Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Opel Insignia
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 22:11

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Opel Insignia »

Vinkkejä mistä aloittaa vian korjaus kun seuraavat vikakoodit

ABS/ESP TRW EBC450
Vikamuisti
Vikojen määrä 1
UO136 Ohjainlaite: tasauspyörästö, taka
Ei kommunikaatiota.

Valonohjaus 1 / Mukautuva Xenon-valo 4.0
Vikamuisti
Vikojen määrä 2
U1512 LIN-dataväylä: Osallistuja
Tiedonsiirtovirhe
U1522 LIN-dataväylä: Osallistuja
Tiedonsiirtovirhe

Jakovaihteisto / Jakovaihteisto 4.0
Vikamuisti
Vikojen määrä 1
C0408 4-vedon taka-aks.kytkin, magn.ventt.
Toimintahäiriö

Valonohjaus 2 / Kaukovalon ohjaus 4.0
Vikamuisti
Vikojen määrä 1
B0000 ajonopeussignaali.
Toimintahäiriö

Ennen vikakoodien lukua oli vaihdettu halldex esipainepumppu, taka-akselin korkeusanturi, oikea etu kiihtyvyysanturi, vaihdettu kaarreajovalojen polttimot ja luonnollisesti poistettu vanhat vikakoodit.

Koetauluun tulee virheilmoitukset: Huollata kaarreajovalo järjestelmä, Huolla taka-akseli, Huolla AWD

Viat:
1_Neliveto ei toimi.
2_Huolla kaarreajovalo järjestelmä vikavalo poistui kun auton sammutti ja käynnisti uudelleen, eikä ainakaan heti tullut takas. Jos ajovalot "AUTO" -asetuksella, niin kaukovalot ei kytkeydy päälle, mutta "Päällä" asetuksella toimii normaalisti. AUTO-asetuksella pitkät saa halutessaan kytkeytymään automaattisesti pois kun auto tulee vastaan.
Opel Insignia
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 22:11

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Opel Insignia »

Juu, on tehty ja useampaan kertaan. Löytyykö keltään muita ehdotuksia?
Opel Insignia
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 22:11

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Opel Insignia »

Omassa autossa alkoi vastaavat oireet kytkimen painelaakerin vaihdon myötä, mutta sitä en keksi mikä yhteys kardaanin irrotuksella ja takaisin laitoilla vois olla nelivedon toimimattomuuteen :0
Opel Insignia
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 22:11

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Opel Insignia »

Sulakepaikka 23
Opel Insignia
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 22:11

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Opel Insignia »

Oman auton osalta arvauksena on nyt että ABS:n lähettämä signaali ei tuu takas Haldexin ohjainlaitteelta ja siitä
seuraa kaikki viat. Eli vika olisi joko johdoissa tai Haldex ohjainlaitteessa. Onko jollakin ollut tällaista vikaa?

Haldex infoa ..
https://club.autodoc.fi/magazin/xwd-maa ... misen-syyt
Opel Insignia
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 33
Liittynyt: 14 Helmi 2015, 22:11

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Opel Insignia »

En ole tuollaista huomannut.
ObeliX
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Maalis 2023, 12:42

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja ObeliX »

Minulla ilmeni nämä vakioilmoituksetkojetaulussa kuukausi sitten ja kävin pajalla ihmettelemässä laitetta...
Haldexin öljyt ihan ok, suodatin samoin ja peräöljyt ok. Kun notin suodattimen pois ja puhalsin siihen pieneen reikään, josta hydraulineste menee LSD:lle, näin peilin kautta vuodon putken loppupäässä, joten koitan nyt saada speksejä noille putkille.
Avasin lähtöpuolen ja mittasin mauserilla ~9mm kierteen päältä. Noita kahta putkea ei tahdo löytyä varaosina järkevään hintaan <500€, joten teettäåisin ite, kunhan sais tuon nipan kierteen, johon putki kiinnittyisi.

Onko joku teutaroinut vastaavaa?
Rr97
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 28 Huhti 2015, 15:56

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Rr97 »

Täällä Opc inkku 2010. Joulun aikoja lopetti neliveto toimintansa ja tuli ne kuuluisat herjat huolla awd jne. Vikakoodi oli pumpun luistoon. Vaihtovat huollossa uuden pumpun ja öljyt. Toimi hetken ja sitten taas sama homma. Sitten paljastu että puurot ja vellit on menny sekasin. Teetätin sitten sen tiivisteen vaihdon ja samalla tuli myös nyt se suodatin. Saivat auton kasaan niin tuli soitto että pumppu ei toimi. Tänään sitten sain uuden pumpun (Tässä välissä neliveto on ollu pois pelistä jo melkein 5kk) ja laittovat sen paikalleen uusien öljyjen kera. Neliveto toimii mutta hirvee rytinä kuuluu jyrkästi käännyttäesä joko eteen tai taaksepäin. Myös kiihyttäessä suoraan tuntuu hieman penkissä tärinää. Ei tuu mitään vikakoodeja. Tosiaan toimi kyllä normaalisti sillo joulun alla uuden pumpun myötä mutta sitten tiiviste hässäkän jälkeen on jotain kummallista tapahtunu. Nopeesti vilaukselta näin että huolto käyttäny MANNOL:in öljyy haldexiin. Perään laitettu marmorilta tilatut luokitukseen sopivat öljyt. Lie se halkolaatikko menny sitten?
Archi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Huhti 2020, 22:02

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Archi »

Täällä alkanut ilmenemään samaa rutinaa kääntäen liikkeelle lähdössä. Ostin omani viime kesänä ja silloin selasin ekan kerran tämän ketjun läpi. Ketju antoi kuitenkin toivoa, että ehkä tälläisen uskaltaa hankkia ja kyseiseen yksilöön oli kerran perä jo vaihdettu edellisen omistajan toimesta (87000km ja 4500€), joten eihän se nyt toista kertaa rikki mene. :D Teetätin heti öljyjen vaihdonkin ja nyt alle 10t sen jälkeen alkanut rutina. Tuntuu, että satunnaisesti tämä rutisi melkein heti tuon vaihdon jälkeen mutta nyt alkanut pahenemaan. Oma ajo on lähinnä hyvin pitkiä matkoja ja satunnaisesti niin en ole niin kiinnittänyt huomiota tuohon ja oma tuntuma, että talvella kylmänä rutina vähemmän läsnä.

Huollon mukaan sisälle mennyt seuraavia:
Febi haldex öljy FB-101171
haldex suodatin ja tiiviste Vaico v401565
vetopyörästö-öljy liqui-moly 75W-90 GL4+, LM4434

Auto menee huomenna takaisin samaan paikkaan tutkittavaksi. Sormet ristissä, että tämän saisi kuntoon pienillä toimenpiteillä.
Rr97
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 28 Huhti 2015, 15:56

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Rr97 »

Liekköhän selvinny Archi:n homma ?
Archi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Huhti 2020, 22:02

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Archi »

Ilmeisesti tuo perään mennyt öljy ei ollut Opelin virallisesti suosittelemaa niin se vaihdettiin. Lisäksi huomasivat, että haldexin öljyä oli vähän niukasti niin ilmasivat ja täyttivät sen.

Jyrinät hävisi aikalailla täysin. Tosin vielä on riskinä, että se tiiviste sisällä on rikki jolloin nuo öljyt pääsee sekoittumaan. Sovimme, että ajan 500-1000 km ja tarkastamme tilanteen uudestaan.
Toivotaan, että tiiviste ei olisi rikki. Luulisi olevan kunnossa kun 2018 muistaakseni vaihdettu koko perä länsiauton toimesta.
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja JJ »

Rookeri kirjoitti: 23 Touko 2023, 23:06 Toivotaan että tolla korjaantui. Tosiaan itellä tehny tuon murinan jo 2 kertaa, n 120tkm välein. Öljynvaihto aina auttanu.
OPC Corsassa 10tkm välein murisee vaihdelaatikko vedättäessä, öljynvaihdolla loppuu. Nyt meni päätylaakerit. :roll: Turbo X Saabissa perään normaalisti öljynvaihdot ja ei ongelmaa kunnes meni 500 euron solenoidi. Vaihtoon pitää pudottaa perä alas ja uus perä maksoi 3000 euroa.
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Rr97
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 79
Liittynyt: 28 Huhti 2015, 15:56

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Rr97 »

Joo rutinat hävis kun laittovat öljytason kohillee haldexissa. Olivat laittanu huollossa liikaa öljyä. Nyt tosin aika makeesti kardaanin tukilaakeri kolkattaa. Tätä oli kyllä jo aiemmin mutta nyt on pahentunu.
Archi
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 01 Huhti 2020, 22:02

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja Archi »

Nyt ajettu n. 200 km öljynvaihtojen jälkeen ja sama jyrinä alkaa palaamaan. Mitään vikakoodeja ei ole tullut ja huollossa olivat testanneet pumpun ehjäksi.
Jyrinä tuntuisi aina tapahtuvan myös vain alussa eli jos ajaisi vaikka ympyrää niin rytisee vain kerran liikkeelle lähdettäessä.
Mikähän tässä neuvoksi? Voisiko olla se olla että öljyt pääsee sekoittumaan tai vaihtoehtoisesti vuotaisi jostain?

Selvisikö Rr97:llä lopulta jyrinyiden syy ja miten olivat todenneet aiemmin että öljyt oli sekaisin?
Oliko tuon tiiviisteen vaihto kallisoperaatio?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13464
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 4x4 Perä tai haldex rikki

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jos tiiviste vuotaa niin öljymäärä vähenee toiselta puolelta ja lisääntyy toiselle. Tiiviste on siellä perän sisällä niin että kannattaa ottaa perä irti ja purkaa ja puhdistaa koko paska.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin