Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

1,2sorsa kirjoitti: 10 Elo 2022, 19:50 Olisin hionu kyllä hinkkavärin ihan vaikka ristiin p800 käsin ja sitten villannu harmaalla.
Harmaakarhuntassu eli ultra fine vastaa tota p800, etuna on vaan ettei tartte lutrata veden kanssa ja näkee paremmin mitä hioo :wink:

Toki jos olisi ollut korjattavaa hinkkävärissä (valumia tms.) niin voihan sitä aloittaa vaikka p500 -> p600 jne, mutta nyt sellasta tarvetta ei ollut.
1,2sorsa kirjoitti: 10 Elo 2022, 19:50 Muista ämpätä kotelosuojaa sisään
Joo... tuskinpa tuo nyt tälläkään kertaa unohtuu laittaa kotelonsuoja-ainetta :roll:
1,2sorsa kirjoitti: 10 Elo 2022, 19:50 Onse hienoo kun näitä tehdään
Pitäähän näitä kuntoon laittaa.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Taas jotain edistystä ja muutama kuva löyty kännykästä tosta apparintakaoven maalauksestakin..

Kuva

Kuva

Pakolliset pohjat ja pohjamaalit (2k-epoksi+2k-filleri)

Kuva

Pintavärkit vedettynä. Tän sai maalattua ovi paikallaan koska enempi paino oli ulkonäöllä kuin ruostekorjauksella, tässä kävi toissa keväänä sama vahinko kun takakyljessäkin eli pohjamaali kuulsi värimassan läpi, jonka ruiskutin liian kuivana silloin. Nyt on kuta kuinkin muun auton värinen tämäkin :D

Kuva

Takapuskurin ruuvasin paikoilleen ja kiinnitin alupopniiteillä sen sivuohjurin kuten se aiemminkin oli tehtaan jäljiltä. Ennen asennusta huuhdoin sisäpuolen painepesurilla puhtaaksi kaikesta kurasta saman tein myös muovihelmoille.

Kuva

Muovihelmakin taas paikallaan, kokeilin nyt kiinnittää ne klipsut koriliimalla, ei tuo ainkaan heti pudonnu paikaltaan :roll: Jotain pientä pisteosaa vielä pitää niputtaa takaisin autoon päin, jonka jälkeen voiskin pestä vielä auton kauttaaltaan. Aika vievää puuhaa nämä loppu nysväykset vaikka ajattelin että muutamaan päivään olisi auto ajossa kun pintamaalit kuivui :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Kaiken loppukasauksen ohessa, hoitelin nuo takajarrusatulat viimein, osat onki jo odotellu omegan takapenkillä kuukauden päivät paketissa :lol: Eipä siinä toinen satula oliki jo irrallaan niin purin apparin puoleltakin pois, ja ekana putsasin teräsharjalaikalla ulkoa, jonka jälkeen paineilmalla männät pihalle. Toisen satulan kanssa sai vähän ähertää kun toinen männistä tuli vaan jonku 3 milliä ulos ja toppasi, mutta vähän WD40 suihkien ja suostutellen se lopuksi putkahti pois. Taas huolella kliinerillä puhdistaen pytyt ja tsekkasin ettei ollu syöpymiä tms. jonka jälkeen uudet kanttitiivisteet, männät ja pölysuojakumit. Satulat kun sain kasaan niin pitihän ne taas maalata tutun söpöllä sinisellä :D

Kuva

Jätin tonne maskiksi kierteille vanhat ilmausruuvit ja putkenpätkät nippoineen ettei mene maalia ei haluttuihin paikkoihin. Ei kai tässä muuta kun ootellaan että maali kuivuu niin päästään ilmaamaan ja kattomaan miten toimii :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Alkaa pikku hiljalleen loputki nysväilyt olemaan nysväilty pois :)

Kuva

Uudelleen kunnostetut satulat ruuvailin takaisin ja ilmasin imulaitteella takanurkat. Samalla laitoin uudet palat kun ei varmaan hyvää tehnyt tuo laahaus niille, vaikka kaikki palat näytti olleen tasaisesti/saman verran kuluneitä, oiksko ollu joku 2mm pinnasta pois verrattuna uusiin. Levyssä ei ollu vielä uraumaa, niin sai jäädä noi levyt jotka pari vuotta sitten uusin.

