Sähköauton kotilataus

Keskustelua Opeleista
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Niin siis toi CE-merkintähän ei ole minkään puolueettoman laitoksen sertifikointi vaan valmistajan itsensä määrittämä hyväksyntä tuotteelle eli ei kerro suoranaisesti vielä tuotteen sähköturvallisuudesta.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
ajonautinto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

tva kirjoitti: 15 Helmi 2022, 22:16 Omia kokemuksia 3x25A taloliittymän ja sähköauton kanssa: Ostin 3x16A-pistorasiaan kytkettävän Type2-rasian AC11BN-EV, jossa on vikavirtasuojaukset DC 6mA ja AC 30mA, ja virta valittavissa avainkytkimellä 11A, 13A tai 16A. Valintaperuste oli, että on jaksa viritellä mitään vihiluutootänähseejuttua tai kiinnostus loppuu toisen päivän kohdalla eli pistoke seinään, virraksi 11A ja auto latautumaan. Autosta ajastettu lataus yöllä, jolloin uuni tai sähkökiuas eivät ole päällä. Talossa on kaukolämpö, mutta kaukolämmön katketessa sähkölämmitys menee päälle (kaukolämpö on sähkölämmityksen kanssa "rinnankytkettynä") ja sähkövastus taitaa olla 9 kW. Sähkötyöt ja 3x35 A liittymä maksavat sen verran, että sähköauton halpuus katoaisi muutamaksi vuodeksi. Autosta voi valita vielä pienemmän virran, jos tulee tarve.

Tähän mennessä ei ole havaittu mitään ongelmia. Auton AC-lataus on yksivaiheinen eli saa tehoa noin 2,5 kW - en tiedä mistä vaiheesta - näkee sitten jos pääkeskuksen sulake palaa, latausraja tavallisesti 80 % ja yhden yön aikana latausta kertyy noin 45 % - talvella parin päivän ajot ja kesällä 3-4. Auton lämmitys+muut sähköt ottaa enimmillään noin 6 kW eli osa akusta ja osa pistorasiasta. Pakkasella latauksesta lähtiessä voi mittarissa lukea 78 %. Työpaikalla polttisautot roikkuvat johdon nokassa ja minä sähköllä ajelen kuin kesällä eli tuossa päässä ei mitään johtorumbaa. Töistä lähtiessä puhelimella lämmitys päälle - virtaa akusta prosentti tai pari, takki niskaan ja autolle päästyä ikkunat ovat sulat ja sisällä lämmin - 5 kW sähkövastus on aika hyvä.
Hyvää infoa ja tuohan on hyvin pätevän näköinen latausasema. Tuossa olisi henkilösuojauskin kunnossa vanhassakin talossa. :peukku:
petrisa kirjoitti: 15 Helmi 2022, 19:28 ps noita kiinan voimavirtapistokkeeseen liitettäviä ei välttämättä ole testattu kunnolla tai miten nyt sattuu. Suuri riski on siinä, kun tuollainen laite kytketään vanhempaan 3-v voimavirta pistorasiaan, missä ei ole silloisten määräysten mukaan vikavirtasuojaa. Verkkoliitäntä kumi kaapelikin voi olla niin haurasta tavaraa että pakkasella murtuu.
Periaatteessa riski voi toki olla suuri, mutta eikö todennäköisyys sen toteutumiselle ole häviävän pieni? Jos sähkötapaturmia katsoo, niin joko kiinan voimavirtapistokkeeseen liitettäviä laitteita ei Suomessa ole tai niille ei tapahdu vahinkoja.
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
antzu
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 786
Liittynyt: 21 Loka 2002, 03:00
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja antzu »

