1,2 puretec hihna ongelmat

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9283
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

https://m.nettiauto.com/peugeot/3008/13456961

Ei tietoa kustannuksista, kuva oli tuossa ilmoituksessa.

Heitän parhaan arvion, 2000-2500€
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1069
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

K@ke kirjoitti: 09 Syys 2023, 09:57 Kun luet tuon huoltokertomuksen (kuva) ylempää: -”valmistajan ilmoittamat öljynvaihtovälit ovat liian pitkiä, merkistä riippumatta.”
Niin voimme todeta, että valmistaja on tässä(kin) tapauksessa se valehtelija. Oletan, että mahdolliset korjauskulut täten kuuluuu valmistajan korvata. Autoni on huollettu huolto-ohjelman mukaan aina.
Ihminen on sellanen otus, joka uskoo jatkokusetuksen ratkaisevan ongelman kuten kollegat edellä ehdottivat.
K@ke kirjoitti: 09 Syys 2023, 09:57 Mutta, kun astumme mielikuvitusmaailmasta sivuun ja palaamme todellisuuteen, niin itselläni on vahva epäilys, ettei näin tule käymään.
Ihminenhän rakastaa mielikuvitusmaailmaansa koska todellisuus on liian karu.
Avatar
VectraCD
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 164
Liittynyt: 12 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja VectraCD »

Ihmetyttää kyllä varsin paljon tuo psa:n 1.2 puretech moottori. Ilmeisesti se on ominaisuuksiltaan ihan hyvä ja bensankulutus kohtuu alhainen. Mutta vaikuttaa siltä että sen luotettavuus on todella surkea. Suurimman ongelman aiheuttaa se öljyssä kulkeva jakohihna, Jos siitä aiheutuvat ongelmat on olleet jo hyvän aikaa tiedossa, niin miksei valmistaja kehitä uutta moottoria jossa hihna korvataan ketjulla. Käsittääkseni siitä on aiemmin ollut huhua, että sellainen moottori olisi jossain vaiheessa tulossa?
*entiset: Opel Vectra 1.8 CD, Hb vm.-98 -> Astra 1.8 Sport, Hb vm.-03 -> Vectra 2.2. Comfort, sedan vm.-04
Opel Astra 1.6 Enjoy Wagon vm.-07 ja Calibra 2.0i 8V vm.-91
**nykyinen: Opel Astra 1.4t Enjoy Sports Tourer vm.-14
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13559
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

VectraCD kirjoitti: 09 Syys 2023, 18:34 Ihmetyttää kyllä varsin paljon tuo psa:n 1.2 puretech moottori. Ilmeisesti se on ominaisuuksiltaan ihan hyvä ja bensankulutus kohtuu alhainen. Mutta vaikuttaa siltä että sen luotettavuus on todella surkea. Suurimman ongelman aiheuttaa se öljyssä kulkeva jakohihna, Jos siitä aiheutuvat ongelmat on olleet jo hyvän aikaa tiedossa, niin miksei valmistaja kehitä uutta moottoria jossa hihna korvataan ketjulla. Käsittääkseni siitä on aiemmin ollut huhua, että sellainen moottori olisi jossain vaiheessa tulossa?
Joo pitäisi tulla tämän vuoden aikana ketjuversio missä olisi myös 48v ”kevyt hybridi” mutta ainakin uusissa vielä L astroissa ollut remmikonetta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Tänään vilkutti Combossa öljyvaloa jostain syystä jo ennen, kuin kytkin edes virtoja päälle :o Tikusta katsottuna oli viivojen puolivälissä. Katsoin huoltokirjasta, niin alkuvuoden huollossa olivat vaihtaneet koneeseen 0W-20 -öljyä, aiemmin oli 0W-30 laitettu. Piti käydä ihan liikkeessä tarkistamassa, mitä öljyä nykyään pitäisi käyttää. Ostin sitten Mobil 1 Super 3000 Formula P 0W-20 -öljyä. Ilmeisesti hihnan keston takia on tuohon siirrytty. On niin ohutta, että kone syö öljyä nyt ehkä tuplat enemmän, mitä ennen. Eikä taida ihan joka varaosaliikkeestä vielä löytyä tuota Formula P -öljyä, joka on Psa-koneisiin tarkoitettua.

