Commodore A - 3.0L kuutonen?

Keskustelua tekniikan vaihdoista
Jus74
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Elo 2019, 13:11

Commodore A - 3.0L kuutonen?

Viesti Kirjoittaja Jus74 »

Tervehdys kaikille,

Osaisiko joku neuvoa, onko kohtuullisella vaivalla mahdollista hakea Trafin määrittelemää poikkeuslupaa A-sarjan Commodorelle 3 - litraisella 90-luvun ruiskukuutosella? Kyseiseen autoon on vaihdetty levyjarrut eteenkin.

Trafin poikkeusluparaja iskutilavuuden suhteen on OK, mutta tehossa (204Hv) mennään 20% rajan yli, kun tehokkain vakiomalli on käsittääkseni 150 HV. Tehopainosuhde 7kg / Kw ei toisaalta ole ongelma.

Sinänsä tälle ei olisi mitään teknistä muutosperustetta, tällainen olisi ulkomailla myynnissä, joten moottori tulisi itselle valmiiksi pellin alla, jos toisin Suomeen. Itsellä ei ole kokemusta näistä lupa-asioista, joten olen kiitollinen, jos joku kommentoi. Kannattaako edes yrittää, on kuitenkin aika lähellä sitä tehorajaa? Ja minkälaista paperisotaa olisi luvassa?

Kuumottava ajopelihän se olisi...

Kiitos!
Keme
OCF Member 2019
Viestit: 2841
Liittynyt: 16 Huhti 2002, 03:00
Paikkakunta: Rannikko

Re: Commodore A - 3.0L kuutonen?

Viesti Kirjoittaja Keme »

OCFn tai 60&70clubin facebook ryhmässä oli just hetki sit tosta juttua. Joku haki C Rekordiin luvat tommoselle koneelle ja ei ollu mitään ongelmaa tai ihmeellistä.
JEEEEEEEEEEEEE!
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Commodore A - 3.0L kuutonen?

Viesti Kirjoittaja hukka »

Levyt siinä on alkujaankin edessä. Joo tehoraja on 179hp tehokkain 2.5E 150hv. Mahdollista poikkeusluvalla tai omavalmiste moottorina penkki lapun kanssa. Tossa omavalmisteessa on konttorikohtaisia eroja. Ainut ero commoissa perus vs 2.5E perävälitys joka periaatteessa vaaditaan muutokseen
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Jus74
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Elo 2019, 13:11

Re: Commodore A - 3.0L kuutonen?

Viesti Kirjoittaja Jus74 »

Kiitos vastauksista!

Pitää tutustua tuohon Rekord -juttuun.

Kyselin asiaa katsastuskonttoriltakin, ja olivat ymmärrettävästi aika haluttomia sanomaan mitään luvan suhteen pelkästään näillä tiedoilla.

hukka, eli tarkoitatko, että jos on 2.5 litraisen GS/E:n perä, niin kelpaa, vai sekö vaihtoon? Onko jokin perävälitys-rajakin olemassa? Ja tarvitaanko siis penkkitulos, vaikka kone olisi täysin vakio 3.0 DOHC, ja dokumentit tehoista on tehtaan puolesta olemassa?

kiitos avustanne!
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Commodore A - 3.0L kuutonen?

Viesti Kirjoittaja hukka »

Siis se 2.5GS/E perä vaaditaan ja penkkilappu jos omavalmiste moottorilla tekee.
Itsellä eroavaisuustodistus opelilta tosta omasta perus 2.5 vs gs/e niin siellä ainut vaihdettava osa perävälitys
Konttorin mielipide oli tohon perään että jos sanot sen olevan oikea niin se on ei myö sitä pureta

Mulla siis otteessa 173hv
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Commodore A - 3.0L kuutonen?

Viesti Kirjoittaja hukka »

En ite ole törmännyt rekordiin 24v tekniikalla 12v joitain mikä nykyään aika helppo kun kelpaa rinnakkais malli elikkä commodore. Tohon tietenkin jos keksit vertailulapun chevrolet opalaan niin sitten ei ois ongelmaa

Edit. Eipä riitä opalankaan tehot 169hv kuutioita ois
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
Avatar
hukka
OCF Member 2019
Viestit: 544
Liittynyt: 28 Loka 2010, 17:54
Paikkakunta: iisalmi

Re: Commodore A - 3.0L kuutonen?

Viesti Kirjoittaja hukka »

Heräs kysymys onko eu alueella muutos katsastettu tolle tekniikalle. Jos on niin eikös muutoskatsastus päde täälläkin
Omega B v6 3,0 vm-97autom. sedan
Ex:calibra 4X4 b235 vm-92 projekti
Ex:commodore a 4d 3.0+m112 vm-67 310hv 460Nm
wee wee
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 113
Liittynyt: 27 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: vandaali

Re: Commodore A - 3.0L kuutonen?

Viesti Kirjoittaja wee wee »

hukka kirjoitti: 30 Elo 2019, 17:52 Heräs kysymys onko eu alueella muutos katsastettu tolle tekniikalle. Jos on niin eikös muutoskatsastus päde täälläkin
Ei taida onnistua tolla... Katsastukset on kansallisia. Ei oo EU alueella yhteisiä pykäliä.

-Vesku
rwd calibra
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4421
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Commodore A - 3.0L kuutonen?

Viesti Kirjoittaja ?! »

wee wee kirjoitti: 30 Elo 2019, 18:30
hukka kirjoitti: 30 Elo 2019, 17:52 Heräs kysymys onko eu alueella muutos katsastettu tolle tekniikalle. Jos on niin eikös muutoskatsastus päde täälläkin
Ei taida onnistua tolla... Katsastukset on kansallisia. Ei oo EU alueella yhteisiä pykäliä.

-Vesku
Tuontiauton rekisteröintikatsastuksessa taas sitten kelpaakin monet asiat jotka jo valmiiksi muutoskatsastettu tuontimaassa.Myös tuontiautossa valmiiksi olleet(näyttää siltä) esim.alustasarjat hyväksytään(vaikka ei lukisi tiedoissa) ja esim.päästöluokkaan on pystynyt vaikuttamaan pikku kikkailulla yms.

Tai näin ainakin omalla kohdalla ollut.

Jos asennat jonkun tehtaan vakio moottorin niin eihän siitä mitään teholappuja tarvita jos muuttamaton,valmistajan tiedot riittää.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Vastaa Viestiin