Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
imaC
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 668
Liittynyt: 06 Syys 2006, 19:31
Paikkakunta: JANAKKALA

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja imaC »

No nyt tuossa kovemmilla pakkasilla alkoi tämä oire minullakin... mimmonenkohan on tohon nelikkoon se tiiviste vaihtaa kun en ny muista yhtään miltä siel näyttää...
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Talouteen tullut toinen himppu yli 300tkm ajettu Inkku herjailee öljynpaineesta. Kyseessä 2.0CDTI 4x4 -12. Aiempi on vuotta nuorempi ja siihen (etuveto, manuaali) tuli muutama vuosi sitten tehtyä tuo imuputken tiivisteen vaihto. Nyt aloin tyytyväisenä askartelemaan tähän nelikkoon, kunnes en enää ollutkaan niin tyytyväinen..

Eli jakovaihteisto on kivasti tiellä. Purin nyt DPf:n irti ja ajatus ottaa pohja irti ilman jakovaihteiston irrotusta. Kysymys liittyy lähinnä tuohon apumiehen vetoakseliin. Sehän taitaa mennä jakovaihteiston läpi ”etuperään”/automaattiaskiin. Jos tuon vetoakselin nykäisen pois, miten käy molempien lootien öljyjen? Vai onko lepotilassa öljytaso niin alhaalla, ettei ole pelkoa ”oksennuksesta” tallin lattialla

Kiitos!
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Magirus kirjoitti: 04 Marras 2021, 10:04 Talouteen tullut toinen himppu yli 300tkm ajettu Inkku herjailee öljynpaineesta. Kyseessä 2.0CDTI 4x4 -12. Aiempi on vuotta nuorempi ja siihen (etuveto, manuaali) tuli muutama vuosi sitten tehtyä tuo imuputken tiivisteen vaihto. Nyt aloin tyytyväisenä askartelemaan tähän nelikkoon, kunnes en enää ollutkaan niin tyytyväinen..

Eli jakovaihteisto on kivasti tiellä. Purin nyt DPf:n irti ja ajatus ottaa pohja irti ilman jakovaihteiston irrotusta. Kysymys liittyy lähinnä tuohon apumiehen vetoakseliin. Sehän taitaa mennä jakovaihteiston läpi ”etuperään”/automaattiaskiin. Jos tuon vetoakselin nykäisen pois, miten käy molempien lootien öljyjen? Vai onko lepotilassa öljytaso niin alhaalla, ettei ole pelkoa ”oksennuksesta” tallin lattialla

Kiitos!
Olin hätäinen, räjäytyskuvat ja muu matsku näyttääkin kivalta. Ilmeisesti jakolaatikossa on väliakseli, johon varsinainen vetoakseli tökätään. Eli pisteet tästä GM:n insseille. On noita pitkiä kepakkoja läpi öljypohjan nähty joissain muissa saksalaisissa, niin oletin tässäkin olevan vastaavanlainen. Ei muuta kun purkamaan siis!
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Rookeri kirjoitti: 04 Marras 2021, 10:36 Olisko sulla laittaa tähän räjäytyskuvaa?
Voin laittaa illalla. Remontti hyvällä mallilla parin-kolmen tunnin jälkeen. Vetari ja kannake lähti juuri siten irti kuten toivoin. Laatikossa oli valmiiksi koneistettu reiät ö-pohjan kahdelle viimeiselle kiinnityspultille (manuaalissa jouduin porata muutama vuosi sitten kaaveliin reiät). Ö-pohja on nyt pöydällä ja odottaa puhdistusta. Uusi tiiviste, liimat väliin ja kasaan päin. Vanha stefa oli koppura, ei ihme että kylmällä hälyytteli.
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Puhelimella tuo kuvien lisäys niin vaivalloista että kirjuuttelen sanoin kuinka tuo minun näkemyksellä menee helpoiten nelivetoon (kun sitä ei ole avattu oikein lontoonfoorumeillakaan):

