Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Tuli heitettyä 400km reissu tuossa, mutta vaihteeksi ongelmia ilmaantunut. Kun käynnistin auton aamulla (oli ollut 3h roikan perässä lämpiämässä), niin alkoi kuulua outo sirinä/vihellys kierrosten mukaan, ja väläytteli myös ABS:n valoa, noin kilometrin jälkeen ääni hävisi samoin ongelmat. Ajoin 200km ilman mitään kummitteluja, kunnes tulin tankille ja laitoin auton käyntiin... Taas kuuluu sirinä, eikä loppunu ajamalla, sytyttelee lisäksi ABS:n valoa ja toisinaan kierroslukumittari käy nollassa ja myös valot käy aika ajoin himmeinä. Oon epäilly että laturi ois menny, mutta kuitenkaan kun konepelti auki käyttää autoa ei ääni voimistu vaan kuuluu ikään kuin kojetaulun takaa :o Jarrutehostimelle menevä alipaineletku näky olevan ok. Myöskään ei ajossa väläyttele laturinvaloa, mutta silti onkohan kuitenkin laturi mennyt/menossa? :roll: NIin pakkastahan on yli -20c, jonka tiimoilta nämä ongelmat alkoi...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

+40km ajoa eikä yhtäkkiä ongelmia lainkaan, mitä vit.. :roll: :lol:

Taidan silti hakee ens viikolla uuden laturin Motonetistä, kun vaikuttaa että ilmeisesti auton jännite heitteli mistä johtuen abs-valo ja muut häiriöt. Mitä pikaisesti mulkaisin johtoja akusta ja laturista niin näkyi olevan kaikki kiinni/ehjähköjä.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Sama toimii ei toimi, lue; surisee ei surise, ajo jatkunu. Pakko hakee jo huomenna uus laturi, kun ei jaksa jännittää tuon kanssa. Tänään meinasi taas ABC:ltä lähtiessä alkaa temppuilemaan, mutta sammutin auton ja uuden strattauksen jälkeen ei taas äännellyt... Jännä intermittent laturivika tässä :lol: :roll:

EDIT: Meinasin kattoo motonetin sivuilta sen varaosanumeron niin vittu jee, se ainoo hyllyssä ollu oli näköjään menny :-? Katotaan miten tukeva tuoli pitää olla alla kun kuulee Fixuksella hinnan.

EDIT2: Näköjään onni onnettomuudessa eli oli Fixuksella halvempi ku Motonetissä, huomiselle pitäis tulla osa :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Muutama kuva pakollisesta välihuollosta:

Kuva

Tosta lähdin ihmettelemään (hihna jo pois)...

Kuva

Kuva

Tulihan sieltä pienen näpertelyn jälkeen, ensinkertalaiselle (siis Omegan tapauksessa) ongelma oli kun ei tonne laturin taakse nää oikein mistään, niin piti mennä avainta isontamalla kokeillen se mutteri jolla kiritään pitkä läpipultti. Laturinpäävirta piuhaa en yrittänytkään irroittaa paikkallaan vaan purin kaikki muut kiinnitykset ensin jolloin oli tilaa avata ihan räikällä se liitin, joka oli 13mm kannalla.

Kuva

Asentaessa laitoin päävirtapiuhan jo huulelle heti aluksi ja sitten muut ruuvit kiinni. Herätepiuhan mahtu ruuvamaan osan ollessa jo paikallaan. Samassa rempassa pääsin eroon yhdestä nippusidepatentista jolla CPS-anturille menevä töpseli oli ripustettu, nyt laitoin sen siihen kannakkeeseen jossa kuulukin olla :D Auto käyntiin, laturinvalo ei pala, ja akunnavoista mitattuna 14V työntää, eli ainakaan huonompaan suuntaan ei menty.

