Insignia 1.4t ja Overboost

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Rockrest
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2022, 16:58

Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rockrest »

Taistellut pitkään P0234 eli yliahdon kanssa. Alkaa loppua konstit. Tähän mennessä tehty seuraavaa. Uusi turboahdin, uudet säätimet hukkaportille ja bypassille. Uusi venttiilikoppa ja Cruzekit huohotusta varten. Auto vähän miettii kiihdyttäessä ja 3. tai 4. vaihteella menee limp modeen. Myös map ja ahtopaineanturi uusittu.
Olisiko jollain ajatuksia?
Kone on ohjelmoitu, voisiko syy olla siellä? Tämä tuntuu oudolta koska toimi ohjelmalla aikasemmin.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Alipaineletkut tarkastaa seuraavaksi.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Rockrest
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2022, 16:58

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rockrest »

Painetestin olen tehnyt tulppaamalla turbon imupuolen ja imusarjaan painetta, oli OK. Turbon mukana tuli uusi säädin ja letkut. Imusarjan säiliö päästää paineen ku nyppää letkun irti. Mitä vielä pitää tarkistaa?
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rak »

Paljonko se todellisuudessa ahtaa, ja paljonko painetta sen ohjelman pitäis sietää/miten diagnostiikkaa on puukotettu hyväksymään orkkista korkeampi paine?
Rockrest
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2022, 16:58

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rockrest »

Tänään oli Boost pressure sensor lukema 171,78Kpa sillon ku tilttas. Ohjelma on toiminut 2 vuotta ilman overboostia se tässä onkin mystistä. Autosta penkitettiin 158hp ja 248Nm. Ohjelman sisällöstä en osaa sanoa mitään, mutta alan ammattilainen sen teki.
Rockrest
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2022, 16:58

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rockrest »

MAF anturin vaihto oli ratkaisu. Jos jollain samoja oireita niin kannattaa aloittaa siitä, no nyt on uusi turbokin :D
junnu69
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 11:33

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja junnu69 »

MAF-anturi on kai ilmamassa-anturi, mutta mikä on tuo MAP, minkä olit vaihtanut jo aiemmin? Ilmamassa-anturi ratkaisi myös Vivarossani samankaltaisia oireita, eri koodeilla kylläkin. Minä aloitin osien vaihdon halvemmasta päästä ja ilmamassa-anturi oli vähän puolen välin kalliimmalla puolella.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rak »

Katoitko mitä massamittarin arvot testerillä näytti ennen ja jälkeen vaihdon? Ilmeisesti matolaatikko vertaa ilmanvirtausta ahtopaineeseen ja möksähtää jos paine suurempi kuin mihin massamittarin näkemän virtauksen pitäs riittää. Mitä lie lukee vikakoodin kuvauksessa.
Rockrest
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2022, 16:58

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rockrest »

MAF on heti ilmanputsarin jälkeen, eli mittaa kaiken moottorille tulevan ilman. Ahtopaineanturi on ahtoputkessa ennen kaasuläppää ja MAP(manifold absolute pressure) mittaa imusarjan painetta kaasuläpän jälkeen. Näiden yhteispelillä ECU pitäis tietää kuinka paljon moottorille annetaan ilmaa ja löpöä. Enempää en osaa kertoa.
Hankalauus olikin se ku vikakoodeja ei mistään tullut, ainoastaan yliahto ja limp mode sen seurauksena. Mulla on tallennettuna muutama ajelu vanhalla MAF:lla, vois joku päivä ajella uudella ja ottaa dataa talteen.
Rockrest
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2022, 16:58

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rockrest »

Ja tällä kertaa toimi viikon. Nykii kiihdytyksessä ja overboost. Täytyy taas sulkeutua talliin ja alkaa miettimään...
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Minkä valmistajan osa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Rockrest
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2022, 16:58

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rockrest »

Maf on Hella merkkinen, toki tälläkin oli kiihdyttäessä pientä nykimistä mutta toimi viikon ilman overboostia.
junnu69
'Agila'
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Helmi 2018, 11:33

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja junnu69 »

Rockrest kirjoitti: 27 Maalis 2022, 09:15 MAF on heti ilmanputsarin jälkeen, eli mittaa kaiken moottorille tulevan ilman. Ahtopaineanturi on ahtoputkessa ennen kaasuläppää ja MAP(manifold absolute pressure) mittaa imusarjan painetta kaasuläpän jälkeen. Näiden yhteispelillä ECU pitäis tietää kuinka paljon moottorille annetaan ilmaa ja löpöä. Enempää en osaa kertoa.
Hankalauus olikin se ku vikakoodeja ei mistään tullut, ainoastaan yliahto ja limp mode sen seurauksena. Mulla on tallennettuna muutama ajelu vanhalla MAF:lla, vois joku päivä ajella uudella ja ottaa dataa talteen.
Kiitos hyvästä selvityksestä! Harmi jos ei vielä toiminutkaan. Minulla silloin koodit viittasivat ahtopaineanturiin, mutta vika korjaantui ilmamassa-anturin vaihdolla.
Rockrest
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2022, 16:58

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rockrest »

Eilen kävin läpi liittimiä, otin akkukengän irti ja irrotin ecun liittimet. Tänään auto toimi taas normaalisti. Kumpi lienee vaikuttaneen enemmän, virrattomuus vai liitinten roplaus, ei ota selvää😁
Rockrest
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2022, 16:58

Re: Insignia 1.4t ja Overboost

Viesti Kirjoittaja Rockrest »

Toivottavasti ongelma ratkaistu ja tapaus suljettu. Uudessa turbossa tuntui hukkaportti jumittavan ja herkistelin sitä bräkleenillä, kuparispraylla ja tongeilla. Tämä auttoi vähän, mutta edelleen vika oli olemassa. Otin yhteyttä Opelguru Kaskeen ja ehdotti hukkaportin säätökellonvarren pidentämistä. Olin tätä jo kierroksen avannut, mutta vaati 3,5 kierrosta. Vaikka oli tehtaalla sinetöity joutuu varren silti säätämään autolle sopivaksi.
Nyt asensin portatun imusarjankin paikoilleen ku ahdot on viimein hallinnassa.
Vastaa Viestiin