Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Keskustelua Opeleiden virittämisestä.
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Löytyykö jostain rengaskokomuunninta euro vs. us?

Aloin tutkimaan noita sliksejä varttimailikäyttöön, niin joko

A) Hoosier Quick Time Pro D.O.T. koko esim. 26x 9.50-15LT, niin pyörän korkeus 66,04cm? ja leveys 240?

B) Mickey Thompson ET Street Radial Pro ( http://www.mickeythompsontires.com/stri ... tRadialPro ) P275/60R15 ???????
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
LUMI
'Senator'
'Senator'
Viestit: 735
Liittynyt: 06 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja LUMI »

juurikin noin tuon qtpn kanssa joka on manuaaliautoon parempi kuin tuo tompsonin radiaali
mulla on qtp 27x10.5 15LT:t -68 Camarossa
TOO MUCH POWER, IS ALMOST ENOUGH
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Saisi renkaan leveys olla vain 195 ja 215 välillä. Ja 15" tai 16".
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Onko pakko olla DOT kumi? Jos ei niin Mickey Thompsonin ET Drag koossa 24,5x8-15 on aika lähellä B Vectran orkkiskokoa ja pitoa on paremmin mitä Street/DOT kumilla.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

vectraTBO kirjoitti:Onko pakko olla DOT kumi? Jos ei niin Mickey Thompsonin ET Drag koossa 24,5x8-15 on aika lähellä B Vectran orkkiskokoa ja pitoa on paremmin mitä Street/DOT kumilla.
Ei. Mä en itse asiassa edes tiedä, mitä tuo D.O.T. tarkoittaa! :lollis:


Miten tuon 24,5x8-15 muuttaa metrimittaiseksi?
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
TPL
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 210
Liittynyt: 12 Huhti 2005, 22:55
Paikkakunta: Parainen

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja TPL »

DOT on kadulle hyväksytty? kumi.

Korkeus 24,5=622,3mm ja leveys 8=203,2mm. Ja profiili on, jos nyt oikein laskin, vähän alle 60. Eli meidän yksiköissä 203/59/15.
Corsa A, Corsa B
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja Keme »

Timonen kirjoitti:Miten tuon 24,5x8-15 muuttaa metrimittaiseksi?
24,5 on renkaan korkeus tuumina, 8 on renkaan leveys tuumina, 15 on vanteen halkaisija tuumina. Yksi tuuma on 25.4mm
JEEEEEEEEEEEEE!
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Street luokissa sallitaan yleensä vain DOT renkaat. Eli jos tähtäät street luokkiin, niin sitten DOT. Renkaan halkaisijan valinnassa kannattaa ottaa huomioon tavoiteltu loppunopeus. Liian pieni halkaisija voi aiheuttaa ylimääräisen vaihteen vaihdon. Liian iso rengas voi tehdä sen, ettei loppumatkalla olla parhaalla vetoalueella.
Omaani valitsin Mickey Thompsonin ET Street R P225/50R15. Pidossa ei ole suurta eroa ET Drag renkaaseen. Rengas on auton normaalikokoa huomattavasti matalampi, mutta loppunopeus nelosella rajoittimella noin 215kmh. Pieni rengas näyttää ehkä hieman tyhmältä, mutta nopeuden takia niitä käytetään. Niin isoa rengasta ei alle mahtunut että kolmosella voisi mennä loppuun asti. Lisäksi pieni rengas auttaa painonsiirtymässä vetäville pyörille.
Myös sopivat vanteet kannattaa katsoa ennen kuin ostaa renkaat. Noita leveitä 15" vanteita ei löydy kovin helpolla, varsinkin jos jako on erikoinen.
Niin ja moniin isojarruisin autoihin ei mahdu 15" vanteet. Omassa autossa tilaa on luokkaa pari milliä.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Timonen kirjoitti:
vectraTBO kirjoitti:Onko pakko olla DOT kumi? Jos ei niin Mickey Thompsonin ET Drag koossa 24,5x8-15 on aika lähellä B Vectran orkkiskokoa ja pitoa on paremmin mitä Street/DOT kumilla.
Ei. Mä en itse asiassa edes tiedä, mitä tuo D.O.T. tarkoittaa! :lollis:


Miten tuon 24,5x8-15 muuttaa metrimittaiseksi?
Eli tuon renkaan halkaisija on 24,5"=62,2cm ja leveys 8"=20,3cm. B Vectrassa yleinen 195/65-15 on halkaisijaltaan 63,4cm eli heittämällä menee tuo 24,5" sliksi alle kun V6 malliin mahtuu 15" vannekin jarrujen puolesta.

Tuosta samasta sliksistä löytyy myös pienempi 22" halkaisijalla oleva malli. M/T suosittelee tuohon 22" kumiin 7" leveetä vannetta ja tuohon 24,5" kumiin 8" leveetä, tuota kapeempaa vannetta ainakin löytyy helposti.

Itse asiassa itsellä on nuo molemmat kumit :D Nuo omat vanhat 22" kumit saattaa jäädä tän kesän jälkeen ylimääräisiksi jos kiinnostaa koska itselle tulee uudet isommat. DOT/street kumilla ei kannata ajaa jos ei säännöt niin vaadi koska täyssliksillä on parempi pito(ei ehkä paljon mutta nopeuden takiahan näitä renkaita ostetaan :) ). Esim noissa lentokenttä kahinoissa Steet luokkaan ei pääse kuin DOT/Street kumilla mutta ET Bracket luokassa saa ajaa millä renkaalla vaan. Ja molemmissa sarjoissa ajetaan indeksiä niin ihan sama missä ajaa.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

Mä olen ajatellut siis käyttää noita vaan ihan näissä OCF:n kiihdytyksissä! En ala kisoihin menemään tolla autolla! :lollis:


Pitääpä siis etsiä 7x15-vanne, vaikka peltivanne.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

http://www.nettivaraosa.com/vanteet/2280505

Onko noista apua, olis ainaki halvat. Ei toki pellivanteet mut koko täsmäis, vai pitääkö slikseillä olla mielummin teräsvanne?
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

jarkkis kirjoitti:http://www.nettivaraosa.com/vanteet/2280505

Onko noista apua, olis ainaki halvat. Ei toki pellivanteet mut koko täsmäis, vai pitääkö slikseillä olla mielummin teräsvanne?
En tiedä...

Mutta mulla on noi Vectra A:n alkuperäiset 15" aluvanteet, niin tartte vain 2kpl eteen. En vaan muista, että miten leveet ne on...


Jos tosiaan slikseillä tuo lähdössä sutiminen rauhoittuisi...

Tosin ne taitaa olla 6" leveät...
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

i_kone kirjoitti:Street luokissa sallitaan yleensä vain DOT renkaat. Eli jos tähtäät street luokkiin, niin sitten DOT. Renkaan halkaisijan valinnassa kannattaa ottaa huomioon tavoiteltu loppunopeus. Liian pieni halkaisija voi aiheuttaa ylimääräisen vaihteen vaihdon. Liian iso rengas voi tehdä sen, ettei loppumatkalla olla parhaalla vetoalueella.
Omaani valitsin Mickey Thompsonin ET Street R P225/50R15. Pidossa ei ole suurta eroa ET Drag renkaaseen. Rengas on auton normaalikokoa huomattavasti matalampi, mutta loppunopeus nelosella rajoittimella noin 215kmh. Pieni rengas näyttää ehkä hieman tyhmältä, mutta nopeuden takia niitä käytetään. Niin isoa rengasta ei alle mahtunut että kolmosella voisi mennä loppuun asti. Lisäksi pieni rengas auttaa painonsiirtymässä vetäville pyörille.
Myös sopivat vanteet kannattaa katsoa ennen kuin ostaa renkaat. Noita leveitä 15" vanteita ei löydy kovin helpolla, varsinkin jos jako on erikoinen.
Niin ja moniin isojarruisin autoihin ei mahdu 15" vanteet. Omassa autossa tilaa on luokkaa pari milliä.
Näytti MT:n sivuilla, että tuo renkaat on 9,5" leveät eli n. 240. Ihan liian leveät tohon B-Veccuun!!! :D

Ja mä en ole edes päässyt vaihtamaan 4:lle! :D Ainakaan tänä vuonna... Piti ottaa lähdöt ylivarovasti, ettei sutinut.


