Opel 2.0 8v käy liian lämpöisenä.

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
ylle
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Elo 2021, 11:35

Opel 2.0 8v käy liian lämpöisenä.

Viesti Kirjoittaja ylle »

Missä ihmeessä voi olla vika kun kansipahvi/ jakohihna ja vesipumppu remontin jälkeen Calibra 91 vm lämpenee poikkeuksellisen nopeasti 100 asteeseen ja flekti lähtee päälle mutta ei edes maantiellä saa jäähdytettyä moottoria että tippuisi juuri alle 100 asteen? Termari kyllä aukeaa 92 asteessa ja vesi kiertää syylärin läpi. On myös huuhdeltu syyläri ja todettu että hyvin kulkee vesi läpi?? Pysyy myös ilman flektiä lämmöt ihan samassa. On vaihdettu myös uusi flektin anturi sekä moottorin lämpöanturi. Ei toki auto keitä mutta eikat tuo ole mikään kyseisen moottorin ominaisuus?
ari-osa
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 213
Liittynyt: 11 Joulu 2008, 14:32
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Opel 2.0 8v käy liian lämpöisenä.

Viesti Kirjoittaja ari-osa »

tuleeko sisälle myös kuumaa puhaltimen kautta,ettei ole lämppärin letkut menny väärin päin.
shamrock
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1523
Liittynyt: 14 Helmi 2006, 20:07
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Opel 2.0 8v käy liian lämpöisenä.

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Rookeri kirjoitti: 08 Touko 2022, 20:33 Kuulostaa että mittariston lämpömittari ei ole kalibroitu, tai siis ettei näytä täysin oikeaa lämpötilaa.
Eikö flektille kuitenkin ole oma anturi, tuskin se päälle lähtis vaikka mittaristo luulis mitä? Ei Calibra kai sentään niin älykäs auto ole. Ilmalukko ekana tuli mieleen, tai sitten kun kerran pahvi on vaihdettu ... ettei joku kanava olis jäänyt tukkoon. Tai sitten, huono vesipumppu. Sehän on just vaihdettu, ja on niitäkin nähty sellaisia ettei siivet ole lähellekää alkuperäistä, ihme jos moisilla kiertää.
Monta Astraa, Vectraa, Corsaa on ollut ... Ooppelista siirrytty Saabbeliin.

Nyt alla Saab 9-3 2.0 '98 ja 2.0 turbo '01
ylle
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Elo 2021, 11:35

Re: Opel 2.0 8v käy liian lämpöisenä.

Viesti Kirjoittaja ylle »

Joo, flektillä myös oma anturi mikä myös vaihdettu uuteen. Flekti lähtee käyntiin vaikka lämpötila anturin ottaisi irti. Puhaltaa kyllä kabiiniin kuumaa ilmaa. Ilmalukkoa itsekkin epäilin ja sillä vaihdoin nesteet ja puristelin letkuja väsymykseen asti ja vesi kyllä tuntuisi kiertävän mutta toki vesipumppu esim voisi olla viallinen että ei kierrättäisi kunnolla vettä. Onko se ihan pienin letku ilmausta varten mikä menee paisarille? Siellä kyllä vesi virtaa kun nappaa auton käydessä irti. Seuraavaksi isommasta letkusta ei kyllä tule mitään mikä siis tulee syyläristä paisarille. Ylävesiletku kuumenee kun termostaatti aukeaa ja alavesiletku myös kierrättää vettä takaisin moottorille.
ylle
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Elo 2021, 11:35

Re: Opel 2.0 8v käy liian lämpöisenä.

Viesti Kirjoittaja ylle »

Ja tämä on vesipumppu kiristeinen malli.
ahkio
'Senator'
'Senator'
Viestit: 561
Liittynyt: 04 Huhti 2011, 08:50

Re: Opel 2.0 8v käy liian lämpöisenä.

Viesti Kirjoittaja ahkio »

Kerran tullut vastaan ongelma jossa vika oli puhaltimen piuhat ristissä. Ajaessa meinas keittää mutta seisoessa jäähtyi, vahingossa huomasin ku kävelin auton edestä ja puhalsi kuumaa ilmaa jaloille, joku remppa siihen oli tehty, en muista mikä (kaverin Audi). Kannattaa siis miettiä myös mitä omituisempia vaihtoehtoja!
Avatar
Opve
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 913
Liittynyt: 30 Heinä 2007, 20:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Opel 2.0 8v käy liian lämpöisenä.

Viesti Kirjoittaja Opve »

Annan ääneni myös vialliselle vesipumpulle.
Joskus oon nähnyt semmosen pumpun, jossa siipipyörä ns. löysällä/irti siinä pumpunakselilla eikä juuri pyöri vaikka hihnapyörä pyörittää kyllä akselia.
der OPelVEctra -Technic, die begeistert.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15810
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Opel 2.0 8v käy liian lämpöisenä.

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

OHC moottoriin on vaikea saada jäämään ilmaa kiertoon. Ja vesiletkujakaan ei saa väärin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
ylle
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Elo 2021, 11:35

Re: Opel 2.0 8v käy liian lämpöisenä.

Viesti Kirjoittaja ylle »

Kiitos vastauksista, mystinen on vika mutta toivotaan että syyllinen löytyy viallisesta termostaatista. Nyt 82 asteen termari tilattu ja tällä hetkellä ajellaan ilman termostaattia ja näin pelaa ihan hyvin.
Vastaa Viestiin