Sivu 1/2

20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 17 Helmi 2018, 04:10
Kirjoittaja Peoskari
Olihan perjantai iltana hetken hauskaa, kun vakio kansipahvi päätti tulla sitten tiensä päähän. Mikä ois parempi vaihtoehto vakio pahvin tilalle?
Foorumia yritin kahlata ja vastaan tuli enimmäkseen z20let (muistaakseni) koneensta tiiviste. Yritin googlestaki hakia mistö löytyis vakion tilalle joku muu, mutta en löytäny/jaksanu hakia ennää.

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 17 Helmi 2018, 06:31
Kirjoittaja 1,2sorsa
Vakio autoon ja hieman piristettyyn riittää laadukas uusi vakio kannentiiviste
1 victor reinz
2 gm
3elring

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 17 Helmi 2018, 08:43
Kirjoittaja DEAD
Liekkö ihan vakio jos 20ne ja ahdetut osiolla? Vai onko kysymys sitten ihan väärässä paikkaa

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 17 Helmi 2018, 11:09
Kirjoittaja 1,2sorsa
Hyvä kysymys, kaippa tuolta jatkoa tulee.

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 17 Helmi 2018, 11:17
Kirjoittaja 1,2sorsa

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 17 Helmi 2018, 15:34
Kirjoittaja Peoskari
DEAD kirjoitti: 17 Helmi 2018, 08:43 Liekkö ihan vakio jos 20ne ja ahdetut osiolla? Vai onko kysymys sitten ihan väärässä paikkaa
Joo ahdettu pirssi 0.5bar ahoilla. Unohtu kertoa

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 17 Helmi 2018, 17:05
Kirjoittaja madi
Ei siihen mitään parempaa pahvia tartte laittaa sulla on jotaki muuta vikaa nakuttaa kansikiero...
Ite ajellut 0.8bar paineilla ihan vakio pahvilla ongelmitta 60tkm säädettävä ruisku

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 17 Helmi 2018, 20:08
Kirjoittaja pampero

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 23 Helmi 2018, 02:41
Kirjoittaja Peoskari
Kansi käytetty irti. Pultit aukes omasta mielestä liian hepposasti. Räikällä ei tarttenu ees vääntää hirveen lujasti, verrattuna siihen kuinka lujaan ne laitettu kuiten. Onko porukka tehny vähäsen ajon jälkeen, yli momenttiin kiristämistä? Kuin paljon uskaltais vääntää yli viel jälkikäteen.
Kansi oli kunnossa ja venttiilit ei kanna. mut 2 ja 3 pytyllä ei puristuksia, 1 oli ihan normi ja 4 ei mitattu, Siis tietenki ennenku kansi otettiin irti.
Koneistaja ehotti et ois myös voinu jako hypätä. Ja kun pahvi ei ollu palanu, mut victor reinzin pahvissa oli reikien kohalla vähän heittoa, nii käski vaihtaa erin merkkiseen pahviin. Huomenna ois uuet osat postissa ja kasata pitäis taas laitos.
Elikkäpä pieni epäilys ois, että kansi löystyny jonka johdosta öljyä valunu konetta myöten ja puristukset katos myös sen takia. tai koska 1 oli kuiten puristuksia, nii että ois se jako ponpannu pieleen.
Onko iha hatusta vejettyä, vai voisko olla perääki tässä 😂 ja miten on se yli kiristäminen, ettei tapahtuis uuestaan sama homma

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 26 Helmi 2018, 07:06
Kirjoittaja hukka
Olikos niillä 2&3 pytyillä minkäänlaisia puristuksia ettei ois männissä

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 27 Helmi 2018, 00:57
Kirjoittaja Peoskari
hukka kirjoitti: 26 Helmi 2018, 07:06 Olikos niillä 2&3 pytyillä minkäänlaisia puristuksia ettei ois männissä
Joo siis tosiaan. 3bar löyty 2 ja 3pytystä ja männissä ei ees nakutuksesta jälkiä, eikä mitään 🤔

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 27 Helmi 2018, 20:00
Kirjoittaja Opve
Onko porukka tehny vähäsen ajon jälkeen, yli momenttiin kiristämistä? Kuin paljon uskaltais vääntää yli viel jälkikäteen.
Ilmeisesti on kahta ohjetta kiristykseen:

25nm
60 ast.
60 ast.
60 ast.
käyttö lämpimäksi
60 ast.

ja

25nm
90ast.
90ast.
90ast.

