Ne kierrokset pitäis kyllä aika nopeasti palata takaisin sinne normaalitasolle, heti kun kone on pikkuisen lämmennyt pitäs alkaa tyhjäkäynninkin tippumaan takasin sinne normilukemille.marseliino kirjoitti: ↑16 Joulu 2022, 17:31Kiitos tiedosta. Aikaisemmissa autoissa ovat kiekat pysyneet tonnin päällä samassa tilanteessa, niin ihmettelin tuota "huudatusta"kjans kirjoitti: ↑16 Joulu 2022, 14:07 Ominaisuus, pitää kylmällä tyhjäkäyntikierrokset korkeammalla jotta kone lämpenee ja sähköä riittää, samaten kuin kylmällä automaattiloota ajattaa isommilla kierroksilla koneen lämpimäksi ja turbiinilukko lukitsee vaihteen huomattavasti myöhemmin kuin lämpimällä koneella.
Astra K
Re: Astra K
Astra K ST 1.4T 150hv AT
-
- 'Kadett'
- Viestit: 40
- Liittynyt: 16 Loka 2021, 10:34
Re: Astra K
Mistähän voi johtua äkillinen ja ilmeisen väliaikainen kiihtyvyyden katoaminen kesken ajon? Tänään tuli vedettyä pidempää siivua moottoritiellä ja jossain vaiheessa huomasin että kaasun antaminen tuntui vain tukottavan konetta ja hyvin varovaisesti piti kiihdyttää että vauhti lisääntyisi. En mitään lusikka pohjaan kiihdytyksiä edes tehnyt, varsinkaan tällä kelillä.
Tämä siis tapahtui kesken ajon ohitustilanteessa sekä pienen pysähdyksen jälkeen kiihdytäessä takaisin maantienopeuksiin. Alkuun ajattelin että luistonesto se vain temppuilee mutta tämänhän pitäisi sytyttää merkkivalo mittaristoon, eikä se siltä tuntunut että piti olisi kadonnut. Kuitenkin kun lopulta pääsin kehäteille asti niin jälleen kiihtyi normaalisti, vaikka yritin vähän kovempaakin antaa vauhtia.
Tätä on mielestäni tapahtunut aikaisemminkin mutta olen sen silloin yhdistänyt kylmään koneeseen talvella, mutta nyt ei pitäisi sitä olla ollut kyse kun toista tuntia oli jo konetta lämmitetty ajoissa. Mopoiluajoista muistuttaa sitä tunnetta että kone meinaa tukehtua, mutta en tiedä voiko mitään sellaisesta olla kyse.
Koneena 1,4T, se himpun tehokkaampi versio.
Tämä siis tapahtui kesken ajon ohitustilanteessa sekä pienen pysähdyksen jälkeen kiihdytäessä takaisin maantienopeuksiin. Alkuun ajattelin että luistonesto se vain temppuilee mutta tämänhän pitäisi sytyttää merkkivalo mittaristoon, eikä se siltä tuntunut että piti olisi kadonnut. Kuitenkin kun lopulta pääsin kehäteille asti niin jälleen kiihtyi normaalisti, vaikka yritin vähän kovempaakin antaa vauhtia.
Tätä on mielestäni tapahtunut aikaisemminkin mutta olen sen silloin yhdistänyt kylmään koneeseen talvella, mutta nyt ei pitäisi sitä olla ollut kyse kun toista tuntia oli jo konetta lämmitetty ajoissa. Mopoiluajoista muistuttaa sitä tunnetta että kone meinaa tukehtua, mutta en tiedä voiko mitään sellaisesta olla kyse.
Koneena 1,4T, se himpun tehokkaampi versio.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 40
- Liittynyt: 16 Loka 2021, 10:34
Re: Astra K
Pitääpä selata tuota ketjua läpi, mutta ainakin mitä öljyyn tulee, niin moottoriöljynä on ollut Dexos 1 gen 2 jo useamman vuoden ajan ainakin, mikäli huoltokirjaan on uskominen. Metallista kilinää ei myöskään ole kuulunut tuon aikana, mistä tuossa LSPI-ketjussa nopealla vilkaisulla oli jotain mainintaa.
Re: Astra K
Veikkaan puolaa. Allekirjoittaneella edellinen auto oli J-mallin Astra bensakoneella ja se nyki/puutui yhdessä vaiheessa jossain 2500-3000 rpm paikkeilla, kun puolapaketti oli rikki. Ei jätä välttämättä vikakoodia, mutta saattaa joskus löytyä joku "misfire" vikaan viittaava koodi. Allekirjoittaneen autosta ei löytynyt vikakoodeja. Ominaista tuolle vialle oli se, että alkuun hyvin satunnaisia nykäisyjä ja ajanoloon paheni.valtsuvaltsu kirjoitti: ↑19 Joulu 2022, 00:31 Mistähän voi johtua äkillinen ja ilmeisen väliaikainen kiihtyvyyden katoaminen kesken ajon? Tänään tuli vedettyä pidempää siivua moottoritiellä ja jossain vaiheessa huomasin että kaasun antaminen tuntui vain tukottavan konetta ja hyvin varovaisesti piti kiihdyttää että vauhti lisääntyisi. En mitään lusikka pohjaan kiihdytyksiä edes tehnyt, varsinkaan tällä kelillä.
