä kytkimineen :wink:

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 29 Marras 2014, 13:40
Kirjoittaja Keme
http://www.opelsportclub.com/forums/sho ... hp?t=86620
Saabin kiuasta F Astran keulalle Ruotsissa.

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 02 Tammi 2015, 18:54
Kirjoittaja joonas112
noista kytkimistä kun vielä tuli puheeksi niin saabifoorumilla joku oli noitten asetelmien voimia mitannut niin viggenin paineasetelma olii tehokkaampi kuin esimerkiksi specin stg3 asetelma

Re: Saabin moottori Opeliin INFOA/Starttipaketti

Lähetetty: 14 Tammi 2015, 14:12
Kirjoittaja Keme
joonas112 kirjoitti:noista kytkimistä kun vielä tuli puheeksi niin saabifoorumilla joku oli noitten asetelmien voimia mitannut niin viggenin paineasetelma olii tehokkaampi kuin esimerkiksi specin stg3 asetelma
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=133986
Hook kirjoitti:Tähän mennessä vastaantulleista ng900/og9-3 228 paineasetelmista suurin puristusvoima on viggenin paineasetelmassa, eli noin 1025kg.
(Vakio ~800kg, spec 3+ 900kg, opel sre ~900kg)
Hook kirjoitti:Viggen paineasetelman paras ~1025kg puristus alue on 5.0-5.5mm keskiosan painaumalla.
Tommonen Viggen kytkinhän natsaa siis ng900 vauhtipyörään bolt-on ja kytkinlevy passaa Omegan askin booreille. Omegan painelaakerin alle spaceri, niin pääsee ihmettelemään miten hyvin aski kestää.

Mitäköhän SRE 618 ja SRE 768 asetelmien puristusvoimat on?