Astra L

Keskustelua Opeleista
Vastaa Viestiin
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Askoik »

AMP kirjoitti: 18 Helmi 2023, 23:57 Siitä en ole varma miten kauan TM on mitannut laboratoriossa autojen valot.
Numerossa 18B/18 on juttua valoista ja siinä sanotaan, että mitataan laboratoriossa ja tien päällä.

Tässä katottavaksi videota: Näin TM testaa
Ok, eiköhän tuo 2017 mittauskin sitten ole jo tehty labrassa.

Videolla siis kerrottiin, että autoa pyöritetään jalustalla pimeässä hallissa luksimittarin edessä. Mittaustuloksista tietokone laskee valokuvion. Eipä noihin silloin sääolot pääse vaikuttamaan. Harmi kun uusissa autoissa ajovalot tuppaavat menemään mielummin aiempaa huonommiksi, kuin paremmiksi.
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Nible »

Askoik kirjoitti: 19 Helmi 2023, 20:02 Pari sivua taaksepäin ei ollut lähdeviitteitä. Jos sähkömoottori sijaitsee momentinmuunninkotelossa, niin kyllä se silloin pyörittää automaattivaihteistoa. Ei välttämättä käytä kaikkia 8 eri vaihdetta, mutta omalla koeajolla olin kuulevinani vaihtoja taajamanopeuksissa. Kyllä ymmärtääkseni 2 - 3 vaihdetta parantaa sähkömoottorinkin hyötysuhdetta, mutta kaikkiin halpoihin täyssähköautoihinhan ei vaihteistoa laiteta ollenkaan.

Momentinmuunnin siellä kyllä on bensakoneen ja automaattiaskin välissä, ihan kuten kaikissa perinteisissä automaateissa. Kytkimen tehtävä on vaan päästää se bensakone välillä ihan kunnolla huilimaan, kun momentinmuunninta ei kannata ihan tuntitolkulla luistattaa.

Koitin googletella ja opiskella, että vaaditaankohan momentinmuunnin sähkömoottorinkin jatkoksi, vai onnistuuko se jotenkin nopeammin ja paremmin "eläytymään" automaattivaihteiston pyyntöihin aina vaihtohetkellä. Siinä asiassa en vielä riittävästi viisastunut, että uskaltaisin mitään vannoa. Jotenkin vaan tuntuisi, ettei se sähkömoottorillekaan hyvää tee, jos kierrosluku äkkiä ja terävästi muuttuu.
Aika harvassa taitaa olla ne sähköautot muutenkin missä on vaihdelaatikkoa tai eri vaihteita. Mantan electromodissa on, mutta sehän laatikkohan taisi olla sama mikä mantassa oli aikoinaankin.

Astrassakin on tuo sama e-eat8 laatikko, joka on muisssakin PSA - pohjaisissa pheveissä ja kyllä omassakin huomaa onko siellä etupäässä sähkö vai bensakone vetämässä muustakin kuin mittaristosta. Sähköllä vetää tasaisesti, bensalla huomaa vaihdot. Ja sen hitauden mm. liikkelle lähdöissä. Niin ja varsinkin rivakampi kiihdytys vauhdista, niin hyvin huomaa että sähkömoottorit vetävät jo ja laatikko hakee vielä oikeaa vaihdetta bensakoneelle.

Tuosta e-eat8 laatikostakin löytyy joitakin poikkileikkaus kuvia, ja ei siinä kuvien perusteella momentimuunninta ole. Tosin eikös noilla kytkimellä ja sähkömoottorilla nyt pystytä se momentinmuutimen toiminta muutenkin korvaamaan. Se sähkömoottori puuduttaa tuon koneen nimittäin aika hyvin, kun laittaa eSavesta max asetuksen päälle ja akku ei ole täysi. Tai tuon 4wd Grandlandin 4WD tilaan akku tyhjänä.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 233
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja usvaa »

kyllä se minustakin sähköllä joitakin kertoja vaihtaa, vaihteen numerohan ei näy kuten bensalla ajettaessa.
ST:n tuotannosta ei näyttänyt olevan vieläkään tietoa.. olisiko sitten komponenttipula esteenä.
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Nible kirjoitti: 19 Helmi 2023, 21:26
Askoik kirjoitti: 19 Helmi 2023, 20:02 Pari sivua taaksepäin ei ollut lähdeviitteitä. Jos sähkömoottori sijaitsee momentinmuunninkotelossa, niin kyllä se silloin pyörittää automaattivaihteistoa. Ei välttämättä käytä kaikkia 8 eri vaihdetta, mutta omalla koeajolla olin kuulevinani vaihtoja taajamanopeuksissa. Kyllä ymmärtääkseni 2 - 3 vaihdetta parantaa sähkömoottorinkin hyötysuhdetta, mutta kaikkiin halpoihin täyssähköautoihinhan ei vaihteistoa laiteta ollenkaan.

