Opel Insignia eber

Keskustelua ilmastoinnista ja lämmistyslaitteistosta sekä niihen liittyvistä ongelmista.
Vastaa Viestiin
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Eeberi rykii

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

pmarjeta kirjoitti: 23 Marras 2021, 10:28 Country Touretin Eeberi värkkäilee. Käynnistyy joskus normaalisti, mutta joskus, varsinkin pakkasesta rykii/ korahtelee ja pätkii kuin keuhkotautinen hevoinen ja ei käynnisty. Puhallin käynnistyy auton sisällä, mutta muuta ei tapahdu. Auto vuosimallia 2017 ja kilsoja vajaa 140tkm.

Mistähän tuota vikkaa lähtis etsimään?
Moi, onko a insignia ja mikä on lämmittimen tyyppi?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

Re: Opel Insignia ebersbåcher

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Eeberi on tehdasasenteinen, auto on Insignia A Coyntry tourer, eberin tyyppiä en tiedä, pitää tsekata
pmarjeta
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 98
Liittynyt: 26 Helmi 2014, 17:27

Re: Opel Insignia ebersbåcher

Viesti Kirjoittaja pmarjeta »

Moro

Tässäpitkässä keskustelussa (josta opin paljon) puhuttiinn vikakoodien luvusts laittamalla eeberi kaukosäätimestä päälle ja painamalla sitten nuolinäppäimiä yhtä aikaa pohjaan muutaman sekunnin päästä. Mulla on kaukosäätimenä Opelin logolla varustettu versio ja ei ainakaan ensi kokeilulla onistunut; nuolinäppäimet kun ovat ns. samaa laattaa ja toimi keinukytkimenä. Miten tuosta saa vikakoodit luettua?
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Opel Insignia ebersbåcher

Viesti Kirjoittaja ddude »

Mulla eberi näemmä asennettu tonne moottorin ja tulipellin väliin.
Onko jollain muulla ollu samassa paikassa?
Kannattaako ottaa ylä vai alakautta pois?

En löytänyt mitään tyyppikilpeä, näkeekö mallia edes päältä?
https://photos.app.goo.gl/BdPhL1NfKA5huMo66
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Eeberi rykii

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

pmarjeta kirjoitti: 23 Marras 2021, 10:28 Country Touretin Eeberi värkkäilee. Käynnistyy joskus normaalisti, mutta joskus, varsinkin pakkasesta rykii/ korahtelee ja pätkii kuin keuhkotautinen hevoinen ja ei käynnisty. Puhallin käynnistyy auton sisällä, mutta muuta ei tapahdu. Auto vuosimallia 2017 ja kilsoja vajaa 140tkm.

Mistähän tuota vikkaa lähtis etsimään?
Samat oireet ne oli mullakin, edellisellä sivulla on selostus mitä sille joutui tekemään.
Insignia Hatchback A20DTE
ddude
'Senator'
'Senator'
Viestit: 382
Liittynyt: 14 Tammi 2007, 20:59

Re: Opel Insignia ebersbåcher

Viesti Kirjoittaja ddude »

Kun otan ton eberin pois tuolta että näen tyyppikilven ja voin sitten tilata siihen osat.
Pitääkö noi letkut liittää toisiinsa että jäähdytys kiertää vai voiko ne tulpata?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Opel Insignia ebersbåcher

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

ddude kirjoitti: 01 Joulu 2021, 22:46 Kun otan ton eberin pois tuolta että näen tyyppikilven ja voin sitten tilata siihen osat.
Pitääkö noi letkut liittää toisiinsa että jäähdytys kiertää vai voiko ne tulpata?
Pitää liittää toisiinsa. Jokin yleismallin asennussarjan mukana tuleva muoviputken mutka tilalle.

Eberin tyyppi voi lukea myös tarrassa konetilassa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Wlle
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 3042
Liittynyt: 16 Loka 2007, 20:27

Re: Opel Insignia ebersbåcher

Viesti Kirjoittaja Wlle »

Mulla on kahdessa autossa ollut eberit, omegassa oli n.500tkm matkassa pyörinyt D5WSC joka ei käynnistynyt aina ja jos käynnistyi niin savutti runsaasti, purkamalla selvisi että puhallin jumissa (ei pyörinyt 9v paristolla), aseöljyä akseliin ja pyöritys isommalla virralla kunnes alkoi taas jaksaa pyöriä 9v paristolla. Muuten puhdistus ja uudet tiivisteet ja laite kasaan, toimi edelleen kun auton myin myöhemmin eteenpäin.