Kuva

Vanteet puhtaiksi :D

Kuva

Kuva

Kuva

Autolle myös pikainen pesu ulkoo ja sisustalleki.

Käsijarrukenkiä säädin lähemmäs, kahva alhaalla kummatki puolet ekana niin lähelle rumpua että pyörää ei saanu navasta kieputettua ja sitten vähän takaisin että pyörii kevyesti ja muutama veto taas kahvasta ja kokeillen ettei laahaa. Alkuun tuntu että vähän heikosti otti kässäri eli auto kyllä pysyi mäessä paikallaan mutta pyörät ei menny lukkoon, sitten kuitenkin kun auto seisoi yhden yön ja kokeilin niin ottaakin niin jämäkästi että pyörät lukittuvat ja etupää niiaa :o No pääasia että pitää :D Vaijeri, kengät, jouset, tapit uusittu kahden vuoden sisään toki kaikki.

Nyt noin 100km ajoa takana, tuntuu hyvin toimivan jarrujen puolesta kaikki ja kyyti on tasaista. Onneksi sainkin tämän viimein ajoon, on nimittäin ihan tuskaa ollu ajaa etuvedolla melkein koko kesä, takavetoinen on vaan niin paljon parempi kun se jo kevyt ja miellyttävämpi kääntää sisään ja ohjautuu muutenkin paremmin. Ja tämä Omega on siitäkin mukava käyttöauto näillä helteillä, kun vaalea sisusta ja toimiva ilmastointi 8)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Linkataan nyt tuubin puolelta tännekin, kun päätin kyhäillä tolle aiemmalle Vlogille jonkin sortin päätöksen, tutulla rallienkulla :D



Ei auto toki vielä täysin valmis varsinaisesti ole vaikka tuossa sanonkin että "car is now finished", koska aion vielä käyttää takakelkan poissa jossain kohtaa että pääsee uudelleen puslittamaan ja samalla putsaamaan ruosteet itse apurungosta ja mahdollisen ruosteen pohjasta sen alta. Lähinnä pointti että suurimmat ponnistelut korin kanssa ovat toistaiseksi takana :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Taas tuli tauko ajokauteen ainakin kuukaudeksi, vaikka auto toimiikin nyt moitteetta.. kortti lähti :cry:

Onneksi fillariin tuli uudet sisäkumit vaihdettua kesällä... :roll:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Kilpuri01
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 60
Liittynyt: 15 Elo 2019, 21:06

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Kilpuri01 »

Mitä kikkailit että kortti läks? :D
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Kilpuri01 kirjoitti: 31 Elo 2022, 17:22 Mitä kikkailit että kortti läks? :D
Ajoin sivuluisussa, konstaapelin mielestä driftasin, ja sattui moottopyöräpoliisi näkemään tämän, yritin kyllä vedota sadekeliin/märkään asfalttiin muttei auttanut :D

Ois pitäny leimata vielä tämä Omega ennen syyskuun alkua, mutta sekin jää nyt sitten tekemättä :banghead:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Vielä vajaa kaksi viikkoa, mun mielestä perusteetonta ajokieltoo, jäljellä :roll:

Pientä kateissa ollutta pisteosaa saanut haalittua eli Ecotec-muovi venankopan päälle ja 2.2 16V-teksti takaluukkuun. Pääsispä tallille taas..
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Varasin huomiselle leima-ajan, kun sain siis tänään kortin takaisin, joten aloittelin hoitamalla erään rästiin jääneen homman. Polttoaine suodatinta ei oo mun aikana vaihdettu koskaan (n. 45tkm menty) enkä oo varma millon viimeksi edellisen omistajan aikana olisi tehty, joten purkasin vanhan pois. Oli oikeestaan aika helppo homma eli ei tarvinnu käyttää edes työkaluja ruuttasin vaan PTFE-sprayta liittimiin ja painoin sormin ne klipsit auki, onnistui näemmä näilläkin nakeilla :lol: Tänään kävin treenien jälkeen hakemassa Motonetistä tosiaan orkkissuodattimen ja kaveriksi 6e tarvikeosan joka luovuttaa ne klipsit joita ei tullt orkkisfiltterin mukana. Käyn huomenna nakkaamassa uuden suodattimen paikoilleen ja ruuvaan mm. ovipahvin takaisin ym. pientä juttua jotka jäi kesken loppukesästä sattuneesta syystä... :roll: :roll:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Torsaina naksauttelin uuden pa-suodattimen paikoilleen uusilla klipseillä ja kasasin kiinnityksestään korjatun apukuskintakoven pahvin takaisin oveen, ei repsota sekään enää avatessa. En oikein muuta järkevää enää keksiny niin ajoin konttorille ja otin laiskana miehenä päästötkin sieltä, enkä korjaamolta :D