Momentinmuunnin siellä kyllä on bensakoneen ja automaattiaskin välissä, ihan kuten kaikissa perinteisissä automaateissa. Kytkimen tehtävä on vaan päästää se bensakone välillä ihan kunnolla huilimaan, kun momentinmuunninta ei kannata ihan tuntitolkulla luistattaa.

Koitin googletella ja opiskella, että vaaditaankohan momentinmuunnin sähkömoottorinkin jatkoksi, vai onnistuuko se jotenkin nopeammin ja paremmin "eläytymään" automaattivaihteiston pyyntöihin aina vaihtohetkellä. Siinä asiassa en vielä riittävästi viisastunut, että uskaltaisin mitään vannoa. Jotenkin vaan tuntuisi, ettei se sähkömoottorillekaan hyvää tee, jos kierrosluku äkkiä ja terävästi muuttuu.
Aika harvassa taitaa olla ne sähköautot muutenkin missä on vaihdelaatikkoa tai eri vaihteita. Mantan electromodissa on, mutta sehän laatikkohan taisi olla sama mikä mantassa oli aikoinaankin.

Astrassakin on tuo sama e-eat8 laatikko, joka on muisssakin PSA - pohjaisissa pheveissä ja kyllä omassakin huomaa onko siellä etupäässä sähkö vai bensakone vetämässä muustakin kuin mittaristosta. Sähköllä vetää tasaisesti, bensalla huomaa vaihdot. Ja sen hitauden mm. liikkelle lähdöissä. Niin ja varsinkin rivakampi kiihdytys vauhdista, niin hyvin huomaa että sähkömoottorit vetävät jo ja laatikko hakee vielä oikeaa vaihdetta bensakoneelle.

Tuosta e-eat8 laatikostakin löytyy joitakin poikkileikkaus kuvia, ja ei siinä kuvien perusteella momentimuunninta ole. Tosin eikös noilla kytkimellä ja sähkömoottorilla nyt pystytä se momentinmuutimen toiminta muutenkin korvaamaan. Se sähkömoottori puuduttaa tuon koneen nimittäin aika hyvin, kun laittaa eSavesta max asetuksen päälle ja akku ei ole täysi. Tai tuon 4wd Grandlandin 4WD tilaan akku tyhjänä.
https://business.peugeot.co.uk/electric ... ology.html

Tuolla puhutaan 508:n ja 3008:n plugariversioista seuraavaa: "To alternate between electric and combustion engines, the torque converter of the combustion engine versions is replaced by a wet multi-place clutch to provide 60Nm more torque and more responsiveness".

Polttomoottori siis irroitetaan vaihteistosta kytkimellä sähköajon aikana. Momentinmuunninta ei ole, joten hitaassa vauhdissa ajaminen onnistuu vain sähköllä. Ja kun vauhti on sopiva, että polttomoottori on sopivalla kierrosalueella, se voidaan kytkeä avuksi akun ollessa tyhjä tai tarvittaessa enemmän tehoa. Jos akku menisi sököksi tai tyhjenisi ihan kokonaan, niin ajaminen ei onnistu. Siis edes teoriassa, varmasti auto ei käynnistyisi muutenkaan tuossa tilanteessa.

Ja sähkömoottori näyttäisi olevan vaihteiston perässä, eli ei pitäisi kyllä mitään vaihteita vaihdella sähköajossa. Korkeintaan polttomoottorilla voi valita valmiiksi vaihteen, jos akku alkaa olemaan lopussa.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Opestra »

usvaa kirjoitti: 19 Helmi 2023, 21:42 kyllä se minustakin sähköllä joitakin kertoja vaihtaa, vaihteen numerohan ei näy kuten bensalla ajettaessa.
ST:n tuotannosta ei näyttänyt olevan vieläkään tietoa.. olisiko sitten komponenttipula esteenä.
Farkkuja on jo valmistettu viime vuoden lopulta asti. Mutta turvallisuuteen vaikuttavien takaisinvetojen vuoksi niitä ei ole päästy luovuttamaan asiakkaille. Ainakin uusia turvatyynyä odottavat. Saksassa oli joku saanut kuitenkin valmistuneen auton ajoonsa jonkin kiertojärjestelyn avulla. Ei ole saanut autoa rekisteröityä itselleen, niin todennäköisesti tuo on vielä liikkeen nimissä, kun oli ehtinyt jo autokauppaan asti. Mutta eivät voi luovuttaa asiakkaalle.