Tosin nyt kuului kerran ajossa sellainen vihellys kierrosten mukaan, pysähdyin sammutin auton ja käynnistin uudelleen eikä taas ääntä lainkaan, liekö joku alipaineletku kiukuttelee tms? Kuitenkin muut ongelmat näyttäisi poistuneen eli ajovalot ei enää värise vaikka laittaa heti auton käynnistyttyä kuormaa eli tuuletin täysille jne, eikä ABS valo ole välähdellyt myöskään.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

No niin panttilaturi palauteltu ja viikko ajettu:

Kuva

Vielä eivät ole sähköviat vaivanneet. Näyttäisi että jatkuvaan päälle pomppinut sisäilmankiertokin on lakannut kiukuttelemasta, kun sehän johtuu toisinaan huonosta akusta, tai tässä tapauksessa alhaisesta jännitteestä, kun oli toi laturi ehtoopuolella. Auto toiminu siis moitteetta kuten näinkin uuden auton kuuluukin. Tuulilasinpesunestettä piti laittaa 4 litraa kun säiliö oli päässyt tyhjäksi :lol:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Pitäis varmaan tehdä muutaki autolle ku vaan ajella :lol:

Kuva

Jotain pientä ilmaantunu toki, pahamaineinen Automegan venankopantiiviste näyttää jo hikoilevan hyvin vähän kylläkin, mutta pitäähän toi vaihtaa Victor reinziin, myös öljykorkki näkyy hikoilevan vaikka vuoden vanha :roll:

Toisinaan auton takapään lähelta tulee outo metallinen haju vähän kuin jarru laahaisi, mutta kun kokeilin kummankin levyn vanteen reiästä ei ollut kuuma hädin tuskin edes lämmin, kässärikin tuntuu irrottavan ongelmitta, mutta täytynee tutkia vielä tuonnempama kun otan auton jossain kohtaa pois ajosta ja korjaan muutamia muitakin epäkohtia :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Tätäkin pitäisi laittaa jo alku kesäksi ajoon, siksi aikaa että sais ton kutosen kuntoon, edessä olisi todella pieni homma, mutta osien saatavuus on nyt se ongelma. Eli tarvitsisin uudet huohotinletkut ja tiivisteen kaasuläpälle, nämä siis GM-alkuperäisosana, pulma on siinä että Iisalmen Hartikaisella ei ole enää Opelin edustusta eivätkä myy enää osia siihen, kun soitin heille, joten tietääkö kukaan onko olemassa nettikauppaa tms. josta pystyisi tilaamaan alkup. Opelin osia? Toki 150km päässä olisi Laakkonen, mutta jos jotain jääkiin uupumaan alkaa ton välin sahaaminen käydä kalliiksi :roll: :lol: Yhdestä firmasta Jyväskylässä kysyin viime keväänä, mutta heillä ei ollut em. osia.

EDIT: Niin tämä Omega ollut nyt pois ajosta huhtikuun alusta lähtien, joka unohtu mainita.

EDIT2: Laakkoselle yritin soittaa mutta menee vastaajaan, joten laitoin heille kyselyn vielä, mutta jos joku tietää parempia vaihtoehtoja niin kertoilkaa :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Eipä ollu Laakkosellakaan, ja ei kuulemma saa edes tilaamalla enää :-? MIkäköhän nyt neuvoksi?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13461
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Motonetisti kirjoitti: 24 Touko 2022, 14:44 Eipä ollu Laakkosellakaan, ja ei kuulemma saa edes tilaamalla enää :-? MIkäköhän nyt neuvoksi?
1, anna laakkoselle palaute että välittää paska palautteen etiäpäin.

2, osanumeron kattelet ja googlettelet ebayn
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Alkuperäisen numeron perusteella Ebaysta löytyy vielä hyvin.

edit. Sorsa ehti ensin.

Vielä 5 vuotta sitten Iisalmen Hartikaiselta sai B-Omegaan lähes ihan mitä vain. Tietty silloin oli vielä merkin edustus voimassa. Mm. uudet teipit takaoven lokarin karmiin, V6-mallin imusarjan ruuvien suojakorkit, takaluukkuun uudet tekstit ja logot yms. pientä ja erikoista tarviketta.
Kun Opel siirtyi PSA:lle, kaikki vanhat 90-luvun mallien varaosavarastot siivottiin perusteellisesti kaatopaikalle.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Joo kokeilin tuossa oem- numerolle etsiä, mutta ebay tarjoaa mitä sattuu osaa, jopa muun merkkisiä kuin Opel/Vauxhall, kun siis sana hakukenttään lyön ton alkuperäisen varaosanumeron. 7zapin kautta siis pengoin nuo oem-numerot. Pitää kai jatkaa vielä etsintää, kun keksisi millä haulla saisi Ebayn sanomaan jotain, koska noita osia kuitenkin luulisi tosiaan maailmalla olevan.

