Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vekotin2010
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 21:46

Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Vekotin2010 »

Vikakoodin luenta autosta antaa tulokseksi 0155= happianturi 1,lämmityspiiri riittämätön ja 0300= yhden/monensylinterin sytytyskatko sekä
0306= sylinteri 6:n sytytyskatko.
Kysymys:
Voiko olla, että pytyn 6 tulppa on "kylmänä" ja tilanne kuntoon kaikkien tulppien vaihdolla?
Koska samassa sytytyspuolassa on 2, 4 ja 6 sylinterit, niin eikö koko sytytyspuola pitäisi mennä epäkuntoon, eikä vain yksittäinen puolan sylinteri????

Vai onko edessä uuden sytytyspuolan hankinta :banghead: :banghead:

Kiitos neuvoista etukäteen :bonk: :thumbsup:
irYobYetaMis
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4231
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 18:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja irYobYetaMis »

Mahdollista toki että tulpa on paskana, saa selvää vaihtamalla vaikka 4 ja 6 paikseen ja kato tuleeko p0304, jos tulee niin vika siellä.

MUTTA epäilen itse että puola on menny ja se toki vaikuttaa nuo lambda arvotkin.
Mulla sama aikaisemmin (2.6 vectra)
Vuoden foruumilainen 2017, 2018
Formulatietäjä 2014
Vekotin2010
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 21:46

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Vekotin2010 »

Kiitokset sulle vastauksestasi. Näin mä vähäsen pelkäsinkin.Täältä sitä saa ammattimaisia vastauksia eikä maksa mitään :worship: :worship: :worship:
ps. Löytyisikö vielä tietoa kokemuksen perusteella, mikä merkki olisi hyvä uudeksi puolaksi (molemmat puolakasetit vaihtoon???)ja kantsiiko ostaa nk. nelipiikiset tulpat (esim. Bosch Super 4) vai riittääkö perustulpat?
Ja jälleen kiitokset etukäteen!!! :bye: :bye:
irYobYetaMis
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4231
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 18:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja irYobYetaMis »

Ei sun pakko ostaa molemmille lohkolle puola (toki jos haluat niin on eri asia)
En nyt muista mikä merkkinen mulla on, ostin AD Varaosamaailmasta n.2v sitten ja edelleen ok, maksoin about 100€
Muista vaan että ne puolat eivät käy ristiin, eli varmistaa kun ostat että puola käy juuri 2-4-6 sylinterille.
Tulpat.. vähintään 2 piikiset, näkee kyllä koneella Varaosaliikkesta mitä tarvitset. Onko muuten tulpan vaihto ajankohtaista?
Vuoden foruumilainen 2017, 2018
Formulatietäjä 2014
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Timonen »

2-kärkitulpat, 4-kärkisiä tulppia ei suositella V6:iin.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vekotin2010
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 21:46

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Vekotin2010 »

Superhienoa ja kiitokset kertaalleen. :worship: :worship:
Tulipa mieleen, että montako imusarjan tiivistettä pitää ostaa, kun kotelonhan joutuu aukaisemaan, että pääseen puoliin ja tulppiin käsiksi?
Varmaan ei kannata käyttää vanhoja tiivisteitä takaisin.... :banghead:
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Ei tartte kyllä imusarjan tiivisteitä availla ainakaan Vectrassa tulppien tai puolien vaihdon takia. Itse ostin Boschin puolan autonvaraosat24 kaupasta hintaan 100e kuluineen.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
Jartsi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 869
Liittynyt: 05 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Jartsi »

Timonen kirjoitti:2-kärkitulpat, 4-kärkisiä tulppia ei suositella V6:iin.
Mistä tämä tieto on lähtöisin? Ainakin z32se -koneessa on tehtaalta lähtiessään Boschin 4-kärkiset tulpat ja hyvin ovat toimineet. Onko tämä 2.6 eri moottoriperhettä sähköiltään?

Motonet listaa nämä samat 4-kärkitulpat (BOSCH Super FGR8KQE0) myös 2.6:een sopiviksi: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/407/1 ... ytystulpat
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Jartsi kirjoitti:
Timonen kirjoitti:2-kärkitulpat, 4-kärkisiä tulppia ei suositella V6:iin.
Mistä tämä tieto on lähtöisin? Ainakin z32se -koneessa on tehtaalta lähtiessään Boschin 4-kärkiset tulpat ja hyvin ovat toimineet. Onko tämä 2.6 eri moottoriperhettä sähköiltään?