- Suojamuovit VEKS
- apparin sisälokasuoja veks
- dpf:ltä lähtevä putki irti
- dpf irti (typerästi ylipitkät pultit alhaalla, taivutin kannaketta ronskisti jotta sai ujutettua dpf:n välistä. Asennuksen yhteydessä pulteista sentti laikalla veks. Sähköliittimet vittumaisia)
- vetoakseli irti (kunkkumutteri piukassa, helpoiten auki kun auto maassa, vanteen keskireiän kautta). Jotta vetoakselin saa irti, avattava tolpan alapään kaksi pulttia, eli tolppa alapäästä irti. Vetarin ulomman nivelen muljautus olkavarren ulkopuolelle. Tämän jälkeen nykäisy niin pötkö on lattialla.
- vetoakselin kannakkeet irti
- öljypohjan pultit auki (yksi veemäisesti jakolaatikon ja öpohjan välissä, saa kuitenkin pitkällä torxilla).
- huohotusputken laipan pultti irti öpohjasta
- tasoanturin liitin irti
- ölypohjan irti nitkuttelu, ottaa tovin
- öljypohjan pujottelu pois, kannattaa harjoitella ja painaa muistiin missä asennossa tulee helpoiten (kasausvaiheessa tärkeä)
- pintojen puhdistus lohkosta ja öpohjasta
(- välivaiheeksi voi nyprätä uuden o-renkaan ö-tasoanturin läpiviennille, kun vanha on väljä ja vuotaa. Uutta ei tietenkään opelilta saa. Lisäksi huuhtelu ö-pohjalle jos malttaa)
- ö-pohjaan tiivistesilikoni, sillain sopivasti muttei liikaa
(- veemäisen pultin, jota ei mahdu laittamaan paikalleen enää kunnolla öpohjan paikallaan ollessa, ”lukitsin” pienellä o-renkaalla roikkumaan pohjan mukaan. Siitä ei siellä välissä haittaa ole)
- tässä vaiheessa laitoin uuden stefan paikalleen, mutta olisi kannattanut ensin pujottaa öpohja hollille ja välistä laittaa. Tökkiessä öpohjaa paikalleen, oli stefakin liimassa ja kiva puhdistaa ahtaasta välistä)
- öpohja paikalleen, pultit kiinni ja loppujen kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

Kannattaa tilata imuputken tiivisteen lisäksi kuparimutterit 3+2 kpl sekä tiivisteet turbo-dpf, dpf-väliputki, väliputki-loppuputki. Minulla unohtui ja viimeistely jäi huomiselle.

Saattoi unohtua jotain, mutta tuossa tämä case noin suurinpiirtein. Ei mikään pikku neppasu, mutta tekee jos haluaa säästää (tarjoukset Laakkoselta 1300€, random huoltamolta 710€).

Kaikki ”Quick Jack”-kopionostimen varassa tehty. Onhan nuo britit tehnyt ihan pukkienkin varassa..
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Tuossa vielä linkin takana hieman kuvia. Harmillisesti ei tullut otettua vetarista tai sen irrotuksesta/kasauksesta kuvia. Mutta varmaan saa suht selkeän kuvan noistakin:
https://photos.app.goo.gl/82pMjXPd22JC7aXC7

PS. Muistakaa irrottaa öljytikku kasatessa. Tahtoo jäädä poikittain loiskelevyn väliin ja on sitten jumissa.. Lähtee kyllä voimalla mutta samalla muuttuu mittatikun asteikko utopiseksi, kun tahtoo olla malli venyvä.
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 627
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Mitäs täytyy purkaa jos vaihtaa tiivistee insignia a20dth etuvetoseen ? Ny pukkas tota öljynpainevaloa -8 kelillä.
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Nizuxiini
OCF Member 2019
Viestit: 2284
Liittynyt: 12 Maalis 2011, 18:07
Paikkakunta: Nokia

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja Nizuxiini »

ooppeli666 kirjoitti: 02 Joulu 2021, 14:57 Mitäs täytyy purkaa jos vaihtaa tiivistee insignia a20dth etuvetoseen ? Ny pukkas tota öljynpainevaloa -8 kelillä.

Täällä vilautti eilen -17 kelillä tuota. Oks toi tiiviste motonettikamaa vaiko muualta?
Nyk. Nyk Insignia 2.0 CDTI -11, Omega A 2.0 -88
Avatar
ooppeli666
'Senator'
'Senator'
Viestit: 627
Liittynyt: 24 Touko 2009, 14:21
Paikkakunta: Ylä-pirkanmaa

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja ooppeli666 »

Ei taida motonetissä olla. Tää on ainakin se osanumero 55589549
Insignia sports tourer a20dth
Astra h z18xe
Vectra c z18xe
Omega2.6
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 90
Liittynyt: 26 Marras 2004, 02:00
Paikkakunta: Varjakka city =)
Viesti:

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja Omega2.6 »

Mulla on näytelly tuota jo pari vuotta aina kylmillä ilmoilla ja en ole sen kummemmin välittänyt, kun ilmoitus on poistunut kaasua painamalla. Tänä syksynä alkoi ongelmat sitten oikein kunnolla. Rouvalla hyytyi auto lokakuun alussa eka pakkasilla kesken ajon, vaihdoin polttoainesuodattimen kun kuvittelin sen jäätävän. Vika oli katkennut pakopuolen nokka-akseli. Vaihdoin sen, muutaman keinuvivun ja kaikki jakopään hilppeet. Päästiin marraskuun puoleen väliin kun olin lähössä töistä, pakkasta oli -19 ja auto ei ollut roikan nokassa. Kylmänä käyntiin ja laseja rappaamaan, siihen sammu ja ei enään käynnistynyt. Jakopää oli ok ja kone pyöri. Nokkien jaon tarkistus osoitti että jako oli pielessä. No koppa auki, niin taas oli muutama keinuvipu poikki, mutta nyt oli imunokka hirttänyt kiinni ja kun purin sen, niin heti huomasi ettei voitelu ole ollut kunnossa. Nyt on sitten uusi venttiilikoppa, molemmat nokat, seuraajat. Auto käyntiin ja toimi ok. Sitten kylmänä taas herjasi tuota öljypainetta. Löysin tämän ketjun ja vähän googletin muutenkin aiheesta. Vaihdon nyt sen öljypumpun tiivisteenkin. Melko veemäinen homma niiden vaihelaatikon puolella olevien pulttien kanssa.
Volvo V60 plugin hybrid D6, Astra G Coupe 2.0T Irmscher DTM Edition -03
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Melkovarmasti tuollaisena esiintynyt voitelunpuute tuo ongelmia muualtakin jatkossa :cry:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Olen täällä tainnut mainitakin joskus, mutta mainitsenpa uudelleen.

Mulla on samaa vaivaa Saab 1.9 TTiD (tuplaturbo), jossa tämä sama öljypumppu systeemi. Auto on ollut käytössäni 2,5 vuotta ja silloin tällöin väläyttänyt sitä koko tuon omistamani ajan. En ole asialle tehnyt mitään enkä teekään, niin kauan kuin pysyy tuossa tilassa. Koskaan ei ole vielä muuta kuin vain valoa väläyttänyt eli ei esim. ajotietokoneessa herjannut mitään. Jos tilanne pahenee, niin nyt liki 260 tkm mittarissa olevana saa jo sitten lähteä vaihtoon.

Kaiken maailman arvailuja on tästä tuolla saabfoorumilla, että tämä tiivisteen kovettuminen johtuisi käytetystä öljylaadusta. Mene ja tiedä.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Ei ole niin kaksinen homma etteikö tuota kannattaisi tehdä tai teetättää hyvissä ajoin. Halvin tarjous taisi olla 700€ kun kyselin (että saisin myyjäliikkeeltä korvausta). Karu fakta on kuitenkin se, että kylmänä käy hetken mahdollisesti jopa kuivana paikat. Tässä viimeisimmässä Inkussa oli tuo vika tullessaan ja epäilen, että ollut syyllinen turbon ennenaikaiseen hajoamiseen. Vaihdoin turbon b-osana varuiksi parempi kuntoiseen.

Olisipa hyvä kun näissäkin olisi jokin logiikka, että auto hörähtäisi vasta kun ö-paineet on noussut. Tällaista ainakin raskaassakalustossa olen nähnyt.
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Magirus kirjoitti: 20 Joulu 2021, 12:27 Ei ole niin kaksinen homma etteikö tuota kannattaisi tehdä tai teetättää hyvissä ajoin. Halvin tarjous taisi olla 700€ kun kyselin (että saisin myyjäliikkeeltä korvausta). Karu fakta on kuitenkin se, että kylmänä käy hetken mahdollisesti jopa kuivana paikat. Tässä viimeisimmässä Inkussa oli tuo vika tullessaan ja epäilen, että ollut syyllinen turbon ennenaikaiseen hajoamiseen. Vaihdoin turbon b-osana varuiksi parempi kuntoiseen.

Olisipa hyvä kun näissäkin olisi jokin logiikka, että auto hörähtäisi vasta kun ö-paineet on noussut. Tällaista ainakin raskaassakalustossa olen nähnyt.
Niin ja tosiaan osiin menee se alle satanen:
- tiiviste n. 25€
- putkiston tiivisteet sekä kuparimutterit n.50€
(- uusi öljytikku, kun jättää vanhan jumiin ja venyttää pilalle n.25€)

Kaikki osat ostin suoraan Laakkoselta. Onko järkeä ajaa kone pilalle ja pulittaa korjauksesta useita satasia tai jopa tonni tai kaksi poikineen vaihtomoottoriin. Mielestäni tuo alle tonni liikkeessä tehtynä on riittävän halpa jokaiselle jolla perse kestää autoilla noin ylipäätänsä.
Magirus
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 02 Touko 2021, 12:50

Re: Insignia ja randomi öljynpaine valo käynnistyessä

Viesti Kirjoittaja Magirus »

Jos nyt niin nuukia kerta ollaan niin voi jättää ne putkiston tiivisteet hyllyyn (-50€). Edellisen kasasin kiireessä ilman eikä falskannut. Tiivisteliimalla ö-pohja, joten lasketaan sille vaikka 20€ (yhdellä purkilla tekee sitten vaikka kymmenen Inkkua niin 2€ per Inkku. Öljyt (GM, motonetistä 19€/5l), suodatin (tarvike) joku luokkaa 12€. Eli alle satkulla pääsee jos on Persauki Yacht -klubin jäsen.

Vitsillä, ei herneitä.
Vastaa Viestiin