Z12XEP ääni käynnistäessä
Z12XEP ääni käynnistäessä
Olis 2007 Corsa Z12XEP josta huoltokirjan mukaan jakopää vaihdettu n.130tkm ja nyt ajettu 165tkm. Auton kun käynnistää kuuluu 0,5-1s ajan kovempi vähän rahisevan oloinen ääni mitä ei muista minun ketjumoottoreista oo kuulunut. Muissa tilanteissa kone käy nätisti ilman ylimääräisiä ääniä. Kannattaako asiasta olla huolissaan? Vai voiko kuulua esim. startista tms.?
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13463
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Z12XEP ääni käynnistäessä
Video olis kiva.
Mutta onhan se mahdollista että rempassa on mennyt jotakn pieleen ja vaikka kiristin vähän falskaa. Mitä on ketjun vaihdossa vaihdettu?
Mutta onhan se mahdollista että rempassa on mennyt jotakn pieleen ja vaikka kiristin vähän falskaa. Mitä on ketjun vaihdossa vaihdettu?
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Z12XEP ääni käynnistäessä
Päätänpäs vanhan tarinan. Ketjuhan siellä pikkuhiljaa alko pahemmin rapisemaan käynnistäessä ja myös tyhjäkäynnillä. Ketjusarja vaihdettu ja käy tosi nätisti! Eli vaan herkästi ketjua vaihtamaan jos yhtään siltä tuntuu.
Re: Z12XEP ääni käynnistäessä
35tkm välein no jo on markkinat
Re: Z12XEP ääni käynnistäessä
Astra H 1,4 STG-591,ketju vaihtoon 130tkm kohdalla käynnistyksessä ilmenevän raksutuksen vuoksi. Auto vaihtoon 161tkm kohdalla väriin kyllästymisen takia (Ral 2004, puhdas oranssi= huoneistokeskus). Ajoin 54tkm - 161 tkm eli n.9 vuotta.
Kun vaihdoin öljyt 160 tkm aikaan, tuli aiemmin esiintynyt raksutus tuli takaisin. Sitä ennen pysyi hiljaisena Liqui Moly Oil Additive (MoS2) tuoteella. Ketjussa ei ollut maallikon silmiin kulumia 160 tkm kohdalla ja luultavasti oli turha ketjunvaihto 130tkm aikoihin. Maksoi reilu 1t€ korjaamolla (ex Audin rallitiimin jäsen, joka on jo palannut Italiaan. Michelelle terkut!).
Jos uskallat, Liqui Moly Oil Additive (MoS2), suosittelen k.o. lisäainetta. Kun nykyinen Corsani (sama kone monipisteruiskulla ilman imusarjanläppiä ja monipistesuihkulla kaasuläpän sijaan) rupeaa nakuttaamaan, kokeilen ensin. KOKEILU OMALLA VASTULLASI!
Mukavia kilometrejä!
-Tomi-
Kun vaihdoin öljyt 160 tkm aikaan, tuli aiemmin esiintynyt raksutus tuli takaisin. Sitä ennen pysyi hiljaisena Liqui Moly Oil Additive (MoS2) tuoteella. Ketjussa ei ollut maallikon silmiin kulumia 160 tkm kohdalla ja luultavasti oli turha ketjunvaihto 130tkm aikoihin. Maksoi reilu 1t€ korjaamolla (ex Audin rallitiimin jäsen, joka on jo palannut Italiaan. Michelelle terkut!).
Jos uskallat, Liqui Moly Oil Additive (MoS2), suosittelen k.o. lisäainetta. Kun nykyinen Corsani (sama kone monipisteruiskulla ilman imusarjanläppiä ja monipistesuihkulla kaasuläpän sijaan) rupeaa nakuttaamaan, kokeilen ensin. KOKEILU OMALLA VASTULLASI!
Mukavia kilometrejä!
-Tomi-
Corsa E -16, 1,4 XEL S/S mt5,
ex:t Astra H -04 z14xep, Nissan Primera P11-144 (1,6), Volvo 850 STW 2,5 20v A, Fiat Bravo, Peugeot 306, Audi 80 (1,6 -89), Volkswagen Golf (1,5/6? -73/4?)
ex:t Astra H -04 z14xep, Nissan Primera P11-144 (1,6), Volvo 850 STW 2,5 20v A, Fiat Bravo, Peugeot 306, Audi 80 (1,6 -89), Volkswagen Golf (1,5/6? -73/4?)
Re: Z12XEP ääni käynnistäessä
Jakopään äänet voi johtua myös pettäneen kiristimen tai kuluneen laahaimen aiheuttamasta löysän ketjun resonoinnista.
Ketjupyörät ovat geometrisesti monikulmioita. Tämän vuoksi ketjuvälityksen pyöriessä ketjun nopeus vaihtelee, mikä johtaa värähtelyjen syntymiseen. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ketjuv%C3%A4litys
Venttiilikoneiston jousikuorman vaihtelu löysällä ketjulla johtaa pahimmillaan ketjun hyppimiseen ja mäntä/venttiili kosketukseen.
This (the cam torsional loads) periodic tension variation could destablize the system and cause large transverse vibration of the chain spans.
https://www.sae.org/publications/techni ... nt/911063/
Ketjupyörät ovat geometrisesti monikulmioita. Tämän vuoksi ketjuvälityksen pyöriessä ketjun nopeus vaihtelee, mikä johtaa värähtelyjen syntymiseen. https://fi.wikipedia.org/wiki/Ketjuv%C3%A4litys
Venttiilikoneiston jousikuorman vaihtelu löysällä ketjulla johtaa pahimmillaan ketjun hyppimiseen ja mäntä/venttiili kosketukseen.
This (the cam torsional loads) periodic tension variation could destablize the system and cause large transverse vibration of the chain spans.
https://www.sae.org/publications/techni ... nt/911063/