Itse oon käyttäny ensimmäistä. Ensimmäisessä ohjeessa on jälkikiristys.

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 28 Helmi 2018, 01:07
Kirjoittaja Peoskari
Opve kirjoitti: 27 Helmi 2018, 20:00
Onko porukka tehny vähäsen ajon jälkeen, yli momenttiin kiristämistä? Kuin paljon uskaltais vääntää yli viel jälkikäteen.
Ilmeisesti on kahta ohjetta kiristykseen:

25nm
60 ast.
60 ast.
60 ast.
käyttö lämpimäksi
60 ast.

ja

25nm
90ast.
90ast.
90ast.

Itse oon käyttäny ensimmäistä. Ensimmäisessä ohjeessa on jälkikiristys.
Ite kans ekalla kerralla menin ylemmän ohjeen mukaan. Ja pultit oli löystyny 🤔 nyt sit kokeilen tuolla 90ast taktiikkaa ja kuulin juttua että 45° kärsis viel ylikiristääkki vähäsen ajon jälkeen

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 07 Maalis 2018, 19:33
Kirjoittaja ?!
Kai pahviin jäljet jää jos puhaltaa pytystä toiseen?
Ettei vaan olis männät painunut ja renkaat jumissa?
Jos kansi/venat kunnossa niin pielessä oleva jakokin sotkis kaikkien pyttyjen rutut,kait?
Ja purkaessa merkit yleensä laitetaan kohdalleen?

Re: 20ne mistä lujempi kansipahvi?

Lähetetty: 14 Maalis 2018, 14:01
Kirjoittaja TR81
C20NE:tä on 2 eri mäntäversiolla. Vanhemmissa on se pitkä öljyura, uudemmissa reijät kun tajuttu, että se on heikko lenkki. Esim 93vm A-Omegassa oli tuommoiset uudemmat männät. Mulla olis yks sarja tuommoisia kestävämpiä tuossa ylimääräisenä.
Ite vedin pikkulohkoista vastaavia pitkillä öljyuralla olevia mäntiä muistaaksen 4 sarjaa paskaksi. Pahvit piti yleensä, männät ei. Tosin paineet oli vähän eri luokkaa. Se saattaa linttaa sen männän niin vähän, ettei sitä edes silmällä huomaa. Saattaa olla, että männänrengas vähän ahistaa, mutta ku otat renkaan pois, niin siellä alla on halkeema. Halkeaa yleensä öljyurasta renkaan suuntaan, mutta kyllä noita tuntu halkeavan välillä miten sattuu.

Pitäisi riittää vakio pahvi, jos dekki ja kansi suora, eikä naulaile, mutta jos haluaa oikeasti pitävän pahvin, se on sama minkä halvimman vakiopahvin sinne tunkee, jos lohkoon tekee miggiurat. Itse ajanut 1.5 Bar paineilla nyt 3 kesää. Olisko tuossa tehoa joku yli 300 hp / 400 Nm?. Yhdessä koeponnistuksessa karkasi ahdot niin, että ahtopainemittari pyörähti ympäri. Koneesta meni kaikki muu paskaksi, mutta pahvi piti.
Miggiurien tekeminen ei ole mitään rakettitiedettä ja onnistuu ihan kotikonstein. Kaiken järjen mukaan ei koneistamonkaan pitäisi paljoa pyytää miggiurien tekemisestä.

Jos se kone on naulannu, niin kyllä siinä venyvät pultitkin alkaa antautumaan ja tuntuu löysältä, kun purkaa. Itellä ollut samaa vikaa noissa ensimmäisissä versioissa.