Öljykorkista katsottuna mielestäni uusi hihna näytti paksummalta, kuin vanha (siis korkeussuunnassa). Onko sitten vahvistettu rakennetta, vai kuvittelinko vaan?
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13559
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Opestra kirjoitti: 11 Syys 2023, 16:27 Tänään vilkutti Combossa öljyvaloa jostain syystä jo ennen, kuin kytkin edes virtoja päälle :o Tikusta katsottuna oli viivojen puolivälissä. Katsoin huoltokirjasta, niin alkuvuoden huollossa olivat vaihtaneet koneeseen 0W-20 -öljyä, aiemmin oli 0W-30 laitettu. Piti käydä ihan liikkeessä tarkistamassa, mitä öljyä nykyään pitäisi käyttää. Ostin sitten Mobil 1 Super 3000 Formula P 0W-20 -öljyä. Ilmeisesti hihnan keston takia on tuohon siirrytty. On niin ohutta, että kone syö öljyä nyt ehkä tuplat enemmän, mitä ennen. Eikä taida ihan joka varaosaliikkeestä vielä löytyä tuota Formula P -öljyä, joka on Psa-koneisiin tarkoitettua.

Öljykorkista katsottuna mielestäni uusi hihna näytti paksummalta, kuin vanha (siis korkeussuunnassa). Onko sitten vahvistettu rakennetta, vai kuvittelinko vaan?
Noin 2019 asti 0w-30 psa B71 2312 (näissä ei oo GPF)
Noin 2020 uudemmat 0w-20 psa B71 2010 (euro 6.X)

Lukeeko huoltolapussa öljylaatua?

Vanhat karkeaselkäiset hihnat on saman kokoiset kuin uudemmat eikä niitä enään taida olla missään edes paikallaan.

Forte motorflush käsittelyä suosittelen seuraavaan huoltoon jos meinaa öljyä kulua.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Opestra »

1,2sorsa kirjoitti: 11 Syys 2023, 17:15
Opestra kirjoitti: 11 Syys 2023, 16:27 Tänään vilkutti Combossa öljyvaloa jostain syystä jo ennen, kuin kytkin edes virtoja päälle :o Tikusta katsottuna oli viivojen puolivälissä. Katsoin huoltokirjasta, niin alkuvuoden huollossa olivat vaihtaneet koneeseen 0W-20 -öljyä, aiemmin oli 0W-30 laitettu. Piti käydä ihan liikkeessä tarkistamassa, mitä öljyä nykyään pitäisi käyttää. Ostin sitten Mobil 1 Super 3000 Formula P 0W-20 -öljyä. Ilmeisesti hihnan keston takia on tuohon siirrytty. On niin ohutta, että kone syö öljyä nyt ehkä tuplat enemmän, mitä ennen. Eikä taida ihan joka varaosaliikkeestä vielä löytyä tuota Formula P -öljyä, joka on Psa-koneisiin tarkoitettua.

Öljykorkista katsottuna mielestäni uusi hihna näytti paksummalta, kuin vanha (siis korkeussuunnassa). Onko sitten vahvistettu rakennetta, vai kuvittelinko vaan?
Noin 2019 asti 0w-30 psa B71 2312 (näissä ei oo GPF)
Noin 2020 uudemmat 0w-20 psa B71 2010 (euro 6.X)

Lukeeko huoltolapussa öljylaatua?

Vanhat karkeaselkäiset hihnat on saman kokoiset kuin uudemmat eikä niitä enään taida olla missään edes paikallaan.

Forte motorflush käsittelyä suosittelen seuraavaan huoltoon jos meinaa öljyä kulua.
Varaosatiskillä katsoivat koneelta, että viime huollossa oli 0W-20 laitettu. Ensimmäisissä huolloissa oli muistaakseni 5W-30 (?), joka vaihtui 0W-30:en ja nyt taas vaihtui ohuempaan. Tehtaalta on siis tullut suositus vaihtaa öljylaatua. Ja nykyään virallinen toimittaja on Mobil 1 merkkihuollossa. Onkohan tuossa Mobiilin öljyssä joku lisäaineistus hihnan kesto parantamaan?

