Astra K vanteet ja TPMS
- toukopouko
- 'Admiral'
- Viestit: 105
- Liittynyt: 18 Helmi 2016, 15:07
Astra K vanteet ja TPMS
Talvirengasasia ratkaistavana ja soppaa sekoittaa mukavasti tämä TPMS järjestelmä. Tutkistelin saksan ebayta ja sieltä näyttäisi löytyvän antureita varsin sopuisaan hintaan, 99€ + 12€ pk.
http://goo.gl/wIvuvJ
Voisiko joku selvittää mikä on oikea OPEL/GM osanumero Astra K antureille? Onko se tuo GM 13506028 / OPEL 1010070. Noiden lisäksihän tietysti sitten pitäisi olla ohjelmointilaite, jos renkaita meinaa itse vaihdella, ettei tarvitse pajalle sitä varten lähteä. Näitäkin näyttäisi löytyvän melko sopuisaan hintaan. Toinen vaihtoehto sitten tietysti olisi käyttää noita ohjelmoitavia yleisantureita joita rengasliikkeet esim tarjoavat. Tosin näiden kanssa sitten ei ilmeisesti voi renkaiden paikkoja vaihtaa, vaan renkaiden pitää aina olla samassa kulmassa kuin ennenkin.
Itsellä haussa 17" rengassetti, ja vähän kaavailin tilaavani nuo J Astran originaalit vanteet, niitä kun näyttää saavan suht huokeasti 135€/kpl + keskiökupit:
https://www.opel-accessories.com/fi-FI/ ... t/13276346
Mitat: 7J x 17 offset 42
Pultit: 5 x 105
Noi tulisi täsmälleen samalle kohdalla kuin K astrankin 17" vanteet, vaikka ovatkin 7" leveät kun K astran 17" vanteet ovat 7,5" leveät. Näille sitten voisi pyöräyttää vaikka 205/50/17 renkaat. Sopiiko nuo anturit muuten mihin tahansa vanteisiin oli ne sitten tarvikevanteita tai originaaleja Opelin vanteita? Mites muut ovat ratkaisseet/ratkaisemassa talvirengasratkaisun?
http://goo.gl/wIvuvJ
Voisiko joku selvittää mikä on oikea OPEL/GM osanumero Astra K antureille? Onko se tuo GM 13506028 / OPEL 1010070. Noiden lisäksihän tietysti sitten pitäisi olla ohjelmointilaite, jos renkaita meinaa itse vaihdella, ettei tarvitse pajalle sitä varten lähteä. Näitäkin näyttäisi löytyvän melko sopuisaan hintaan. Toinen vaihtoehto sitten tietysti olisi käyttää noita ohjelmoitavia yleisantureita joita rengasliikkeet esim tarjoavat. Tosin näiden kanssa sitten ei ilmeisesti voi renkaiden paikkoja vaihtaa, vaan renkaiden pitää aina olla samassa kulmassa kuin ennenkin.
Itsellä haussa 17" rengassetti, ja vähän kaavailin tilaavani nuo J Astran originaalit vanteet, niitä kun näyttää saavan suht huokeasti 135€/kpl + keskiökupit:
https://www.opel-accessories.com/fi-FI/ ... t/13276346
Mitat: 7J x 17 offset 42
Pultit: 5 x 105
Noi tulisi täsmälleen samalle kohdalla kuin K astrankin 17" vanteet, vaikka ovatkin 7" leveät kun K astran 17" vanteet ovat 7,5" leveät. Näille sitten voisi pyöräyttää vaikka 205/50/17 renkaat. Sopiiko nuo anturit muuten mihin tahansa vanteisiin oli ne sitten tarvikevanteita tai originaaleja Opelin vanteita? Mites muut ovat ratkaisseet/ratkaisemassa talvirengasratkaisun?
Astra K Sports Tourer 1.4T
-
- 'Admiral'
- Viestit: 255
- Liittynyt: 20 Helmi 2016, 10:30
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Tämä aihe kiinnostaa myös itseäni. Uusi Astra farkku tilattu ja talvirenkaat pitäisi siihen hommata. Tarkoitus olisi hankkia 16" aluvanteet joko Nokian tai Contin kitkoilla. Mielelläni kuulisin, mikä on fiksuin tapa ratkaista tuo anturi homma.
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Tätä hommaa on tullut itsekin pähkäiltyä interwebin avustuksella. Yksi on varmaa, että mitä enemmän yritän ymmärtää tätä systeemiä, sitä enemmän menee sekaisin
- Tämä ohjelmointikapula ilmeisesti käy Opelin originaaliantureihin: http://www.aliexpress.com/store/product ... 91985.html Tässäkin hieman hämää tuon kapulan taajuus eli 315 MHz (käytetään jenkkilässä). Euroopassa tuo käytettävä taajuus on 433 MHz. Tosin jossain nettisivuilla tuommoisen saman kapulan infoissa mainittiin, että kävisi molemmille taajuksille. Saksankielisillä Opel-sivuilla tuo kapula( EL-50448 ) on usein mainittu. En tosin saksaa niin paljon ymmärrä, että voisin sanoa lukemani perusteella toimiiko tuo kapula Ooppelien kanssa vai ei, tai yleensäkään mitä siellä kirjoitellaan
- Jos tuo kapula passaa K-Astran originaaliantureille, niin pitäisi saada selville minkä merkkiset ja malliset originaalianturit ovat. Niinkuin Toukopouko tuossa aiemmin jo kyseli.
- Jos tuo kapula passaa K-Astran originaaliantureille, niin onko markkinoilla jotain identtisiä tarvikeantureita, joita tuo em. kapula ymmärtää myös.
Tämmöstä on tullut päässä pyöriteltyä, saatan olla ihan pihalla aiheesta mutta korjatkaa toki raakalla kädellä
-Jukkis
E. Nuo Toukopoukon OE-osanumerot täsmäisi ainakin tämän sivun mukaan: http://www.awa-handel-tpms.com/subpages ... ehicle=707
- Tämä ohjelmointikapula ilmeisesti käy Opelin originaaliantureihin: http://www.aliexpress.com/store/product ... 91985.html Tässäkin hieman hämää tuon kapulan taajuus eli 315 MHz (käytetään jenkkilässä). Euroopassa tuo käytettävä taajuus on 433 MHz. Tosin jossain nettisivuilla tuommoisen saman kapulan infoissa mainittiin, että kävisi molemmille taajuksille. Saksankielisillä Opel-sivuilla tuo kapula( EL-50448 ) on usein mainittu. En tosin saksaa niin paljon ymmärrä, että voisin sanoa lukemani perusteella toimiiko tuo kapula Ooppelien kanssa vai ei, tai yleensäkään mitä siellä kirjoitellaan
- Jos tuo kapula passaa K-Astran originaaliantureille, niin pitäisi saada selville minkä merkkiset ja malliset originaalianturit ovat. Niinkuin Toukopouko tuossa aiemmin jo kyseli.
- Jos tuo kapula passaa K-Astran originaaliantureille, niin onko markkinoilla jotain identtisiä tarvikeantureita, joita tuo em. kapula ymmärtää myös.
Tämmöstä on tullut päässä pyöriteltyä, saatan olla ihan pihalla aiheesta mutta korjatkaa toki raakalla kädellä
-Jukkis
E. Nuo Toukopoukon OE-osanumerot täsmäisi ainakin tämän sivun mukaan: http://www.awa-handel-tpms.com/subpages ... ehicle=707
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Samaa pähkäilleenä ainakin sain Länsi-autosta tiedon että juurikin tuo kapula käy.
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Minäkin näin Oulussa vilaukselta kapulan automyyjän kädessä ja samanlaiselta näyttimvi10 kirjoitti:Samaa pähkäilleenä ainakin sain Länsi-autosta tiedon että juurikin tuo kapula käy.
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Onko niin, että kun on alkuperäinen Opelin rengaskerta vaihdettu alle, pitääkö jatkossakin silti jokaisen renkaanvaihdon yhteydessä tuo TPMS-järjestelmä ohjelmoida uudestaan? Vai riittääkö, kun anturit on kerran järjestelmään koodattu? Omassa Astra J:ssä ei tätä vielä ole, on ihan uusi juttu itselle koko TPMS.
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Järjestelmä muistaa renkaiden sijainnin, eli jos renkaat ovat aina samassa paikassa ei tarvii tehdä mitään, mutta eihän näin taida ikinä olla, ainakin itse vaihdan etu- ja takarenkaiden paikkaa vuosittain.
Re: Astra K vanteet ja TPMS
OK. Eli periaatteessa riittää sitten, kun tuossa rengaspaketissa tulee mukana tarvittavat hilavitkuttimet, että ostaa tuon 60 dollarin ohjelmointilaitteen.
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Kannattaa ehdottomasti tilata eBaysta nuo Schraderin originaalianturit, maksavat vähemmän kuin tarvikeanturit Suomesta ostettuna. Eikä tarvitse miettiä saako itse koodattua, el-50448 hoitaa homman noiden kanssa. Suomesta jos ostaa 300 - 400 e:n hintaiset anturit ja ne saattaa huonolla onnella kestää vain sen kolme vuotta, niin tulee liian kalliiksi.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Ainakin J astra tiesi tasan tarkkaan missä rengas on ja mikä on sen paine, ilman ohjelmointia.