Meillä 3x25A sulakkeet talossa, öljy lämmitys ja 11kW webaston kiinteä laturi ollut käytössä nyt puolitoista vuotta. Tuosta ei saa latausvirtaa säädettyä mielekkäästi mutta ei ainakaan toistaiseksi ole tullut myöskään ongelmia että olisi tarvinnutkaan rajoittaa. Autonkaan puolella ei virran rajoitus onnistu (corsa). Käyttö yleensä ~tunti kotiin tultua että on riittävästi vähintään aamun ajoihin ja sitten ajastuksella seuraavaksi aamuksi 1-2h niin lämmittää samalla vähän akkuakin juuri ennen ajoa. Päivittäinen normaali työmatka noin 40+40km ja toisinaan keikkaa 110+110km, tahti tähän mennessä noin 45tkm vuodessa. Laturi maksoi kaksi vuotta sitten Saksasta kotiin kannettuna 450€ rahteineen. Talvella saa latailla joka päivä, kesällä parin päivän välein.
Valde
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 166
Liittynyt: 09 Helmi 2007, 11:17

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Valde »

Katselin sähköyhtiön verkkopalvelusta kulutustietoja. Sieltä sai ihan tuntikohtaiset kulutukset näkyviin. Meillä näyttäisi olevan aina 12kWh kulutuspiikki siihen aikaan, kun "yösähkö" alkaa ja lattialämmitys menee päälle. Muuten yö aikaan kovemmillakin pakkasilla kulutus näyttää jäävän n. 8kWh:n tasolle. Ensi kuussa, kun kausisähkösopimus siirtyy taas kokoaikaisesti edullisempaan tariffiin, voisi kokeilla miten sähkön kulutukseen vaikuttaa, jos lattialämmön kääntäisi jatkuvaksi
ajonautinto
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 21:28

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja ajonautinto »

ajonautinto kirjoitti: 16 Helmi 2022, 10:17
petrisa kirjoitti: 15 Helmi 2022, 19:28 ps noita kiinan voimavirtapistokkeeseen liitettäviä ei välttämättä ole testattu kunnolla tai miten nyt sattuu. Suuri riski on siinä, kun tuollainen laite kytketään vanhempaan 3-v voimavirta pistorasiaan, missä ei ole silloisten määräysten mukaan vikavirtasuojaa. Verkkoliitäntä kumi kaapelikin voi olla niin haurasta tavaraa että pakkasella murtuu.
Periaatteessa riski voi toki olla suuri, mutta eikö todennäköisyys sen toteutumiselle ole häviävän pieni? Jos sähkötapaturmia katsoo, niin joko kiinan voimavirtapistokkeeseen liitettäviä laitteita ei Suomessa ole tai niille ei tapahdu vahinkoja.
Tämä kiinteästi asennettava latauslaite vedetään pois markkinoilta: https://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=10760
Mondeo mk4, 2.5t, Opel Kadett C - 79
Exä. Astra G 1,8 Caravan -00 Edition 100 X18XE1
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Lataushybridi olisi tulossa syksyllä nykyisen bensavehkeen tilalle. Työpaikalla olisi tarkoitus akkua ladata arkisin. Akun pitäisi riittää kovimpia pakkasia lukuunottamatta edestakaisin työmatkan (10 km/suunta) ajoon. Esilämmityksen kanssa varmaan menisi kovemmallakin pakkasella tuon 20 km yhdellä latauksella? Kotipihalla on vain lämpötolpat käytössä, jotka on juuri uusittu taloyhtiöön.

Voiko tuota matkustamon esilämmitystä käyttää lämpötolpan sähköllä siten, että auto ei lataisi akkua samalla? Autona siis Astra L PHEV. Pystyykö siitä etäohjaussovelluksesta kytkemään latausta erikseen päälle ja pois? Tolpasta pystyy ottamaan maks. 16A virtaa, kun toinen pistoke ei yleensä ole kellään käytössä.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Opestra kirjoitti: 09 Huhti 2022, 09:56 Työpaikalla olisi tarkoitus akkua ladata arkisin.
Sullahan on hyvin asiat :D
Meillä työpaikalla on auton lataus kielletty. Saa kyllä lämmittää autoa sisältä ja moottoria, mutta tätä vastaavaa energiaa ei saa käyttää sähköauton (hybridin/ täsysähkö) lataamiseen. Perusteluna on että, bensa/diesel autoilijoille pitäsi pystyä sitten tarjoamaan työantajan toimesta polttoainetta. Kausimaksu on 50 euroa. Autoahan ei kukaan lämmitä touko- ... lokakuun välisenä aikana. Sähköautojahan kyllä ladattaisiin.

