Afl valot

Koriin ja sisustaan liittyvät asiat. Keskuslukko, sähkölasit, sisustan purku, jne...
Vastaa Viestiin
iZero
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 22 Touko 2005, 21:28
Paikkakunta: Kokkola

AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja iZero »

Onkos muilla AFL-valojen omistajilla tullut vastaan "Huolla kaarrevalojärjestelmä" virheilmoitusta? 120tkm ajettu farkku Edition BL, ja tuota pukkaa nyt kylmän ja pimeän tultua. Valot toimivat hienosti, kunnes virheilmoitus tulee ja valot menevät "vika-asentoon", eli ei enää vaihda kuviota tai käänny ratin mukana. Käsittämättömin "ominaisuus" on ettei sen jälkeen yleensä toimi pitkät valot lainkaan, vaikka laittaa kaikki automatiikat pois. Tosin, joskus ne pitkät sitten taas toimivatkin. Mutta käytännössä jos ajelen pimeällä tiellä, pitää pysähtyä tien varteen, sammuttaa moottori, avain pois ja sitten uudestaan matkaan, jolloin valot toimivat taas ok ja voin käyttää pitkiä. Ja kertaakaan vika ei ole tullut uudestaan "buuttauksen" jälkeen, ainakaan siihen mennessä kun määränpää on saavutettu.

Aluksi tätä sattui lähes joka aamu kun ajelin parin kilometrin matkan kaupunkii ja lämpötila oli alle 8 astetta. Joskus vika tuli päälle jo parin risteyksen jälkeen, joskus vasta perillä ollessa. Ensin käytin auton vikakoodin luennassa, "U1522(00) Lin väylä 2 menetti yhteyden laitteeseen 2, toimintähäiriö". Toisella kerralla sitten tutkittiin tarkemmin ja päädyttiin tilaamaan oikean valon ohjainyksikkö ja kolmannella kerralla se sitten vaihdettiin.

Sen jälkeen näytti että vika korjaantui, kunnes yhtenä kylmänä iltana, parin kilometrin ajamisen jälkeen (pitkät päällä) vika tuli uudelleen (ja pitkät sammui vauhdista mutkaisella pikkutiellä!). "Buutti" ja loppumatka taas ok. Viikon päästä seuraavan kerran vikavalo syttyi, tällä kertaa aamulla, n. 80km ajon jälkeen liikenneympyrästä poistuessa. Ja illalla reissun paluumatkalla 130km:n ajon jälkeen, kun tarkoituksella testasin miten käy kun ajan pätkän pientä ja pimeää mutkaista tietä.

Tänään käväistiin neljännen kerran huollossa, lisäiltiin pari puuttuvaa ruuvia ja ohjelmoitiin uudelleen ja jo saman päivän aikana vikavalo syttyi taas. Tällä kertaa suora tie, kuiva keli, nopeutta 50km/h. Joten tiistaina mennään taas ihmettelemään että missä vika. Auto ostettu kesällä liikkeestä käytettynä, joten takuuseen ei mene, mutta myyjäliike on tähän mennessä korvannut puolet kuluista.

Mitään logiikkaa ei tosiaan tunnu olevan siinä milloin virhe ilmaantuu; välillä on tullut hidastetöyssyn jälkeen, kerran liikenneympyrästä poistuessa, pari kertaa pitkät päällä ajaessa mutkaista pikkutietä, mutta sitten taas joskus ihan vaan risteyksessä kääntymisvuoroa odotellessa tai suoralla pätkällä kuten tänään.

Googlella löytyi yksi osuma, mutta venäjäksi http://forum.adact.ru/index.php/topic/15605/ ja automaattikäännöksen jälkeen tuosta ei ota ihan selvää että mitä on tehty.

Montakohan osaa tässä voi joutua ostamaan arvalla ennen kuin vika löytyy?


Toinen mitättömämpi juttu; Onko tietoa voiko kaukovaloautomatiikkaa säätää/kalibroida, näyttää olevan melko herkkä vaihtamaan lyhyille, nyt näyttää riittävän että parin kilometrin suoran päässä on joku tulossa niin samantien räpsähtää lyhyille. Jos ois edes puolta lyhyempi matka niin alettaisiin olla lähempänä oikeaa, mielellään tosin jokin 500-600m riittäis. Valon voimakkuudellahan se varmaankin pelaa eikä etäisyyksillä, mutta nyt tuo on tosiaan ihan liian herkkä. Kyselin tänään mekaanikolta huollossa, mutta meinasi että ei sitä voi säätää mitenkään.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Jollain brittiläisellä saitilla joku mainitsi takaisinkutsusta koskien AFL - valoja... tosin suomessa tuskin moista. Tuo vois olla softabugi tai sitten laitevika... vaikea sanoa kumpi.
Kaukovaloautomatiikkaa voi säätää ohjelmoimalla uusiksi.
Siitä löysin esimerkin... tosin päinvastaisen, mutta todistaa kuitenkin, että säätö (ohjelmointi) on mahdollista .

