Sähköauton kotilataus

Keskustelua Opeleista
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Videolla avattuna 1-vaiheinen latausasema (EVSE) ja samalla vähän selitetään sen toimintaakin.
The Control Pilot (CP) line is used by the vehicle's On-Board Charger (OBC) and the EVSE to communicate the charging system state, the EVSE's maximum charging current and any errors. https://www.picoauto.com/library/automo ... ns-type-2/
Vertailun vuoksi Hyundai Konan oma EVSE avattuna http://electricstuff.co.uk/evse/evse.html
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Sähköautojen korjaaminen on vielä niin lasten kengissä, että korjaamoilta voi odottaa vaikka mitä lapsuksia:

Autoa tutki maahantuojan valtuuttama korjaamo, joka löysi sulakevian latausongelman syyksi.

Kuluttajariitalautakunta sai korjaamolta lausunnon, jonka mukaan todennäköisesti konvertterin sisäinen vika oli aiheuttanut sulakkeen toistuneen palamisen. Mahdollisesti myös invertteri oli vioittunut. Alunperin korjaamo ilmoitti hinnaksi 30 000 euroa, mutta se tarkentui lautakunnalle annetussa selvityksessä 10 000 euroa pienemmäksi. Lausunnon perusteella korjaus maksaisi 19 676,26 euroa.
https://www.is.fi/autot/art-2000008771792.html

Tuo on näköjään dc-dc konvertterin tyyppivika, josta valmistaja ei vastaa enää takuun jälkeen ja myyntiliike joutui tässä siitä kärsijäksi.

"We managed to repair ours for just $20. the cost of 2 capacitors, and a fuse from Mitsubishi, the fuse was $15"
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

No onhan Dalakin näköjään tuommosen korjannut https://dalasevrepair.fi/

In this episode, we take a look at a broken 2011 Peugeot Ion (Same tech as the Mitsubishi i-MIEV). It fails to charge, with the official dealership wanting 14k€ to repair it. Can it be fixed for a fraction of that?

Avatar
PHN
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 227
Liittynyt: 06 Touko 2022, 19:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja PHN »

Meillä on 3x35A sulaketaulu. Latauspiste on GARO:n 22 kW:n asema, jossa ainakin on tuo ominaisuus että osaa nuuhkia talon sähkönkäyttöä, jos vaikkapa sauna lämpeämässä ja liesi päällä niin tiputtaa tehoa.

Ajattelin, että vaikka auto on tuo Grandland jossa vain yhden vaiheen 3,7 kW laturi, niin riittää potkua ja toisaalta uskaltaa käyttää vaikka olisi täyssähköautokin isommalla sisäisellä laturilla joskus piuhan päässä.
Grandland PHEV 300 AWD 2020
Mokka 1,4T 103kW AT 2017
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

PHN kirjoitti: 07 Touko 2022, 17:06 Meillä on 3x35A sulaketaulu. Latauspiste on GARO:n 22 kW:n asema, jossa ainakin on tuo ominaisuus että osaa nuuhkia talon sähkönkäyttöä, jos vaikkapa sauna lämpeämässä ja liesi päällä niin tiputtaa tehoa.
Kuormanohjaus pudottaa virtaa/ lataustehoa, kun kiinteistön kokonaiskuormitus lähestyy kiinteistön pääsulakkeen määrittämää kokonaiskuormitusta (= max. kuorma). Dynaamisen kuormanohjausjärjestelmän rakentaminen vaatii kWh-mittarin asentamista keskukseen sekä järjestelmään liitettävien asemien ketjuttamista parikaapelilla.

Tuo asema siis tukee dynaamista kuormanhallintaa, joka ohjaa kokonaiskuormaa.
Avatar
DEAD
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 4060
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Vuorela

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja DEAD »

Eikö noissa kiinteissä latureissa ole sisäistä rajotinta jolloin riittää että vetää vain keskuksella muutaman narun jotta saa avattavat virtamuuntajat kiinni? Vähän kuin maalämpöpumpuissa. Vai onko tässä vain taas rahastuskeino niin pitää ylimääräisiä aparaatteja asennella pussi tolkulla
ASTRA K SPORTS TOURER INNOVATION PLUS 150 TURBO A
Calibra c20let fwd
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

DEAD kirjoitti: 08 Touko 2022, 10:10 Eikö noissa kiinteissä latureissa ole sisäistä rajotinta jolloin riittää että vetää vain keskuksella muutaman narun jotta saa avattavat virtamuuntajat kiinni? Vähän kuin maalämpöpumpuissa. Vai onko tässä vain taas rahastuskeino niin pitää ylimääräisiä aparaatteja asennella pussi tolkulla
En ole niin tarkkaan yksityiskohtaisesti näihin perehtynyt, mutta minulla on sama käsitys.

