Tämä ilmiö puolestaan johtuu niukkuuden ja runsauden määrästä, joka liittyy kysyntään ja tarjontaan. Kun niukkuutta jatkuu tarpeeksi kauan eri tuotesegementeissä kysynnän määrään nähden, sen vaikutus tulee ulottumaan vähitellen myös sinne missä sitä ei nyt ole (diesel) sillä sattuneesta syystä niistä on ylitarjontaa.ILVES-Joe kirjoitti: ↑06 Elo 2022, 19:45 En kaikkia ketjun kommentteja ole lukenut mutta aloituksen kysymykseen liittyen ja siihen kun lehdissä on juttuja missä automyyjät valittaa urakalla kuinka diesel autojen hinnat laskee ja niitä ei kukaan osta.
Vuosi sitten etsin autoa ja päädyin -09 Insignia dsl farkkuun.
Silloin laitoin nettiauton yms. hakukenttään muutamia vaatimuksia ja samoilla tein nyt haut niin kumma juttu, samanlaisia autoja oli listalla, lehtijuttujen perusteella listalla olisi pitänyt olla paljon uudempia ja vähemmän ajettuja kun hintakatto oli sama.
Suomeksi sanottuna, uusien autojen saatavuus ei riitä tyydyttämään nykyisiä autoilun tarpeita, joten uuden auton hankinta joko siirtyy tai sille etsitään korvaavuus. Koska näin on, kysyntä eskaloituu ensin lähinnä niihin jotka korvaavat uuden auton. Tästä se jatkuu seuraavaan vaiheeseen joka voi olla parin vuoden päästä. Kun uudehkoja vaihdokkeja ei ole syystä että niitä ei ole rekisteröity niiden niukkuudesta johtuen. Tämäkin kysyntä pitää tyydyttää jotenkin, ja siirrytään seuraavaan vaihtoehtoon joka tyydyttää suht. uusien vaihdokkien tarpeen. Ja niin edelleen.