Field Remedy: 2476
Subject: Adaptive forward lighting (AFL) - High beam switches too late in low beam mode
Models: Engines: Option:
Insignia 2009... All Adaptive Forward Lighting,TT2
Complaint: Customer complains high beam switches too late in low beam mode when high beam assistant is activated.
Cause: Software weakness.
Production: New software has been introduced in production as of February 2009.

Remedy:
In case of customer complaint reprogram HBSM with new software
as of TIS2Web release 3.5 (16.03.09).
Note: Trucks will be only recognized when their headlights are in
the range of the camera area. If the headlights of the oncoming
truck are below the center barrier the boundary illumination of
the truck cabin is not recognized by the camera.
FunctionalGroup: N - Electrical Equipment
Complaint Group: 13 - No/Poor Function
Trouble Code: None
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
iZero
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 22 Touko 2005, 21:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja iZero »

Tänään selvisi että nyt valot pukkaavat uutta virhekoodia U1512. Hyvä uutinen oli että vastaavia tapauksia löytyi Oulusta kaksi kappaletta. Huonompi uutinen oli se että pitää vaihtaa koko umpio, hintaa vähän vajaa 1400e töineen. Myyjäliikkeessä keskustelevat nyt että mitenkä korvataan, huomenna pitäisi olla ratkaisu tiedossa.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Hyvä, että asia edistyy. Kun kerran useampia tapauksia löytyy , niin kyse on jonkinlaisesta valmistusvirheestä. Onko autossa vielä takuu ??
Suomessa maahantuojan suhtautuminen on yleensä kiitettävän nihkeää.
Tuskin ihan täysin ilmaiseksi saat uutta umpiota... veikkaan, että autoliike/maahantuoja maksaa 70 % ja joudut itse maksamaan 30 % .
Umpio ei ole vielä pahan hintainen... CLS - Mersussa taitaa olla n. 3500 euroa :D
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
iZero
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 22 Touko 2005, 21:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja iZero »

Päivitetäänpäs tänne tilannetta. Eli ei ole takuu voimassa, toukokuussa 2009 on rekisteröity auto ja itse tosiaan ostin sen heinäkuussa autoliikkeestä. Myyjä lupautui maksamaan puolet umpiosta ja keskiviikkona menen vaihdattamaan sen. Pitää nyt toivoa että se nyt tosiaan ratkaisee tilanteen lopullisesti. Melko ikävää kun pitkät sammuu yllättäen tai että matkalla huomaa että jos nyt tarvii pitkiä niin pitää suorittaa ensin stop'n'go rangaistus :)
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ihan kohtuullinen vastaantulo myyjäliikkeeltä. Toivottavasti tosiaan ongelma ratkeaa tuolla umpion vaihdolla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
iZero
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 22 Touko 2005, 21:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja iZero »

Tänään kävin maksamassa vaihdon kun nyt valot on toimineet keskiviikosta lähtien ok. Pitää vaan toivoa että toinen umpio on parempilaatuinen kuin oikeanpuoleinen oli.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
iZero
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 22 Touko 2005, 21:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja iZero »

Ja tänään oli sitten syttynyt jälleen vikavalo ja tuo huoltoilmoitus pompsahtanut ruutuun, toivottavasti nyt ois saman puolen laitteista kyse niin menis takuuseen.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
iZero
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 115
Liittynyt: 22 Touko 2005, 21:28
Paikkakunta: Kokkola

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja iZero »

Tänään käytin huollossa autoa kun vikavalo on nyt viime aikoina syttynyt useamman kerran. Vikakoodia en saanut/kysynyt, mutta epäilivät että joko aiemmin Kokkolassa vaihdettiin joko väärä umpio tai sitten johtosarjassa voi olla vikaa, eli ilmeisesti samoja koodeja pukkaa kuin aiemmin. Saksan päästä ei saatu tukea kiinni, joten ens viikolla palataan asiaan ja katsotaan mitä tehdään.