Pitää ehkä tehdä tuo forte-käsittely, jos ei uusi auto tule ennen sitä.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kunde »

K@ke kirjoitti: 08 Syys 2023, 17:03
K@ke kirjoitti: 25 Loka 2022, 13:30 Aloitellaan uutta tarinaa oman Grandlan X:n kanssa tähän ketjuun. Mun auto on ostettu uutena 2018. Tämä surullisen kuuluisa jakopääremontti ja öljyjärjestelmän putsaukset tehtiin vajaan 40 000km kohdalla. Takuu oli tuolloin juuri umpeutunut ja itselle tuli 250€ maksettavaksi n. 1650€ huollosta.

Nyt kaksi vuotta ja n. 50 000km myöhemmin tämä sama jakoremmi ongelma uusiutui. ”Öljynpainejärjestelmässä häiriö”, Moottorivika - Pysäytä auto. Huollosta kerrottiin, että jakoremmi on perstunut ja kumipurua on levinnyt sinne sun tänne.


Tällä hetkellä selvitys on kesken, että kuka korjaa, missä korjaa ja kuka joutuu maksamaan. Myyjäliikkeelle, kuluttaja-asiamieheen ja maahantuojaan on otettu yhteyttä. Palaan lopputuloksen kanssa asiaan tähän ketjuun, kun homma on saatu päätökseen.
Jakohihna vaihdettiin maahantuojan piikkiin. Elämä auton kanssa jatkui normaalisti, kunnes muutaman kuulauden jälkeen alkoi öljyä katoamaan normaalia tiuhempaan tahtiin.

Merkkihuollossa käynnin jälkeen käskettiin ajella 1000km ja mitattiin öljyn kulutus, joka oli 2dl/1000km. Tämä on kuulemma normaalia ja homma taputeltiin sillä selväksi.

Seuraavaksi reilun kuukauden ja vajaan 5000km jälkeen, joudun lisäämään 1l lisää öljyä. Nyt sitten vajaan 3000km:n jälkeen on lisättävä taas 1l öljyä koneeseen.

Edessä on uusi 1000km ajokokeilu ja öljynkulutuksen mittaus. Mutta tässä vaiheessa voin todeta, että koskaan ei ole näin paljon ollut auton kanssa murhetta, mitä Grandland X:n kanssa on ollut ja huonolta vaikuttaa jatkot, että kuinka tästä asia selviää.

Itsellä täysin sama taudinkuva, tonni ajoa ja todettiin että reilu 2dl kadonnut. Nyt kuulemma vaihdetaan joku öljyhuohotin tms venttiilikopan sisältä (en muista enää tarkkaan mikä tuo oli) ja se auttaisi asiaan. Epäillä tuota nyt sopii kun näitä tarinoita lukee :-(

Voitaneen varmaan olettaa, että kun aiemmin vaihdettiin jakohihna ja sihtejä puhdistettiin niin samalla vaihdettiin myös öljyt ja suodatin?
K@ke
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 01:20

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja K@ke »

Kunde kirjoitti: 20 Syys 2023, 13:55
K@ke kirjoitti: 08 Syys 2023, 17:03
K@ke kirjoitti: 25 Loka 2022, 13:30 Aloitellaan uutta tarinaa oman Grandlan X:n kanssa tähän ketjuun. Mun auto on ostettu uutena 2018. Tämä surullisen kuuluisa jakopääremontti ja öljyjärjestelmän putsaukset tehtiin vajaan 40 000km kohdalla. Takuu oli tuolloin juuri umpeutunut ja itselle tuli 250€ maksettavaksi n. 1650€ huollosta.

Nyt kaksi vuotta ja n. 50 000km myöhemmin tämä sama jakoremmi ongelma uusiutui. ”Öljynpainejärjestelmässä häiriö”, Moottorivika - Pysäytä auto. Huollosta kerrottiin, että jakoremmi on perstunut ja kumipurua on levinnyt sinne sun tänne.


