Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Vaihdoin noin pari kuukautta sitten paluuletkut kun piti startata pidempään moottorin käyntiin saamiseksi. Letkujen vaihdon jälkeen käynnistyi aina hyvin ja suodatin oli puhdas.
Nyt parin viikon aikana taas ollut muutaman päivän seisokin jälkeen käyntiinlähtöongelmia ja suodatin on hieman tummunut alaosasta ja paluuletkun kohdalta.
Eli suutinsiltojen tiivisteet alkaneet vuotamaan ??? :roll:
Yritin etsiä ohjetta niiden vaihtamiseen, mutta en löytänyt selkeitä ohjeita ja kuvia ja tarvitaanko erikoistyökaluja sekä mitä pitää ottaa huomioon, että onnistuu?
Tarvittavat osat pitää hankkia ennen purkamista, eli mitä tiivisteitä kaiken kaikkiaan tarvitaan?
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Tuolla on juttua ja linkkiä eteläisemmillä kielillä kirjoitettuihin ohjeisiin.
http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... &p=2028191 Jos vielä epäilyttää mitä tulee vastaan, niin minulla on irtonainen kansi, mitä saa käydä ihailemassa.
Venttiilikopan lisäksi joutuu aukaisemaan imukotelon, jota ennen taas joutuu irrottamaan ruiskuputket. Suutinsillan tiivisteet ja ne öljyn ulosvuotamista vastustavat o-renkaat siltapulikoiden ympärille ainakin tarvitsee uusia.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Aivan mielenkiinnosta laitoin alipainepumpulla 0,8 baarin alipaineen suutinsiltojen palauuliittimiin ja pidin alipainetta reilut viisi minuuttia jokaisessa liittimessä. Ykkössylinterin kohdalla alipaine ei laskenut ja muiden kohdalla vain 0,1 baaria. En tiedä pitääkö pitää alipainetta pidemmän ajan, kun muutos ei ollut tuon suurempi?
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Äkkipäätä kuulostaa tiiviiltä. Samaan viittaa "Nyt parin viikon aikana taas ollut muutaman päivän seisokin jälkeen käyntiinlähtöongelmia ja suodatin on hieman tummunut alaosasta ja paluuletkun kohdalta." Silloin, kun suutinsillat vuotaa ei havainto ole "hieman tummunut". Toisaalta, jos on oikeasti tiivis polttoainejärjestelmä, kestää seistä monta kuukautta ongelmitta. Mutta onko noita vaihdettu sinne 600 tuhanteen mennessä? Saattaisiko vuotaa pumpusta :(
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

rgs1 kirjoitti:Äkkipäätä kuulostaa tiiviiltä. Samaan viittaa "Nyt parin viikon aikana taas ollut muutaman päivän seisokin jälkeen käyntiinlähtöongelmia ja suodatin on hieman tummunut alaosasta ja paluuletkun kohdalta." Silloin, kun suutinsillat vuotaa ei havainto ole "hieman tummunut". Toisaalta, jos on oikeasti tiivis polttoainejärjestelmä, kestää seistä monta kuukautta ongelmitta. Mutta onko noita vaihdettu sinne 600 tuhanteen mennessä? Saattaisiko vuotaa pumpusta :(
Suutinsillan tiivisteitä ei ole aikaisemmin vaihdettu ja mittarissa n. 692 000 km. Vaihdan pa. suodattimen kerran vuodessa ja aikaisemmin ei ole suodattimessa ollut tummaa. Voiko suodattimeen tulla muualta kautta tummaa väriä kuin paluuputkien kautta öljyä suutinsillan tiivisteiden vuotaessa? :roll:
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Kyllä ne sitten kannattaa vaihtaa, kun ei tuommosenaan jaksa miljoonaan asti tapella :worship:
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Suutinsiltojen tiivisteet on vielä vaihtamatta. Pari viikkoa sitten laitoin paluuletkuihin pätkät kirkasta letkua ja ajettu sen jälkeen jotain n. 2000 km. Letkun väristä ei huomaa tummumista ja lähtee yön yli seisomisen jälkeen hyvin käyntiin, joten tiivisteiden vuoto ei ole kovin suurta.
kalle3
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 112
Liittynyt: 17 Helmi 2015, 13:49

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja kalle3 »

Ettei vika olis sittenki Suodattimen kannessa itellä oli
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Usean viikon ajan on lähtenyt hyvin käyntiin yhden yön seisomisen jälkeen. Nyt sitten tänään piti startata muutama sekunti pidempään kun oli ajamatta hieman pari vuorokautta. Startin jälkeen ajoin n. 5 minuutin matkan kaupan pihaan, jossa seisoi 10-15 minuuttia. Kaupan pihasta lähdettäessä piti startata myös muutaman sekunnin ajan. Sitten noin 160 km:n ajon ja puolen tunnin seisokin jälkeen lähti taas hyvin käyntiin.
Läpinäkyvät letkunpätkät on edelleen paluuletkuissa ja 4 sylinterin letkussa on ainakin ilmakuplia mutta letku edelleen suhteellisen kirkas.
Ei ole tarkempaa tietoa, että miten polttoaine kiertää ja mistä ilma on päässyt polttoaineen joukkoon? :roll:
Voiko takin ja pumpun välillä oleva ilmavuoto näkyä paluuletkussa? :bonk:
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Polttoainepiiri toimii siten että ruiskupumppu imee tankilta, suodattimen läpi polttoaineen.
Ruiskujen paluulinjat yhtyvät imulinjaan suodattimen jälkeen, juuri ennen pumppua.
Tästä syystä ruiskujen paluulinja altistuu suht.voimakkaalle alipaineelle ja vuotaessaan päästää käynnin estävän ilman pumppuun, mutta ei oikeastaan koskaan vuoda dieseliä näkyvästi pihalle.

Ruiskupumpulta lähtee sitten jousikuormitteisellä paineensäätimellä varustetusta banjopultista polttoaineen paluulinja takaisin tankille.
DTi C-Vectroissa on tässä linjassa jäähdytin polttoaineelle, tämä saattaa parantaa pumpun elektroniikkaosan elinkaarta.

En pidä kovinkaan todennäköisenä että varsinaisen imulinjan vuodosta tuleva ilma päätyisi myös ruiskujen paluulinjoihin, mutta eihän se nyt mahdotontakaan ole, samaan paikkaan, eli pumppuun, se menee kuitenkin sitten kun moottori alkaa pyörimään ja aiheuttaa samalla tapaa käyntihäiriön - tai estää käynnin kokonaan jos vuoto on tarpeeksi suuri.

Koska ruiskujen ylikaadoista tulee hyvin vähän dieseliä voi paluuletkun ohjata johonkin soveltuvaan astiaan ja tulpata huolellisesti sen liitoksen imulinjasta.
Jos kiukuttelu jatkuu on ongelma tankin ja pumpun välissä - jos loppuu on ongelma paluulinjoissa tai luultavammin ruiskujen yläpäiden tiivisterenkaissa.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja seero »

Ymmärsinhän oikein että suutinsiltojen eli juuri näiden ongelmia aiheuttavien tiivisteiden vaihdossa itse suuttimia ei tarvi irrottaa? Eli tuosta hommasta selviää ilman mitään erikoistyökaluja.?
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Ei tarvitse irroittaa.
Se ongelmallinen tiiviste on vain neliskanttinen o-rengas jota suutinsilta puristaa ruiskurungon yläpäätä vasten.


Siksi toisekseen ruiskut saattavat nousta kannesta ihan sormivoimin - mutta elleivät nouse se "erikoistyökalu" jolla niitä voi nostaa on ihan muutaman euron holkki, jossa on ruiskun yläpäähän käyvä kierre.

Ellei semmoista ole, voi viimeisessä hädässä asettaa jenkan suojaksi vaikka alumiini- tai kuparipeltisoiron ja koittaa nostaa _varovasti_ pihdeillä.

Itse paljasta kierrettä ei pidä murjoa millään, koska jos jengan pilaa ei ruuttaa saa enää millään testipenkkiin kiinni - eli se on verkonpaino kun suutinkärki kuluu loppuun ja uudesta ei saa testattua avautumispainetta.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja seero »

OK. Pitänee kokeilla vaihtaa nuo tiivisteet kun alko yhtäkkiä lämpimällä koneella hetken seisomisen jälkeen vaatimaan pitempää starttia.Paluuletkujen vaihto ei auttanut asiaan. Pa-suodatinkin on musta kuin n**kerin painajainen. Lusuja tiivisteitä jos ei 600 tkm kestä.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mulla tuli järkyttävät "ilmavaivat" ku paluuletku hapertu. Vaihdoin uudet ja kunnon laatuletkut. Ei aamusin käyntiin ku hinaamalla. Tulppasin pumpulta imubanjosta sen ylivuodon lähdön ja laitoin suuttimien puolen pulloon. Viikon ajoin ilman mitään ongelmia. Pulloon tuli desi naftaa.
Laitoin letkun taas kiinni pumppuun. Ei pelannu. Vaihdoin käsipumpullisen suodatinjalan. Ei auttanu. Otin viimeseltä suuttimelta paluuletkun irti ja pumppasin käsipumpulla kunnes sylkäsi ilmat pois. Sen jälkeen on pelannu ja nytkin seisoi 4kk ajamatta ja ekalla pyöräytyksellä käyntiin ilman mitään ongelmaa...
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja seero »

Saattaa itellä olla vika hehkujen ohjauksessa, oli sankollinen vikakoodeja hehkuihin liittyen. Pitänee kokeilla vaihtaa tuo hehkujen "rele"purkki. Tilasin nuo suutinsillan tiivisteetkin, O-renkaita ei meinannu mistään löytyä, vaihtelen nekin sitten kun tulee. Jos vaikka häviäis samalla tuo erikoinen viimeaikoina ilmennyt resonoiva ääni moottorista 2000-3000 rpm välillä kiihdytyksessä.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Vastaa Viestiin