Osa tolpista on aivan uusia malleja joissa käyttäjä voi itse valita kuinka kauan pistorasiassa on sähkö. Muistaakseni vaihtoehdot olivat: 2h, 3h, 6h, 12h tai jatkuva. Tässä mielessä tolpat soveltuisivat tosi hyvin sähköauton suko laturilla ladattavaksi.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Nible »

Opestra kirjoitti: 09 Huhti 2022, 09:56 Lataushybridi olisi tulossa syksyllä nykyisen bensavehkeen tilalle. Työpaikalla olisi tarkoitus akkua ladata arkisin. Akun pitäisi riittää kovimpia pakkasia lukuunottamatta edestakaisin työmatkan (10 km/suunta) ajoon. Esilämmityksen kanssa varmaan menisi kovemmallakin pakkasella tuon 20 km yhdellä latauksella? Kotipihalla on vain lämpötolpat käytössä, jotka on juuri uusittu taloyhtiöön.

Voiko tuota matkustamon esilämmitystä käyttää lämpötolpan sähköllä siten, että auto ei lataisi akkua samalla? Autona siis Astra L PHEV. Pystyykö siitä etäohjaussovelluksesta kytkemään latausta erikseen päälle ja pois? Tolpasta pystyy ottamaan maks. 16A virtaa, kun toinen pistoke ei yleensä ole kellään käytössä.
Grandlandissa:

Ei ainakaan 12A:lla lämmitä autoa ja lataa samalla. etäohjauksella saa latauksen ajastettua, ei muuta.

Se tuossa on vähän hankalaa että latauksen alkamisajan voit asettaa ja lämmityksessä määritellään lähtöaika, jolloin auto siis lämmin. Huonosti siis tehtävissä että aamulla akku olisi täynnä ja auto lämmin.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Opestra »

petrisa kirjoitti: 09 Huhti 2022, 12:12
Opestra kirjoitti: 09 Huhti 2022, 09:56 Työpaikalla olisi tarkoitus akkua ladata arkisin.
Sullahan on hyvin asiat :D
Meillä työpaikalla on auton lataus kielletty. Saa kyllä lämmittää autoa sisältä ja moottoria, mutta tätä vastaavaa energiaa ei saa käyttää sähköauton (hybridin/ täsysähkö) lataamiseen. Perusteluna on että, bensa/diesel autoilijoille pitäsi pystyä sitten tarjoamaan työantajan toimesta polttoainetta. Kausimaksu on 50 euroa. Autoahan ei kukaan lämmitä touko- ... lokakuun välisenä aikana. Sähköautojahan kyllä ladattaisiin.

Osa tolpista on aivan uusia malleja joissa käyttäjä voi itse valita kuinka kauan pistorasiassa on sähkö. Muistaakseni vaihtoehdot olivat: 2h, 3h, 6h, 12h tai jatkuva. Tässä mielessä tolpat soveltuisivat tosi hyvin sähköauton suko laturilla ladattavaksi.
Tosiaan meillä on työpaikalla on pysäköintitalo, jossa on kännykkäsovelluksella toimivat sähköauton lataustolpat. Sähköstä joutuu maksamaan 20 cnt/kwh. Muutenhan verottajalta tulisi sanomista... Ennen kuin tolpat ja kaapelit uusittiin, ei saanut käyttää edes sisätilanlämmitintä. Nykyään saa ladata myös täyssähköautoa.

Tuollakin sähkön hinnalla tulee ajelu paljon halvemmaksi. Lyhyessä ajossa bensakone kuluttaa useamman litran noinkin lyhyellä matkalla, kun ruuhka-ajoa mennään kaupunkinopeuksilla ja moottori ehtii usein lämmetä käyntilämpöön vasta loppumatkasta. Hybridille tuo matka on optimaalinen, koska tulee paljon pysähdyksiä liikennevaloihin ja kiihdytyksiä tietysti myös.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Nible kirjoitti: 09 Huhti 2022, 14:08
Grandlandissa:

Ei ainakaan 12A:lla lämmitä autoa ja lataa samalla. etäohjauksella saa latauksen ajastettua, ei muuta.