Mutta esim. nuo Villen mainostamat ET Drag kumit koossa 22.0/8.0-15 olis korkeudeltaan 22,4" eli n. 57cm. Nykyinen vakiorengastus (215/45-17) on n. 62,5cm korkea.
24.5/8.0-15 olis n. 62cm korkea, mutta vaatis 8" leveän vanteen, enkä tiedä, että millä ET:llä sen on oltava, jotta mahtuu pyörimään rengaskotelossa.

215/45-17, 7x17, ET40, 5x110 mahtuu. 225/45-17, sama vanne, ei mahdu.
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
Timonen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 19314
Liittynyt: 19 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja Timonen »

vectraTBO kirjoitti:
Timonen kirjoitti:
vectraTBO kirjoitti:Onko pakko olla DOT kumi? Jos ei niin Mickey Thompsonin ET Drag koossa 24,5x8-15 on aika lähellä B Vectran orkkiskokoa ja pitoa on paremmin mitä Street/DOT kumilla.
Ei. Mä en itse asiassa edes tiedä, mitä tuo D.O.T. tarkoittaa! :lollis:


Miten tuon 24,5x8-15 muuttaa metrimittaiseksi?
Eli tuon renkaan halkaisija on 24,5"=62,2cm ja leveys 8"=20,3cm. B Vectrassa yleinen 195/65-15 on halkaisijaltaan 63,4cm eli heittämällä menee tuo 24,5" sliksi alle kun V6 malliin mahtuu 15" vannekin jarrujen puolesta.

Tuosta samasta sliksistä löytyy myös pienempi 22" halkaisijalla oleva malli. M/T suosittelee tuohon 22" kumiin 7" leveetä vannetta ja tuohon 24,5" kumiin 8" leveetä, tuota kapeempaa vannetta ainakin löytyy helposti.

Itse asiassa itsellä on nuo molemmat kumit :D Nuo omat vanhat 22" kumit saattaa jäädä tän kesän jälkeen ylimääräisiksi jos kiinnostaa koska itselle tulee uudet isommat. DOT/street kumilla ei kannata ajaa jos ei säännöt niin vaadi koska täyssliksillä on parempi pito(ei ehkä paljon mutta nopeuden takiahan näitä renkaita ostetaan :) ). Esim noissa lentokenttä kahinoissa Steet luokkaan ei pääse kuin DOT/Street kumilla mutta ET Bracket luokassa saa ajaa millä renkaalla vaan. Ja molemmissa sarjoissa ajetaan indeksiä niin ihan sama missä ajaa.
Tuli muuten piru vie mieleen, että saako noilla ei-DOT-slikseillä ajaa edes OCF:n tapahtumissa, kun auton pitää olla katsastettu! :lollis:

Mutta nuo 8-tuumaset kiinnostaisi enemmän, jos vaan Team Dynamicsilta löytyy 8x15 koossa oikeaa ET:tä, ja mulla ei todellakaan ole pienintäkään hajua, että mikä sen pitäis olla... :banghead: :banghead:
Vectra B X25XE Sport -98, Vectra A C25XE CDX -94 ja Ascona C C20NE Irmscher Sprint -87 (projekti)

Vuokraan V6-jakohihnanvaihtotyökalusarjaa
Avatar
O.P.A
OCF Member 2019
Viestit: 1347
Liittynyt: 03 Helmi 2003, 02:00
Paikkakunta: Kello
Viesti:

Re: Renkaat varttimailille & kiihdytykseen

Viesti Kirjoittaja O.P.A »

Ainakin tänävuonna säännöissä ei puhuttu mitään katsastuksesta.. ainut ehto oli että on vakuutus. Ilman kilpiä ja leimaakin sai ajaa kun oli voimassa vakuutus. Ja rengas oli ns. Vapaa eli mitä vain saa käyttää.. tämä hieman ohi topicin.
Insignia Grand Sport 2.0 cdti -18
Astra J 1.4 Turbo - 12
Ascona A Voyage 16V -72 -kesäkulkine-
Commodore A GS -69 -MR-
Vastaa Viestiin