Insigniassa ei toiminut D5WS mulle tullessa ollenkaan, eikä ollut vikaa tutkittu. Purin osiin, puhaltimen testaus, kunnollinen puhdistus ja kasaus uusilla tiivisteillä. Hehkua ei paikallinen "eber huolto" alkanut myymään koska ei kuulemma näistä niitä mene. Ei käynnisty, muistaakseni vikakoodit viittasi ohjainlaitevikaan, joten vein ohjauslaitteen korjuulle. Ohjainlaite kiinni ja ei käynnisty, vikakoodi vesipumpulle. Tarkistin liittimen niin pumpun johto painunut liittimen sisään eikä saanut kontaktia, johto kunnolla paikalleen ja sen jälkeen toiminut normaalisti nyt kaksi talvea. 2011 2.0 diesel 350tkm mittarissa ja tietääkseni alkuperäinen lämmitin.
-(z)- Insignia 2.0CDTI 4x4 -11, Frontera 16v 4x4 -95
EX : Frontera B, Omega B MV6, 2.5DTI & 2x 2.0 8v, Astra F, Kadett D, Vectra B2
Kemisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13
Liittynyt: 26 Tammi 2021, 08:16

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Kemisti »

Janza1985 kirjoitti: 21 Marras 2021, 09:28 Mulla oli eberissä kanssa vikaa, vikakoodi 30 eli paloilmapuhallin ja pelit seis error tilaan. Kärysi myös aika reippaasti ja ei lämmennyt kunnolla, sen kerran kun päällä pysyi. Viime talvena laitoin merkille tuon huonon lämmitystehon ja ulvomisen käynnistyessä. Tänä syksynä alkoi antaa tuota vikakoodia ja käynti aaltoili vinkumisen ja ulinan kanssa. Otin laitteen auki ja testasin paloilmapuhaltimen irrallaan, aivan karsea ääni ja moottori osittain irti puhalllinrungosta. Hehkun sukassa oli myös aika reippaan kokoinen reikä, palopesä ja lämmönvaihtimen sisäosa aivan karstan ja paskan peitossa, joten ei ihme jos ei lämpö siirry nesteeseen.

Putsasin palopesän ja lämmönvaihtimen kunnolla, vaihdoin puhaltimen, hehkun, hehkun sukan ja tiivisteet. Käynnistyy nyt ulvomatta ja käyntiäänikin on oikein sievä. Lämpenee myös aivan eri tavalla nyt. Tuolla aiemmassa kuvassa jossa on hehkun sukka ja hehku, niin omassa on sukka ainakin erilainen, siinä on pykälä toisessa päässä, tuo oma lämmitin on Hydronic D5WS "facelift" malli, joten osia ei ainakaan summassa kannata tilata.

Tein homman lämmittimen ollessa autossa paikallaan letkujen varassa, vähän ahdas mutta tehtävissä. Liittimistä pinnien irtisaaminen varmaan se paskin homma jos ei ole oikeaa työkalua siihen.

Varaosille kertyi vajaa 400€ hintaa mutta minkäs teet, joku lämmitin on kuitenkin oltava.

252121990113 Hehkun sihti, mukana o-renkaat
201820990001 Tiivistesarja
201819991600 Paloilmapuhallin, facelift
252106011300 Hehkutulppa keraaminen

Luulis taas pelaavan sen 6v taas, mitä autolle ikää kertynyt tähän asti :lol:
Tämä on hyvä ja selkeä selostus asiaan liittyen, kiitos! Itsellä olis sama operaatio edessä. Oliko sulla vesiletkut ja pa-letku suljettuina letkupuristimilla operaation ajan? Entä ilmasitko tai oliko tarvis ilmata vesikiertoa tai pa-puolta rempan jälkeen kun olit lyönyt laitteet takaisin kasaan?
Insignia 2.0 CDTI 4x4 163hv -14
Ex. Astra H 1.6 116hv -08 HB
Ex. Astra G 1.6 16V 101hv -03 StW
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

Kemisti kirjoitti: 11 Tammi 2022, 11:30
Janza1985 kirjoitti: 21 Marras 2021, 09:28 Mulla oli eberissä kanssa vikaa, vikakoodi 30 eli paloilmapuhallin ja pelit seis error tilaan. Kärysi myös aika reippaasti ja ei lämmennyt kunnolla, sen kerran kun päällä pysyi. Viime talvena laitoin merkille tuon huonon lämmitystehon ja ulvomisen käynnistyessä. Tänä syksynä alkoi antaa tuota vikakoodia ja käynti aaltoili vinkumisen ja ulinan kanssa. Otin laitteen auki ja testasin paloilmapuhaltimen irrallaan, aivan karsea ääni ja moottori osittain irti puhalllinrungosta. Hehkun sukassa oli myös aika reippaan kokoinen reikä, palopesä ja lämmönvaihtimen sisäosa aivan karstan ja paskan peitossa, joten ei ihme jos ei lämpö siirry nesteeseen.

Putsasin palopesän ja lämmönvaihtimen kunnolla, vaihdoin puhaltimen, hehkun, hehkun sukan ja tiivisteet. Käynnistyy nyt ulvomatta ja käyntiäänikin on oikein sievä. Lämpenee myös aivan eri tavalla nyt. Tuolla aiemmassa kuvassa jossa on hehkun sukka ja hehku, niin omassa on sukka ainakin erilainen, siinä on pykälä toisessa päässä, tuo oma lämmitin on Hydronic D5WS "facelift" malli, joten osia ei ainakaan summassa kannata tilata.