EDIT: Yleensä löytäny ihan sanallisilla hauilla osaa huomattavasti harvinaisempiinkin harrasteautoihin, mutta tosiaan kun syötän ton numeron ja kuvauksen "crank case oil breather hose" joka pitäisi aika hyvin rajata huohotukseen liittyen, niin tulee vaikka mitä vesiletkua ja muuta vastaan. Kai sitä sitten vaan ei osaakaan hakea netistä tietoo varaosista :lol:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Stuke »

Löytyiskö https://www.copeparts.nl/en niillä on hyvin kaikenlaista nippeliä.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Noniin, tuolta copepartsilta tosiaan löyty ne imusarjanpuoleiset letkut :) Sen 90 mutkan tilasin Ebaysta tarvikkeena, kun ei löytynyt orkkista. Voiko ton kaasuläpän ja imusarjan välisen tiivisteen tehdä ihan yleisestä tarviketiivistearkista leikkaamalla sopivan mallisen, tai onko jokin syy ettei niin kannattaisi tehdä? Ajattelin soveltaa mahd. samaa siihen kampikammionhuohottimenputkenlaippaan.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Varsinainen harraste-Omega vähän tökkii, niin ajattelin valjastaa tämän jo hetkeksi ajoon ennen kun alan tuota helmaa vaihtamaan ym. Autodocilta löytyi sittenkin myös tuo kaasuläppäkotelontiiviste, joten mulla alkais olemaan kaikki osat että voin ratkaista ton huohotusongelman ja yläkerran öljyvuodot. Tänään vaihdoin jo venakoppaan uuden tiivisteen ja ne O-renkaatkin, kummatkin tuli Victor reinzin- sarjassa, hemmetin huolellinen putsaus tiivist pinnoille ja nurkkakohtiin tipat moottorisilikonia. Alakertaan menevän huohotinputken ruuvailin irti, ja putsasin vaikka ei vaikuttanut kyllä olevan tukossa, mutta onpahan sekin nyt tarkastettu. Ruuvasin vielä kiinni vanhalla peltitiivisteellä, kun uusi tulee vasta loppuviikolla saksasta, joten mennään pienellä hikoilulla muutama päivä, kun tuo on helppo vaihtaa jälkijunassakin eikä vaadi mitään muuta purkamista.

Hommasin 2mm poranteriä joilla suurennnan sen huohittimen-ohjaus-letkunlähdön kaasuläppäkotelosta, samalla toki putsaus kun osa irrallaan autosta, ja laittelen sitten takaisin kasatessa uuden tiivisteen ja ne uudet orkkisletkut.

Ainoa vahinko mikä tähän mennessä tuli tehtyä että hommasin öljykorkiksi Topranin kun ei motonetissä ollu muuta :oops: , mutta vaihdellaan parempaan ajonkausien aikana jos alkaa vuotaa.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 445
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Iski inspis sen verran että jatkoin vielä loppuun tämän huohotin-jutun.. Kaasuläpän irroitin ja putsasin kunnolla. Nyt kun se oli irrallaan niin porasin 2mm huohottimenlähdön. Lopulta uusi Elringin tiiviste väliin ja osat takaisin päin. Samalla tuli nyt GM:n uudet letkut. Koneen osalta kai tässä olisi enää jäljellä koekäynnistys, mikäli siinä ei ilmene mitään dramatiikkaa niin öljynvaihto sitten samaa kyytiä koska mulla on jo uusi suodatin ja proppu hommattuna, öljyt haen vielä huomenna.

Samalla kun korkkaan duunipaikan kautta saadut Trianglet, niin renkaiden vaihdon yhteydessä voisi jarruista voidella liukutapit ja kannakkeiden pinnat sekä takaa rasvata linkut ja säätää kässärikenkiä.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Vastaa Viestiin