Opel astra 2.2 vm 2002 onkelma

Tekniikka-aiheinen keskustelu moottoriin liittyvistä asioista.
Moottorinohjaus, toiminta, tyyppivikoja, korjauksia, jne...
Älä laita tänne kysymyksiä virittämisestä, sillä niille on olemassa oma alueensa.
Vastaa Viestiin
Megabluffer
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 76
Liittynyt: 07 Syys 2011, 21:32

Opel astra 2.2 vm 2002 onkelma

Viesti Kirjoittaja Megabluffer »

Moro! Nyt täytyy kysyä neuvoa viisaammilta. Auto on Opel Astra 2002vm ja 2.2l koneella Z 22 SE moottorityyppi.

Ongelma alkoi ensin lievänä nykiseminä tasakaasulla ajettaessa, ajoin siitä pihaan niin kone kävi ihan miten sattuu ja sammahti siihen paikkaan. Pakokaasun haju tuli konehuoneeseen ja hieman öljyn käryä, no kohta starttasin uudestaan ja auto lähti yskien käyntiin, sen jälkeen auto kuitenkin toimi ihan suht normaalisti siitä eteenpäin.

Luin vikakoodit ja herjasi Egr venttiilistä, tilasin sitten uuden ja tänään vaihdoin sen paikoilleen ja olin kovasti yllättynyt kun auto ei toiminut senkään vertaa, tasakaasulla ajettaessa nyki niin perkuleesti eikä meinannut enää kotia päästä ollenkaan,
otin uuden Egr:n pois sieltä ja se näytti olevan aukiasennossa ja liikkuvan ihan herkästi niinkuin pitääkin. No, en sitten muuta enää keksinyt että vaihdoin sen vanhan hieman jumittuneen Egr.n takaisin sinne ja kas kummaa autolla pystyi taas ajamaan!

Onko kenelläkään ollut mitään vastaavaa ongelmaa samalla konetyypillä olevaa, kun otin sen uuden Egr:n pois niin kädetkin paloivat, se oli aivan tulikuuma, itsellä ei tule enää mitään muuta ajatusta mieleen kuin että imusarja olisi jotenkin täysin tukossa jottei pakokaasut pääse kulkemaan kunnolla, koska nyt kun vaihdoin sinne uuden mikä toimii niin ongelmat pahenivat 10 kertaisesti, ehkä johtuen siitä että nyt se aukesi niinkuin kuuluukin ja taas vanha ei taida oikein aueta kunnolla ja jos pakokaasut eivät pääse etenemään niin ei kait siinä kovin hyvin käy.

Olisiko kellän mitään ideoita mitä tehdä? En oikein itse osaa sanoa juuri tämän auton imusarjasta että minkälainen se on, onko siellä esim. samanlaisia läppiä niinkuin Vectrassa oli mitkä juuttuivat? Hjäääälp!!!! :D :D :D
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12645
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Opel astra 2.2 vm 2002 onkelma

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Eihän pakoputki ole tukossa?
Megabluffer
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 76
Liittynyt: 07 Syys 2011, 21:32

Re: Opel astra 2.2 vm 2002 onkelma

Viesti Kirjoittaja Megabluffer »

Siitä en tiedä kyllä että onko putki tukossa, se täytyisi varmaan sitten purkaa kokonaan osiin, ei ole itsellä siihen kyllä paikkaa missä tehdä niin.

Jotenkin ei vaan itsellä tullut pakoputki mieleen vaihtoehtona koska nyt toimii taas vanhalla "hieman" jumittuneella venttiilillä huomattavasti
paremmin kiesi. Ei nyi eikä kone meinaa sammua. Uudella toimivalla taas nyki oikein kunnnolla, omalla logiikallani ajattelisin että jos putki olisi
tukossa niin se Egr venttiilin asento ei silloin vaikuttaisi. Ongelmat alkoi uudella Egr:llä välittömästi kun se aukasi pakokaasun kierron imusarjalle.
Samantien alkoi Egr kuumentumaan ja alkoi palaneen käry tulemaan konehuoneesta ja auto alkoi pykeltämään.

