1,2 puretec hihna ongelmat
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
https://m.nettiauto.com/peugeot/3008/13456961
Ei tietoa kustannuksista, kuva oli tuossa ilmoituksessa.
Heitän parhaan arvion, 2000-2500€
Ei tietoa kustannuksista, kuva oli tuossa ilmoituksessa.
Heitän parhaan arvion, 2000-2500€
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Ihminen on sellanen otus, joka uskoo jatkokusetuksen ratkaisevan ongelman kuten kollegat edellä ehdottivat.K@ke kirjoitti: ↑09 Syys 2023, 09:57 Kun luet tuon huoltokertomuksen (kuva) ylempää: -”valmistajan ilmoittamat öljynvaihtovälit ovat liian pitkiä, merkistä riippumatta.”
Niin voimme todeta, että valmistaja on tässä(kin) tapauksessa se valehtelija. Oletan, että mahdolliset korjauskulut täten kuuluuu valmistajan korvata. Autoni on huollettu huolto-ohjelman mukaan aina.
Ihminenhän rakastaa mielikuvitusmaailmaansa koska todellisuus on liian karu.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Ihmetyttää kyllä varsin paljon tuo psa:n 1.2 puretech moottori. Ilmeisesti se on ominaisuuksiltaan ihan hyvä ja bensankulutus kohtuu alhainen. Mutta vaikuttaa siltä että sen luotettavuus on todella surkea. Suurimman ongelman aiheuttaa se öljyssä kulkeva jakohihna, Jos siitä aiheutuvat ongelmat on olleet jo hyvän aikaa tiedossa, niin miksei valmistaja kehitä uutta moottoria jossa hihna korvataan ketjulla. Käsittääkseni siitä on aiemmin ollut huhua, että sellainen moottori olisi jossain vaiheessa tulossa?
*entiset: Opel Vectra 1.8 CD, Hb vm.-98 -> Astra 1.8 Sport, Hb vm.-03 -> Vectra 2.2. Comfort, sedan vm.-04
Opel Astra 1.6 Enjoy Wagon vm.-07 ja Calibra 2.0i 8V vm.-91
**nykyinen: Opel Astra 1.4t Enjoy Sports Tourer vm.-14
Opel Astra 1.6 Enjoy Wagon vm.-07 ja Calibra 2.0i 8V vm.-91
**nykyinen: Opel Astra 1.4t Enjoy Sports Tourer vm.-14
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Joo pitäisi tulla tämän vuoden aikana ketjuversio missä olisi myös 48v ”kevyt hybridi” mutta ainakin uusissa vielä L astroissa ollut remmikonettaVectraCD kirjoitti: ↑09 Syys 2023, 18:34 Ihmetyttää kyllä varsin paljon tuo psa:n 1.2 puretech moottori. Ilmeisesti se on ominaisuuksiltaan ihan hyvä ja bensankulutus kohtuu alhainen. Mutta vaikuttaa siltä että sen luotettavuus on todella surkea. Suurimman ongelman aiheuttaa se öljyssä kulkeva jakohihna, Jos siitä aiheutuvat ongelmat on olleet jo hyvän aikaa tiedossa, niin miksei valmistaja kehitä uutta moottoria jossa hihna korvataan ketjulla. Käsittääkseni siitä on aiemmin ollut huhua, että sellainen moottori olisi jossain vaiheessa tulossa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Tänään vilkutti Combossa öljyvaloa jostain syystä jo ennen, kuin kytkin edes virtoja päälle Tikusta katsottuna oli viivojen puolivälissä. Katsoin huoltokirjasta, niin alkuvuoden huollossa olivat vaihtaneet koneeseen 0W-20 -öljyä, aiemmin oli 0W-30 laitettu. Piti käydä ihan liikkeessä tarkistamassa, mitä öljyä nykyään pitäisi käyttää. Ostin sitten Mobil 1 Super 3000 Formula P 0W-20 -öljyä. Ilmeisesti hihnan keston takia on tuohon siirrytty. On niin ohutta, että kone syö öljyä nyt ehkä tuplat enemmän, mitä ennen. Eikä taida ihan joka varaosaliikkeestä vielä löytyä tuota Formula P -öljyä, joka on Psa-koneisiin tarkoitettua.