Varsinainen sarjatuotanto alkaa sitten, kun uudet turvatyynyt ym. tulevat ja tehtaan pihalla olevat autot saadaan eteenpäin asiakkaille. Muita osia on varmaan jo varastoihin kertynyt. Uusia autoja ei voi rakentaa, kun ei ole välivarastointitilaa niille. Vielä kun Saksassa on pulaa kuljetusrekkojen kuljettajistakin.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Askoik
'Senator'
'Senator'
Viestit: 551
Liittynyt: 08 Helmi 2018, 17:59

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Askoik »

Opestra kirjoitti: 20 Helmi 2023, 11:30 Ja sähkömoottori näyttäisi olevan vaihteiston perässä, eli ei pitäisi kyllä mitään vaihteita vaihdella sähköajossa. Korkeintaan polttomoottorilla voi valita valmiiksi vaihteen, jos akku alkaa olemaan lopussa.
Kiitos lähdeviitteestä. Nyt minäkin ehkä uskon, että momentinmuunninta ei ole.

Kuinkas sitten bensalla kiihdyttäessä vaihteet vaihtuu, jos sähkömoottori ei olekaan siinä momentinmuuntimen kotelossa jeesailemassa vaihtohetkellä? Ei kai perinteinen automaattilaatikko toimi pelkän kytkinrobotin kanssa? Oliko Tekniikan Maailmassa painovirhe, kun väittivät sähkömoottorin sijaitsevan momentinmuuntimen kotelossa, eli ennen vaihteistoa?

Kummallista salatiedettä kyllä tämä Opelin voimalinja, jos siitä ei missään ole selkeää havainnekuvaa.
usvaa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 233
Liittynyt: 21 Heinä 2017, 23:41

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja usvaa »

Askoik kirjoitti: 20 Helmi 2023, 18:55
Opestra kirjoitti: 20 Helmi 2023, 11:30 Ja sähkömoottori näyttäisi olevan vaihteiston perässä, eli ei pitäisi kyllä mitään vaihteita vaihdella sähköajossa. Korkeintaan polttomoottorilla voi valita valmiiksi vaihteen, jos akku alkaa olemaan lopussa.
Kiitos lähdeviitteestä. Nyt minäkin ehkä uskon, että momentinmuunninta ei ole.

Kuinkas sitten bensalla kiihdyttäessä vaihteet vaihtuu, jos sähkömoottori ei olekaan siinä momentinmuuntimen kotelossa jeesailemassa vaihtohetkellä? Ei kai perinteinen automaattilaatikko toimi pelkän kytkinrobotin kanssa? Oliko Tekniikan Maailmassa painovirhe, kun väittivät sähkömoottorin sijaitsevan momentinmuuntimen kotelossa, eli ennen vaihteistoa?

Kummallista salatiedettä kyllä tämä Opelin voimalinja, jos siitä ei missään ole selkeää havainnekuvaa.
Yllä oli linkki peugeotin sivuille. Kuvassa 1/2 näkyy automaattilaatikko ja kuvan mukaan sähkömoottori näyttäis olevan ’kytkimen’ päässä laatikkoa. En oikein tunne automaatteja, mutta eikös momentinmuunnin ole juuri sillä paikalla. Niissä e-CVT härpäkkeissä, joita on ainakin Toyotalla ja Fordilla, sähkömoottori on muistaakseni vaihteiston jälkeen.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Why Do Electric Cars Only Have 1 Gear?

Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Nible »

Askoik kirjoitti: 20 Helmi 2023, 18:55
Opestra kirjoitti: 20 Helmi 2023, 11:30 Ja sähkömoottori näyttäisi olevan vaihteiston perässä, eli ei pitäisi kyllä mitään vaihteita vaihdella sähköajossa. Korkeintaan polttomoottorilla voi valita valmiiksi vaihteen, jos akku alkaa olemaan lopussa.
Kiitos lähdeviitteestä. Nyt minäkin ehkä uskon, että momentinmuunninta ei ole.

