Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Eli potilas(Vectra C) polttelee ratti+huutomerkkivaloa ja ajonvakautusvaloa kokoajan ja ei palauta suuntavilkkuja, koodeina tulee B1020-0F(SRS steering angle sensor signal circuit range/performance) ja B1012-00(steering angle sensor not calibrated).
Eli ohjauskulma-anturissa kai jotain häikkää, tehostin toimii normaalisti ja öljyä on ylärajaan. Koitin kalibroida sitä OP-Comilla ja homma tyssää turvakoodin syöttämisen jälkeen siihen että läppärillä lukee vain "pleace wait". Pitäiskö toi kalibrointi onnistua OP-Comilla? Vai onkohan yhteys tuohon kulma-anturiin kokonaan poikki?
Miten toi kalibrointi prosessi OP-Comilla kokonaisuudessaan menee jos se sillä onnistuu? Pitääkö rattia käännellä jossain kohtaa?
Eli ohjauskulma-anturissa kai jotain häikkää, tehostin toimii normaalisti ja öljyä on ylärajaan. Koitin kalibroida sitä OP-Comilla ja homma tyssää turvakoodin syöttämisen jälkeen siihen että läppärillä lukee vain "pleace wait". Pitäiskö toi kalibrointi onnistua OP-Comilla? Vai onkohan yhteys tuohon kulma-anturiin kokonaan poikki?
Miten toi kalibrointi prosessi OP-Comilla kokonaisuudessaan menee jos se sillä onnistuu? Pitääkö rattia käännellä jossain kohtaa?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Mulla on aito piraatti
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
- M lampinen
- OCF Member 2024
- Viestit: 2150
- Liittynyt: 28 Tammi 2011, 17:28
- Paikkakunta: mikkeli
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Kerran kokeillu ei onnistunut piraatti op-com.opelscanner can ja tech2 onnistuu.
Vikakoodien lukua mikkelissä: TECH2/mdi+Turvakoodin selvitys.
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
No hitto. Tarvisko tota koittaa eka kalibroida jollain kunnon laitteella ennenku ostaa uutta cimmia tai anturia?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Mulla on opcomista epävirallinen china klone ja yhdestä c-vectrasta on kalibrointi onnistunut kunhan vain tuo turvakoodi on tiedossa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Eli mitä pitäisi tapahtua turvakoodin syöttämisen jälkeen? Mulla OP-Com jää siihen "please wait" tilaan.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
kyllä mulla ainakin aina onnistunut kalibrointi 3 eri autosta homman tehnyt 04-06 ikäisistä. Kalibroinnissa ei käännetä rattia vaan ratti asetetaan suoraan ja asento nollataan siihen kohtaan. Muistaakseni ilmoittaa että laita ratti suoraan ja kun hyväksyt kalibroinnin niin ei enää ilmoittanut mitään. oletko katsonut anturi tiedoista mitä asento anturi näyttää?
-
- 'Admiral'
- Viestit: 252
- Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Rookeri kirjoitti:Mulla on kulmat säädetty, välykset tarkistettu ja auto menee suoraan kun ratti on suorassa mutta kun ratista päästää nii ratti hakeutuu ihan aavistuksen oikealle jolloin autoki ajautuu ojaan ellei korjaa suuntaa. Saisko tolla kalibroinnilla sen pysymään keskellä kun päästää ratista kun nyt tuntuis ettei se keskikohta olekaan siinä missä pitäisi?
Ei se anturi tee mitään muuta kuin tunnistaa ratin asennon. Jos tie on kallellaan oikealle niin auto yleensä menee sinnepäin pikkuhiljaa ratista päästettäessä. Mutta jos puoltaa täysin vaakasuoralla(ja esim keskiviivan päällä ajettaessa) niin syy voi olla että casteria on oikella vähemmän, kulkukulma pielessä, pienempi rengaspaine tai vioittunut rengas vasemmalla edessä, jarru laahaa jne..
-
- 'Admiral'
- Viestit: 252
- Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Ratin asentoa tarvitaan esim ajohallintajärjestelmää varten.
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Veikkaan kulkukulmaa syyksi on melko tarkka siitä että ei ala puoltamaanlauantaijokeri kirjoitti:Rookeri kirjoitti:Mulla on kulmat säädetty, välykset tarkistettu ja auto menee suoraan kun ratti on suorassa mutta kun ratista päästää nii ratti hakeutuu ihan aavistuksen oikealle jolloin autoki ajautuu ojaan ellei korjaa suuntaa. Saisko tolla kalibroinnilla sen pysymään keskellä kun päästää ratista kun nyt tuntuis ettei se keskikohta olekaan siinä missä pitäisi?
Ei se anturi tee mitään muuta kuin tunnistaa ratin asennon. Jos tie on kallellaan oikealle niin auto yleensä menee sinnepäin pikkuhiljaa ratista päästettäessä. Mutta jos puoltaa täysin vaakasuoralla(ja esim keskiviivan päällä ajettaessa) niin syy voi olla että casteria on oikella vähemmän, kulkukulma pielessä, pienempi rengaspaine tai vioittunut rengas vasemmalla edessä, jarru laahaa jne..
-
- 'Admiral'
- Viestit: 252
- Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Siis vika oikealla jos puoltaa oikealle, sekoilin tuolla aiemmassa välillä vasenta sekaan..Teppo kirjoitti:Veikkaan kulkukulmaa syyksi on melko tarkka siitä että ei ala puoltamaanlauantaijokeri kirjoitti:Rookeri kirjoitti:Mulla on kulmat säädetty, välykset tarkistettu ja auto menee suoraan kun ratti on suorassa mutta kun ratista päästää nii ratti hakeutuu ihan aavistuksen oikealle jolloin autoki ajautuu ojaan ellei korjaa suuntaa. Saisko tolla kalibroinnilla sen pysymään keskellä kun päästää ratista kun nyt tuntuis ettei se keskikohta olekaan siinä missä pitäisi?
Ei se anturi tee mitään muuta kuin tunnistaa ratin asennon. Jos tie on kallellaan oikealle niin auto yleensä menee sinnepäin pikkuhiljaa ratista päästettäessä. Mutta jos puoltaa täysin vaakasuoralla(ja esim keskiviivan päällä ajettaessa) niin syy voi olla että casteria on oikella vähemmän, kulkukulma pielessä, pienempi rengaspaine tai vioittunut rengas vasemmalla edessä, jarru laahaa jne..
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Toi auto on -05 malli. Mulla tosiaan pyytää normaalisti turvakoodin ja sen syöttämisen jälkeen ei tapahdu mitään, näytöllä lukee vain "please wait", ihan sama kuinka kauan odottaa.Teppo kirjoitti:kyllä mulla ainakin aina onnistunut kalibrointi 3 eri autosta homman tehnyt 04-06 ikäisistä. Kalibroinnissa ei käännetä rattia vaan ratti asetetaan suoraan ja asento nollataan siihen kohtaan. Muistaakseni ilmoittaa että laita ratti suoraan ja kun hyväksyt kalibroinnin niin ei enää ilmoittanut mitään. oletko katsonut anturi tiedoista mitä asento anturi näyttää?
En ole katsonut anturitietoja, tarvii kurkata.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Jos ratin asentotunnistimen tieto ei täsmää kunnolla ratin ollessa suorassa, tulee jonkun matkan ajon jälkeen vikakoodi ja vikavalo mittaristoon. Tämäkin on kokeiltu. Toisin sanoen ajettaessa suoraan, ratti suorassa, asentotunnistimen näyttäessä tuolloin joitakin asteita kääntökulmaa, syntyy vikatilanne järjestelmään.
Tuo ratin asentotuntotunnistimen säätö ei vaikuta auton puoltamiseen mitenkään. Tätä kokeiltiin tutun Vectraan, missä on tätä puoltamistaipumusta oikealle. Tästä olenkin kirjoitellut tuonne omaan ketjuun. Säännönmukaisen puoltamisen syynä ei voi oikein olla muuta kuin takapään kulkukulma etupäähän nähden ja/tai etupään casterkulmat.
Tuosta kulkukulmasta sen verran, että mikäli takapään kulkukulma on vasemmalle eli kohti "tien keskiviivaa" auto pyrkii kaartamaan oikealle. Kulkukulman ja casterin voi tarkistaa kotikonsteinkin seuraavasti:
Kulkukulma
- laservatupassi takavanteeseen niin että se on riittävästi irti vanteesta.....pystylasersäde näyttää eteenpäin "seinälle" (ei siis jää auton korilinjaan)
- apumies mittaa säteen etäisyyden etuvanteen keskipisteestä
- sama tehdään molemmille puolille
jos kulkukulma on nolla, eli "oikein" lasersäteet osuvat molemmilla puolilla mittanauhaan samaan kohtaan.
Casterkulma edessä, renkaat suorassa
- pistemäinen laser pidetään oikealla etuvanteessa osoittamaan auton eteen seinälle
- apumies kääntää rattia vasemmalle
- seurataan miten laserpiste kääntyy seinällä, sekä vasemalle että nousee ylöspäin
- apumies merkkaa laserlinjan seinään
- sama tehdään toiselle puolelle mutta käännetään nyt oikealle
jos casterit ovat molemmissa samat, pistelaser seinällä menee molemmissa samalla tavalla
Casteria saa olla mielellään oikealla enemmän eli se rengasta kääntäessä nousee aavistuksen ylemmäs.
Tuo ratin asentotuntotunnistimen säätö ei vaikuta auton puoltamiseen mitenkään. Tätä kokeiltiin tutun Vectraan, missä on tätä puoltamistaipumusta oikealle. Tästä olenkin kirjoitellut tuonne omaan ketjuun. Säännönmukaisen puoltamisen syynä ei voi oikein olla muuta kuin takapään kulkukulma etupäähän nähden ja/tai etupään casterkulmat.
Tuosta kulkukulmasta sen verran, että mikäli takapään kulkukulma on vasemmalle eli kohti "tien keskiviivaa" auto pyrkii kaartamaan oikealle. Kulkukulman ja casterin voi tarkistaa kotikonsteinkin seuraavasti:
Kulkukulma
- laservatupassi takavanteeseen niin että se on riittävästi irti vanteesta.....pystylasersäde näyttää eteenpäin "seinälle" (ei siis jää auton korilinjaan)
- apumies mittaa säteen etäisyyden etuvanteen keskipisteestä
- sama tehdään molemmille puolille
jos kulkukulma on nolla, eli "oikein" lasersäteet osuvat molemmilla puolilla mittanauhaan samaan kohtaan.
Casterkulma edessä, renkaat suorassa
- pistemäinen laser pidetään oikealla etuvanteessa osoittamaan auton eteen seinälle
- apumies kääntää rattia vasemmalle
- seurataan miten laserpiste kääntyy seinällä, sekä vasemalle että nousee ylöspäin
- apumies merkkaa laserlinjan seinään
- sama tehdään toiselle puolelle mutta käännetään nyt oikealle
jos casterit ovat molemmissa samat, pistelaser seinällä menee molemmissa samalla tavalla
Casteria saa olla mielellään oikealla enemmän eli se rengasta kääntäessä nousee aavistuksen ylemmäs.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Nollaa näyttää anturi virrat päällä ratti suorassa eikä muutu vaikka rattia kääntelee. Kuuluisko arvon vaihdella virrat päällä rattia kääntäessä?vectraTBO kirjoitti:Toi auto on -05 malli. Mulla tosiaan pyytää normaalisti turvakoodin ja sen syöttämisen jälkeen ei tapahdu mitään, näytöllä lukee vain "please wait", ihan sama kuinka kauan odottaa.Teppo kirjoitti:kyllä mulla ainakin aina onnistunut kalibrointi 3 eri autosta homman tehnyt 04-06 ikäisistä. Kalibroinnissa ei käännetä rattia vaan ratti asetetaan suoraan ja asento nollataan siihen kohtaan. Muistaakseni ilmoittaa että laita ratti suoraan ja kun hyväksyt kalibroinnin niin ei enää ilmoittanut mitään. oletko katsonut anturi tiedoista mitä asento anturi näyttää?
En ole katsonut anturitietoja, tarvii kurkata.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Re: Vectra C ohjauskulma-anturin kalibrointi OP-Comilla?
Purin cimmin ja kaikki sen sisällä näytti hyvältä. Taivuttelin vähän ohjauskulma-anturin pinnejä ja liikutin pyörää eri paikkaan. Ja kalibrointikin onnistu OP-Comilla, en ollut aikaisemmin huomannut painaa uudelleen sitä "program steering wheel sensor" nappia turvakoodin syötön jälkeen.
Pyytää tosiaan laittamaan ratin suoraan mutta ohjelmoinnin tulos on "programming failed". Anturitiedoissa on koko ajan nolla. Olisko se anturi sitten vaan kaput?
Pyytää tosiaan laittamaan ratin suoraan mutta ohjelmoinnin tulos on "programming failed". Anturitiedoissa on koko ajan nolla. Olisko se anturi sitten vaan kaput?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10