z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
veijoxx
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 21 Huhti 2021, 11:41

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja veijoxx »

Viime kesänä ostetut kalvot oli väriltään mustia ja nyt on yli 6000 km ajettu ja toimii vielä.
Gmgm
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2022, 23:54

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Gmgm »

koiruus kirjoitti: 31 Maalis 2021, 09:19 Minulla oli juuri se iso käyttöakselin stefa pullahtanut paikoiltaan. Mitä ulkomaanfoorumeilta luin, se on juuri sellainen joka kannattaa vaihtaa jos pumpun avaa. Sanoivat, että kun se kerran liikahtaa, ei se enää tahdo pysyä paikallaan edes lukitteella. Onneksi niitä saa ihan kotimaastakin uusia.
Täällä potilas vaimon -06 Vectra 2.2 ja tyypilliset korkeapainepumppuvian oireet. Avasin pumpun ja kumit on ehjät, mutta käyttöakselin stefa oli osittain pullahtanut paikoiltaan. Onko niin että tuokin voi aiheuttaa pumpun toimimattomuuden? Sain prässättyä sen paikoilleen mutta kun korjaussarjassa tulee uusi stefa niin prässään sen paikoilleen. Pitääkö lukitettakin käyttää?
Kiitos etukäteen!
koiruus
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 52
Liittynyt: 10 Joulu 2010, 18:18

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja koiruus »

Kyllä stefan pullahtaminen aiheuttaa samat oireet. Omassani ei vanha, jo kerran pullahtanut stefa, pysynyt paikoillaan. Uusi paikalleen ilman lukitetta ja oikeaa öljyä sisään ja hyvä tulee. Öljyksi suositellaan hydrauliöljyä tai peräöljyä, itse laitoin jälkimmäistä. Kokeilin myös moottoriöljyä mutta se oheni liikaa lämmetessään.
Astra 1.4t Sports Tourer -13
Ex- Vectra 2.2 Direct farkku -05
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Ei moottoriöljy itsekseen ohene, mutta ohenee nopeammin kuin paksu öljy, jos korkeilla paineilla bensaa tihkuu hydrauli puolelle. Jos taas stefa ei pidätä öljyä hydrauli tilassa, niin sinne kertyy ilmaa ja pumppausteho laskee. Tuon ilman vuoksi myös aukaisun jälkeinen upotus öljytäyttö on tehtävä huolellisesti.

Tehtaalla öljy on täytetty reiästä, joka on sitten suljettu kuulalla. Toinen reikä siellä on paisuntakalvoa varten. Itse jyrsin dremelillä paisuntakalvon kaulukseen kolon, josta piikillä kampesin lukkorenkaan irti. Tuosta reiästä voi tehdä öljyn täytön/vaihdon pumppua avaamatta ja akselia pyörittelemällä ilma poistuu kuplina.

Olen muuten ajanut tuolla myös E95:lla jo toista vuotta. Kerron sitten joskus jos havaitsen siitä jotain haittaa :D
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

ovc2z22yh kirjoitti: 18 Tammi 2022, 11:40 ...
Olen muuten ajanut tuolla myös E95:lla jo toista vuotta. Kerron sitten joskus jos havaitsen siitä jotain haittaa :D
Itse olin toteavinani OpComilla nakutuksen eston aktivoituvan ysivitosella kaasua polkaistessa, mitä ysikasilla ei tapahtunut. Tämä riittää minulle 98:n käyttöön. Sain uskoteltua itselleni kulutuksen olevan myös hieman alhaisempaa, kun nakutuksen esto ei siirrä sytytystä myöhemmälle. Kirsikkana kakun päällä on pelko kalvojen hapertumisesta etanolin vaikutuksen johdosta.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

En ole havainnut nakutusta enkä fuel trimmin, kulutuksen tai päästömittauksen merkittäviä muutoksia. Tankkaan yleensä ABC:llä. Tuskin pystyn havaitsemaan tuota pientä etanolieron vaikutusta pumpun kalvoihinkaan.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

koiruus kirjoitti: 18 Tammi 2022, 06:15 Öljyksi suositellaan hydrauliöljyä tai peräöljyä, itse laitoin jälkimmäistä. Kokeilin myös moottoriöljyä mutta se oheni liikaa lämmetessään.
ovc2z22yh kirjoitti: 18 Tammi 2022, 11:40 Ei moottoriöljy itsekseen ohene, mutta ohenee nopeammin kuin paksu öljy, jos korkeilla paineilla bensaa tihkuu hydrauli puolelle.
Eikö tuossa "ohenemisessa" tarkoiteta viskositeettia ja sen vaikutusta?
ovc2z22yh kirjoitti: 18 Tammi 2022, 11:40 Olen muuten ajanut tuolla myös E95:lla jo toista vuotta. Kerron sitten joskus jos havaitsen siitä jotain haittaa :D
Itse myös epäilen että tuolla 95E10 vs 98E5 etanoloipitoisuuden erolla ei olisi mitään vaikutusta kalvojen kestävyyteen. Ne kestää sen minkä kestää riippumatta bensalaadusta.
Tuohon kuututus tai teho eroon en ota kantaa kuin sen verran, että jotkut kertovat 98:n kuluttavan sen verran vähemmän, että kuolettaa kustannuksissa polttoaineiden hintaeron.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

petrisa kirjoitti: 19 Tammi 2022, 07:03 Eikö tuossa "ohenemisessa" tarkoiteta viskositeettia ja sen vaikutusta?
Öljy tuossa voitelee samalla mm. mäntien päitä, ei sillä muuten kovin erikoisia vaatimuksia voi olla. Itse kun vaihdoin ja täytin 30tkm ajettuun pumppuun öljyn, niin alkuperäinen oli jo bensasta laimentunutta lirua.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

On tietenkin kaksi aivan eri asia mikäli bensaa vuotaa öljy puolelle kuin se että mitä öljyä käytetään.
Kyse oli käsittääkseni öljystä, jota voidaan käyttää. Olen jostain nähnyt suositeltavan automaattilaatikko öljyä. Ilmeisesti myös hydrauli öljy muttei moottoriöljy.

Itse muistan aikoinaan kun autossani oli Strömbergin sivuimu muuttuvakurkkuinen kaasutin. Hidastin mäntä hoiti kiihdytyspumpun eli rikastuksen toimintaa. Säiliö kuului täyttää automaattilaatikko öljyllä. Mikäli sen täytti moottoriöljyllä niin ei toiminut oikein. Kyse oli juuri öljyn laadun sopivuudesta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

petrisa kirjoitti: 20 Tammi 2022, 07:13 On tietenkin kaksi aivan eri asia mikäli bensaa vuotaa öljy puolelle kuin se että mitä öljyä käytetään.
Kyse oli käsittääkseni öljystä, jota voidaan käyttää. Olen jostain nähnyt suositeltavan automaattilaatikko öljyä. Ilmeisesti myös hydrauli öljy muttei moottoriöljy.
Mun käsitys perustuu siihen miten omat laitteet toimii mahdollisimman hyvin ja edullisesti. Muiden käsitykset kiinnostaa vain silloin, kun ne edistävät em. asiaa :lollis:

Kp.pumppu on valmistettu kertakäyttöiseksi eikä siitä ole olemassa mitään tarkempaa valmistajan antamaa tietoa. Ты понимаешь?
Gmgm
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2022, 23:54

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Gmgm »

Gmgm kirjoitti: 18 Tammi 2022, 00:03
koiruus kirjoitti: 31 Maalis 2021, 09:19 Minulla oli juuri se iso käyttöakselin stefa pullahtanut paikoiltaan. Mitä ulkomaanfoorumeilta luin, se on juuri sellainen joka kannattaa vaihtaa jos pumpun avaa. Sanoivat, että kun se kerran liikahtaa, ei se enää tahdo pysyä paikallaan edes lukitteella. Onneksi niitä saa ihan kotimaastakin uusia.
Täällä potilas vaimon -06 Vectra 2.2 ja tyypilliset korkeapainepumppuvian oireet. Avasin pumpun ja kumit on ehjät, mutta käyttöakselin stefa oli osittain pullahtanut paikoiltaan. Onko niin että tuokin voi aiheuttaa pumpun toimimattomuuden? Sain prässättyä sen paikoilleen mutta kun korjaussarjassa tulee uusi stefa niin prässään sen paikoilleen. Pitääkö lukitettakin käyttää?
Kiitos etukäteen!
Tilasin Saksassa tehdyn korjaussarjan ja vaihdoin sen automaattiöljysangossa. Laitoin pumpun takaisin ja hyvin toimii. Kiitos ohjeista.

Taustaa sen verran että Rouva vei Vectran ensin pienemmälle pajalle jotka oli vikakoodien jälkeen sitä mieltä että lambda-anturi eteen pitää vaihtaa. Eipä se vika siitä hävinnyt, laskua tuli melkein 500. Sitten Rouva vei sen PP-Autoon Lohjalle (merkkiliike kai) jotka halusi vaihtaa pumpun, paineanturin ja paineensäätimen, näistä arvio yli 2000 eur vaihdettuna. Ja todennäköisesti kattikin pitäisi vaihtaa. Tässä vaiheessa puutuin peliin ja löytyi pumpun korjausohjeet.
Mietin vaan kuinka moni Opel kuski on saanut tonnien laskun merkkiliikkeestä joka mielellään vaihtaa osia vaikka kuinka paljon.
Gmgm
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2022, 23:54

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Gmgm »

Gmgm kirjoitti: 24 Tammi 2022, 11:57
Gmgm kirjoitti: 18 Tammi 2022, 00:03
koiruus kirjoitti: 31 Maalis 2021, 09:19 Minulla oli juuri se iso käyttöakselin stefa pullahtanut paikoiltaan. Mitä ulkomaanfoorumeilta luin, se on juuri sellainen joka kannattaa vaihtaa jos pumpun avaa. Sanoivat, että kun se kerran liikahtaa, ei se enää tahdo pysyä paikallaan edes lukitteella. Onneksi niitä saa ihan kotimaastakin uusia.
Täällä potilas vaimon -06 Vectra 2.2 ja tyypilliset korkeapainepumppuvian oireet. Avasin pumpun ja kumit on ehjät, mutta käyttöakselin stefa oli osittain pullahtanut paikoiltaan. Onko niin että tuokin voi aiheuttaa pumpun toimimattomuuden? Sain prässättyä sen paikoilleen mutta kun korjaussarjassa tulee uusi stefa niin prässään sen paikoilleen. Pitääkö lukitettakin käyttää?
Kiitos etukäteen!
Tilasin Saksassa tehdyn korjaussarjan ja vaihdoin sen automaattiöljysangossa. Laitoin pumpun takaisin ja hyvin toimii. Kiitos ohjeista.
Kovin pitkään ei saanut kotona nauttia autovelhon maineesta. Eilen tuli moottorin kuva mittaristoon ja pientä nykimistä. Oiskohan nyt anturin ja säätimen vuoro? Pitää kaivella testiohjeita niille ennenkuin purkaa pumppua uudestaan.
Pertti T
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 39
Liittynyt: 21 Syys 2020, 10:24

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Pertti T »

Eipä lannistuta, olihan tuolla merkkiliikkeelläkin suunnitelmat B ja C jo valmiina. Ainakin oma ratkaisusi tuli melkolailla halvemmaksi. Tuo 500 € siitä etulambdasta kuullostaa aika kovalta. Olisi mukava saada päivitystä kun vianetsintä etenee.
Gmgm
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2022, 23:54

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja Gmgm »

Tilasin uuden painesäätimen, katsotaan auttaako. Vaikea uskoa että pumpun sisäiset kumit olisi näin äkkiä rikki kun ei ne entisetkään rikki olleet. Stefakin oli nyt nätisti paikoillaan pumpussa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: z22yh korkeapainepumppu ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Gmgm kirjoitti: 18 Helmi 2022, 15:16 Vaikea uskoa että pumpun sisäiset kumit olisi näin äkkiä rikki kun ei ne entisetkään rikki olleet
No miksi ne entiset sit vaihdettiin ??? Miksi uskot, että painesäätimessä on vikaa?
Vastaa Viestiin