Jotain positiivistakin; Sain penkinlämmittimen korjauksesta rahat takaisin, kun täällä Oulussa osasivat sanoa että siitä on kampanja menossa ja Kokkolassa ei ollut ilmeisesti tieto vielä perillä syksyllä kun sen korjautin.
- Zafira C Innovation 2.0 CDTi 125kW A -17
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ettei vaan olisi sitten niin , että se itse säätömoduuli on vain toisessa umpiossa... jota ei vaihdettu.
Huolto - ohjelmiston selostuksesta saa selville , että on vain 1 AFL - säätöyksikkö... vaikuttais siltä , että AFL - säätöyksikkö kerää anturitiedot ja lähettää sitten dataa korin ohjausmoduulille , joka ohjaa valoja.
Toivottavasti saat infoa ja valot tulevat kuntoon.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Faijalla 2009 CDTi HB Cosmo, ajettu 135tkm, ja tuo AFL-valojen vikavalo on syttynyt viimeisen kuukauden aikana lähes joka käynnistyksessä. Nyt pimeän tultua huomattiin, ettei nuo pitkät valot todella toimi missään valokatkaisijan asennossa, kun tuo vikavalo palaa.

Autoa käytettiin Oulussa Åströmillä, jossa totesivat että kuskin puoleisen umpion ohjainlaite (tms.) on rikki. Ovat kuulemma yrittäneet korjata ja tutkia useita umpioita Oulussa kuntoon, ettei tarvitsisi ostaa kokonaan uutta, mutta eivät ole vielä löytäneet siihen keinoa.

Muuta vaihtoehtoa ei ole, kuin ostaa kokonaan uusi umpio. Hinta piiiiitkän tinkimisen jälkeen 1100€ + työt. Tilaukseen meni, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole, jos meinaa saada valot toimimaan kunnolla. :no:

Ihanan kallista! :arque:
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Joba
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Huhti 2013, 22:42

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja Joba »

Itellä kans ollu Insigniassa vähä ongelmaa ton huolla kaarrevalojärjestelmä -ilmoituksen kanssa. Vika ilmaantui pari kuukautta sitten, toimi välillä ja välillä ei. Ongelmaan auttoi kun tosiaan sammutti auton ja avain irti, jolloin vika hävisi taas määräämättömäksi ajaksi. Joskus vika ilmaantui heti käynnistyksessä ja joskus vasta jonkin mittaisen ajon jälkeen. Ongelma alkoi kuitenkin ilmaantua useammin ja useammin.

Auto oli ostettu paikalliselta, melko laajasti tunnetulta yksityiseltä automyyntiketjulta. Kaupoista aikaa nyt kolme kuukautta. Otin asiasta noin kuukausi takaperin yhteyttä myyjäliikkeeseen, joka kehotti menemään suoraan paikallisen Opelliikkeen huoltoon. Auto oli lopunkaiken pariin kertaan huollossa ja järjestelmä saatiin täysin korjattua osia vaihtamatta! olivat kuulemma johtosarjaa kunnostaneet, joka oli kulunut. Kaikki kulut menivät myyjäliikkeen piikkiin. Kulut olivat yhteensä liikkeelle n. 600€.

Itselläni kävi siis ainakin hyvä säkä, eli osia ei tarvinnut vaihtaa.

Autona siis 2009 Insignia, mittarissa 114tkm.
Insignia -09, 2,0 CDTi 96kW Edition autom.
Vectra C -03, 1,8 Comfort Business
Astra F -94, 1,6 autom.
Nile_
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 481
Liittynyt: 02 Elo 2009, 13:33
Paikkakunta: Iisalmi

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja Nile_ »

Joo mulla kans ruvennu herjaamaan tuota "huolla kaarrevalojärjestelmä".. :banghead: Tekee tota täysin satunnaisesti myös mutta, onko mitään merkitystä ku vaihdoin alustan tuohon, niin se alkoi samalla herjaamaan sitä.. :o et onko niillä jotain yhtettä, vai oliko pelkkää sattumaa.. Auto tippui n. 70 mm. ja auto toi allekirj. kulkine..
Vectra C2 Wagon 2.0 turbo "OPC" -07
Omega B2 Caravan 3.0 V6 sport -00
Omega B2 caravan M57 aut. -02
MB Sprinter w906 315 CDi -09
astra dtl2.0
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 02:00

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja astra dtl2.0 »

Minulla tuli vikakoodi B0984, (00) Present. Headlamp Control Module. Onkohan kenelläkään ollut vastaavaa vikakoodi ja millä moinen korjaantui? Ajotietokone ilmoittaa että huolla kaarrevalot tms. Ongelma alkoi niin, että ajoittan vikavalo meni päälle, mutta nollaantui auton sammuttamisella. Tällähetkellä vikavalo palaa kokoajan ja vikakoodin nollaaminen ei auta tilannetta. Huonointa tässä se että vian ollessa aktiivisena ei pitkän ajovalot toimi ollenkaan.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: AFL-valo-ongelmia Insigniassa

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Tuossa vikakoodin selitys ja testausohje. Jos kaikki mittaukset normaaleissa arvoissa, vaihtoehtona on ajovaloumpion vaihto.

