Insignia 1.4t ja Overboost
Insignia 1.4t ja Overboost
Taistellut pitkään P0234 eli yliahdon kanssa. Alkaa loppua konstit. Tähän mennessä tehty seuraavaa. Uusi turboahdin, uudet säätimet hukkaportille ja bypassille. Uusi venttiilikoppa ja Cruzekit huohotusta varten. Auto vähän miettii kiihdyttäessä ja 3. tai 4. vaihteella menee limp modeen. Myös map ja ahtopaineanturi uusittu.
Olisiko jollain ajatuksia?
Kone on ohjelmoitu, voisiko syy olla siellä? Tämä tuntuu oudolta koska toimi ohjelmalla aikasemmin.
Olisiko jollain ajatuksia?
Kone on ohjelmoitu, voisiko syy olla siellä? Tämä tuntuu oudolta koska toimi ohjelmalla aikasemmin.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Alipaineletkut tarkastaa seuraavaksi.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Painetestin olen tehnyt tulppaamalla turbon imupuolen ja imusarjaan painetta, oli OK. Turbon mukana tuli uusi säädin ja letkut. Imusarjan säiliö päästää paineen ku nyppää letkun irti. Mitä vielä pitää tarkistaa?
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Paljonko se todellisuudessa ahtaa, ja paljonko painetta sen ohjelman pitäis sietää/miten diagnostiikkaa on puukotettu hyväksymään orkkista korkeampi paine?
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Tänään oli Boost pressure sensor lukema 171,78Kpa sillon ku tilttas. Ohjelma on toiminut 2 vuotta ilman overboostia se tässä onkin mystistä. Autosta penkitettiin 158hp ja 248Nm. Ohjelman sisällöstä en osaa sanoa mitään, mutta alan ammattilainen sen teki.
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
MAF anturin vaihto oli ratkaisu. Jos jollain samoja oireita niin kannattaa aloittaa siitä, no nyt on uusi turbokin
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
MAF-anturi on kai ilmamassa-anturi, mutta mikä on tuo MAP, minkä olit vaihtanut jo aiemmin? Ilmamassa-anturi ratkaisi myös Vivarossani samankaltaisia oireita, eri koodeilla kylläkin. Minä aloitin osien vaihdon halvemmasta päästä ja ilmamassa-anturi oli vähän puolen välin kalliimmalla puolella.
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Katoitko mitä massamittarin arvot testerillä näytti ennen ja jälkeen vaihdon? Ilmeisesti matolaatikko vertaa ilmanvirtausta ahtopaineeseen ja möksähtää jos paine suurempi kuin mihin massamittarin näkemän virtauksen pitäs riittää. Mitä lie lukee vikakoodin kuvauksessa.
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
MAF on heti ilmanputsarin jälkeen, eli mittaa kaiken moottorille tulevan ilman. Ahtopaineanturi on ahtoputkessa ennen kaasuläppää ja MAP(manifold absolute pressure) mittaa imusarjan painetta kaasuläpän jälkeen. Näiden yhteispelillä ECU pitäis tietää kuinka paljon moottorille annetaan ilmaa ja löpöä. Enempää en osaa kertoa.
Hankalauus olikin se ku vikakoodeja ei mistään tullut, ainoastaan yliahto ja limp mode sen seurauksena. Mulla on tallennettuna muutama ajelu vanhalla MAF:lla, vois joku päivä ajella uudella ja ottaa dataa talteen.
Hankalauus olikin se ku vikakoodeja ei mistään tullut, ainoastaan yliahto ja limp mode sen seurauksena. Mulla on tallennettuna muutama ajelu vanhalla MAF:lla, vois joku päivä ajella uudella ja ottaa dataa talteen.
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Ja tällä kertaa toimi viikon. Nykii kiihdytyksessä ja overboost. Täytyy taas sulkeutua talliin ja alkaa miettimään...
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13460
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Minkä valmistajan osa?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Maf on Hella merkkinen, toki tälläkin oli kiihdyttäessä pientä nykimistä mutta toimi viikon ilman overboostia.
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Kiitos hyvästä selvityksestä! Harmi jos ei vielä toiminutkaan. Minulla silloin koodit viittasivat ahtopaineanturiin, mutta vika korjaantui ilmamassa-anturin vaihdolla.Rockrest kirjoitti: ↑27 Maalis 2022, 09:15 MAF on heti ilmanputsarin jälkeen, eli mittaa kaiken moottorille tulevan ilman. Ahtopaineanturi on ahtoputkessa ennen kaasuläppää ja MAP(manifold absolute pressure) mittaa imusarjan painetta kaasuläpän jälkeen. Näiden yhteispelillä ECU pitäis tietää kuinka paljon moottorille annetaan ilmaa ja löpöä. Enempää en osaa kertoa.
Hankalauus olikin se ku vikakoodeja ei mistään tullut, ainoastaan yliahto ja limp mode sen seurauksena. Mulla on tallennettuna muutama ajelu vanhalla MAF:lla, vois joku päivä ajella uudella ja ottaa dataa talteen.
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Eilen kävin läpi liittimiä, otin akkukengän irti ja irrotin ecun liittimet. Tänään auto toimi taas normaalisti. Kumpi lienee vaikuttaneen enemmän, virrattomuus vai liitinten roplaus, ei ota selvää
Re: Insignia 1.4t ja Overboost
Toivottavasti ongelma ratkaistu ja tapaus suljettu. Uudessa turbossa tuntui hukkaportti jumittavan ja herkistelin sitä bräkleenillä, kuparispraylla ja tongeilla. Tämä auttoi vähän, mutta edelleen vika oli olemassa. Otin yhteyttä Opelguru Kaskeen ja ehdotti hukkaportin säätökellonvarren pidentämistä. Olin tätä jo kierroksen avannut, mutta vaati 3,5 kierrosta. Vaikka oli tehtaalla sinetöity joutuu varren silti säätämään autolle sopivaksi.
Nyt asensin portatun imusarjankin paikoilleen ku ahdot on viimein hallinnassa.
Nyt asensin portatun imusarjankin paikoilleen ku ahdot on viimein hallinnassa.