Asennetaan vain kiinteistön sähkönsyöttöön induktiosilmukat vaihejohtimiin. Nämä sitten kaapeloidaan latausasemaan. Jokin muistikuva olisi että induktiosilmukoita olisi myös langattomalla yhteydellä toimivia. Silloin induktiosilmukoissa olisi akkukäyttöiset langattomat lähettimet keskuksen vieressä.

Itselläni on kotona kaksikin vastaavanlaista langatonta energiankulutus mittaria, joissa on induktiosilmukat vaihejohtimien ympärillä. Silmukat on lyhyillä johtimilla kiinni langattomassa lähettimessä. Toinen laitteista mittaa varaajan energiankulutusta ja toinen ilmalämpöpumpun. Hyvin toimivat.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1344
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Nible »

DEAD kirjoitti: 08 Touko 2022, 10:10 Eikö noissa kiinteissä latureissa ole sisäistä rajotinta jolloin riittää että vetää vain keskuksella muutaman narun jotta saa avattavat virtamuuntajat kiinni? Vähän kuin maalämpöpumpuissa. Vai onko tässä vain taas rahastuskeino niin pitää ylimääräisiä aparaatteja asennella pussi tolkulla
AC latauksissa se laturi on siellä autossa. DC latauksissa latausasemassa.

Jotta tuo asema voi muuttaa sitä lataustehoa, tai siis kertoa autolle paljon auto saa ottaa, niin se tarvitsee sen mittaustiedon sieltä keskukselta.
Joissakin se on rakennettu langallisesti (Garo), joissain langattomasti (Walle).

Ilman tuota dynaamista kuormanhallintaa, niin taitaa noissa suurimmassa osassa olla joku 8A/16A tai niinkuin tuossa go-eChargerissa 6-16A virran asetus.
Jos laitan 6A, niin auto ottaa 6A, jos laitan 7A auto ottaa 6A. Jos laitan 10A, auto ottaa 10A ja jos laitan 11A, niin auto ottaa 10A.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

petrisa kirjoitti: 08 Touko 2022, 10:31 Asennetaan vain kiinteistön sähkönsyöttöön induktiosilmukat vaihejohtimiin. Nämä sitten kaapeloidaan latausasemaan. Jokin muistikuva olisi että induktiosilmukoita olisi myös langattomalla yhteydellä toimivia. Silloin induktiosilmukoissa olisi akkukäyttöiset langattomat lähettimet keskuksen vieressä.
Defalla on tuollanen https://karelianstore.fi/sahko-ja-autom ... gKQ7_D_BwE
Wifi versioitakin on olemassa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Nible kirjoitti: 08 Touko 2022, 11:04 Jos laitan 6A, niin auto ottaa 6A, jos laitan 7A auto ottaa 6A. Jos laitan 10A, auto ottaa 10A ja jos laitan 11A, niin auto ottaa 10A.
Latausasema (EVSE) CP signaloi saatavilla olevan max. virran OBC/BMS:lle standardin J1772 mukaisesti, BMS (BatteryManagementSystem) sitten päättää kuinka paljon virtaa käytetään (<=max).

Control Pilot (Current limit): The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available via the charging station
with the help of pulse-width modulation: a 16% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option.
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Control_Pilot
snj
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Elo 2022, 08:16

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja snj »

Mites se nyt oikein on auton täyteen lataamisessa? Olen lukenut sieltä täältä, että voi ladata 100%:iin, jos tiedossa pitkä matka seuraavana aamuna. Mutta jos näitä matkoja on säännöllisesti vaikka kaksi viikossa. Onko se nyt hyvä akustolle pitkän ajan kuluessa?
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1049
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Taxi-yrittäjillä voi olla tarve ladata 100%:iin useammin kuin kerran/vrk. Valmistajan akkutakuu sitä tuskin rajoittaa. Käyttäjä voi sitten "hifistellä" miten haluaa. Esim. mun läppärin Akun säästötila pitää varauksen 60%.
jj-60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 19 Helmi 2018, 19:09

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja jj-60 »

Missä maassa tehtyjä ajoakkuja Opel käyttää.
Vactra B 1.6 5D
Meriva 1.8 Aut
Vectra C 1.8 Caravan
Corsa E 1.0 Cosmo
Avatar
Zafira
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 5952
Liittynyt: 08 Touko 2004, 03:00

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Zafira »

jj-60 kirjoitti: 29 Elo 2022, 08:54 Missä maassa tehtyjä ajoakkuja Opel käyttää.
Kiina
jj-60
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 54
Liittynyt: 19 Helmi 2018, 19:09

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja jj-60 »

Ok,.surkea laatu
Vactra B 1.6 5D
Meriva 1.8 Aut
Vectra C 1.8 Caravan
Corsa E 1.0 Cosmo
Vastaa Viestiin