Tällä hetkellä selvitys on kesken, että kuka korjaa, missä korjaa ja kuka joutuu maksamaan. Myyjäliikkeelle, kuluttaja-asiamieheen ja maahantuojaan on otettu yhteyttä. Palaan lopputuloksen kanssa asiaan tähän ketjuun, kun homma on saatu päätökseen.
Jakohihna vaihdettiin maahantuojan piikkiin. Elämä auton kanssa jatkui normaalisti, kunnes muutaman kuulauden jälkeen alkoi öljyä katoamaan normaalia tiuhempaan tahtiin.

Merkkihuollossa käynnin jälkeen käskettiin ajella 1000km ja mitattiin öljyn kulutus, joka oli 2dl/1000km. Tämä on kuulemma normaalia ja homma taputeltiin sillä selväksi.

Seuraavaksi reilun kuukauden ja vajaan 5000km jälkeen, joudun lisäämään 1l lisää öljyä. Nyt sitten vajaan 3000km:n jälkeen on lisättävä taas 1l öljyä koneeseen.

Edessä on uusi 1000km ajokokeilu ja öljynkulutuksen mittaus. Mutta tässä vaiheessa voin todeta, että koskaan ei ole näin paljon ollut auton kanssa murhetta, mitä Grandland X:n kanssa on ollut ja huonolta vaikuttaa jatkot, että kuinka tästä asia selviää.

Itsellä täysin sama taudinkuva, tonni ajoa ja todettiin että reilu 2dl kadonnut. Nyt kuulemma vaihdetaan joku öljyhuohotin tms venttiilikopan sisältä (en muista enää tarkkaan mikä tuo oli) ja se auttaisi asiaan. Epäillä tuota nyt sopii kun näitä tarinoita lukee :-(

Voitaneen varmaan olettaa, että kun aiemmin vaihdettiin jakohihna ja sihtejä puhdistettiin niin samalla vaihdettiin myös öljyt ja suodatin?
Olitko itse maksumiehenä vai maahantuoja/myyjäliike?
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kunde »

K@ke kirjoitti: 21 Syys 2023, 15:42 Olitko itse maksumiehenä vai maahantuoja/myyjäliike?
Oli joo maahantuojan takaisinkustukamppiksen piikkiin.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kunde »

Kunde kirjoitti: 27 Syys 2023, 19:35
K@ke kirjoitti: 21 Syys 2023, 15:42 Olitko itse maksumiehenä vai maahantuoja/myyjäliike?
Oli joo maahantuojan takaisinkustukamppiksen piikkiin.
Nyt sitten vaihdettiin tähän jakohihnan vaihdon jälkeen ilmenneeseen suurehkoon öljynkulukseen korjauksena ymmärtääkseni öljynerotin tms. Tämäkin meni maahantuojan piikkiin.

Selvinnee vähän aikaa ajamalla sitten oliko tästä apua, toivottavasti oli näin simppeli juttu.
K@ke
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 32
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 01:20

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja K@ke »

Kunde kirjoitti: 05 Loka 2023, 18:28
Kunde kirjoitti: 27 Syys 2023, 19:35
K@ke kirjoitti: 21 Syys 2023, 15:42 Olitko itse maksumiehenä vai maahantuoja/myyjäliike?
Oli joo maahantuojan takaisinkustukamppiksen piikkiin.
Nyt sitten vaihdettiin tähän jakohihnan vaihdon jälkeen ilmenneeseen suurehkoon öljynkulukseen korjauksena ymmärtääkseni öljynerotin tms. Tämäkin meni maahantuojan piikkiin.

Selvinnee vähän aikaa ajamalla sitten oliko tästä apua, toivottavasti oli näin simppeli juttu.
Omaan autooni tehtiin tämä sama huolto, jossa öljynerotin vaihdettiin.

Jouduin tämän itse maksamaan (350€). Maahantuoja sanoi, että näin paljon ajettuun (103 000km) ei tulla tässä huollossa vastaan.

Mielenkiinnosta kysyisin, että paljonko sun autossa on kilometrejä, kun sait maahantuojan piikkiin tuon kaiken?

Kuitenkin ihan sama vikahistoria molemmilla alla. Tosin omaan autooni on vaihdettu jakoremmi jo kaksi kertaa.

Tuosta öljynerottimen vaihdosta mulla on hieman skeptinen mielipide, että korjaako se öljynkulutusongelmaa. Juttelin juuri aiheesta ystäväni kanssa, joka korjaa autoja työkseen. Hän sanoi, että kun öljysihti on tukkeutunut ja öljypaineet olleet matalat jakoremmiviasta johtuen, niin moottorin ei tarvitse paljon olla käytössä, kun mäntiin tulee väljyyttä ja öljynkulutusongelma on edessä. Toisin sanoen, isompi moottoriremontti on todennäköisesti edessä ja tuntuu, että huoltoliike ja Opel maahantuoja viilaa tässä asiassa nyt asiakkaita ihan huolella linssiin.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kunde »

Omaan autooni tehtiin tämä sama huolto, jossa öljynerotin vaihdettiin.

Jouduin tämän itse maksamaan (350€). Maahantuoja sanoi, että näin paljon ajettuun (103 000km) ei tulla tässä huollossa vastaan.

Mielenkiinnosta kysyisin, että paljonko sun autossa on kilometrejä, kun sait maahantuojan piikkiin tuon kaiken?

Kuitenkin ihan sama vikahistoria molemmilla alla. Tosin omaan autooni on vaihdettu jakoremmi jo kaksi kertaa.

Tuosta öljynerottimen vaihdosta mulla on hieman skeptinen mielipide, että korjaako se öljynkulutusongelmaa. Juttelin juuri aiheesta ystäväni kanssa, joka korjaa autoja työkseen. Hän sanoi, että kun öljysihti on tukkeutunut ja öljypaineet olleet matalat jakoremmiviasta johtuen, niin moottorin ei tarvitse paljon olla käytössä, kun mäntiin tulee väljyyttä ja öljynkulutusongelma on edessä. Toisin sanoen, isompi moottoriremontti on todennäköisesti edessä ja tuntuu, että huoltoliike ja Opel maahantuoja viilaa tässä asiassa nyt asiakkaita ihan huolella linssiin.
Minun autolla oli ajettu hihnanvaihdon aikaan se vajaa 60tkm ja muutaman tuhannen ajon jälkeen sitten oli öljytikku kuivana.
En oikein haluasi uskoa skenaarioon väljyydestä koska ennen hihnanvaihtoa öljyntäyttöaukosta katsottuna hihna oli varsin kelvollisessa kunnossa, toki sen mitä siitä voi nähdä. Toisaalta jos öljynpaine laskee luulisi tulevan ilmoitusta ja myöskin jos näin olisi ollut hihnan kulumisen takia öljynkulutus olisi alkanut jo ennen hihnanvaihtoa. Ainakin minun tapauksessa se ilmeni ensimmäisen kerran vasta hihnanvaihdon jälkeen. Aiemmin ei ole ollut mitään havaittua kulutusta.

Ajamalla tuo nyt selviää auttoiko.
Kunde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 137
Liittynyt: 04 Joulu 2017, 14:21
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja Kunde »

Nyt sitten paikallinen merkkiliike kyselee kopioita huoltokirjatapahtumista. Kuulemma maahantuoja haluaa.
Ettei vain tulisi lasku sittenkin perästä lukuisista korjaamokäynneistä tähän teemaan liittyen.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13559
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: 1,2 puretec hihna ongelmat

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kunde kirjoitti: 11 Loka 2023, 16:45 Nyt sitten paikallinen merkkiliike kyselee kopioita huoltokirjatapahtumista. Kuulemma maahantuoja haluaa.
Ettei vain tulisi lasku sittenkin perästä lukuisista korjaamokäynneistä tähän teemaan liittyen.
Takuun sekä mahdollisen goodwill ehtona on tuo huoltohistoria.
Jos huoltoa ei ole tehty merkkiliikkeessä niin on normaalia että kysytään muutakin tositetta huollon sisällöstä kuin huoltokirjan merkinnät kertoo. Kuitista näkee esim käytetyn öljyn.

Yleensä nuo kysytään etukäteen.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin