Grandland X

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja PHN »

^ siis joku muu logiikka kuin neliveto. Jarruttaa se ei-nelivetokin aina neljällä pyörällä, vaikka ei eteenpäin sitten kaikilla kaavikaan.
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

PHN kirjoitti: 13 Loka 2022, 13:09 Todella vähän tullut käytettyä 4WD moodia, tänään sitten aamun nollakelin ja kuuraisen asfaltin kunniaksi ajattelin, että ajetaan nyt aamun perhelogistiikka lenkki nelivedolla.

En ollut aiemmin huomannutkaan, mutta 4WD moodissa B moodi ja akun regenerointi ottaa voimaa molemmista akseleista. Electric moodissahan se ottaa vain taka-akselilta. Erikoista. Vai onko tässä jokin logiikka mitä en tajua?
hybrid, electric tilat. Sähköllä takaveto ja etupää avustaa. Lähtee siis takavetona liikkeelle.
4WD päävastuu etupäällä, takapää avustaa. lähtee nelivetona liikkeelle ja tiputtaa takapään pois jos ei tarvetta.

Liukkaalla hybrid, electric tiloissa ei oikein pääse liikkeelle, muuten kuin painamalla vähän nopeammin kaasupoljinta tai sitten pohjaan, että ottaa etupään mukaan. Luistonesto ei anna takapään luistaa yhtään, joten tiputtaa tehot pois.

Eli talvet tulee ajeltua 4WD tilassa, niin paljon rauhallisempi ajettava.

B-tilassakin electric ja hybri dtiloissa regen on aika vähäistä liukkaalla. Kun se pääosin tekee sen takamoottorilla.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja PHN »

^Ihmettelin juurikin tuota että regen käyttää molempia akseleita vain nelivetomoodissa. Miksiköhän näin? Varsinkin kesäkeleillä kun pitoa riittää niin luulisi että keräisi energiaa talteen molemmilta akseleilta riippumatta millä moodilla ajaa...
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

PHN kirjoitti: 13 Loka 2022, 17:16 ^Ihmettelin juurikin tuota että regen käyttää molempia akseleita vain nelivetomoodissa. Miksiköhän näin? Varsinkin kesäkeleillä kun pitoa riittää niin luulisi että keräisi energiaa talteen molemmilta akseleilta riippumatta millä moodilla ajaa...
En tiedä onko tuossa tapahtunut jotain muutosta tässä päivityksien yhteydessä, mutta vuosi sitten meni kesärenkaat vaihtoon, kun takana ei ollut pintaa enää kuin 2mm, edessä jotain 5mm Ajettu alta 20tkm.

Nyt mitä mittasin niin kuluma ollut aika tasaista. Eli vaikuttaisi että jotain on tapahtunut. Mielestäni en nyt ajoa ole niin paljoa muuttanut.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1059
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

PHN kirjoitti: 13 Loka 2022, 17:16 ^Ihmettelin juurikin tuota että regen käyttää molempia akseleita vain nelivetomoodissa. Miksiköhän näin? Varsinkin kesäkeleillä kun pitoa riittää niin luulisi että keräisi energiaa talteen molemmilta akseleilta riippumatta millä moodilla ajaa...
Hyötysuhde on parempi yhdellä generaattorilla.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

ovc2z22yh kirjoitti: 13 Loka 2022, 23:11
PHN kirjoitti: 13 Loka 2022, 17:16 ^Ihmettelin juurikin tuota että regen käyttää molempia akseleita vain nelivetomoodissa. Miksiköhän näin? Varsinkin kesäkeleillä kun pitoa riittää niin luulisi että keräisi energiaa talteen molemmilta akseleilta riippumatta millä moodilla ajaa...
Hyötysuhde on parempi yhdellä generaattorilla.
Ja tuo takamoottori on vähän suorempi vedoltaan mitä edessä.
Eli sitä energiaa ei häviä voimansiirtoon.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja PHN »

Niin, koitan päästä ranskalaisen insinöörin pään sisään. Kuitenkin (ohjauspaneelin grafiikan mukaan) ainoastaan neliveto kerää energiaa sekä edestä että takaa, vaikka tietyllä tapaa vauhdin hidastamisesta ja energian talteenotosta on kyse riippumatta etenemistavasta.

Oma ajotyyli on siis rullata minkä voin ja käyttää B-asentoa ennakoivaan hidastamiseen. Joskus se riittää, joskus taas pitää jarruttamalla auttaa, mikä (taas grafiikan mukaan) lisää taka-akselilta kerätyn energian vastusta. Kunnes jarruttaa ihan jarruilla kun tarpeeksi painaa.

En tiedä menisikö B-asennon käyttö liian hankalaksi, jos niitä olisi kaksi, B1 joka kerää energiaa vain taka-akselilta ja hidastaa vauhtia vähemmän, ja B2 joka keräisi voimakkaammin hidastaen energiaa molemmilta akseleilta. Vaihdevipu kiertäisi D-B1-B2-D-...

Olisiko liian monimutkainen käyttää? Muistelen oliko Mitsun Outlander jossa regeniä säädettiin ratista (hyvä idea) mutta viidellä eri tasolla, mikä taas oli aivan liikaa.
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Nible »

PHN kirjoitti: 14 Loka 2022, 12:40 Niin, koitan päästä ranskalaisen insinöörin pään sisään. Kuitenkin (ohjauspaneelin grafiikan mukaan) ainoastaan neliveto kerää energiaa sekä edestä että takaa, vaikka tietyllä tapaa vauhdin hidastamisesta ja energian talteenotosta on kyse riippumatta etenemistavasta.