Tämä siis tapahtui kesken ajon ohitustilanteessa sekä pienen pysähdyksen jälkeen kiihdytäessä takaisin maantienopeuksiin. Alkuun ajattelin että luistonesto se vain temppuilee mutta tämänhän pitäisi sytyttää merkkivalo mittaristoon, eikä se siltä tuntunut että piti olisi kadonnut. Kuitenkin kun lopulta pääsin kehäteille asti niin jälleen kiihtyi normaalisti, vaikka yritin vähän kovempaakin antaa vauhtia.
Tätä on mielestäni tapahtunut aikaisemminkin mutta olen sen silloin yhdistänyt kylmään koneeseen talvella, mutta nyt ei pitäisi sitä olla ollut kyse kun toista tuntia oli jo konetta lämmitetty ajoissa. Mopoiluajoista muistuttaa sitä tunnetta että kone meinaa tukehtua, mutta en tiedä voiko mitään sellaisesta olla kyse.
Koneena 1,4T, se himpun tehokkaampi versio.
Jos tuo puutuminen johtuisi välijäähdyttimeen kertyneestä vedestä niin olosuhteiden pitäisi olla sellaiset, että välijäähdyttimeen jäätynyt vesi sulaa. Taitaa näillä keleillä vaatia sen, että auto on ollut pidemmän aikaa lämpimässä.
nykyinen: Opel Astra K 1.6 CDTi BiTurbo MT6 Sports Tourer Innovation -17
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
ex: Opel Astra J 1.6T MT6 Sports Tourer Sport -11
ex: Opel Astra H 1.8 Cosmo -04
ex: Opel Astra G 1.6 16V Club Caravan -99
ex: Ford Taunus 1.6 -77
Re: Astra K
130 000 km ajettu ja vesipumppu alkoi kitisemään.
Onkohan yleistä?
- Jouni
Onkohan yleistä?
- Jouni
Commodore GS V6 1974 ja Insignia CT 2.0T 4x4 2018
Re: Astra K
Onkos autolla ajettu pidempää matkaa milloin viimeksi? Olisko akkujännite niin heikko, että tekoäly ryhtyy rajoittamaan mukavuuslämmittimien toimintaa? Jotain aiheeseen liittyviä mainintoja muistelen käyttöohjeessakin olevan.
Re: Astra K
Tämä kävi itselläkin mielessä...
Ajoin auton talliin lämpöiseen ja latailin akun ja kyllä se ilmeisesti melko tyhjä olikin mutta tämä ongelma ei sillä ratkennut.
Onkohan se kenties ratin vaihto seuraava "kokeilu"?
Aika tyyris sellainen.
Ajoin auton talliin lämpöiseen ja latailin akun ja kyllä se ilmeisesti melko tyhjä olikin mutta tämä ongelma ei sillä ratkennut.
Onkohan se kenties ratin vaihto seuraava "kokeilu"?
Aika tyyris sellainen.
Vm. 2011 Insignia A 2.0cdti aut.
Vm. 2009 Insignia A 1.6T man
Vm. 2018 Astra K 1,4T man
Vm. 2009 Insignia A 1.6T man
Vm. 2018 Astra K 1,4T man
-
- 'Kadett'
- Viestit: 40
- Liittynyt: 16 Loka 2021, 10:34
Re: Astra K
Pitääpä pitää tämä mielessä. Kyselen tästä tulevan kevään huollon yhteydessä, kunhan ei tilanne pahene ennen sitä.Vsq kirjoitti: ↑19 Joulu 2022, 17:47Veikkaan puolaa. Allekirjoittaneella edellinen auto oli J-mallin Astra bensakoneella ja se nyki/puutui yhdessä vaiheessa jossain 2500-3000 rpm paikkeilla, kun puolapaketti oli rikki. Ei jätä välttämättä vikakoodia, mutta saattaa joskus löytyä joku "misfire" vikaan viittaava koodi. Allekirjoittaneen autosta ei löytynyt vikakoodeja. Ominaista tuolle vialle oli se, että alkuun hyvin satunnaisia nykäisyjä ja ajanoloon paheni.
Jos tuo puutuminen johtuisi välijäähdyttimeen kertyneestä vedestä niin olosuhteiden pitäisi olla sellaiset, että välijäähdyttimeen jäätynyt vesi sulaa. Taitaa näillä keleillä vaatia sen, että auto on ollut pidemmän aikaa lämpimässä.
-
- 'Kadett'
- Viestit: 11
- Liittynyt: 23 Marras 2022, 15:47
Re: Astra K
Onko tässä tehtaan jäljiltä näytössä joku suoja tms. (2016 K & navi 900) Tuli tilailtua suojakalvot ja huomattua, että siinähän on ennestään joku, jossa selkeät reunat. Ei viitsisi alkaa repimään pois, jos se on joku tehtaan jäljiltä joka ei lähdekään siististi tai ei ole tarkoitettu irroitettavaksi.
Re: Astra K
Anteeksi Mokka-kysymys Astra K ketjussa, mutta moottoristahan enemmän kyse, ja sama moottori löytyy Astrastakin. Huomattavasti yleisempi autokin: onko kellään kokemuksia eFlexFuel muunnoksesta?
Bioetanolilla ajelu sinällään entuudestaan tuttua, enkä toisaalta osaa mitään varsinaisia ongelmia odottaa. Mutta parempi kysyä. Hyvät, pahat, rumat?
Bioetanolilla ajelu sinällään entuudestaan tuttua, enkä toisaalta osaa mitään varsinaisia ongelmia odottaa. Mutta parempi kysyä. Hyvät, pahat, rumat?
PHN kirjoitti: ↑20 Joulu 2022, 13:56Tähän ei ole tullut vastauksia, joten oletan, että ei aivan yleinen muutos ole. Niin tai näin, josko keväällä olisi sen verran ylimääräistä, että jo kuusivuotiaaseen autoon uskaltaisi muutoksen tehdä. eFlexFuel-sivuston mukaan Opelin 1,4T on tuettujen moottoreiden joukossa.PHN kirjoitti: ↑08 Kesä 2022, 16:04 Onko täällä kukaan asentanut eFlexFuel-päivitystä Mokkaan (1,4T)? Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksista. En ole / olisi tekemässä päivitystä niinkään rahan säästön vaan ihan bioetanolin itsensä takia. Arveluttaa toki näinkin uuden auton modaaminen.
(Edesmenneen 9-5 -99 saabini modasin kun se oli noin 10v ikäinen, hyvin toimi. Kerran taisi reissunpäällä hirmupakkasella jännittää, että käynnistyykö, mutta käynnistyi lopulta. Olisi pitänyt olla reilummin normibensaa tankissa, mutta sää kääntyi niin nopeasti)
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Re: Astra K
Mitään en noista etanolimuunnoksista tiedä, mutta ainakin joskus oli juttua, ettei jotkut muunnossarjat käy suoraruiskumoottoreihin. K Astrassa on uudempi suoraruisku 1.4 turbo, kun taas tuossa Mokassa taitaa olla vanhempi, J Astrassakin käytetty epäsuoraruisku, johon varmaan muunnossarjan saa helpommin.
Astra Sportstourer 1.4 Innovation + 2018
Re: Astra K
No hemmetti. eFlexFuelsin auto/malli/vm/moottori valinta tarjosi sekä 2017 Astralle että Mokalle 103kW "A14NET/LUJ" moottoria, mutta tosiaan ei tuota Astran K-mallista wikinkään mukaan löydy vaihtoehtona. J:ssä se tosiaan oli, joten tämä viestini meni väärälle mallille, sorry. Tälle moottorille eFlexFuel sarja löytyy.FUELJII kirjoitti: ↑20 Joulu 2022, 19:35 Mitään en noista etanolimuunnoksista tiedä, mutta ainakin joskus oli juttua, ettei jotkut muunnossarjat käy suoraruiskumoottoreihin. K Astrassa on uudempi suoraruisku 1.4 turbo, kun taas tuossa Mokassa taitaa olla vanhempi, J Astrassakin käytetty epäsuoraruisku, johon varmaan muunnossarjan saa helpommin.
Astran yksneloselle 110kW "B14XFT" suorasuihkumoottorille ei tosiaan sarjaa vielä saa.
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Re: Astra K
Mulla myös esiintynyt sytytyksen pätkimistä Jiissä ja Koossa, kun kiihdyttää ylämäkeen 2000 - 3000 rpm. Tuntuu alkuun juurikin siltä kuin sutimisenesto rajoittaisi menoa alle puoli sekuntia kerrallaan, mutta pikkuhiljaa pahenee.valtsuvaltsu kirjoitti: ↑20 Joulu 2022, 10:53 Pitääpä pitää tämä mielessä. Kyselen tästä tulevan kevään huollon yhteydessä, kunhan ei tilanne pahene ennen sitä.
Nytkin ollut "tilanne päällä" koko syksyn ja eilen meinas jo nolottaa, kun lähdin Ruoholahdesta kiipeämään Länsiväylän alun vasenta kaistaa ylämäkeen, mutta sulalla tiellä meno hyytyikin kuuteenkymppiin ja vasta sekuntien päästä kiihdytys jatkui. Takanatulija lähestyi jo uhkaavasti, mutta ei sentään vielä hermostunut.
Jiissä tuo aikoinaan samalla tavoin alkoi lähes huomaamaattomana ja lopulta sitten paheni sellaiseksi, että ylämäkiin kiihdyttäessä röykytti oikein kunnolla edestakaisin vetää-hidastuu-vetää-hidastuu-vetää ja tasamaillakin varovasti kiihdyttäessä saattoi vähän pätkiä.
En tiedä jääkö pienestä pätkimisestä mitään koodeja muistiin, niin enpä ole vielä viitsinyt valohoitoon Koota viedä. Odottelen nyt josko tämäkin alkaa röykyyttämään sen verran pahasti, että vilkuttelee siinä yhteydessä moottorihäiriövaloakin, niin silloin sit ainakin tallentuu jotain lokitietoakin huollon ihmeteltäväksi.
Jiissä tämä alkoi 70 tkm kohdalla, ensin vaihdettiin puolat ja sitten vielä tulpat, niin korjaantui.
Koossa tämä alkoi 150 tkm kohdalla, korjaantui tulppien vaihdolla pariksi vuodeksi, mutta nyt 215 tkm kohdalla alkanut uudestaan.
Molemmat J ja K ovat siis 1.4T bensaturboja.
Re: Astra K
Mulla tuo vajaa 120tkm ajettu 1.4T vuosimallia 2016 tekee myöskin samaa, eli nykii joskus kiihdyttäessä. Yleensä esiintyy kun autolla ajettu pitkään rauhallisesti, ja parin kiihdytyksen jälkeen nykiminen loppuu ja sitten toimii hienosti. Ei sytytä vikavaloa tai kuulu mitään ylimääräisiä ääniä. Tulpat uusittu hiljattain.Askoik kirjoitti: ↑20 Joulu 2022, 20:14Mulla myös esiintynyt sytytyksen pätkimistä Jiissä ja Koossa, kun kiihdyttää ylämäkeen 2000 - 3000 rpm. Tuntuu alkuun juurikin siltä kuin sutimisenesto rajoittaisi menoa alle puoli sekuntia kerrallaan, mutta pikkuhiljaa pahenee.valtsuvaltsu kirjoitti: ↑20 Joulu 2022, 10:53 Pitääpä pitää tämä mielessä. Kyselen tästä tulevan kevään huollon yhteydessä, kunhan ei tilanne pahene ennen sitä.
Nytkin ollut "tilanne päällä" koko syksyn ja eilen meinas jo nolottaa, kun lähdin Ruoholahdesta kiipeämään Länsiväylän alun vasenta kaistaa ylämäkeen, mutta sulalla tiellä meno hyytyikin kuuteenkymppiin ja vasta sekuntien päästä kiihdytys jatkui. Takanatulija lähestyi jo uhkaavasti, mutta ei sentään vielä hermostunut.
Jiissä tuo aikoinaan samalla tavoin alkoi lähes huomaamaattomana ja lopulta sitten paheni sellaiseksi, että ylämäkiin kiihdyttäessä röykytti oikein kunnolla edestakaisin vetää-hidastuu-vetää-hidastuu-vetää ja tasamaillakin varovasti kiihdyttäessä saattoi vähän pätkiä.
En tiedä jääkö pienestä pätkimisestä mitään koodeja muistiin, niin enpä ole vielä viitsinyt valohoitoon Koota viedä. Odottelen nyt josko tämäkin alkaa röykyyttämään sen verran pahasti, että vilkuttelee siinä yhteydessä moottorihäiriövaloakin, niin silloin sit ainakin tallentuu jotain lokitietoakin huollon ihmeteltäväksi.
Jiissä tämä alkoi 70 tkm kohdalla, ensin vaihdettiin puolat ja sitten vielä tulpat, niin korjaantui.
Koossa tämä alkoi 150 tkm kohdalla, korjaantui tulppien vaihdolla pariksi vuodeksi, mutta nyt 215 tkm kohdalla alkanut uudestaan.
Molemmat J ja K ovat siis 1.4T bensaturboja.
Täältä foorumilta luin, että jumittava/jäätyvä hukkaportin magneettiventtiili on aiheuttanut nykimistä. Tämä tuntuisi omaan korvaan ihan järkevältä selitykseltä, koska mielestäni tuo nykiminen on tullut nyt vasta pakkaskeleillä. Pitää tutkia joskus, kun on aikaa.
Opel Astra Sports Tourer 1,4T -16