Öljykorkista katsottuna mielestäni uusi hihna näytti paksummalta, kuin vanha (siis korkeussuunnassa). Onko sitten vahvistettu rakennetta, vai kuvittelinko vaan?
Öljykorkista katsottuna mielestäni uusi hihna näytti paksummalta, kuin vanha (siis korkeussuunnassa). Onko sitten vahvistettu rakennetta, vai kuvittelinko vaan?
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Noin 2019 asti 0w-30 psa B71 2312 (näissä ei oo GPF)Opestra kirjoitti: ↑11 Syys 2023, 16:27 Tänään vilkutti Combossa öljyvaloa jostain syystä jo ennen, kuin kytkin edes virtoja päälle Tikusta katsottuna oli viivojen puolivälissä. Katsoin huoltokirjasta, niin alkuvuoden huollossa olivat vaihtaneet koneeseen 0W-20 -öljyä, aiemmin oli 0W-30 laitettu. Piti käydä ihan liikkeessä tarkistamassa, mitä öljyä nykyään pitäisi käyttää. Ostin sitten Mobil 1 Super 3000 Formula P 0W-20 -öljyä. Ilmeisesti hihnan keston takia on tuohon siirrytty. On niin ohutta, että kone syö öljyä nyt ehkä tuplat enemmän, mitä ennen. Eikä taida ihan joka varaosaliikkeestä vielä löytyä tuota Formula P -öljyä, joka on Psa-koneisiin tarkoitettua.
Öljykorkista katsottuna mielestäni uusi hihna näytti paksummalta, kuin vanha (siis korkeussuunnassa). Onko sitten vahvistettu rakennetta, vai kuvittelinko vaan?
Noin 2020 uudemmat 0w-20 psa B71 2010 (euro 6.X)
Lukeeko huoltolapussa öljylaatua?
Vanhat karkeaselkäiset hihnat on saman kokoiset kuin uudemmat eikä niitä enään taida olla missään edes paikallaan.
Forte motorflush käsittelyä suosittelen seuraavaan huoltoon jos meinaa öljyä kulua.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Varaosatiskillä katsoivat koneelta, että viime huollossa oli 0W-20 laitettu. Ensimmäisissä huolloissa oli muistaakseni 5W-30 (?), joka vaihtui 0W-30:en ja nyt taas vaihtui ohuempaan. Tehtaalta on siis tullut suositus vaihtaa öljylaatua. Ja nykyään virallinen toimittaja on Mobil 1 merkkihuollossa. Onkohan tuossa Mobiilin öljyssä joku lisäaineistus hihnan kesto parantamaan?1,2sorsa kirjoitti: ↑11 Syys 2023, 17:15Noin 2019 asti 0w-30 psa B71 2312 (näissä ei oo GPF)Opestra kirjoitti: ↑11 Syys 2023, 16:27 Tänään vilkutti Combossa öljyvaloa jostain syystä jo ennen, kuin kytkin edes virtoja päälle Tikusta katsottuna oli viivojen puolivälissä. Katsoin huoltokirjasta, niin alkuvuoden huollossa olivat vaihtaneet koneeseen 0W-20 -öljyä, aiemmin oli 0W-30 laitettu. Piti käydä ihan liikkeessä tarkistamassa, mitä öljyä nykyään pitäisi käyttää. Ostin sitten Mobil 1 Super 3000 Formula P 0W-20 -öljyä. Ilmeisesti hihnan keston takia on tuohon siirrytty. On niin ohutta, että kone syö öljyä nyt ehkä tuplat enemmän, mitä ennen. Eikä taida ihan joka varaosaliikkeestä vielä löytyä tuota Formula P -öljyä, joka on Psa-koneisiin tarkoitettua.
