Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Böböö
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Elo 2022, 15:37

Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Böböö »

Jos teillä olisi hyvä ideoita tähän hommaan. Olisi tosi mukava juttu!

Ilmaantui keltainen valo; "auto jakarinkuvalla" jonka jälkeen auto yleensä samantien sammuu. Vikakoodi P1191 jonka jälkeen siihen vaihdettiin paineensäätimen anturi, mutta se vaihdettiin takaisin alkuperäiseen koska vika jatkui. Ostettiin romikselta paineensäädin joka vaihdettiin. Edelleen vika jatkui. Sitten vaihdettiin korkeapainepumppu. Edelleen vika jatkui. Bensapumppu vaihdettiin ja suodatinkin. Aina vaan vika ilmestyy ja samaa koodia huutaa.
Huomioita joita tehty;
Auto käyttäytyy normaalisti niin kauan kun lämpenee. Useimmiten sitten tuo valo ilmestyy ja auto sammuu. Näiden korjausten myötä sammumista ei tapahdu enää niin usein vaikka valo tuleekin.
Olisiko ideoita mikä on vikana?
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Rak »

Siirtopaineet mitattu? Tai siirtopumpun virta ja maa tarkastettu? Romikselta hankittu paineensäädin ehjä?
Avatar
Ballantines
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Loka 2008, 18:50
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Samanlainen vika oli....syy nokka-akselinasentoanturi.
Vikakoodien luku Tech2
Vectra B 2.0 CD Automaatti -99 *** Omega B 2.5 V6 Automaatti -00 *** Vectra C 2.2 direct -05
Böböö
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Elo 2022, 15:37

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Böböö »

Ballantines kirjoitti: 20 Elo 2022, 06:20 Samanlainen vika oli....syy nokka-akselinasentoanturi.
Minkäslainen homma tämä itse olisi tehdä?
Avatar
Ballantines
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 247
Liittynyt: 12 Loka 2008, 18:50
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Ballantines »

Helppo vaihtaa ei ole kovin hinnakaskaan. En nyt tarkalleen muista mitä piti purkaa mutta löytyy siitä apukuskin puolelta ylä osasta.

Varmaan joku täällä osaa neuvoa tarkemmin.
Vikakoodien luku Tech2
Vectra B 2.0 CD Automaatti -99 *** Omega B 2.5 V6 Automaatti -00 *** Vectra C 2.2 direct -05
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ihmettelen kyllä suuresti, että miten vikakoodi P1191 voisi syntyä, mikäli nokka-akselin asentoanturissa olisi vikaa :roll:

P1191 viittaa polttoaineen paineeseen, joka on liian alhainen. Mikäli tankin sähköinen siirtopumppu toimii, samoin korkeapainepumppu sekä paineen säädin, niin miten ihmeessä P1191 voisi silti ilmestyä.

Onko tätä autoa nyt tutkittu niin, että ottaa säätimestä piuhan irti ja käynnistää auton. Samalla katsoo OpCom:lla paineanturin arvoa. Säädin ei rajoita tällöin painetta ollenkaan ja se on 50+ baria. Kaasuttamalla paineet nousevat "hallitsemattomasti".

Olen kyllä sitä mieltä että vika on sähköisessä pumpussa (paine eli tuotto liian alhainen), säätimessä tai korkeapaine pumpussa.
OpCom:lla katsoessa painetta niin korkeapainepumpun ollessa täysin kuollut, on paine vain sähköisen pumpun paine eli n. 3,5 bar. Mikäli pumppu toimii osittain tai säädin sekoilee, niin paineet heiluu holtittomasti.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
Lurttinen
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 7423
Liittynyt: 19 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Tampere
Jäsennumero: 1227

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Lurttinen »

Böböö kirjoitti: 19 Elo 2022, 21:55 Ostettiin romikselta paineensäädin joka vaihdettiin.
Toivottavasti ei menty siihen, että rikkinäistä korjattiin rikkinäisellä ja ihmetellään miksi ei toimi?
Sama pätee halpoihin tarvikeosiin.
prööt
Böböö
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Elo 2022, 15:37

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Böböö »

petrisa kirjoitti: 21 Elo 2022, 10:36 Ihmettelen kyllä suuresti, että miten vikakoodi P1191 voisi syntyä, mikäli nokka-akselin asentoanturissa olisi vikaa :roll:

P1191 viittaa polttoaineen paineeseen, joka on liian alhainen. Mikäli tankin sähköinen siirtopumppu toimii, samoin korkeapainepumppu sekä paineen säädin, niin miten ihmeessä P1191 voisi silti ilmestyä.

Onko tätä autoa nyt tutkittu niin, että ottaa säätimestä piuhan irti ja käynnistää auton. Samalla katsoo OpCom:lla paineanturin arvoa. Säädin ei rajoita tällöin painetta ollenkaan ja se on 50+ baria. Kaasuttamalla paineet nousevat "hallitsemattomasti".

Olen kyllä sitä mieltä että vika on sähköisessä pumpussa (paine eli tuotto liian alhainen), säätimessä tai korkeapaine pumpussa.
OpCom:lla katsoessa painetta niin korkeapainepumpun ollessa täysin kuollut, on paine vain sähköisen pumpun paine eli n. 3,5 bar. Mikäli pumppu toimii osittain tai säädin sekoilee, niin paineet heiluu holtittomasti.
Tähän tuli hieman tarkennusta kun saatiin ihminen mittaamaan opcomilla tuota.
En osaa kaikkia niitä kuvia laittaa tänne mutta koodi tarkentui näin; P1191-52 fuel pressure system malfunction ja
P1191-5B fuel rail pressure sensor circuit high input

Osaisitteko sanoa näihin liittyen mitään?

Nyt tosiaan pari päivää sitten alkoi bensa haisemaan yhtäkkiä. Kysyinkin toisessa ketjussa siihen jeesiä ja sainkin, tuo "sykäyksen vaimennus" purkki on siis rikki. Sitä tässä paraikaa korjataan.
Rak
'Senator'
'Senator'
Viestit: 820
Liittynyt: 13 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Rak »

Sensor high input vois johtua tunnistin tai virtapiiriviasta. Tarttis ainakin jännitemittauksin tarkistaa käytönaikaiset jännitetasot tunnistimelta ja niiden voi sitten tehdä arviota jatkotoimenpiteistä.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

P1991-5B
Kiskon polttoainepaine on yli 135 bar väh 1 sek. ajan.

P1991-52
Kiskon paineen ero tosi- ja ohjearvon välillä on yli 1,5 bar vähintään 3 sek. ajan.
Böböö
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Elo 2022, 15:37

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Böböö »

Tässä kuvat kun ne onnistun ehkä tänne laittamaan :thumbsup:
Jos näistä löytyisi jotain noista jännitteistä?
Samalla kysyisin että mihinkähän tämä mahdollisesti viittaisi?
kadett90 kirjoitti: 04 Syys 2022, 19:39 P1991-5B
Kiskon polttoainepaine on yli 135 bar väh 1 sek. ajan.

P1991-52
Kiskon paineen ero tosi- ja ohjearvon välillä on yli 1,5 bar vähintään 3 sek. ajan.
Auto käyttäytyy nyt siis siten että voi ajaa normaalisti, kunnes lämmöt nousee yli 90 niin ilmestyy se jakari-auto valo.ja se sammuu. Kun viilenee hieman, voi taas ajaa.

Kiitos, jos joku näistä jotain tajuaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1048
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Painesäädin jumii kiinni/auki, kun kone kuuma. Epäilin jo aiemmassa viestissä, että katti tukossa ja kone yli kuumenee???

Tai sitten vanha säädin ei vain toimi normi kuumalla koneellakaan.
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Ballantines kirjoitti: 20 Elo 2022, 06:20 Samanlainen vika oli....syy nokka-akselinasentoanturi.
Tässä vois olla perää kun samassa syötössä ovat paineensäätimen ja painetunnistimen kanssa.
ovc2z22yh
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1048
Liittynyt: 23 Elo 2016, 12:22
Paikkakunta: Tre

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja ovc2z22yh »

Nokan tunnistimella ja painesäätimellä on tosiaan sama 12V syöttö. Painetunnistimen syöttö on 5V ja sen viasta tulee P0190-xy koodi. Luulis nokaltakin tulevan vikakoodin, jos siinä häikkää.
Böböö
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 04 Elo 2022, 15:37

Re: Vectra 2.2 direct ja selittämätön ongelma

Viesti Kirjoittaja Böböö »

kadett90 kirjoitti: 07 Syys 2022, 14:30
Ballantines kirjoitti: 20 Elo 2022, 06:20 Samanlainen vika oli....syy nokka-akselinasentoanturi.
Tässä vois olla perää kun samassa syötössä ovat paineensäätimen ja painetunnistimen kanssa.
Vaihdetaan tämä nyt kokeeksi. Oli sen verran edullinen, ettei tässä konkurssissa tunnu enää :D
Vastaa Viestiin