Joten jos pakoputki olisi tukossa niin luulisi että sama nykiminen ja koneen sammuminen olisi jatkuvaa.
Megabluffer
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 76
Liittynyt: 07 Syys 2011, 21:32

Re: Opel astra 2.2 vm 2002 onkelma

Viesti Kirjoittaja Megabluffer »

Onko kellään mitään tietoa siitä että minkälainen on se kanava mikä lähtee siitä Egr:ltä sinne imusarjaan asti? Entäs onnistuuko tämän auton Egr:n tulppaaminen ollenkaan.

Ja onko olemassa mitään konstia sen Egr kanavan puhdistamiseksi? Itse en ole oikein tietoinen tämän auton imusarjasta ja siitä Egr kanavan mallista.
Megabluffer
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 76
Liittynyt: 07 Syys 2011, 21:32

Re: Opel astra 2.2 vm 2002 onkelma

Viesti Kirjoittaja Megabluffer »

Nyt yritin hieman tutkia sitä Egr härpäkettä, se on semmoinen alumiininen kotelo mihin se tulee kiinni, ja siinä kotelon kyljessä
näkyisi olevan jonkinlainen kansi sivussa 4:llä pultilla kiinni, en sitten tiedä mitä tapahtuu jos sen avaisi. Ja sitten siitä samasta kotelosta
näyttäisi lähtevän aika iso putki mikä katoaa sinne imusarjan alle. Onko kukaan perehtynyt tämän toimintaan?
Megabluffer
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 76
Liittynyt: 07 Syys 2011, 21:32

Re: Opel astra 2.2 vm 2002 onkelma

Viesti Kirjoittaja Megabluffer »

No, ei näköjään oikein löydy tietoa tästä asiasta, no, huomenna teen siihen työstokoneella uuden välilaipan missä kummatkin reiät tukittu ja pelkästään venttiilille jätän poteron missä mahtuu kara liikkumaan, parin viikon päästä kerkeän kokeilla että tuliko siitä mitään.

Omasta mielestä pystyn tekee tässä Egr:n tulppauksen tällä tavalla koska se Egr-venttiili on ihan sähkötoiminen. No palailen sitten asiaan kun pääsen vaihtamaan osan sinne.
Megabluffer
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 76
Liittynyt: 07 Syys 2011, 21:32

Re: Opel astra 2.2 vm 2002 onkelma

Viesti Kirjoittaja Megabluffer »

Nyt sain vaihdettua sokean laipan sinne väliin, laitoin sen uuden Egr:n siihen päälle kiinni. Positiiviset asiat on että auto toimii nyt tavallaan loistavasti, käy tasaiseen eikä nyi enää ajossa. Mutta yksi negatiivinen asia oli kuitenkin. Ajoin noin 120km koeajon ja kaikki oli hyvin, sen jälkeen otin paikoiltaan täyskiihdytyksen ja vedin kierrokset aina rajoittimeen asti...sitten vikavalo syttyi ja alkoi herjaamaan Egr venttiilistä.

Auto kuitenkin toimi ihan normaalisti, vikavalo alkoi vaan palamaan. Saattaa tietysti olla että se poteron syvyys ei ihan riitä, se oli noin 4.1mm. Jos se Egr:n kara täyskiihdytyksessä aukeekin sitten hieman pidemmälle kuin kuvittelin, mutta näillä mennään nyt eteenpäin. Ei kuitenkaan enää tule palaneen hajua eikä pakokaasun hajua konehuoneeseen.
Megabluffer
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 76
Liittynyt: 07 Syys 2011, 21:32

Re: Opel astra 2.2 vm 2002 onkelma

Viesti Kirjoittaja Megabluffer »

Nyt ei enää pala vikavalo ollenkaan, käänsin vaan Egr:n sivuttain sen yhden pultin varaan, niin että se kara on vapaana ilmassa. Jee!!
Vastaa Viestiin