Kuva

Ja leimahan sieltä tuli! Tuulilasin halkeamasta ja apparinumpion valokuviosta tuli ainoot huomautukset, jotka oli jo tiedossa. Kyseisessä umpiossa korkeusäädönjalat poikki ja on tuettu vaan nippusiteillä että rötkötä aivan niin alhaalla.

Kuva

Ajo onkin maistunu kun kuusi viikkoa ollut taukoa, onneksi tarvitsi vain keskiviikko ajaa etuvetoisella Focuksella kun tämän sain nyt ajoon :) Tässä viikonloppuna heitin jo päältä 400km reissun ja hyvin tuntuu toimivan, menee myös hyvin linkussa edelleen :lol:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Jaahas, taas jonne joutava päivitys... :yawn:

Kuva

Sunnuntaina liukkauden kelien pelossa (vaiko toivossa :lol: ) vaihtelin nastapyörät alle.

Kuva

Sitten kämpän parkissa vähän palauttelin konehuonetta orkkis kuntoon :D Kiitokset muuten Makkoselle, koska häneltä löytyi tuo kauan uupunut Ecotec-läpyskä puolakasetin päälle :)

Nyt tässä kun on ajoa tullut niin näemmä kipeaa ottanut kuskin takajarrulevykin on "hioutunut" siistiksi, kun vaihdoin vaan satularempan jälkeen kokeeksi uudet palat, ei täristele jarrutuksissa ja esim. leimalla tuli hyvät lukemat jarrudynolla, kuin myös etujarruista ja kässäristäkin :thumbsup:

Tylsää nyt vaan ajella nokka menosuunnassa kun pitä säästellä nastoja oikealle talvelle :whack:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Käännä tuota öljykorkkia kiinnipäin, on mielestäni auki, pitäisi naksahtaa vaakasuoraan asentoon, niin sitten on kiinni. :)
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

ascona_c kirjoitti: 28 Loka 2022, 09:05 Käännä tuota öljykorkkia kiinnipäin, on mielestäni auki, pitäisi naksahtaa vaakasuoraan asentoon, niin sitten on kiinni. :)
Ei mene toi Topranin korkki tuon enempää kiinni järkevällä voimalla, mutta eipä tuo oo hikoillu öljyä koko tänä syksyn aikana :D Aiemmat korkit sai tosiaan ihan vaakasuoraan asentoon.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Vaihdoin eilen uudelleen kesärenkaat alle ja lastasin talvikiekot kyytiin ku alkoi vituttaa tuo tärinä, takarenkaista kantautui ehkä selkeiten ja vähän edestäkin. Varsinkin motarilla ärsytti.

Kuva

Oon kyllä ollu kahdessa rengasliikkeessä duunissa, mutta Vianorilla oli aika kallista tasapainotus ja Euromasterilla jäi vähän kylmät välit pomon kanssa, niin kävin yhdessä pienemmässä putkassa teettämässä homman, 35e ja pesivät vanteet. Vaikka kesärenkailla ois pärjänny varmaan vielä, esim. tänään -7 astetta eikä mitään ongelmia, mutta ampaisin silti jo puntitetut pyörät alle ja tärinä hävisi, kuten toivoinkin :)

Näemmä tuo huohottimen fiksi on auttanu, kun ei oo tarvinnu öljyä lisätä vaihdon jälkeen lainkaan ja nyt kohta 3tkm menty :worship: Olisko joku 0,5dl hävinny tikusta katottuna koko tänä aikana, kun ennen sai sen desin lisätä 2tkm jälkeen ja toisinaan 1tkm ja desi...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Vastaa Viestiin