Kuinkas sitten bensalla kiihdyttäessä vaihteet vaihtuu, jos sähkömoottori ei olekaan siinä momentinmuuntimen kotelossa jeesailemassa vaihtohetkellä? Ei kai perinteinen automaattilaatikko toimi pelkän kytkinrobotin kanssa? Oliko Tekniikan Maailmassa painovirhe, kun väittivät sähkömoottorin sijaitsevan momentinmuuntimen kotelossa, eli ennen vaihteistoa?

Kummallista salatiedettä kyllä tämä Opelin voimalinja, jos siitä ei missään ole selkeää havainnekuvaa.
Se sähkömoottori on siinä momentinmuutimen tilalla. Ja näkyy siinä kuvassa joka tuossakin sivulla oli.
Varsinaisestihan tuo ei ole perinteinen automaattilaatikko vaan sähköisesti toimiva automaatti. Niinkuin se eat-8 tai koko Aisinin AW8Fxx laatikot ovat.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
erkkila
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 96
Liittynyt: 15 Maalis 2023, 13:43

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja erkkila »

Onkos täällä muita jotka odottelee toimitusta astrasta? Helmikuussa lupailtiin että huhtikuussa olisi tulossa 5ovinen phev gt-line. Mitä noita saksan forumeita lukenut, niin tuntuu vähän kummalta jos tänne saadaan noin nopeaa autoja vaikka saksalaiset odottelee?
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

erkkila kirjoitti: 15 Maalis 2023, 13:46 Onkos täällä muita jotka odottelee toimitusta astrasta? Helmikuussa lupailtiin että huhtikuussa olisi tulossa 5ovinen phev gt-line. Mitä noita saksan forumeita lukenut, niin tuntuu vähän kummalta jos tänne saadaan noin nopeaa autoja vaikka saksalaiset odottelee?
Onko tehdastilaus vai jo maahantuojalle tulossa oleva varastoauto?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
erkkila
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 96
Liittynyt: 15 Maalis 2023, 13:43

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja erkkila »

1,2sorsa kirjoitti: 15 Maalis 2023, 16:10
Onko tehdastilaus vai jo maahantuojalle tulossa oleva varastoauto?
Sain kyllä lisävarusteet valita, mutta mietin kans olisko siellä maahantuojalla joku slotti vapautunu kun myyjän piti jotain toimitusajasta selvitellä.

Eipä ole ainuttakaan tullu vastaan vielä liikenteessä
Opel Astra GS 180 A PHEV MY2023A
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 248
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja Opestra »

erkkila kirjoitti: 15 Maalis 2023, 13:46 Onkos täällä muita jotka odottelee toimitusta astrasta? Helmikuussa lupailtiin että huhtikuussa olisi tulossa 5ovinen phev gt-line. Mitä noita saksan forumeita lukenut, niin tuntuu vähän kummalta jos tänne saadaan noin nopeaa autoja vaikka saksalaiset odottelee?
5-ovisen kohdalla on enemmän ollut ongelmana valmiiden autojen logistiikka tehtaalta eteenpäin. Nyt alkuvuodesta Stellantis on alkanut järjestämään itse kuljetuksia valmiille autoille, ennen käytetty ulkopuolisia kuljetusyhtiöitä. Jos on pitempi aika jo tilauksesta, niin itse auto voi olla valmis, mutta niitä on vähintään tuhansia varastoitu tehtaan parkkipaikalle.

SportsTourerin osalta valmiita autoja voidaan vihdoin alkaa luovuttamaan asiakkaille. ST:n sarjatuotanto on myös päästy aloittamaan tällä viikolla ja tilausjonon purkaminen alkaa todenteolla. Näitä on kuulemma viisinumeroinen määrä tilauskirjoilla, niin jonkin aikaa saa odotella, jos ei ihan ensimmäisten joukossa ole tilannut. Saksassa taitaa saada jo uusia tilauksiakin tehtyä farkuista, ainakin konfikuraattorista jo löytyy.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Astra L

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

erkkila kirjoitti: 15 Maalis 2023, 18:25
1,2sorsa kirjoitti: 15 Maalis 2023, 16:10
Onko tehdastilaus vai jo maahantuojalle tulossa oleva varastoauto?
Sain kyllä lisävarusteet valita, mutta mietin kans olisko siellä maahantuojalla joku slotti vapautunu kun myyjän piti jotain toimitusajasta selvitellä.

Eipä ole ainuttakaan tullu vastaan vielä liikenteessä
Joskus todella harvoin joku kauppa peruuntuu ja ehtii vielä vaikuttaa varusteisiin ennen tuotantopaikan lukkiutumista.

Kannattaa kyllä oikeasti kysyä että mikä on homman nimi tämmöisessä
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin