Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

jarkkis kirjoitti:Jos ei vuotoa mistään löydy ni kattokaa pumpun akselin stefa et onko siinä vuotoa ku auto sammuksis. Ja siis jakopäänpuolelta.
Onko stefan testaukseen olemassa jotakin helppoa menetelmää?
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12738
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Ei oo. Pitää jakopään suojaa pumpun edestä ottaa sen verran pois tieltä et näkee pumpun rattaan tienoille et onko kuivaa vaiko märkää. Kyl se melko märkä on sieltä jos se stefa vähääkää vuotaa. Ja tarkoitan ny sitä pumpun ratasta jota jakoketju pyörittää.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Tammikuun alkupäivinä hommasin käytetyn suodatinkotelon ja ennen paikalleen laittamista testasin alipainepumpulla ja piti 0,5 bar alipaineet yön yli hyvin. Tällä viikolla oli auto kolme vuorokautta seisomassa... lähti hyvin käyntiin eikä pysähtynyt muutaman sekunnin jälkeen. :P
Mielenkiinnosta vaihdoin vanhaan kanteen uudet polttoaineputkien o-renkaat, mutta alipaineella testatessa paineet hävisivät yön aikana melkein nollaan, eli todennäköisesti kannessa pieni hiushalkeama.
Paluuletkut menevät edelleen pulloon, mutta nyt kun muut vuotokohdat paikallistettu ja korjattu, niin pitää paluuputket muuttaa normaaliksi. Saa nähdä alkaako ongelmat taas...

Joku viisaampi voi oikaista teorian siitä, että jos ilmavuoto on suodattimen ja tankin välillä, polttoaine valuu tankkiin tältä matkalta, niin moottori lähtee käyntiin hyvin mutta sammuu muutaman sekunnin kuluttua. Mutta jos vuoto paluuletkuissa tai pumpussa tai pumpun lähellä, niin lähtee käyntiin pidemmän starttauksen jälkeen, jos lähtee.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

No jos suodatinjalka vuotaa, tyhjenee pa linja siitä tankkiin päin. Eli pumppu on vielä täynnä naftaa. Eli käy sen kymmenen sekuntia.
Jos pumpulta vuotaa, niin käy vain sekunnin ku pumppu on tyhjä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Aimo kirjoitti:Tammikuun alkupäivinä hommasin käytetyn suodatinkotelon ja ennen paikalleen laittamista testasin alipainepumpulla ja piti 0,5 bar alipaineet yön yli hyvin. Tällä viikolla oli auto kolme vuorokautta seisomassa... lähti hyvin käyntiin eikä pysähtynyt muutaman sekunnin jälkeen. :P
Mielenkiinnosta vaihdoin vanhaan kanteen uudet polttoaineputkien o-renkaat, mutta alipaineella testatessa paineet hävisivät yön aikana melkein nollaan, eli todennäköisesti kannessa pieni hiushalkeama.
Paluuletkut menevät edelleen pulloon, mutta nyt kun muut vuotokohdat paikallistettu ja korjattu, niin pitää paluuputket muuttaa normaaliksi. Saa nähdä alkaako ongelmat taas...

Joku viisaampi voi oikaista teorian siitä, että jos ilmavuoto on suodattimen ja tankin välillä, polttoaine valuu tankkiin tältä matkalta, niin moottori lähtee käyntiin hyvin mutta sammuu muutaman sekunnin kuluttua. Mutta jos vuoto paluuletkuissa tai pumpussa tai pumpun lähellä, niin lähtee käyntiin pidemmän starttauksen jälkeen, jos lähtee.
Tänään tutkin mielenkiinnosta vanhan suodatinkotelon n. yhden baarin paineella. Suodatinkotelon laitoin vesisankoon. Ilmakuplia alkoi tulemaan harvakseltaan pistorasian sisältä. En katsonut tarkemmin mutta melko varmasti vuoto on rasian sisällä olevien piikkien vierestä.
Make H.
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:21
Paikkakunta: Himanka

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Make H. »

Tuntuu täällä olevan hyvästi tietotaitoa ja kokemust näihin diisseleihin niin lainaampa topiccia ettei tarvitse uutta tehdä....eli lainapeli alla jolla nyt oon talven päästelly (vectra b dti) ja parin viikon ajan tehnyt niin että aamulla kun starttaa niin lähtee heti hyvin käyntiin niinku normaalistikin, mutta käy vain sen 1-2sec ja sammuu, ei saa ryntäytettyä tms....sen jälkeen kestää startata arviolta 20-30 sec ja pikkukaasulla yskien lähtee käymään mutta kun lähtee käymään niin käy hyvin eikä ongelmaa enää ole kun taas kun auto on seisonut yön yli tai kauemmin. Luin täältä puolen tusinaa ilmavaiva-topiccia aiheeseen liittyen mutta osaisko joku sanoa mistä ensimmäisenä lähtisin juuri näillä oireilla vikaa metsästään? Autolla ajettu 325tkm mutta tehdasuudella pumpulla vain 100tkm. Löpösuodatin vaihdettu n. 2v(/10-20tkm?) sitten. Omat kulkineet aina ollu bensavehkeitä joten ei ole kokemusta kertynyt diisseleistä.

Ajattelin vikakoodit nyt ensimmäiseks lukee ja sit kiristeleen kaikki polttoainelinjasta löytyvät klemmarit...olisko suodatin sit hyvä kans vaihtaa? Pumpun akselin stefan tarkistus? Takaiskuventtili? Any ideas?

Kiitos jo etukäteen asiantuntevista neuvoista :thumbsup: !
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Suuttimien ylivuotoletkut ekana vaihtoon. Se on yleisin vikapaikka.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Make H.
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:21
Paikkakunta: Himanka

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Make H. »

Juho M-P kirjoitti:Suuttimien ylivuotoletkut ekana vaihtoon. Se on yleisin vikapaikka.
Voiko tuosta varmistua mitenkään? Esim uusi letku erilliseen astiaan ja pumpulle menevän sulkeminen?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Vaihat ne letkut. 3,2mm polttoainneen kestävää letkua. Tarvii noin metrin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Make H.
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:21
Paikkakunta: Himanka

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Make H. »

Juho M-P kirjoitti:Vaihat ne letkut. 3,2mm polttoainneen kestävää letkua. Tarvii noin metrin.
Tarviiko ilmata mitään ton jälkeen?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15805
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ihan kuin nytkin joka aamu.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Make H.
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:21
Paikkakunta: Himanka

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Make H. »

Juho M-P kirjoitti:Ihan kuin nytkin joka aamu.
Eli ei tarvi?
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12738
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Pitkällä startilla lähtee. Starttaa max. 5sekunttia ja sit taukoa ja niinkauan jaksottaisia startteja kunnes käynnistyy.
Make H.
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:21
Paikkakunta: Himanka

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Make H. »

jarkkis kirjoitti:Pitkällä startilla lähtee. Starttaa max. 5sekunttia ja sit taukoa ja niinkauan jaksottaisia startteja kunnes käynnistyy.
Ok kiitti! Hyvä tietää.

Tänään lähti jo paremmin sammunisen jälkeen ei tarvinu varmaan ku 5-10sec starttaa pikkukaasulla niin yskähteli käyntiin...
Make H.
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:21
Paikkakunta: Himanka

Re: Astra 2.0 DTL suutinsiltojen tiivisteiden vaihto?

Viesti Kirjoittaja Make H. »

Juho M-P kirjoitti:Vaihat ne letkut. 3,2mm polttoainneen kestävää letkua. Tarvii noin metrin.
Nuosta paluuletkuistahan se ilmeisesti veti ilmaa...tulppasin pumpulle menevän letkun ja vedin paluuletkun erilliseen pulloon ja toiminut sen jälkeen moitteetta :thumbsup:

Onko tuo 4mm letku tosiaan liian isoa? Nyt siinä oli sellanen musta 4mm (liekkö alipaineletku? Olikohan punosta ollenkaan...) ainaki viimeseltä T-kappaleelta pumpulle...suuttimien ja T-kappaleiden väleissä kangaspunoksella päällystettyä letkua, liekkö orggista...
Vastaa Viestiin