Se tuossa on vähän hankalaa että latauksen alkamisajan voit asettaa ja lämmityksessä määritellään lähtöaika, jolloin auto siis lämmin. Huonosti siis tehtävissä että aamulla akku olisi täynnä ja auto lämmin.
Eli todennäköisesti myös Astrassa voisi ajastaa latauksen vain sille ajalle, kun auto on työpaikan parkissa. Ja kotona asettaisi lämpötolpan ajastimeen ja sovelluksessa auton lämmitykseen oletetun lähtöajan. Silloin auto esilämmittäisi itsensä maks. 12A:n virralla?

Talonyhtiöltä ei pitäisi tulla tuosta esilämmityksestä sanomista, koska nykyisellä autolla virrankulutus on ollut jopa enemmän, kuin 12 A. Defan tehokkain slim-malli ollut käytössä ja säteilylämmitin moottorille.

Mutta mites sitten jos haluaisi sillä 12 A:lla ensin ladata akun täyteen ja sitten lämmittää auton? Jos akku on ehtinyt täyteen, niin eikö lämmitys lähde sen jälkeen päälle? Tuo tietysti vaatisi melko pitkän latausajan, mutta toimiiko noin?
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Nible »

Opestra kirjoitti: 09 Huhti 2022, 15:47
Eli todennäköisesti myös Astrassa voisi ajastaa latauksen vain sille ajalle, kun auto on työpaikan parkissa. Ja kotona asettaisi lämpötolpan ajastimeen ja sovelluksessa auton lämmitykseen oletetun lähtöajan. Silloin auto esilämmittäisi itsensä maks. 12A:n virralla?

Talonyhtiöltä ei pitäisi tulla tuosta esilämmityksestä sanomista, koska nykyisellä autolla virrankulutus on ollut jopa enemmän, kuin 12 A. Defan tehokkain slim-malli ollut käytössä ja säteilylämmitin moottorille.

Mutta mites sitten jos haluaisi sillä 12 A:lla ensin ladata akun täyteen ja sitten lämmittää auton? Jos akku on ehtinyt täyteen, niin eikö lämmitys lähde sen jälkeen päälle? Tuo tietysti vaatisi melko pitkän latausajan, mutta toimiiko noin?
Sillä mukana tulevalla kaapelilla se lataa 8A ja autosta ei pysty virtaa muuten määrittelemään.

Taloyhtiöstä täälläkin kyse.
Omassa tolpassa 16A sulake. Keskuksessa 3x20A:n perässä tolpat ja 2 tolppaa per vaihe. Kiinteistön sähköissä 25A pääsulake ja siellä sitten noita kiinteistön lvi ja valaistusta noiden lämmitystolppien lisäksi. Joten pakko vähän rajoittaa.

Käytössä latausasema, josta voi asettaa virran 6-16A. Grandland ottaa vastaan vain parillisia virtamääriä eli 9A tarkoittaa 8A latausta.

Itseasiassa tällä hetkellä olen rajoittanut latausaseman virran 8A:n aamuisin, kun tuo toinen auto joka saman vaiheen takana on lämmityksessä. -20 lukemissa ei tuo 8A ei riitä lämmitykseen vaan ottaa myös ajoakusta. Muuten sitten nykyisin tulee latailtua vaan 10A:lla.

Jos auto pitäisi olla kello 7 aamulla lämmin, niin akku pitäisi olla täynnä siinä ennen 6:30. Tyhjästä täyteen Grandland lataa 8A:lla n. 8h. 10A 6h. 16A 4h, 32A 2h. Lisäksi kylmä akku ei ota oikein hyvin vastaan mitään, niin noilla -20 ja pahemmilla pakkasilla akku on ladattava täyteen ajon jälkeen ei yöllä. Se akku ei ole täynnä muuten aamulla.