Molemmissa rengassarjoissa oli opelin asentamat tunnistimet ja ei niitä ohjelmoitu mitenkään talvirenkaita/ kesärenkaita vaihtaessa tai edes rengasta vanteen päälle laittaessa.
Auto kyllä tiesi missä "oikea" rengas oli vaikka olin edellis talvena pitänyt rengasta takana ja nyt edessä.
Tuskin tämä systeemi on huonompi kuin vanhemmassa mallissa, vai onko???
En ole tuohon järjestelmään perehtynyt yhtään, kun vanha toimi(astra j), kun se kuuluisa junan vessa...
Molemmissa rengassarjoissa oli opelin asentamat tunnistimet ja ei niitä ohjelmoitu mitenkään talvirenkaita/ kesärenkaita vaihtaessa tai edes rengasta vanteen päälle laittaessa.
Auto kyllä tiesi missä "oikea" rengas oli vaikka olin edellis talvena pitänyt rengasta takana ja nyt edessä.
Tuskin tämä systeemi on huonompi kuin vanhemmassa mallissa, vai onko???
En ole tuohon järjestelmään perehtynyt yhtään, kun vanha toimi(astra j), kun se kuuluisa junan vessa...
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Sinulla oli siis kloonatut tunnistimet käytössä. Oletko varma, että järjestelmä ei näyttänyt eturenkaan kohdalla takarenkaan painetta ja toisinpäin? Tuossa järjestelmässä kun ei ole mitään tunnistinta, jonka avulla se tietäisi renkaan uuden paikan, kun esim. eturenkaat vaihdetaan taakse. Astra J:n ohjekirjassakin sanotaan, että "TPMS-anturin tunnistuskoodi on täsmäytettävä vanteen uuteen sijaintiin renkaiden kiertovaihdon tai kaikkien vanteiden vaihdon jälkeen". Muutenhan tuossa järjestelmässä pitäisi olla neljä erillistä vastaanotinta (jokaiselle anturille omansa), jotta se voisi tietää renkaan paikan vaihtuneen. En ole kuullut yhdessäkään autossa tuollaista järjestelyä olevan. Enkä usko tähän uutenkaan Astraan mitään muutosta sen suhteen tulleen.SAP kirjoitti:Ainakin J astra tiesi tasan tarkkaan missä rengas on ja mikä on sen paine, ilman ohjelmointia.
Molemmissa rengassarjoissa oli opelin asentamat tunnistimet ja ei niitä ohjelmoitu mitenkään talvirenkaita/ kesärenkaita vaihtaessa tai edes rengasta vanteen päälle laittaessa.
Auto kyllä tiesi missä "oikea" rengas oli vaikka olin edellis talvena pitänyt rengasta takana ja nyt edessä.
Tuskin tämä systeemi on huonompi kuin vanhemmassa mallissa, vai onko???
En ole tuohon järjestelmään perehtynyt yhtään, kun vanha toimi(astra j), kun se kuuluisa junan vessa...
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra K vanteet ja TPMS
MielenkiintoistaOpestra kirjoitti:Sinulla oli siis kloonatut tunnistimet käytössä. Oletko varma, että järjestelmä ei näyttänyt eturenkaan kohdalla takarenkaan painetta ja toisinpäin? Tuossa järjestelmässä kun ei ole mitään tunnistinta, jonka avulla se tietäisi renkaan uuden paikan, kun esim. eturenkaat vaihdetaan taakse. Astra J:n ohjekirjassakin sanotaan, että "TPMS-anturin tunnistuskoodi on täsmäytettävä vanteen uuteen sijaintiin renkaiden kiertovaihdon tai kaikkien vanteiden vaihdon jälkeen". Muutenhan tuossa järjestelmässä pitäisi olla neljä erillistä vastaanotinta (jokaiselle anturille omansa), jotta se voisi tietää renkaan paikan vaihtuneen. En ole kuullut yhdessäkään autossa tuollaista järjestelyä olevan. Enkä usko tähän uutenkaan Astraan mitään muutosta sen suhteen tulleen.SAP kirjoitti:Ainakin J astra tiesi tasan tarkkaan missä rengas on ja mikä on sen paine, ilman ohjelmointia.
Molemmissa rengassarjoissa oli opelin asentamat tunnistimet ja ei niitä ohjelmoitu mitenkään talvirenkaita/ kesärenkaita vaihtaessa tai edes rengasta vanteen päälle laittaessa.
Auto kyllä tiesi missä "oikea" rengas oli vaikka olin edellis talvena pitänyt rengasta takana ja nyt edessä.
Tuskin tämä systeemi on huonompi kuin vanhemmassa mallissa, vai onko???
En ole tuohon järjestelmään perehtynyt yhtään, kun vanha toimi(astra j), kun se kuuluisa junan vessa...
Auto oli meillä 5 vuotta ja renkaita sotkettiin eteen/ taakse useampaan otteeseen ja vaihdettiinkin renkaitakin talvi/ kesä ja auto tiesi aina renkaan oikean paikan...
"Sinulla oli siis kloonatut tunnistimet käytössä. Oletko varma, että järjestelmä ei näyttänyt eturenkaan kohdalla takarenkaan painetta ja toisinpäin? "
Aika varma, koska näytti missä renkaassa oli vähemmän ilmaa ja siihen lisäs ni homma pelitti. Se toimi todella hyvin niin ikinä en edes perehtynyt tarkemmin systeemiin.
En oikein usko, että 5 vuoden aikan olis aina vaihdettu sama rengas samaanpaikkaan.... Jos oikeasti näin on niin täytyy lopettaa sekin vähä lottoaminen, jos kerta aina on mennyt oikein...
Oletin, että järjestelmä tunnistaisi määrätyn signaalin ja sen suunnan, jolloin menis aina oikein...
No kaikkea oppii...
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Käsittääkseni J-Astrassa on käytössä kaksi kahta eri järjestelmää, keskustelua löytyy tuolta J-Astran ketjusta.
Omassa kärryssäni joka on vm.-14, renkaiden paikkaa voi vaihtaa keskenään, ilman että järjestelmää pitää "opettaa".
No niin, tuolta löytyy selitys järjestelmän toimintaan :
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Direct_TPMS
Eli ilmeisesti tähän uudempaan jörjestelmään on siirrytty säästösyistä, ei tarvita rengaskohtaista vastaanotinta.
Omassa kärryssäni joka on vm.-14, renkaiden paikkaa voi vaihtaa keskenään, ilman että järjestelmää pitää "opettaa".
No niin, tuolta löytyy selitys järjestelmän toimintaan :
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Direct_TPMS
Eli ilmeisesti tähän uudempaan jörjestelmään on siirrytty säästösyistä, ei tarvita rengaskohtaista vastaanotinta.
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Eli antennit voi sitten ollakin erilliset jokaiselle anturille, vaikka vastaanottimia olisikin vain yksi. Kyllä menee sekavaksi tämä, kun vm. 2014 autossa on tuollainen "oppiva" systeemi, mutta kaksi vuotta uudemmassa autossa pitää täsmäyttää tunnistimet renkaiden kiertovaihdon jälkeen. On taidettu jättää nuo antennit pois säästösyistä, en muutakaan keksi. Ja pitäähän huolloillekin saada lisätuloja, kun kaikki ei varmasti hommaa sitä ohjelmointityökalua.vmoi73 kirjoitti:Käsittääkseni J-Astrassa on käytössä kaksi kahta eri järjestelmää, keskustelua löytyy tuolta J-Astran ketjusta.
Omassa kärryssäni joka on vm.-14, renkaiden paikkaa voi vaihtaa keskenään, ilman että järjestelmää pitää "opettaa".
No niin, tuolta löytyy selitys järjestelmän toimintaan :
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Direct_TPMS
Eli ilmeisesti tähän uudempaan jörjestelmään on siirrytty säästösyistä, ei tarvita rengaskohtaista vastaanotinta.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: Astra K vanteet ja TPMS
Oho, tuossahan se lukikin jo alkuperäisessä viestissä, että säästösyistä on siirrytty tähän huonompaan järjestelmään...Opestra kirjoitti:Eli antennit voi sitten ollakin erilliset jokaiselle anturille, vaikka vastaanottimia olisikin vain yksi. Kyllä menee sekavaksi tämä, kun vm. 2014 autossa on tuollainen "oppiva" systeemi, mutta kaksi vuotta uudemmassa autossa pitää täsmäyttää tunnistimet renkaiden kiertovaihdon jälkeen. On taidettu jättää nuo antennit pois säästösyistä, en muutakaan keksi. Ja pitäähän huolloillekin saada lisätuloja, kun kaikki ei varmasti hommaa sitä ohjelmointityökalua.vmoi73 kirjoitti:Käsittääkseni J-Astrassa on käytössä kaksi kahta eri järjestelmää, keskustelua löytyy tuolta J-Astran ketjusta.
Omassa kärryssäni joka on vm.-14, renkaiden paikkaa voi vaihtaa keskenään, ilman että järjestelmää pitää "opettaa".
No niin, tuolta löytyy selitys järjestelmän toimintaan :
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Direct_TPMS
Eli ilmeisesti tähän uudempaan jörjestelmään on siirrytty säästösyistä, ei tarvita rengaskohtaista vastaanotinta.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16