DTC B0984 or B0985
Diagnostic Instructions
• Perform the Diagnostic System Check - Vehicle prior to using this diagnostic procedure.

• Review Strategy Based Diagnosis for an overview of the diagnostic approach.

• Diagnostic Procedure Instructions provides an overview of each diagnostic category.

DTC Descriptors
DTC B0984 00: Left Headlamp Light Distribution Shutter Control Circuit Malfunction

DTC B0985 00: Right Headlamp Light Distribution Shutter Control Circuit Malfunction


Diagnostic Fault Information
Circuit
Short to Ground
Open/High Resistance
Short to Voltage
Signal Performance

Headlamp Motor B+
1
1
--
--

Headlamp Motor Module Control
1
1
1
B0984 00, B0985 00*

Headlamp Control Module Control
1
1
1
1

Headlamp Motor Ground
--
1
--
--

* Headlamp levelling motor malfunction or overtemperature

1. Headlamp levelling malfunction


Circuit/System Description
Battery positive voltage is applied to the headlamp control module at all times. The headlamp control module has a normal operational voltage range of about 12.5-16 V and is only fully functional with the ignition switch is in the RUN position and the headlamp switch in the AUTO position. The communications enable signal from the body control module (BCM) wakes the headlamp control module microprocessor. The headlamp control module receives serial data messages from the engine control module (ECM), transmission control module (TCM), electronic brake control module (EBCM), and BCM with information regarding power mode, speed, steering angle, transmission gear selection, and headlamp switch status. The headlamp control module calculates the headlamp angle and sends commands to the left and right adaptive forward lighting system headlamp actuators. The headlamp actuators drive the headlamps to the position commanded by the headlamp control module. The headlamp control module monitors the headlamp actuator motor control circuits for proper circuit continuity and for shorts to ground or voltage. If a malfunction is detected, a DTC will be stored in memory and the driver will be notified with a message displayed over the driver information centre located on the instrument cluster.

Conditions for Running the DTC
• Battery voltage must be between 9-16 V.

• The ignition is in the ON or RUN position.

• The headlamps are ON.

Conditions for Setting the DTC
B0984 00 or B0985 00
The DTC will set when the headlamp control module detects no signal and low voltage on the sensor signal line.

Action Taken When the DTC Sets
• The headlamp control module disables the headlamp levelling system.

• Headlamp levelling inoperative indication ON.

• Advanced front lighting system fault indication ON.

Conditions for Clearing the DTC
The condition responsible for setting the DTC no longer exists.

Reference Information
Schematic Reference
Headlamps/Daytime Running Lamps (DRL) Schematics → Insignia 2010 → Astra-J 2010 → Insignia 2009

Connector End View Reference
Component Connector End Views → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010

Description and Operation
Exterior Lighting Systems Description and Operation

Electrical Information Reference

• Circuit Testing

• Connector Repairs

• Testing for Intermittent Conditions and Poor Connections

• Wiring Repairs


Scan Tool Reference
Control Module References → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010 for scan tool information

Circuit/System Verification
Verify that DTC B3415 is not present.

⇒ If DTC is present, refer to DTC B3415 .

Circuit/System Testing
Ignition OFF, disconnect the harness connector at the appropriate headlamp assembly.
Test for less than 5 Ω between the ground circuit terminal 1, 8 and ground.
⇒ If greater than the specified range, test the ground circuit for an open/high resistance.

Ignition ON, connect a test lamp between the ignition circuit terminal 6 and ground. The test lamp should illuminate.
⇒ If the test lamp does not illuminate, test the ignition circuit for a short to ground or an open/high resistance.

If all circuits test normal, replace the appropriate headlamp assembly. Verify that the DTC do not reset.
⇒ If the DTC resets, replace the K26 Headlamp Control Module.

Repair Instructions
Perform the Diagnostic Repair Verification after completing the diagnostic procedure.

• Headlamp Replacement

• Control Module References → Insignia 2010 → Insignia 2009 → Astra-J 2010 for headlamp control module replacement, setup, and programming
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Vastaa Viestiin