Grandlandissa on latauksen asetukseen 1 kellonaika ja ajastus laitetaan päälle sen jälkeen kun johto kiinnitetty.


Tuosta todennäköisesti tulee vain sanomista, jos latauskaapeli autossa kiinni ja sitä käytetään vain lämmitykseen. Kun muuthan ei tiedä käyttääkö se auto sitä sähköä lämmitykseen vai lataukseen. Joten isännöitsijään vaan yhteyttä että onnistuuko lataus. Jos ne on vasta uusittu, niin sen puolesta ei luulisi olla mitään haittaa. Vai onko lataus jo kielletty?
Lupautuu vaan itse kustantamaan mittarin siihen tolppaan ja takaisin vanhaan kun luopuu paikasta. Ja maksamaan sähköt kulutuksen mukaan.
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tytär muuten vaihtoi äskettäin taloyhtiötä ja tässä nykyisessä noin vuoden vanhassa talossa on parkkipaikalla yksi sähkö auton latausasema. Koskaan en ole siinä vielä nähnyt olevan autoa. Normaalit autopaikat on numeroitu asunnon numeron mukaan. Ilmeisesti tuo latausasema paikka on ylimääräinen jonka voi tarvittaessa taloyhtiöltä vuokrata itselleen.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Nible kirjoitti: 09 Huhti 2022, 18:26
Sillä mukana tulevalla kaapelilla se lataa 8A ja autosta ei pysty virtaa muuten määrittelemään.

Taloyhtiöstä täälläkin kyse.
Omassa tolpassa 16A sulake. Keskuksessa 3x20A:n perässä tolpat ja 2 tolppaa per vaihe. Kiinteistön sähköissä 25A pääsulake ja siellä sitten noita kiinteistön lvi ja valaistusta noiden lämmitystolppien lisäksi. Joten pakko vähän rajoittaa.

Käytössä latausasema, josta voi asettaa virran 6-16A. Grandland ottaa vastaan vain parillisia virtamääriä eli 9A tarkoittaa 8A latausta.

Itseasiassa tällä hetkellä olen rajoittanut latausaseman virran 8A:n aamuisin, kun tuo toinen auto joka saman vaiheen takana on lämmityksessä. -20 lukemissa ei tuo 8A ei riitä lämmitykseen vaan ottaa myös ajoakusta. Muuten sitten nykyisin tulee latailtua vaan 10A:lla.

Jos auto pitäisi olla kello 7 aamulla lämmin, niin akku pitäisi olla täynnä siinä ennen 6:30. Tyhjästä täyteen Grandland lataa 8A:lla n. 8h. 10A 6h. 16A 4h, 32A 2h. Lisäksi kylmä akku ei ota oikein hyvin vastaan mitään, niin noilla -20 ja pahemmilla pakkasilla akku on ladattava täyteen ajon jälkeen ei yöllä. Se akku ei ole täynnä muuten aamulla.

Grandlandissa on latauksen asetukseen 1 kellonaika ja ajastus laitetaan päälle sen jälkeen kun johto kiinnitetty.


Tuosta todennäköisesti tulee vain sanomista, jos latauskaapeli autossa kiinni ja sitä käytetään vain lämmitykseen. Kun muuthan ei tiedä käyttääkö se auto sitä sähköä lämmitykseen vai lataukseen. Joten isännöitsijään vaan yhteyttä että onnistuuko lataus. Jos ne on vasta uusittu, niin sen puolesta ei luulisi olla mitään haittaa. Vai onko lataus jo kielletty?
Lupautuu vaan itse kustantamaan mittarin siihen tolppaan ja takaisin vanhaan kun luopuu paikasta. Ja maksamaan sähköt kulutuksen mukaan.
Meidän taloyhtiössä on vain kolme asuntoa, joten naapureiden kanssa saisi varmasti sovittua tuon, että tolpasta lämmitetään auto latauskaapelia käyttämällä. Ja voihan asiasta tehdä virallisen päätöksen seuraavassa yhtiökokouksessa. Kuitenkin lämmittäminen tuolla tavoin veisi vähemmän sähköä, kuin Defa + säteilylämmitin. En haluaisi lähteä mitään muutoksia tekemään noihin tolppiin, kun ei ole ihan pakollista ladata autoa kotona. Nyt niissä on vielä kahden tunnin ajastin kaiken lisäksi, joten vahingossakaan ei voisi akkua ladata kovin paljoa.

Tolppien kaapeleita ei ole uusittu ja ne ovat 17 v vanhat. Vähän siinä rajoilla, että kestäisivätkö ainakaan kesällä jatkuvaa lataamista. Voisi eristeet sulaa helteillä. Pitänee nyt toistaiseksi tyytyä lataamaan vain töissä.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Nible
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1345
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:11
Paikkakunta: Imatra

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Nible »

Opestra kirjoitti: 09 Huhti 2022, 19:15
Meidän taloyhtiössä on vain kolme asuntoa, joten naapureiden kanssa saisi varmasti sovittua tuon, että tolpasta lämmitetään auto latauskaapelia käyttämällä. Ja voihan asiasta tehdä virallisen päätöksen seuraavassa yhtiökokouksessa. Kuitenkin lämmittäminen tuolla tavoin veisi vähemmän sähköä, kuin Defa + säteilylämmitin. En haluaisi lähteä mitään muutoksia tekemään noihin tolppiin, kun ei ole ihan pakollista ladata autoa kotona. Nyt niissä on vielä kahden tunnin ajastin kaiken lisäksi, joten vahingossakaan ei voisi akkua ladata kovin paljoa.

Tolppien kaapeleita ei ole uusittu ja ne ovat 17 v vanhat. Vähän siinä rajoilla, että kestäisivätkö ainakaan kesällä jatkuvaa lataamista. Voisi eristeet sulaa helteillä. Pitänee nyt toistaiseksi tyytyä lataamaan vain töissä.
2 tunnin ajastimella jos on varustettu ja käyttää sitä auton mukana tulevaa schuko kaapelia, niin se on 3,6kWh per kerta, mitä sitä sähköä se auto ottaa sieltä. Se sitten menee lataukseen siltä osin mitä ei lämmitä. Eli n. puolen tunnin lämmitys ja 1,5h latausta. Tosin tuolla ajastimellahan voi sitten lyhentää tuota latausaikaa jos haluaa, niin että auto saa esim. tuntia ennen lähtöä sähköt, niin se ei sitten ole kuin 1,8kWh mitä menee.

Joku 2300W defa + säteilylämmitin 350W ei kyllä kahdessa tunnissa tuota 3,6kWh vie. Tunnissa saattaa sen 2+ kWh ottaa mutta ei tuplaa kahdessa tunnissa. Tuo sisätilanlämmitin alkaa varmaan aika nopeastikin tiputtamaan ottotehoaan riippuen vähän auton koosta ja mihin se siellä ne ilmat puhaltaa.

Tosin niin tekee kyllä tuo Grandlandinkin sisätilanlämmitys. Tänään 25min 40sec 0,63kWh. Eilen 29min 35sec 0,93kWh ja tiistaina 29min 35sec 0,67kWh
Nuo siis latausasemalta tulevat tiedot ja se kertoo sen 5sec tarkkuudella. lämmitysaikahan on ollut sitten vähän pidempi, kun nuo on katkennut lukituksen avaukseen, mutta lämmityshän jää vielä silloin päälle ja loppuu vasta "käynnistykseen".