Tein homman lämmittimen ollessa autossa paikallaan letkujen varassa, vähän ahdas mutta tehtävissä. Liittimistä pinnien irtisaaminen varmaan se paskin homma jos ei ole oikeaa työkalua siihen.

Varaosille kertyi vajaa 400€ hintaa mutta minkäs teet, joku lämmitin on kuitenkin oltava.

252121990113 Hehkun sihti, mukana o-renkaat
201820990001 Tiivistesarja
201819991600 Paloilmapuhallin, facelift
252106011300 Hehkutulppa keraaminen

Luulis taas pelaavan sen 6v taas, mitä autolle ikää kertynyt tähän asti :lol:
Tämä on hyvä ja selkeä selostus asiaan liittyen, kiitos! Itsellä olis sama operaatio edessä. Oliko sulla vesiletkut ja pa-letku suljettuina letkupuristimilla operaation ajan? Entä ilmasitko tai oliko tarvis ilmata vesikiertoa tai pa-puolta rempan jälkeen kun olit lyönyt laitteet takaisin kasaan?
Vesipesän jätin paikoilleen autoon, olisi ollut tosi veemäinen homma ottaa pöydälle koko aparaatti joten tein remontin ns paikallaan ollessa. Joten vesiletkuja ei tarvinnut tulpata, sen verran kasasin eberiä että kasassa pysyi ja vedet sisässä sen aikaa kun osat tulivat. Polttoaineletkun päähän laitoin m5 pultin siksi aikaa varuilta ja teippasin vesipumpun liittimen ettei kastu. Ei tarvinnut mitään ilmauksia tehdä kasauksen jälkeen. Kolmannella startilla syttyi, hetki siinä menee että polttoaine pääsee tulpalle asti ja syttyy kun on auki ollut. Savua tulee sitten ihan jumalattomasti, ei kannata säikähtää :lollis:
Insignia Hatchback A20DTE
Avatar
daa
'Senator'
'Senator'
Viestit: 429
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja daa »

Onko eberille oma polttoainesuodatin? Missä kohtaa semmonen on? Huolsin eberin vuosi sitten, mutta ei käynyt mielessä, että suodatinkin olisi tuohon.
Ex Opel Kadett 1.6i -91, Opel Omega 2.0 GL -92, Omega 2.2 -02 STW.
Insignia sport tourer 2.0cdti 4x4 2015
JeeSe
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 28
Liittynyt: 02 Touko 2021, 08:30

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja JeeSe »

Mä oon nyt diagnosoinut tuota jonkin aikaa ja tullut siihen arvaukseen, että laite on karstoittunut, sukka ehkä kärähtänyt ja mahdollisesti ohjainyksikön liittimessä tinausvika.

Laite ei yleensä syty, ilmoittaa melkein aina AF52 tämän merkiksi. Vähäinen tuotettu savu haisee yleensä palamattomalle dieselille, toisinaan myös hieman palaneemmalle.
Silloin kun joskus syttyy, syntyy myös melkoinen savupilvi. Sukka piloilla, karstoittunut vaiko pesä vaan puolillaan löpöä?

Satunnaisesti virheeksi tulee myös AF30 silloin tällöin, joka mielestäni internetin tietoihin perustuen vihjaa tuohon mahdolliseen tinausvikaan, joka joidenkin mielestä on näissä ihan tyyppivika. Eikä mielestäni pidä sellaista ääntä, että puhaltimen laakerit ainakaan kokonaan puuttuisivat.

Mietin pitäisikö kokeilla ensin korjata pelkkä ohjainyksikkö vai purata saman tien koko vehjes ja putsata ja vaihtaa sisäosatkin.
Kuka käski mennä Ooppelin ostamaan?
Insignia 2.0 CDTI Sports Tourer 2014
piirer
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Maalis 2020, 13:00

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja piirer »

Täällä 2016 (ajettu 135tkm) Insigniassa Eberin Hydronic D5WS, joka yleensä käynnistyy kyllä, mutta silloin tällöin ei lähde ja/tai savuttaa valkoista. Toimiessaan lämpenee hyvin ja nopeasti, käyntiääni ei minusta ole mitenkään epänormaali. Oma arvioni on, että hehkutulppa ja se sukka pitää vaihtaa, varmaan myös samalla syytä ostaa jotain tiivisteitäkin.
Mitä raati sanoisi tähän ja arvioisi viaksi?
piirer
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Maalis 2020, 13:00

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja piirer »

Jatkoa edelliseen viestiini. Löysin tuon hehkutulpan myös osanumerolla 25 2106 01 10 00, ja se vaikuttaa olevan ihan sama osa kuin 25 2106 01 13 00. Kykeneekö joku tämän vahvistamaan?
piirer
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 34
Liittynyt: 29 Maalis 2020, 13:00

Re: Opel Insignia eber

Viesti Kirjoittaja piirer »

Ankaran googletuksen ja yhden verkkokauppa tiedustelun jälkeen nuo osanumerot viittaavat tasan samaan osaan, erona on vain tuoreempi OE numero. Pointi tässä oli, että löysin numerolla 25 2106 01 10 00 hehkutulpan aika edullisesti.
Vastaa Viestiin