Motonet listaa nämä samat 4-kärkitulpat (BOSCH Super FGR8KQE0) myös 2.6:een sopiviksi: http://www.motonet.fi/fi/varaosat/407/1 ... ytystulpat
En enää muista tarkkaan, mut olikohan tieto peräisin tältä foorumilta tai viritysosia myyvästä liikkeestä tai kannentekijältä.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Vekotin2010
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 21:46

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Vekotin2010 »

Okkei. Kiitokset hyvistä mielipiteistä. :worship: Tän Omega V6:sen moottoriasiat on aina vähäsen hankalia. :bonk: :bonk:
Vekotin2010
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 21:46

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Vekotin2010 »

Vielä yksi "tiukka" kysymyksenpoikanen:
a) onko 2.6 V6:sen syliterit 1,3, ja 5 vasemmalla vai oikealla puolella, jos katsoo autoa edestäpäin konepelti ylhäällä?
Yritin etsiä netistä, mutta pelkästään myynti-ilmoituksia uusista sytytyspuolista pukkasi tulemaan :banghead:
irYobYetaMis
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4231
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 18:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja irYobYetaMis »

Vasemalla 1-3-5 ja oikealla 2-4-6
Ja kyllä pitäisi lukea noilla puolassa (päällä) sylinteri numerot ;)
Vuoden foruumilainen 2017, 2018
Formulatietäjä 2014
Vekotin2010
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 21:46

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Vekotin2010 »

Suurkiitokset erityisesti Sulle irYobYetaMis ja tietty muillekin tän topicin kanssa hääränneille :worship: :worship: :worship:
Vekotin2010
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 04 Joulu 2012, 21:46

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Vekotin2010 »

Vielä pölähti yksi kysymys, kun kuullut useista lähteistä, että imusarjan kotelo joudutaan ottamaan sytytyspuolankasetin edestä eli oikeanpuoleisen (syl. 2,4 ja 6) puolan takia?
Mikähän mahtaisi olla ihan todellinen tilanne kun kyseessä siis 2.6V6 ei 2.5V6?
Eräässä merkkiliikkeessä oli kaveri sitä mieltä, ettei ehkä tarvitsikaan......eli olisiko mahkuja itse vaihtaa kuitenkin vai meneekö liian vaikeaksi nk. "tee-se-itse"-miehelle??
Kokemuksia?
Nyt taas olisi esim. irYobYetaMisin näkemys poikaa :thumbsup: :thumbsup:
Avatar
Paska Omena
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 3301
Liittynyt: 13 Kesä 2010, 01:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Opel Omega 2.6 V6 sytytyspuolasta

Viesti Kirjoittaja Paska Omena »

Tulpanjohdollisesta kutosesta saa kevyellä väkivallalla vaihdettua tulpat purkamatta. Tiukkaa voi tehdä puolakasetin vaihto ilman imusarjan yläosan purkua, mutta saattaahan se onnistuakin. Ja vaikka tarvis irrottaakkin, niin ei se nyt kovin vaikeaa ole mikäli ei oli peukalo istutettu aivan kämmenenen keskelle. Tiivisteitäkään tuskin tarvii vaihtaa, yläosan ns. "plenumin" tiivisteinä on 6kpl O-renkaita. Jos se tarvii irrottaa niin tuskin tarvinnee kokonaan pois ottaa (vaatis ainakin vesiletkujen irrotuksen kaasuläppäkotelolta), riittänee kun siirtää sivuun.

Voihan nuo tiivisteet ostaa varallekkin, joskus sun joka tapauksessa tarvii se imusarja purkaa vaikkei nyt tarvis. :lol: Ei ne kuitenkaan montaa euroa maksa. Vanhatkin voi kyllä käyttää hyvin jos ei oo kovettunu ja painunu kantikkaiksi.
Vectra C Ecotech -06
Omega B Egotek -97
Agila A Ekotykki -01
Hävitettävät: Vectra C Ekotek -03 ja Tigra Ekotech -97
Vastaa Viestiin