Tämän päiväinen lämmitys:
Kuva
Grandland X PHEV Executive 300 Turbo A8 AWD MY20
Ex. Astra Sports Tourer Innovation 1.4T MY17.5, Ex. Astra Sports Tourer Sport 1.4T MY15.5, Ex. Astra Enjoy 1.4T MY13.5
Opestra
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 256
Liittynyt: 23 Tammi 2016, 08:09

Re: Sähköauton kotilataus

Viesti Kirjoittaja Opestra »

Nible kirjoitti: 09 Huhti 2022, 20:05
Opestra kirjoitti: 09 Huhti 2022, 19:15
Meidän taloyhtiössä on vain kolme asuntoa, joten naapureiden kanssa saisi varmasti sovittua tuon, että tolpasta lämmitetään auto latauskaapelia käyttämällä. Ja voihan asiasta tehdä virallisen päätöksen seuraavassa yhtiökokouksessa. Kuitenkin lämmittäminen tuolla tavoin veisi vähemmän sähköä, kuin Defa + säteilylämmitin. En haluaisi lähteä mitään muutoksia tekemään noihin tolppiin, kun ei ole ihan pakollista ladata autoa kotona. Nyt niissä on vielä kahden tunnin ajastin kaiken lisäksi, joten vahingossakaan ei voisi akkua ladata kovin paljoa.

Tolppien kaapeleita ei ole uusittu ja ne ovat 17 v vanhat. Vähän siinä rajoilla, että kestäisivätkö ainakaan kesällä jatkuvaa lataamista. Voisi eristeet sulaa helteillä. Pitänee nyt toistaiseksi tyytyä lataamaan vain töissä.
2 tunnin ajastimella jos on varustettu ja käyttää sitä auton mukana tulevaa schuko kaapelia, niin se on 3,6kWh per kerta, mitä sitä sähköä se auto ottaa sieltä. Se sitten menee lataukseen siltä osin mitä ei lämmitä. Eli n. puolen tunnin lämmitys ja 1,5h latausta. Tosin tuolla ajastimellahan voi sitten lyhentää tuota latausaikaa jos haluaa, niin että auto saa esim. tuntia ennen lähtöä sähköt, niin se ei sitten ole kuin 1,8kWh mitä menee.

Joku 2300W defa + säteilylämmitin 350W ei kyllä kahdessa tunnissa tuota 3,6kWh vie. Tunnissa saattaa sen 2+ kWh ottaa mutta ei tuplaa kahdessa tunnissa. Tuo sisätilanlämmitin alkaa varmaan aika nopeastikin tiputtamaan ottotehoaan riippuen vähän auton koosta ja mihin se siellä ne ilmat puhaltaa.

Tosin niin tekee kyllä tuo Grandlandinkin sisätilanlämmitys. Tänään 25min 40sec 0,63kWh. Eilen 29min 35sec 0,93kWh ja tiistaina 29min 35sec 0,67kWh
Nuo siis latausasemalta tulevat tiedot ja se kertoo sen 5sec tarkkuudella. lämmitysaikahan on ollut sitten vähän pidempi, kun nuo on katkennut lukituksen avaukseen, mutta lämmityshän jää vielä silloin päälle ja loppuu vasta "käynnistykseen".

Tämän päiväinen lämmitys:
Kuva
Vertasin sähkönkulutusta lämmityksessä tähän nykyiseen Combo Lifeen. Tässä on niin paljon ilmatilaa lämmitettävänä, että edes 10 asteen pakkasessa Defa ei jaksa lämmittää sisätiloja kunnolla. Tuulilasikin jää sulamatta. Lämmitystehon pitäisi laskea sitä mukaa kun ptc-vastus lämpenee. Mutta Combon sisätiloja tuo puhallin joutuu lämmittämään lähes täydellä teholla koko 2 tunnin ajan. Puhaltaa autolle tullessakin vielä lähes yhtä kuumaa ilmaa, kuin lämmityksen alkaessa. Helposti on siis auton lämmitykseen mennyt tuo 4 kwh sähköä.

Tuota tolpan ajastinta voisi kyllä käyttää niin, että antaisi autolle vain sen 1 h ajan virtaa. Tuosta sovelluksestahan voisi tarvittaessa näyttää isännöitsijälle, että sähköä ei kulu enempää, kuin muilla asukkailla. Vaikka tuskin siihen asti tarvitsisikaan mennä.
Astra L Sports Tourer PHEV Innovation Plus MY23

Ex. Combo Life 1,2T Innovation MY19
Astra J Sports Tourer 1.4T Drive MY16
Vastaa Viestiin