Öljykorkista katsottuna mielestäni uusi hihna näytti paksummalta, kuin vanha (siis korkeussuunnassa). Onko sitten vahvistettu rakennetta, vai kuvittelinko vaan?
Noin 2020 uudemmat 0w-20 psa B71 2010 (euro 6.X)
Lukeeko huoltolapussa öljylaatua?
Vanhat karkeaselkäiset hihnat on saman kokoiset kuin uudemmat eikä niitä enään taida olla missään edes paikallaan.
Forte motorflush käsittelyä suosittelen seuraavaan huoltoon jos meinaa öljyä kulua.
Pitää ehkä tehdä tuo forte-käsittely, jos ei uusi auto tule ennen sitä.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
K@ke kirjoitti: ↑08 Syys 2023, 17:03Jakohihna vaihdettiin maahantuojan piikkiin. Elämä auton kanssa jatkui normaalisti, kunnes muutaman kuulauden jälkeen alkoi öljyä katoamaan normaalia tiuhempaan tahtiin.K@ke kirjoitti: ↑25 Loka 2022, 13:30 Aloitellaan uutta tarinaa oman Grandlan X:n kanssa tähän ketjuun. Mun auto on ostettu uutena 2018. Tämä surullisen kuuluisa jakopääremontti ja öljyjärjestelmän putsaukset tehtiin vajaan 40 000km kohdalla. Takuu oli tuolloin juuri umpeutunut ja itselle tuli 250€ maksettavaksi n. 1650€ huollosta.
Nyt kaksi vuotta ja n. 50 000km myöhemmin tämä sama jakoremmi ongelma uusiutui. ”Öljynpainejärjestelmässä häiriö”, Moottorivika - Pysäytä auto. Huollosta kerrottiin, että jakoremmi on perstunut ja kumipurua on levinnyt sinne sun tänne.
Tällä hetkellä selvitys on kesken, että kuka korjaa, missä korjaa ja kuka joutuu maksamaan. Myyjäliikkeelle, kuluttaja-asiamieheen ja maahantuojaan on otettu yhteyttä. Palaan lopputuloksen kanssa asiaan tähän ketjuun, kun homma on saatu päätökseen.
Merkkihuollossa käynnin jälkeen käskettiin ajella 1000km ja mitattiin öljyn kulutus, joka oli 2dl/1000km. Tämä on kuulemma normaalia ja homma taputeltiin sillä selväksi.
Seuraavaksi reilun kuukauden ja vajaan 5000km jälkeen, joudun lisäämään 1l lisää öljyä. Nyt sitten vajaan 3000km:n jälkeen on lisättävä taas 1l öljyä koneeseen.
Edessä on uusi 1000km ajokokeilu ja öljynkulutuksen mittaus. Mutta tässä vaiheessa voin todeta, että koskaan ei ole näin paljon ollut auton kanssa murhetta, mitä Grandland X:n kanssa on ollut ja huonolta vaikuttaa jatkot, että kuinka tästä asia selviää.
Itsellä täysin sama taudinkuva, tonni ajoa ja todettiin että reilu 2dl kadonnut. Nyt kuulemma vaihdetaan joku öljyhuohotin tms venttiilikopan sisältä (en muista enää tarkkaan mikä tuo oli) ja se auttaisi asiaan. Epäillä tuota nyt sopii kun näitä tarinoita lukee
Voitaneen varmaan olettaa, että kun aiemmin vaihdettiin jakohihna ja sihtejä puhdistettiin niin samalla vaihdettiin myös öljyt ja suodatin?
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Olitko itse maksumiehenä vai maahantuoja/myyjäliike?Kunde kirjoitti: ↑20 Syys 2023, 13:55K@ke kirjoitti: ↑08 Syys 2023, 17:03Jakohihna vaihdettiin maahantuojan piikkiin. Elämä auton kanssa jatkui normaalisti, kunnes muutaman kuulauden jälkeen alkoi öljyä katoamaan normaalia tiuhempaan tahtiin.K@ke kirjoitti: ↑25 Loka 2022, 13:30 Aloitellaan uutta tarinaa oman Grandlan X:n kanssa tähän ketjuun. Mun auto on ostettu uutena 2018. Tämä surullisen kuuluisa jakopääremontti ja öljyjärjestelmän putsaukset tehtiin vajaan 40 000km kohdalla. Takuu oli tuolloin juuri umpeutunut ja itselle tuli 250€ maksettavaksi n. 1650€ huollosta.
Nyt kaksi vuotta ja n. 50 000km myöhemmin tämä sama jakoremmi ongelma uusiutui. ”Öljynpainejärjestelmässä häiriö”, Moottorivika - Pysäytä auto. Huollosta kerrottiin, että jakoremmi on perstunut ja kumipurua on levinnyt sinne sun tänne.
Tällä hetkellä selvitys on kesken, että kuka korjaa, missä korjaa ja kuka joutuu maksamaan. Myyjäliikkeelle, kuluttaja-asiamieheen ja maahantuojaan on otettu yhteyttä. Palaan lopputuloksen kanssa asiaan tähän ketjuun, kun homma on saatu päätökseen.
Merkkihuollossa käynnin jälkeen käskettiin ajella 1000km ja mitattiin öljyn kulutus, joka oli 2dl/1000km. Tämä on kuulemma normaalia ja homma taputeltiin sillä selväksi.
Seuraavaksi reilun kuukauden ja vajaan 5000km jälkeen, joudun lisäämään 1l lisää öljyä. Nyt sitten vajaan 3000km:n jälkeen on lisättävä taas 1l öljyä koneeseen.
Edessä on uusi 1000km ajokokeilu ja öljynkulutuksen mittaus. Mutta tässä vaiheessa voin todeta, että koskaan ei ole näin paljon ollut auton kanssa murhetta, mitä Grandland X:n kanssa on ollut ja huonolta vaikuttaa jatkot, että kuinka tästä asia selviää.
Itsellä täysin sama taudinkuva, tonni ajoa ja todettiin että reilu 2dl kadonnut. Nyt kuulemma vaihdetaan joku öljyhuohotin tms venttiilikopan sisältä (en muista enää tarkkaan mikä tuo oli) ja se auttaisi asiaan. Epäillä tuota nyt sopii kun näitä tarinoita lukee
Voitaneen varmaan olettaa, että kun aiemmin vaihdettiin jakohihna ja sihtejä puhdistettiin niin samalla vaihdettiin myös öljyt ja suodatin?
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Nyt sitten vaihdettiin tähän jakohihnan vaihdon jälkeen ilmenneeseen suurehkoon öljynkulukseen korjauksena ymmärtääkseni öljynerotin tms. Tämäkin meni maahantuojan piikkiin.
Selvinnee vähän aikaa ajamalla sitten oliko tästä apua, toivottavasti oli näin simppeli juttu.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Omaan autooni tehtiin tämä sama huolto, jossa öljynerotin vaihdettiin.Kunde kirjoitti: ↑05 Loka 2023, 18:28Nyt sitten vaihdettiin tähän jakohihnan vaihdon jälkeen ilmenneeseen suurehkoon öljynkulukseen korjauksena ymmärtääkseni öljynerotin tms. Tämäkin meni maahantuojan piikkiin.
Selvinnee vähän aikaa ajamalla sitten oliko tästä apua, toivottavasti oli näin simppeli juttu.
Jouduin tämän itse maksamaan (350€). Maahantuoja sanoi, että näin paljon ajettuun (103 000km) ei tulla tässä huollossa vastaan.
Mielenkiinnosta kysyisin, että paljonko sun autossa on kilometrejä, kun sait maahantuojan piikkiin tuon kaiken?
