Kirjoittelenpa tänne taas vaimon kulkineesta kokemuksia. 140tkm meni rikki. En muista mitä kaikkea viimeksi turisin, iskareista ainakin. Uudet laadukkaan merkin yläpään laakerit/kumit jouduin vaihtamaan alkuperäisiin ehjiin takaisin, kun sen verran rahisivat ja olivat kankeat. Ilmeisen tarkka on siitä kumista ja laakerin "kotelosta". Valittamista kyllä tuosta autosta piisaa, sen verran huonosti tehdylle vaikuttaa. Toki käyttäjässäänkin on osasyy, kun esim. turvavyön rulla jumitti(likaa/hiuksia) ja kuskin oven tiiviste halki.
Kesällä korjasin takaluukun johtosarjan, kun lähes kaikki johdot olivat haitarin kohdalta poikki. Hommana ei kummoinen, mutta aikaa vievä. Muistaakseni 11 johtoa siellä kulkee. Vika ilmeni kun ei luukun avaus toiminut.
Vaihdekepiltä katosi pakin lukituksen vapautus. Se salpa meni poikki nahkasuojan sisältä. Mitälie muoviseosta onkaan.
Tilasin uuden kepinkin siihen, joka oli sellaista (kiinan)kuraa etten kehdannut sitä laittaa. Korjasin sitten vanhan pellin palasella ja parilla ruuvilla.
Ajanut aivan asiansa.
Nyt kun talvirenkaita oli tarkoitus mennä vaihtamaan, niin huomasin välystä ja vetelyä etupäästä. Jarruttaessa puolsi aavistuksen vasemmalle ja kiihdyttäessä oikealle. Tiesin sen välyksen olevan oireista päätellen kuskin puolella. Alapallohan siellä oli väljä. Ajattelin aluksi ottaa tukivarren pöydälle, mutta sepäs olikin tekemätön paikka, kun tukivarren etummainen pultti menee puskurin runkokiinnityksen sisälle, ellei puskuria ja sen apurunkoa/syyläripakettia ota johonkin "huoltoasentoon". Alapallokin oli sopivasti niittikiinnityksellä, joten porailua, talttaa ja rälläköintiä oli tiedossa. Siinä sitten tovi menikin, että sen sai vaihdettua uuteen. Olisi voinut tehtaalla kyllä laittaa pulttikiinnityksen siihen, kuten aikanaan omegassa.
Takaumpioissa on edelleen vettä vähäsen, enkä niistä ole jaksanut välittää. Xenonit on muuttuneet hiukan lämpöisemmän sävyisiksi, mutta uusien d5s:ien hintaa katsellessa ei tarvetta ole niitä vaihtaa.
Muuten vaihteisto ja moottori toimineet toistaiseksi alipainepumpun hikoilua lukuunottamatta moitteetta ja kulutus ollut asiallinen.
Akku voi olla hiukan jo ehtoolla, kun valitti huoltosession päätteeksi että huolla airbag. Vika poistui käynnistyksen yhteydessä.
En kyllä uskalla suositella tuota autoa kellekään, sen verran on kaikennäköistä ollut.
Ps. Turvavyötä ei ollut saatavana Suomesta, eikä Saksassakaan uutta ollut. Eikä tietoa koska valmistajalta saisikaan. Aikaisemmin kysyin takaluukun kytkintä, niin yksi sellainen oli Suomessa. Hiukan hankalaa löytää osia siis, jos ei purettuja osta. Uusi turvavyö olisi ollut 350 euron tietämillä, jos sitä olisi saanut. Varaosien huonohko saatavuus on realisoitunut kahdesta syystä Opelin edustuksen mukaan: komponenttipula ja PSA.