Oma ajotyyli on siis rullata minkä voin ja käyttää B-asentoa ennakoivaan hidastamiseen. Joskus se riittää, joskus taas pitää jarruttamalla auttaa, mikä (taas grafiikan mukaan) lisää taka-akselilta kerätyn energian vastusta. Kunnes jarruttaa ihan jarruilla kun tarpeeksi painaa.

En tiedä menisikö B-asennon käyttö liian hankalaksi, jos niitä olisi kaksi, B1 joka kerää energiaa vain taka-akselilta ja hidastaa vauhtia vähemmän, ja B2 joka keräisi voimakkaammin hidastaen energiaa molemmilta akseleilta. Vaihdevipu kiertäisi D-B1-B2-D-...

Olisiko liian monimutkainen käyttää? Muistelen oliko Mitsun Outlander jossa regeniä säädettiin ratista (hyvä idea) mutta viidellä eri tasolla, mikä taas oli aivan liikaa.
B-asennolla tulee itsekin ajettua ja aika vähiin jää jarrujen käyttö. Eli jos ei tarvitse ihan täysin pysähtyä, niin ei tarvitse jarruun koskea.

Sitä en ole ajatellut millä akselilla regen tapahtuu, mutta charge on käytännössä maksimit kun 100km/h vauhdista tiputtaa poistumisrampissa vakkarin pois päältä. Saman tekee jos sen hidastuksen tekee jarrupolkimella, eli silloinkin ne moottorit tai moottori siellä jarruttaa.

Olisihan tuossa nuo läpät ratissa, jossa regeniä jossain sähköautossa säädetään. Noiden tarpellisuus kun on aika pieni ja ei ei mitään käyttöä sähköllä ajettaessa.

Näitä PSA hybridejähään on haukuttu kaikkia käytännössä jarru tuntumasta. No eihän tuo samanlainen ole mitä ajanut noilla bensa Grandlandilla tai Bensa Crosslandilla tai aiemmin Peugeoteilla. Jarrua pitää painaa ei riitä jalan laittaminen jarrupolkimelle.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 229
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja PHN »

Taitaa olla kaikki plugarit joissa regen hieman erikoisia jarrutuntumalta...
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Onko muilla Spotify mennyt Android Autossa tilttiin?
Tänään AA käynnistyy ok, karttanäkymä tulee normaalisti esiin.
Mutta Spotify ei suostu pelaamaan, näyttää kappaleinfona jotain mikä soi eilen ja aplikaatioon siirryttäessä tulee virheilmoitus.

Edit: Lähti toimimaan normaalisti seuraavana aamuna.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
hurubaw
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Maalis 2022, 19:30

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja hurubaw »

Radion saa resetoitua pitämällä puhelimen nappia pohjassa 5 sec.
Avatar
Ahnuld
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2141
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja Ahnuld »

Mitkä on optimaaliset asetukset tuolle esilämmitykselle?
Eli vaikuttaako paljonkin asetukset, mitkä on jätetty autoon "päälle"?

Nyt on muutamina aamuina esilämmittäessä tuulilasiin tiivistynyt sisäpuolelle reilusti vettä.
Ilmeisesti ulkoa imetty ja vain hieman lämmitetyn kostean ilman kosteus tiivistyy kohdatessaan kylmän tuulilasin.

Eli onko parempi jättää lämpötila-asetus "tappiin" ja sisäkierto päälle?
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Avatar
HeseJoki57
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 01 Tammi 2018, 11:42
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja HeseJoki57 »

Käytiin koeajamassa Mitsun Eclipse Cross. Komee auto, erikoinen muotoilu ja sisältäkin ihan hieno. Mutta hieman laiska Opeliin verrattuna, vaikka minulla vielä on tuo laiskempi versio. Rengas äänet kuului erittäin voimakkaana, voipi sanoa että Opel on todella hiljainen auto Mitsuun verraten.
Enemmänkin näitä autoja on ollut, tässä vain muutama viimeisin. Volvo V50 -04 > Skoda Octavia -12 > Skoda Octavia -14 > Opel Grandland X 225 FWD PHEV -21 > Opel Grandland Executive 225 PHEV FWD -23 > ??
Avatar
scarecrow
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 150
Liittynyt: 20 Tammi 2022, 13:51

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja scarecrow »

Ovatko muut huomanneet Android Autoa ja Spotifya käyttäessä sitä, että mitä kauemmin se on päällä, sitä suuremmaksi siinä muodostuu ohjauskomentojen viiveet? Tänään parin tunnin yhtäjaksoisen ajelun jälkeen kun painoin seuraavaa kappaletta rattinapista, kappaleen tiedot vaihtuivat näytössä lähes välittömästi, mutta itse kappaleen vaihtumiseen meni useita sekunteja. Näytössä kuitenkin uuden kappaleen tiedot näkyivät, ja kappaleen keston tila myös alkoi numeroiden mukaan normaalisti, ja olisiko siinä ollut n. 17 sekuntia jo mennyt näytöllä, kun kappale lähti vasta soimaan kaiuttimista. Pidin ajamisessa miehen ja auton tankkaustauon (poistuin ABC:lle sisälle, joten yhteys puhelimen ja auton välillä katkesi ns. kunnolla), yhdistin jälleen Android Auton, ja viive oli poissa. Jonkinlainen bufferin täyttyminen tai vastaavaa? Eipä tuo haitannut, mutta jännä ilmiö.
hurubaw
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Maalis 2022, 19:30

Re: Grandland X ja Grandland X phev

Viesti Kirjoittaja hurubaw »

Kannattaa ehkä kokeilla toista puhelinta. Android auto pyörii lähes kokonaisuudessaan puhelimessa, hyvin vähän tapahtuu enää auton päässä.

Applen Carplayssa Iphonella en ole huomannut mitään ongelmaa pitkilläkään matkoilla. Toimii nopeasti ja varmasti.
Vastaa Viestiin