Kuitenkin ihan sama vikahistoria molemmilla alla. Tosin omaan autooni on vaihdettu jakoremmi jo kaksi kertaa.
Tuosta öljynerottimen vaihdosta mulla on hieman skeptinen mielipide, että korjaako se öljynkulutusongelmaa. Juttelin juuri aiheesta ystäväni kanssa, joka korjaa autoja työkseen. Hän sanoi, että kun öljysihti on tukkeutunut ja öljypaineet olleet matalat jakoremmiviasta johtuen, niin moottorin ei tarvitse paljon olla käytössä, kun mäntiin tulee väljyyttä ja öljynkulutusongelma on edessä. Toisin sanoen, isompi moottoriremontti on todennäköisesti edessä ja tuntuu, että huoltoliike ja Opel maahantuoja viilaa tässä asiassa nyt asiakkaita ihan huolella linssiin.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Minun autolla oli ajettu hihnanvaihdon aikaan se vajaa 60tkm ja muutaman tuhannen ajon jälkeen sitten oli öljytikku kuivana.Omaan autooni tehtiin tämä sama huolto, jossa öljynerotin vaihdettiin.
Jouduin tämän itse maksamaan (350€). Maahantuoja sanoi, että näin paljon ajettuun (103 000km) ei tulla tässä huollossa vastaan.
Mielenkiinnosta kysyisin, että paljonko sun autossa on kilometrejä, kun sait maahantuojan piikkiin tuon kaiken?
Kuitenkin ihan sama vikahistoria molemmilla alla. Tosin omaan autooni on vaihdettu jakoremmi jo kaksi kertaa.
Tuosta öljynerottimen vaihdosta mulla on hieman skeptinen mielipide, että korjaako se öljynkulutusongelmaa. Juttelin juuri aiheesta ystäväni kanssa, joka korjaa autoja työkseen. Hän sanoi, että kun öljysihti on tukkeutunut ja öljypaineet olleet matalat jakoremmiviasta johtuen, niin moottorin ei tarvitse paljon olla käytössä, kun mäntiin tulee väljyyttä ja öljynkulutusongelma on edessä. Toisin sanoen, isompi moottoriremontti on todennäköisesti edessä ja tuntuu, että huoltoliike ja Opel maahantuoja viilaa tässä asiassa nyt asiakkaita ihan huolella linssiin.
En oikein haluasi uskoa skenaarioon väljyydestä koska ennen hihnanvaihtoa öljyntäyttöaukosta katsottuna hihna oli varsin kelvollisessa kunnossa, toki sen mitä siitä voi nähdä. Toisaalta jos öljynpaine laskee luulisi tulevan ilmoitusta ja myöskin jos näin olisi ollut hihnan kulumisen takia öljynkulutus olisi alkanut jo ennen hihnanvaihtoa. Ainakin minun tapauksessa se ilmeni ensimmäisen kerran vasta hihnanvaihdon jälkeen. Aiemmin ei ole ollut mitään havaittua kulutusta.
Ajamalla tuo nyt selviää auttoiko.
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Nyt sitten paikallinen merkkiliike kyselee kopioita huoltokirjatapahtumista. Kuulemma maahantuoja haluaa.
Ettei vain tulisi lasku sittenkin perästä lukuisista korjaamokäynneistä tähän teemaan liittyen.
Ettei vain tulisi lasku sittenkin perästä lukuisista korjaamokäynneistä tähän teemaan liittyen.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13559
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1,2 puretec hihna ongelmat
Takuun sekä mahdollisen goodwill ehtona on tuo huoltohistoria.
Jos huoltoa ei ole tehty merkkiliikkeessä niin on normaalia että kysytään muutakin tositetta huollon sisällöstä kuin huoltokirjan merkinnät kertoo. Kuitista näkee esim käytetyn öljyn.
Yleensä nuo kysytään etukäteen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.